Intels Core 11000-serie blandar Rocket Lake och Comet Lake

Permalänk
Medlem

Har planerat i flera år att uppgradera mitt Wintendo som i dagsläget huserar en i5-4570.

Amd har släppt APU'er på löpande band; 2400G, 3400G samt den senaste 4700G, samtliga med bra presterande GPU. Tyvärr finns det inga moderkort att få tag på med formfaktor Thin Mini-ITX. Det enda moderkort som tillverkats är ASRock A320TM-ITX, men det har mig veterligen aldrig gått att få tag på. Sen känns det inte kul att köpa ett par generationer gammalt moderkort. Dessutom går det inte heller att köpa 4700G ännu, trots att den släpptes redan i somras.

Kvar återstår då Intel. Min i5-4570 är hopplöst omodern, iaf när det kommer till GPU. Skylake är betydligt vassare, ca 50% högre prestanda, dock långt kvar till tex 3400G. Enligt ryktesvägen ska 11000-seriens GPU prestera 50% bättre än 9000-serien. Då börjar det närma sig Ryzen 3400G. Dessutom finns det "Thin Mini-ITX"-kort att köpa, tex Asus Pro H410T. Men officiellt finns ännu inget stöd för 11000-serien, dock kan man nog förvänta sig stöd framöver medelst BIOS-uppdatering.

Ett alternativ är att köra formfaktor Mini-ITX (vanlig ATX-kontakt), men Pico-PSU'erna är väl värsta Kina-skräpet och totalt livsfarliga, 150W på ett pyttelitet kretskort - Jo tjena! Dessutom drivs de flesta med 12V, vilket ställer till det yterliggare, laptop-laddare kör nästan genomgående 19v.

Hursomhelst kan i5-11600 vara intressant, men GPU-prestanda och tillgång av moderkort är avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Har planerat i flera år att uppgradera mitt Wintendo som i dagsläget huserar en i5-4570.

Amd har släppt APU'er på löpande band; 2400G, 3400G samt den senaste 4700G, samtliga med bra presterande GPU. Tyvärr finns det inga moderkort att få tag på med formfaktor Thin Mini-ITX. Det enda moderkort som tillverkats är ASRock A320TM-ITX, men det har mig veterligen aldrig gått att få tag på. Sen känns det inte kul att köpa ett par generationer gammalt moderkort. Dessutom går det inte heller att köpa 4700G ännu, trots att den släpptes redan i somras.

Kvar återstår då Intel. Min i5-4570 är hopplöst omodern, iaf när det kommer till GPU. Skylake är betydligt vassare, ca 50% högre prestanda, dock långt kvar till tex 3400G. Enligt ryktesvägen ska 11000-seriens GPU prestera 50% bättre än 9000-serien. Då börjar det närma sig Ryzen 3400G. Dessutom finns det "Thin Mini-ITX"-kort att köpa, tex Asus Pro H410T. Men officiellt finns ännu inget stöd för 11000-serien, dock kan man nog förvänta sig stöd framöver medelst BIOS-uppdatering.

Ett alternativ är att köra formfaktor Mini-ITX (vanlig ATX-kontakt), men Pico-PSU'erna är väl värsta Kina-skräpet och totalt livsfarliga, 150W på ett pyttelitet kretskort - Jo tjena! Dessutom drivs de flesta med 12V, vilket ställer till det yterliggare, laptop-laddare kör nästan genomgående 19v.

Hursomhelst kan i5-11600 vara intressant, men GPU-prestanda och tillgång av moderkort är avgörande.

Varför krångla till det så?
Varför då inte istället sikta på någon s k mini-PC, som är mindre än det där men finns i många varianter?
Det är rätt imponerande vilken prestanda man kan få i litet format.
Plockat ihop en mini-beräkningsdator till en kund, med i9-10900 och med mått på ca 18x18x4 cm, blir spännande att se och prova den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biew:

Tack Jacob för att du fixt ihop en sån lista där det klart och tydligt framgår vad de olika CPU-erna har för generation och specar. Skulle jag kunna få vara jobbig och be om en liknande lista för Intel's mobila cpuer? eller kanske en länk till någon annan sida det finns tabulerat så att man kan hålla lite koll på vad den senaste versionen av Intel laptop i7-siffersoppa-G12&½ egentligen är för något

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark.html#@Processors

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Så vad är skillnaden mellan i7 och i9?

Skrivet av woostie:

i2
Edit: iSiffra har alltid bara varit ett namn. ...

Linus (i Linus Tech Tips) tog upp detta i ett av sina senaste inlägg (WAN show?) (vilket jag förstås inte är människa att kunna hitta igen eftersom det kom som en utvikning). Poängen var att i9 under (relativt) lång tid varit reserverat för Intels HEDT och signalerade "super-de-lux-med-extra-allt".
i3: Okej basdator.
i5: Bra prestanda till överkomligt pris.
i7: Wow-faktor.
i9: Du har antingen mer pengar än vett, eller väldigt höga prestandabehov.

Med Core i9-9900K ändrades allt detta i princip över en natt, då i7 i praktiken förpassades till segmentet "mellanmjölk".
Vad ska Intel hitta på för att signalera toppsegment framöver, särskilt med tanke på att Rocket Lake i9 kan komma att ha färre kärnor (och lägre prestanda?) än nuvarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Varför krångla till det så?
Varför då inte istället sikta på någon s k mini-PC, som är mindre än det där men finns i många varianter?
Det är rätt imponerande vilken prestanda man kan få i litet format.
Plockat ihop en mini-beräkningsdator till en kund, med i9-10900 och med mått på ca 18x18x4 cm, blir spännande att se och prova den.

Det vore så klart ett mycket bättre val, men grejen är att min gamla Wintendo (PC byggd i ett Nintendo 8-bits) är en fin kompis som jag gärna vill bygga vidare på. Jag byggde den för ca 6 år sedan och är min main-datorn. Det närmast spelande som sker är när tanten drar igång Sims 4, som faktiskt är spelbart, men inte mycket mer än så.

Min sekundära dator är en HTPC som är liknande sån du nämner. En liten kub som jag byggde för några år sedan bestående av ett Silverstone Sugo, i5-7600K och GTX 1060. En potent liten dator som används mest till film/serie-tittande.

Egentligen är jag inte i något behov av att spela på Wintendo't, men det vore samtidigt kul om möjligheten finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

AMD har underminerat hela Intels lineup...
Frågan är om dom var något att kontra med inom en snar framtid ?

Jag tror att just Core i7-11700K kan faktiskt ha en bra plats på marknaden, 5800X sitter idag lite märkligt till mellan 5600X och 5900X, den erbjuder inte nämnvärt bättre prestanda än 5600X, och för tunga multitrådade laster så känns 5900X som ett bättre val.

10700K ligger redan hyfsat bra till för en spelprocessor med 16trådar då den är tusen kronor billigare än 5800X, om tiger lakes IPC är något att gå efter så kommer troligen 11700k gå om 5800X, och behåller dom en lägre prislapp så kan det mycket väl vara ett riktigt trevligt val i en speldator där man inte inte är så budgetkännslig att man går på i5/5600X.

Och inte för att tala om tillgången på zen3... Hinner Intel få ut dessa innan den återhämtat sig så kommer det sälja oavsett.

Personligen var jag rätt säker på att jag skulle bygga ett system med en 16trådad zen3 modell, men både priset och tillgången (även för GPU) gjorde att det inte blivit något bygge än, så ska bli kul om vi får se lite katt och råtta lek framöver

Permalänk
Medlem

https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/001/191/035/135....

Visa signatur

räserdator+

Permalänk
Medlem

"Track for exakt vad jag frågade efter"

Permalänk
Medlem

Såhär i princip exakt ett år sedan (Mars-2021, nu mars 2022) när Rocket Lake släpptes, dvs. "min" i5-11400, så känner jag mig nöjd med den. Bygget gjorde jag i jan-feb 2022.

CPU: Intel i5-11400 med iGPU. (730).
Mobo: Asus Rog Strix B560-F.
RAM: Corsair Vengeance LPX3200. (2x8GB)
PSU: Något jag redan hade hemma, ett BeQuiet! 600W modular gold.
Låda: Skrotlåda, som ändå ser "snygg ut", ett billigt Bitfenix av ointressant variant. Prisläge 300kr.
SSD: Nvme WD Black 750 1TB.
Kylare: CM 212 Evo från 10 år sedan, men med MX4 kylpasta!

Den simpla burken, baserad på Rocket Lake 11400 och ett hyfsat "overkill"-mobo, funkar väldigt bra!
När jag kör CPUz-prestandatest ligger den på samma nivå som i7-10700. (Jag har låst upp powerlimiten).

Om jag bortser från det jag "redan hade hemma", så blev kostnaden cirka 4000, eller i alla fall under 5000 för "helt ny burk"..
Väldigt nöjd med "intels värdelösaste processorserie"!
11400 är en liten förbisedd goding!

Edit: Ett litet test; https://www.youtube.com/watch?v=BAJVM01D2hw

La till ett test