Permalänk

Hur många har dött som jobbar inom vården?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Hur många har dött som jobbar inom vården?

För många.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Def_Dog:

För många.

Hjälpsamt svar där du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Hur många har dött som jobbar inom vården?

Minst 1.500 i totalt 44 länder:
https://www.vardfokus.se/yrkesroller/sjukskoterska/minst-1-50...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Hur ser de ut i Sverige?

Permalänk
Medlem

Vad säger Sweclockers om det här?
Källa: SCB

PDF nedan

https://www.google.com/url?q=https://www.scb.se/contentassets...

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av bicpenna:

Vad säger Sweclockers om det här?

Statistiken är snart 6 månader gammal och den berättar att läkarvetenskapen efter ett tag hittade behandlingsmetoder som kunde minska dödligheten. Vad för slags reaktion är du ute och fiskar efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Statistiken är snart 6 månader gammal och den berättar att läkarvetenskapen efter ett tag hittade behandlingsmetoder som kunde minska dödligheten. Vad för slags reaktion är du ute och fiskar efter?

Ja, den är gammal, mer intressant att se hur december blir och vi är på väg upp. I november hade vi 10% överdödlighet:
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/sverig...

Som referens var toppen i våras 22:a april, har vi en årstidsfaktor (som med influensa t.ex.), så är det ett tag kvar, är vaccinerna framgångsrika så kan det givetvis ändra situationen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Hur ser de ut i Sverige?

Tror inte det varit särskilt många i Sverige, det hade garanterat plockats upp av media, vi har ju t.ex. detta exempel:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sjukskoterska-pa-...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Apropå smitta och konsekvenser därav som vårdpersonal utsätts för.. Min mamma jobbar som undersköterska är ofta ganska kritisk/gnällig och kommer dåligt överens med folk i allmänhet, men nu senast så nämnde hon hur en äldre kollega, egentligen pensionerad, trots allting som pågår ändå väljer att gå till jobbet snörvlande och hostande. Just den här gången kan jag begripa min mammas upprördhet bättre än vad jag vanligtvis gör.

Vad som är märkligt och beklämmande är ju också att det inte finns någon överordnad som kan skicka hem vederbörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:
Skrivet av FlytPojken:

Hur ser de ut i Sverige?

Skrivet av Mindfighter:

Tror inte det varit särskilt många i Sverige, det hade garanterat plockats upp av media, vi har ju t.ex. detta exempel:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sjukskoterska-pa-...

Sedan ska man ju jämföra det med befolkningen i allmänhet innan man drar några slutsatser. Även sjukvårdspersonal har ett liv utanför arbetet där man kan bli smittad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Apropå smitta och konsekvenser därav som vårdpersonal utsätts för.. Min mamma jobbar som undersköterska är ofta ganska kritisk/gnällig och kommer dåligt överens med folk i allmänhet, men nu senast så nämnde hon hur en äldre kollega, egentligen pensionerad, trots allting som pågår ändå väljer att gå till jobbet snörvlande och hostande. Just den här gången kan jag begripa min mammas upprördhet bättre än vad jag vanligtvis gör.

Vad som är märkligt och beklämmande är ju också att det inte finns någon överordnad som kan skicka hem vederbörande.

Bara för att någon hostar och snörvlar så innebär inte det att vederbörande har covid. Den kan vara en helt vanlig förkylning. Mycket möjligt att kollegan har testat sig för covid enligt avdelnings chefs instruktioner och fått negativt resultat och att chefen på avdelningen då har bedömt att kollegan har en vanlig förkylning som är på tillbakagång och kan med de skydd de har jobba som situationen är nu. Så tycker din mor ska prata med chefen på avdelningen om det här istället för att gå och reta upp sig på något som mycket möjligt inte är något att reta upp sig på. För jag antar att både du och din mor har klart för sig vilka regler som gäller vid covid och när man anses vara frisk?

"En person som isolerar sig hemma med konstaterad covid-19 kan anses smittfri efter två feberfria dygn och allmän förbättring. Men det måste ha gått minst sju dygn sedan insjuknandet.
Den som haft covid-19 kan ha kvar rethosta och nedsatt lukt- och smaksinne under en längre period, men experterna bedömer inte att det påverkar smittsamheten.
Två dygn utan feber, allmän förbättring och minst sju dagar från insjuknandet gäller även som riktmärke för när coronasmittad vård- och omsorgspersonal kan gå tillbaka till jobbet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Bara för att någon hostar och snörvlar så innebär inte det att vederbörande har covid. Den kan vara en helt vanlig förkylning. Mycket möjligt att kollegan har testat sig för covid enligt avdelnings chefs instruktioner och fått negativt resultat och att chefen på avdelningen då har bedömt att kollegan har en vanlig förkylning som är på tillbakagång och kan med de skydd de har jobba som situationen är nu. Så tycker din mor ska prata med chefen på avdelningen om det här istället för att gå och reta upp sig på något som mycket möjligt inte är något att reta upp sig på. För jag antar att både du och din mor har klart för sig vilka regler som gäller vid covid och när man anses vara frisk?

"En person som isolerar sig hemma med konstaterad covid-19 kan anses smittfri efter två feberfria dygn och allmän förbättring. Men det måste ha gått minst sju dygn sedan insjuknandet.
Den som haft covid-19 kan ha kvar rethosta och nedsatt lukt- och smaksinne under en längre period, men experterna bedömer inte att det påverkar smittsamheten.
Två dygn utan feber, allmän förbättring och minst sju dagar från insjuknandet gäller även som riktmärke för när coronasmittad vård- och omsorgspersonal kan gå tillbaka till jobbet."

Det var ett väldigt ansträngt försök att försvara det faktum att en för dig helt okänd person går till jobbet (på ett sjukhus!) när denne är uppenbart sjuk.

Jag betvivlar att det finns en sådan fyrkantig regeltolkning i bakgrunden men det är mer än vad jag vet.

Både jag och min mamma klarar av att hantera våra svallande känslor ganska bra men jag tackar för omtanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det var ett väldigt ansträngt försök att försvara det faktum att en för dig helt okänd person går till jobbet (på ett sjukhus!) när denne är uppenbart sjuk.

Jag betvivlar att det finns en sådan fyrkantig regeltolkning i bakgrunden men det är mer än vad jag vet.

Både jag och min mamma klarar av att hantera våra svallande känslor ganska bra men jag tackar för omtanken.

Du betvivlar att, uppenbart sjuk osv osv. Du kanske ska ta och läsa på vad som gäller innan du blir upprörd över att någon talar om för dig vad som verkligen gäller? Det där ÄR reglerna som gäller vid smitta av covid. Oftast brukar det även innefatta att det ska finnas PCR tester tagna efter bekräftad covid som inte visar på smitta längre. Men det är nog lite olika inom olika regioner och säkerligen på olika vårdinrättningar inom samma region också. Om personen är uppenbart sjuk vet varken du eller jag. Möjligen vet din mot lite mer om det men då ska hon självklart ta upp det med sin chef och inte gå hem och beklaga sig för sin son. Hon MÅSTE ta detta med sin chef om hon anser att den andra personen är sjuk och inte ska arbeta. Är ju riktigt illa om en i personalen som har covid går till jobbet. Så din mor får väl "skaffa lite stake" och ta detta med sin chef för jag vill inte riskera att springa på sjuk vårdpersonal bara för att andra inom personalen är fega och inte vågar säga något om det.

"Vad som är märkligt och beklämmande är ju också att det inte finns någon överordnad som kan skicka hem vederbörande."
Det där är till 100% fel. Är personen sjuk så är det inga problem att skicka hem personen är dessutom personen covid smittad så är det brottsligt så självklart så "finns det någon överordnad" som kan skicka hem personen.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

Du betvivlar att, uppenbart sjuk osv osv. Du kanske ska ta och läsa på vad som gäller innan du blir upprörd över att någon talar om för dig vad som verkligen gäller? Det där ÄR reglerna som gäller vid smitta av covid. Oftast brukar det även innefatta att det ska finnas PCR tester tagna efter bekräftad covid som inte visar på smitta längre.

Kan intyg att det är som Todd skriver. En symptom med lätta symptom, t.ex. lätt snuva, kan få komma jobba om vederbörande har tagit ett Covid-test som varit negativt. Detta kräver (i alla fall hos oss) beslut från vederbörandes närmsta chef (både gällande att genomgå provtagning och att få komma tillbaka och jobba). Det är naturligtvis inte bra att personen ska behöva jobba när han/hon är sjuk men vården är extremt pressad nu och all personal behövs.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Du betvivlar att, uppenbart sjuk osv osv. Du kanske ska ta och läsa på vad som gäller innan du blir upprörd över att någon talar om för dig vad som verkligen gäller? Det där ÄR reglerna som gäller vid smitta av covid. Oftast brukar det även innefatta att det ska finnas PCR tester tagna efter bekräftad covid som inte visar på smitta längre. Men det är nog lite olika inom olika regioner och säkerligen på olika vårdinrättningar inom samma region också. Om personen är uppenbart sjuk vet varken du eller jag. Möjligen vet din mot lite mer om det men då ska hon självklart ta upp det med sin chef och inte gå hem och beklaga sig för sin son. Hon MÅSTE ta detta med sin chef om hon anser att den andra personen är sjuk och inte ska arbeta. Är ju riktigt illa om en i personalen som har covid går till jobbet. Så din mor får väl "skaffa lite stake" och ta detta med sin chef för jag vill inte riskera att springa på sjuk vårdpersonal bara för att andra inom personalen är fega och inte vågar säga något om det.

"Vad som är märkligt och beklämmande är ju också att det inte finns någon överordnad som kan skicka hem vederbörande."
Det där är till 100% fel. Är personen sjuk så är det inga problem att skicka hem personen är dessutom personen covid smittad så är det brottsligt så självklart så "finns det någon överordnad" som kan skicka hem personen.

Lugna ner dig nu. Jag tror det är du som är upprörd. Går man omkring och hostar och snörvlar så är man sjuk. Kanske inte dötssjuk eller smittad av covid, men sjuk likaså. Sunt förnuft säger att man ska stanna hemma. Poängen med mitt första inlägg var att folk gör fel överallt och alla regler och processer funkar garanterat inte till hundra procent.

Vad gäller de faktiska reglerna så bör du ha i åtanke att jag inte behöver känna någon lojalitet gentemot väldigt problematiska kompromisser som såklart är sjösatta för att minimera personalbortfall. Att låtsas som att det är jättetydligt och uppenbart "rätt" att följa reglerna bara eftersom de har spikats är.. ptja. Oförståndigt? Men visst, regler är regler. Ordning i ledet.

Vidare, jag vet faktiskt inte mer om det här enskilda exemplet eller om allt ovan bara är hypotetiskt. Jag vet inte heller faktiskt vad man har för rapporteringsplikt, dvs. om man ska behöva tjalla på sina kollegor eller ej. Du kanske vet mer? Med tanke på att det skulle kunna vara precis som du skrev i tidigare inlägg så gör man kanske klokt i att inte vara för näsvis? Eller om man nu fått grönt ljus att jobba trots att man är sjuk, borde inte alla på avdelningen bli informerade om det så man slipper gå omkring och gissa? Jag ska försöka komma ihåg att fråga mamma om hon vet något mer om det här debaclet.

Permalänk
Medlem

Ser ut som det är framförallt Skåne och Gävleborg som fortsätter öka, utan tendenser till avstannande. Övriga regioner ser ut att ligga ganska platt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ser ut som det är framförallt Skåne och Gävleborg som fortsätter öka, utan tendenser till avstannande. Övriga regioner ser ut att ligga ganska platt.

återkom om 2-3 veckor när alla jävla idioter som lipar över att det är jobbigt med corona och anser att de måste fira jul och nyår med släkt över halva sverige som de aldrig träffar för annars lipar dom lite till

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Måste skriva av mig lite. Så jävla trött på allt tjabb som blir bland min och sambons familjer. Det är speciellt föräldrarna som är 60-70 som lipar som fan att de vill fan ta mig ha en jul och krama sina barnbarn. Jag har sagt att ''hur många gånger tror du att du kommer krama dom om du får corona då? tänk så istället''. då mumlar de lite sen slutar de lyssna. det är för dom idioterna man själv, hur frisk som helst, försöker leva så begränsat som möjligt men i slutändan de som skiter i allt..

först övertalade jag alla att ställa in julen men nu förra veckan så tyckte dom att nej, det ska fan vara jul annars är det ingen mening att leva för tydligen är jul och nyår det absolut viktigaste i hela världen. så nu ska sambons syskon från stockholm komma ner och hälsa på. hur jävla smart är det då? ''de ska ha munskydd''. jaha och när de äter då?! det kommer hålla i 2 min sen kommer alla stå bajspackade i köket.

från min egna sida är halvsystern pisslack på föräldrarna för att de inte ville komma dit den 25e. största anledningen är att de ska iväg den 24 och fira jul 10 mil bort hos hennes sambos släkt, sen 25e fira jul med alla oss andra. hur jävla smart är det tycker dom?! morsan lipar men jag och pappa är fan de enda som tänker lite verkar det som.

verkar som att man lever bland folk som har ilika mycket IQ som dom som går till apoteket för att be om snabbtest för att de tror de har corona.

ursäkta för värdelösa meningsuppbyggnader och svordomar men fan vad skönt det kändes att få skriva av sig

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Ja, det här blir ju en intressant andra halva av januari gissar jag.

Får se när Sverige stoppar flyg på bred front, jag ser flyget och öresundsbron som viktiga symbolfrågor, och de borde stängts för nöjestrafik redan i början av mars.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, det här blir ju en intressant andra halva av januari gissar jag.

Får se när Sverige stoppar flyg på bred front, jag ser flyget och öresundsbron som viktiga symbolfrågor, och de borde stängts för nöjestrafik redan i början av mars.

Jag skulle nog inte tro att andra halvan av Januari för intressant, snarare deprimerande.

Varför skulle vi ha stängt Öresundsbron? Det finns knappast några belägg för att vi fick in någon större smittspridning den vägen. Vi hade liten spridning i Skåne fram tills höst/vinter och danskarnas stängning i mars var bara spel för gallerierna. Det är inte mycket till nöjestrafik över bron i mars och april, fram i maj och juni möjligen, men eftersom smittspridningen då var låg både i Köpenhamn och Skåne så torde danskarnas nöjesturer över sundet knappast haft någon större inverkan.

Att stänga gränser eller flyg som symbolfrågor är i mitt tycker rena dumheter. Om man har belägg för det eller åtminstone anledning att tro att det gör någon nytta, så visst stäng ner, men inte fan för att det är någon form av symbolfråga.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Varför skulle vi ha stängt Öresundsbron? Det finns knappast några belägg för att vi fick in någon större smittspridning den vägen. Vi hade liten spridning i Skåne fram tills höst/vinter och danskarnas stängning i mars var bara spel för gallerierna. Det är inte mycket till nöjestrafik över bron i mars och april, fram i maj och juni möjligen, men eftersom smittspridningen då var låg både i Köpenhamn och Skåne så torde danskarnas nöjesturer över sundet knappast haft någon större inverkan.

Stänga till danmark handlar inte om att minska smitta utan försöka hålla den muterade varianten borta.
Du kan läsa lite mer om den här t.ex. och sen återkomma med om du fortfarande anser det meningslöst att ens försöka:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nya-mutationen...

Nu tror jag då personligen redan det är försent, vi har folk från både Danmark och UK som kommit till Sverige inför jul, så det är säkert redan här nu.

God Jul på er!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Stänga till danmark handlar inte om att minska smitta utan försöka hålla den muterade varianten borta.
Du kan läsa lite mer om den här t.ex. och sen återkomma med om du fortfarande anser det meningslöst att ens försöka:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nya-mutationen...

Nu tror jag då personligen redan det är försent, vi har folk från både Danmark och UK som kommit till Sverige inför jul, så det är säkert redan här nu.

God Jul på er!

Nej, det som jag kommenterade hade inget att göra med den muterade smittan att göra. @Pirum tyckte att man borde stängt gränsen redan i mars i år.

Ock det jag skrev var "Att stänga gränser eller flyg som symbolfrågor är i mitt tycker rena dumheter. Om man har belägg för det eller åtminstone anledning att tro att det gör någon nytta, så visst stäng ner, men inte fan för att det är någon form av symbolfråga."

Att stänga nu tills dess att vi ser att vi har den muterade smittan i Sverige är inte fel (för in kommer den förr eller senare), men att vi skulle ha stängt redan i mars som någon form av "symbolfråga" är dumheter i mitt tycke.

God Jul önskar jag dig och alla andra!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Nu verkar det komma fram att det sprids en del ebola liknande virus från marknader i Kongo, från rökt apa samt ugnsbakad orm tex.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/oro-for-nytt-virus-tva-fa...

https://www.svd.se/afrikas-aptit-pa-vilt-vaxer

Precis som i Kina där de fått en del minst sagt udda matkultur pga tidigare fattigdom är det väl fattigdomen som är huvudproblemet även i Afrika när folk börjar äta vad f-n som helst.

Tragiskt men farligt, världen måste nu börja göra allt i dessa makt för att börja reglera marknader, att kriminalisera sådant som är farligt. Bra att problemet uppmärksammas dock, det gäller ju att spåra var alla dessa skumma zoonotiska sjukdomar som tex ebola och covid-19 kommer ifrån.

Permalänk
Medlem

Nu finns den brittiska mutationen i Sverige: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/fall-av-den-britti...

Då lär det kanske bli dags att öppna gränsen mot Danmark och Storbritannien igen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Då lär det kanske bli dags att öppna gränsen mot Danmark och Storbritannien igen.

Låter onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu finns den brittiska mutationen i Sverige: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/fall-av-den-britti...

Då lär det kanske bli dags att öppna gränsen mot Danmark och Storbritannien igen.

Verkar inte vara mycket till gränsstängning.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/brittiskt-passagarerpl...

Är det inte lite besynnerligt att man inte gör apparaten lite större om man nu vill förhindra spridningen av den här nyare varianten? Dvs test på plats och någon form av krav på karantän vid inresa? Kanske inte går att upprätthålla eller se till att det efterlevs på något bra sätt (juridiskt osv), men det faller lite platt som det är nu kan tyckas.. Känns mer signalpolitiskt än något annat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Verkar inte vara mycket till gränsstängning.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/brittiskt-passagarerpl...

Är det inte lite besynnerligt att man inte gör apparaten lite större om man nu vill förhindra spridningen av den här nyare varianten? Dvs test på plats och någon form av krav på karantän vid inresa? Kanske inte går att upprätthålla eller se till att det efterlevs på något bra sätt (juridiskt osv), men det faller lite platt som det är nu kan tyckas.. Känns mer signalpolitiskt än något annat..

Jag trodde det var ett inreseförbud, men tydligen är det också flygförbud (även om tomma plan tydligen år flyga hit och hämta upp passagerare). Det verkar dock mest ha varit ett misstag från BA och givet att misstaget hände så kan vi ju inte direkt avvisa svenska medborgare (möjligtvis sätta dom i karantän). Att man då låter 4 finska medborgare fortsätta på sin resa till Finland, tja det kan man väl diskutera om det är lämpligt, men jag har svårt att se att det skulle göra till eller från när vi samtidigt släpper in 29 svenska medborgare.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eldarion:

Verkar inte vara mycket till gränsstängning.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/brittiskt-passagarerpl...

Är det inte lite besynnerligt att man inte gör apparaten lite större om man nu vill förhindra spridningen av den här nyare varianten? Dvs test på plats och någon form av krav på karantän vid inresa? Kanske inte går att upprätthålla eller se till att det efterlevs på något bra sätt (juridiskt osv), men det faller lite platt som det är nu kan tyckas.. Känns mer signalpolitiskt än något annat..

det är ju bara en massa nonsens de håller på med, finns ju massor av svenskar som jobbar i UK som flyger hit varje vecka, det där muterade viruset är garanterat spritt i hela världen ink sverige,.

Permalänk
Skrivet av Eldarion:

Dvs test på plats och någon form av krav på karantän vid inresa

Borde finnas en aula eller rum på Arlanda att ha folk i, minst två veckor för att säkerställa ingen smitta.