CD Projekt Red stäms för att ha "vilselett investerare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inte alls förvånad över detta.

Inte heller speciellt förvånad att folk springer till för att "skydda" utvecklaren med meningslösa kommenterar som att "Det har faktiskt fungerat bra för mig i 50h".

Hade detta varit ett släpp från EA, Ubisoft eller liknande hade folk hejjat på advokaterna istället.

Bara för att en studio gjort mycket annat bra så är dem inte immuna när de gör något dåligt.

Håller med om immuniteten, men har man en lång och väl tilltagen portfolio med spel som är buggiga, halvfärdiga eller inte ens startar, så blir folk mer irriterade på det än om ett företag med en (mig veterligen) enstaka tillklantat release.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Julstämningen är i topp i dubbel bemärkelse när amerikanska advokater i två delstater ser rött.

Läs hela artikeln här

Haha där fick ni till det

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av atreyu:

Jag har haft en krash på Series X på 10tim, att det kan vara sån skillnad :/

Inte helt omöjligt att det bara är min save fil som är "cursed". Tycker inte jag hört så mycket om att det kraschar ofta för PS5 spelare.
Oftast händer det för mig när jag bara kör lugnt igenom stan och allt är frid o fröjd eller efter jag lämnar en braindance. Är jag i en strid och kastar massa granater och FPSen droppar och det är kaos och man tror att det ska krascha, så kraschar det inte.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inte alls förvånad över detta.

Inte heller speciellt förvånad att folk springer till för att "skydda" utvecklaren med meningslösa kommenterar som att "Det har faktiskt fungerat bra för mig i 50h".

Hade detta varit ett släpp från EA, Ubisoft eller liknande hade folk hejjat på advokaterna istället.

Bara för att en studio gjort mycket annat bra så är dem inte immuna när de gör något dåligt.

Handlar väl mest om att folk inte känner igen sig i den massiva kritiken?
Som jag skrev innan så är jag på 180 timmar och enda jag sett är nån T-pose ibland, inget som annars förstör ett helt underbart spel.

Och ja, självklart har man mer respekt för CD project red jämfört EA... Är väl ledningen som stressade ut spelet + en opassande corona på köpet som gjorde att det blev som det blev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inte alls förvånad över detta.

Inte heller speciellt förvånad att folk springer till för att "skydda" utvecklaren med meningslösa kommenterar som att "Det har faktiskt fungerat bra för mig i 50h".

Hade detta varit ett släpp från EA, Ubisoft eller liknande hade folk hejjat på advokaterna istället.

Bara för att en studio gjort mycket annat bra så är dem inte immuna när de gör något dåligt.

Ne det beror helt på på vilken hårdvara man spelar det på
Spelar man på pc så är det inga större problem förutom några få grafiska buggar. Inte mer än vanligt som i varenda en open world spel jag spelat i mitt liv

Konsolerna har mycket problem och undermåliga pc.

Finns hur många som helst som tycker det fungerar bra. Kolla bara steam reviews
Har inget med företaget bakom o göra

Det är massa folk som spyr galla utan att ens har spelet för det är coolt att göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Handlar väl mest om att folk inte känner igen sig i den massiva kritiken?
Som jag skrev innan så är jag på 180 timmar och enda jag sett är nån T-pose ibland, inget som annars förstör ett helt underbart spel.

Och ja, självklart har man mer respekt för CD project red jämfört EA... Är väl ledningen som stressade ut spelet + en opassande corona på köpet som gjorde att det blev som det blev.

180 timmar? Vad finns ens kvar att göra då? Jag gjorde alla sidouppdrag, typ 4 gigs kvar, 3 blåa aktiviteter och 10 bilar kvar på 80 timmar och hade en hel del buggar på 1.04...

Förövrigt lär detta nog smälla hårt, hade de varit ett Amerikanskt bolag som Gearbox hade de nog klarat sig.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

Ne det beror helt på på vilken hårdvara man spelar det på
Spelar man på pc så är det inga större problem förutom några få grafiska buggar. Inte mer än vanligt som i varenda en open world spel jag spelat i mitt liv

Konsolerna har mycket problem och undermåliga pc.

Finns hur många som helst som tycker det fungerar bra. Kolla bara steam reviews
Har inget med företaget bakom o göra

Det är massa folk som spyr galla utan att ens har spelet för det är coolt att göra det

Om konsolerna har så mycket problem och är så undermåliga att spelet är ett skämt på dem....då släpper man inte spelet till dem

Är verkligen bizarrt att folk försöker försvara det. Jag älskar Witcher 3, och därmed också CDPR, men är löjligt att försvara deras konsolrelease av CP77.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Om konsolerna har så mycket problem och är så undermåliga att spelet är ett skämt på dem....då släpper man inte spelet till dem

Är verkligen bizarrt att folk försöker försvara det. Jag älskar Witcher 3, och därmed också CDPR, men är löjligt att försvara deras konsolrelease av CP77.

har inte sett folk försvara konsolreleasen?

Har bara sett folk försvara spelet i sig. Man får urskilja dom två sakerna

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Spawnbadboy:

Ne det beror helt på på vilken hårdvara man spelar det på
Spelar man på pc så är det inga större problem förutom några få grafiska buggar. Inte mer än vanligt som i varenda en open world spel jag spelat i mitt liv

Konsolerna har mycket problem och undermåliga pc.

Finns hur många som helst som tycker det fungerar bra. Kolla bara steam reviews
Har inget med företaget bakom o göra

Det är massa folk som spyr galla utan att ens har spelet för det är coolt att göra det

Har läst runt en hel del om spelet då jag varit intresserad av det och det du säger stämmer inte alls.
Allt från folk med konsoller till folk med High-End PC med 3090 och 10900K rapporterar om spelförstörande buggar.

Du har således haft tur, det är helt enkelt ett lotteri om spelet fungerar, fungerar bra eller inte alls.

CDPR ska med rätta ha skit för denna release.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har plockat ihop ungefär 50h i spelet och endast stött på 2 buggar som tvingat mig att starta om spelet. Annars är det bara lite små buggar jag stött på. Sjukt roligt spel men jag tyckte aldrig problemet var buggarna utan det var snarare alla features de lovade som inte finns med. Hade det varit EA som släppt ett spel med så många saknade saker hade de fått så mycket skit, nu hyllas det istället av många som tidernas bästa spel.
Här har vi en lista med saker de snackat om under åren som skulle finnas i spelet och även sakerna de slopat helt:
https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kcve8s/promis...

Sen så är denna listan med rätt kul också eftersom det är många "quality of life" features som finns i de flesta nya spel men inte i cyberpunk:
https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kb22xs/compil...

Missförstå mig inte, spelet är riktigt roligt och jag kommer garanterat sänka lika många timmar(om inte fler) som jag har i Skyrim och Fallout 4.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

What goes around comes around...

Tvivlar starkt på att det var CDPR som ville släppa spelet, utan det var investerare och aktieägare som pushat för ett släpp i år för att kunna höja sina egna vinster under 2020 efter att gått med stora förluster i andra branscher som de investerat i, och de som stämmer CDPR har garanterat varit med och pushat fram en release på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har läst runt en hel del om spelet då jag varit intresserad av det och det du säger stämmer inte alls.
Allt från folk med konsoller till folk med High-End PC med 3090 och 10900K rapporterar om spelförstörande buggar.

Du har således haft tur, det är helt enkelt ett lotteri om spelet fungerar, fungerar bra eller inte alls.

CDPR ska med rätta ha skit för denna release.

Vissa folk kommer i kontakt med spelförstörande buggare i alla spel
betyder inte att de flesta har problem

Då menar du att alla spel är lotteri och alla spel ska få skit som någonsin släpps?

Permalänk
Medlem

Om man bortser från buggar och dåligt optimerade konsolversioner, så känns det som att inlägget från @KlyftPotatis visar exakt vilken typ av personer som verkar ogilla CP2077, personer som främst hoppades på att spelet skulle bli ett nytt GTA i framtidsmiljö (där man främst fokuserar på att interagera med världen och NPCs). Det är ju även en trend på Youtube numera, att jämföra GTA med CP2077, som om det vore två spel i samma genre, där man enbart tar upp det som utmärker GTA och som det spelet gör bättre. Främsta fokuset i CP2077 är ju dock RPG elementen, karaktärsutveckling och huvud- och sidouppdrag, där miljön mestadels är till för att skapa en någorlunda realistisk kuliss medans dessa uppdrag utförs. Det är alltså inte meningen att CP2077 ska spelas som ett GTA, utan mer likt ett RPG som Witcher 3.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

100h+ Spelande & spelet är på just nu i skrivande stund.
Mött på en del buggar, vissa irriterande, vissa bara roliga när det kommer som en överaskning.
Möter på en svävande bil ute i badlands.

Jag gillar spelet även om det kan göras bättre på många håll.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Det är ju tillräckligt illa hur dåligt spelet verkar ha fungerat på äldre konsoler, på high-end-PC verkar det ju inte vara några större problem. Har själv i princip klarat ut det, och visst har spelet problem, men inget som på något sätt gör det ospelbart. Sedan kan det också vara så att CDPR sålt in spelet med diverse löften om slutprodukten som kanske inte infriades, och då ska de kunna ställas till svars för det också.

Men icke att förglömma att det finns typ inga hinder för vad man kan stämma någon för i USA. Att vinna den tvisten är något helt annat.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

180 timmar? Vad finns ens kvar att göra då? Jag gjorde alla sidouppdrag, typ 4 gigs kvar, 3 blåa aktiviteter och 10 bilar kvar på 80 timmar och hade en hel del buggar på 1.04...

Förövrigt lär detta nog smälla hårt, hade de varit ett Amerikanskt bolag som Gearbox hade de nog klarat sig.

Spelade först igenom det som brud och gjorde bara 50% av alla side missions och hade kvällsmys med Judy, nu kör jag som en dude och köttar legit varenda mission som finns, inklusive alla NCPD uppdrag, ofta så går jag bara runt i staden och tittar på hur fint allt är <3 Helt otroligt att dom gick från Witcher till en stor jävla mega-stad, förstår verkligen varför det har tagit tid för dom!

Har äntligen fått råd med alla bilar nu och tycker det är så himla kul att försöka få till den perfekta driften med dom

Denna gången så är jag mer på Johnny's sida och jag ser fram emot att köra det "hemliga" slutet där man bara går in genom dörrarna och köttar röven ur allt som rör sig!

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Har lagt över 50 timmar utan några nämnvärda buggar.

PC, GOG release.

Jag åt idag. Därmed är det myt med världshungern.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Håller med om immuniteten, men har man en lång och väl tilltagen portfolio med spel som är buggiga, halvfärdiga eller inte ens startar, så blir folk mer irriterade på det än om ett företag med en (mig veterligen) enstaka tillklantat release.

Witcher 3 var ju ingen vacker lansering den heller.

Permalänk
Medlem

Bra drag av juristerna. De tjänar en bra hacka på detta oavsett hur det går.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

100h+ Spelande & spelet är på just nu i skrivande stund.
Mött på en del buggar, vissa irriterande, vissa bara roliga när det kommer som en överaskning.
Möter på en svävande bil ute i badlands.

Jag gillar spelet även om det kan göras bättre på många håll.

Samma här, jag är en av dom med "high end pc" och har haft kanche 10-15 bugs löppet af dom 50+ timmar jag har spelat det (har spelat nästan alla sidomissioner + main story), det var bara att starta om spelet, så forsvann buggarna i dom flesta fallen.

Fast på Konsoll delen kan jag förstå varför folk är arga, och dom med i5+1650 kort etc, spelet är inte gjord för low-end gaming hardvåru. Som sålde ju spelet som om det skulle funka lika bra på allt möjligt, och det gör det ju som vi vet absolut inte.

Personligen är jag nöjd med mina 50+ timmar. Otrolig underbar upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Om dom hade döp till Beta så hade dom aldrig blivit stämd, eller om dom skulle sålt till EU först.

Sant, hade varit en betydligt smartare lösning.
Hade fått nån månad extra för patcher, men han som bestämde saknade uppenbarligen sina familjejuveler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Sant, hade varit en betydligt smartare lösning.
Hade fått nån månad extra för patcher, men han som bestämde saknade uppenbarligen sina familjejuveler.

Många som är pengar kåta och vill ha snabba pengar på en gång, och tänker inte vilka problem som kan uppstå.

Vet inte hur mycket pengar företaget har men dom kanske blöder så mycket pengar så dom måste få ut spelet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Har lagt över 50 timmar utan några nämnvärda buggar.

PC, GOG release.

En av 13 miljoner, bra att veta.

Detta är precis som med Windows 10: "Jag har då inte några buggar, alltså har ingen annan det heller."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

En av 13 miljoner, bra att veta.

Detta är precis som med Windows 10: "Jag har då inte några buggar, alltså har ingen annan det heller."

hen sa ju bara vad dom själva upplevt?

jag har själv inte uplevt många buggar, dock 10-15 crasher.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Spelet ser ut att vara riktigt skitspel. AI:s är ju tappade. du kan blocka en hel fil med trafik om din bil sticker ut 10cm på körfältet. de vägrar köra runt som typ i GTA och Far Cry. När du kastar en NPC i vattnet så är det som att vattnet inte finns. Kroppen hamnar direkt på botten. Kasta en granat i vattnet och samma där. Vattnet reagerar inte. Ljudet är precis som du kastade granaten på marken. Poliser som spawnar precis bakom dig oavsett var du är. Blir inga splash i vattnet när du skjuter i det och inte heller något på byggnader... kom igen nu

Och detta är inte ens buggarna. Det är bara bevis på hur lata de varit när de gjort spelet.

Har du också tittat på denna?

Jag började spela en ny omgång fc5 efter jag såg den 😁

Det är iallafall bra att cdpr får en näsbränna på något sätt. Inte ok att lura investerare och kunder som dom gjort.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Skulle bli rätt lack om det blir något av det här. EA har gjort värre saker över många fler titlar och dessutom låtit buggar vara kvar tills spelets livscykel tagit slut, cdpr fixar ju för allt vad de kan just nu.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Bara för dom är stämda då betyder inte det att detta kommer leda någonstans.

Samt har spelat 50 timmar + på PC och har stött på väldigt få buggar, och haft 0 krascher.

Enda jag kan tycka är att CDPR borde ha väntat med last-gen versionen och släppt den 2021. Eller bara skrotat last-gen helt.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk

Stäm alla som förbokar orecenserade spel istället!

Visa signatur

HejHej!

Permalänk
Medlem

Största problemet med CP2077 är utvecklarens tomma löften under utvecklingsåren.
T.ex trailers med "gameplay" och artiklar som skryter om "next gen AI" och om en levande värld utan like.

Vad vi i verkligheten fick var "Far Cry i framtiden", dålig AI, repetitiva sidouppdrag och en uppsjö av irriterande buggar.
Om man har följt med sen 2013 så kan man ju inte låta bli att bli besviken när största delen av funktionerna som CDPR stoltserade med saknades i slutprodukten.

Synd är det, CP2077 hade potential...

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inte alls förvånad över detta.

Inte heller speciellt förvånad att folk springer till för att "skydda" utvecklaren med meningslösa kommenterar som att "Det har faktiskt fungerat bra för mig i 50h".

Hade detta varit ett släpp från EA, Ubisoft eller liknande hade folk hejjat på advokaterna istället.

Bara för att en studio gjort mycket annat bra så är dem inte immuna när de gör något dåligt.

Fast man kan ju inte mörklägga de som det gått bra för heller. Har man sprungit på en bugg så man är fast efter 15 minuter behöver det ju inte betyda att alla gör det. Vissa har det gått bra för, andra inte. Och det är ju lika mycket värt de som har en positiv upplevelse som en negativ. Tycker mig att det är lika mycket "gnäll" nu som om något annat företag gjort det.

Sen att de äldre konsolerna flyter som sirap är ju en annan femma, men alla har ju blivit erbjudna att lämna tillbaka, så ingen förlust för köpare. Mer än att det känns surt då.

Det enda folk rättat eller kommit för att skydda är väl när det skrivs felaktig utvecklingstid eller att utvecklarna är inkompetenta eller annat inkorrekt.