Samsung Exynos 2100 matchar Snapdragon 888 i tidigt test

Permalänk
Melding Plague

Samsung Exynos 2100 matchar Snapdragon 888 i tidigt test

Flaggskeppstelefonen Galaxy S21 ser ut att kunna rentvå ryktet bolagets Exynos-processorer lämnat efter sig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Om detta stämmer så är det guld värt, får hoppas att priserna inte är allt för höga.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Trevligt, det vore ju inte dumt om Qualcomm fick lite riktig konkurrens igen.

Permalänk

Det är bra då slipper man höra tjatet i varenda tråd om denna bristande cpu i varenda mobiltråd kring Samsung.

Annars tillhör jag skaran som anser att dagens bättre cpuer i mobiler är så snabba så jag sparar hellre in lite pengar på att köpa en lite slöare men billigare. När nu de bättre cpuerna blir bättre och förhoppningsvis samma pris, så kommer de mobilcpuer som jag köper i mina lite billigare mobiler också bli bättre.
Jag själv kör nu en Samsung A71 med Snapdragon 730 och denna cpu är för slö. När jag spelar online och förlorar så vill jag skylla ca 20% av förlusterna på slö cpu. Jag klickar på en gubbe be han göra något. Cpun laggar för hårt och noterade inte att jag klickade på en ny gubbe och ber min innan redan markerade gubbe göra saken.
Samma spel med snabbare mobil och aldrig någonsin händer detta som typ nu inträffar minst en gång per match.

Permalänk
Avstängd

Bra att det går framåt, men ändå inte direkt nära Apple prestanda

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Bra att det går framåt, men ändå inte direkt nära Apple prestanda

De är nästan ikapp iPhone SE nu i prestanda

https://www.macrumors.com/2020/12/18/a14-compared-to-snapdrag...

Permalänk
Medlem

Återstår då att se hur effektiv den är. Inte okej att konsumenter på andra sidan Atlanten ska behöva dras med avsevärt sämre batteritid och försämrad prestanda.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Ändå ett sjukt upplägg, även om det blir motsatt effekt så att Exynos varianten är bättre (kanske väldigt effektiv). Då jävlar kommer det klagas på platser med Snapdragon istället. Aldrig fattat denna segmentering av produkt med samma namn. Måste ju bli jobbigt med uppdateringar och allt desustom, även om de säkert hanteras som två olika telefonmodeller internt.

Permalänk
Medlem

Vad använder android mest? Single core eller multi core?

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem

Säger oss ingenting egentligen. Att manipulera upp perfornance i benchmark är inget nytt och görs av samtliga.

Det intressanta är hur den kommer att prestera i verkligheten. Värmeutveckling kontra throttle, batterikonsumption, kamera, FPS över tid osv.

Personligen så kommer jag inte införskaffa någon under de första releasveckorna då jag väntar mig ett fiasko. Men jag är inte den som är den och om de tester som kommer från trovärdiga källor och inte från influencers, wanna be reviewer, visar att de är bättre än SD så kan jag mycket väl tänka mig en med exynos. MEN enbart om den är bättre och inte lika bra eller nästan lika bra som SD. Är den sämre så kan de brinna för att fula sig på de marknader med exynos.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Geekbench prestanda känns sjukt meh.
Det som varit problemet har varit extremt undermåttlig prestanda med stor fördel för adreno.
Och såklart energieffektivitet, batteritid som är bedrövlig jämfört med SD varianten.

Sen är det väl nackdel med exynos för custom roms osv, sådant bryr jag mig inte om personligen dock.

Men ska bli intressant och se om detta blir fail #50 typ med Exynos vs Snapdragon.

Permalänk
Medlem

Prestanda bryr jag mig personligen inte om då det är mest spel det handlar om.
En ny telefon som inte är absolut budgetmodell är snabb nog för mig.
Jag bryr mig om batteritid och hur den räcker för vad jag använder telefonen till, d v s surf, texta och foto mest.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

För egen del tycker jag mest det är sjukt att det ens är lov att inte särskilja de 2 olika modeller, i det här fallet Exynos/SD. Vad som gör saken än värre är att de med största sannolikhet tjänar mer på Exynos då "EU" kunder betalar lika/mer medans tillverkningskostnaden högst troligt är lägre.

Denna uppfattning är inte begränsad till endast Samsung eller mobiltelefoner. Det bör va tydligt att det skiljer mellan modeller, gemene svensson har 0 koll på att de köper en bättre eller sämre variant av modellen. Ett S20EU hade varit gott nog.

Gällande S20, nog för att prestanda var sämre men att man också fick sämre batteritid var droppen.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Annars tillhör jag skaran som anser att dagens bättre cpuer i mobiler är så snabba så jag sparar hellre in lite pengar på att köpa en lite slöare men billigare. När nu de bättre cpuerna blir bättre och förhoppningsvis samma pris, så kommer de mobilcpuer som jag köper i mina lite billigare mobiler också bli bättre.
Jag själv kör nu en Samsung A71 med Snapdragon 730 och denna cpu är för slö. När jag spelar online och förlorar så vill jag skylla ca 20% av förlusterna på slö cpu. Jag klickar på en gubbe be han göra något. Cpun laggar för hårt och noterade inte att jag klickade på en ny gubbe och ber min innan redan markerade gubbe göra saken.
Samma spel med snabbare mobil och aldrig någonsin händer detta som typ nu inträffar minst en gång per match.

Du säger ju emot dig själv ganska friskt här.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av MrJiM:

Vad använder android mest? Single core eller multi core?

Kort svar idag Single core.
Det handlar om att dagens mobiler med 8 kärnor har antalet kärnantalet som räcker för det enkla som ofta körs på mobiltelefoner, problemet är att dessa 8 kärnor ej presterar tillräckligt bra. 4st av dem är ofta lättare modeller för mindre strömförbrukning, men problemet i spel är såklart de snabba.

Detta är väldigt komisk att utvecklingen hart gått så snabbt, för det var inte alls länge sedan lagers kritiserade folk till den förbannelse för att de påstod att på en desktop där man kör mängder med program samtidigt så räcker 4 core inte till.

Nu har Apple som de lovordade bara hade 2 kärnor istället 8st kärnor på deras mobiler. Snart om ryktena stämmer så kommer Apple släppa en desktop med 32 kärnor. Undra om samma personer som förr hånade de som sa att 4 core inte är tillräckligt kommer säga att Apple satsning på detta är fel?

Angående Apple processor i mobilerna så tillhör jag skaran som absolut skulle märka av detta emot Snabbdragon 888. Men jag kommer inte köpa någon av dem för de är för dyra och jag ser de sjunker i pris. Bara för att man märker av en skillnad betyder det inte att man behöver slösa mer pengar i onödan.

Samma sak går göra allt emot min Samsung A71 vs Galaxy s21 max. Det är inte mycket jag inte direkt skulle märka att den senare är mycket bättre på, däremot kostar det en slant. Och trenden går emot att medeldyra mobiler är good enough för alla.

Skrivet av LeonHart:

Du säger ju emot dig själv ganska friskt här.

Min samsung A71 är för slö, lite snabbare hade varit bättre. Däremot behöver jag inte en Snabbdragon 888. Så något mitt i mellan är lagom för mig. En Snapdragon 845 hade nog varit perfekt. Problemet är när man ska köpa mobil är att det är svårt att få en precis med de egenskaper man vill ha till ett lågt pris.
Innan min samsung A71 så hade jag en Huawei Honor 10 med HiSilicon Kirin 980. Och jag märkte inga som helst problem i spel, när jag bytte telefon så upplevde jag plötsligt sämre prestanda min nyare mobil i samma prisklass och jag blev besviken på detta.

Permalänk
Medlem

Finns ännu nyare tester där multicore är över 3900.

https://twitter.com/UniverseIce/status/1341380244058595329

Permalänk
Medlem

Bra att det kommer nytt så man kan köpa utgående teknik, klippte en Mi 10T Pro för 3700Kr på Black Friday. Den är markant snabbare än min LG G7, SD845 vs SD865 var ett stort prestandahopp. Liksom 8GB LPDDR5 vs 4GB LPDDR4, 256GB UFS 3.1 vs 64GB UFS 2.0, 144Hz IPS vs 60Hz IPS, 5G vs 4G, 108MP vs 12MP, osv osv

Nya telefoner med 888 kommer att vara dyra i början, så det gör inget att dom blir ännu bättre!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Bra att det kommer nytt så man kan köpa utgående teknik, klippte en Mi 10T Pro för 3700Kr på Black Friday. Den är markant snabbare än min LG G7, SD845 vs SD865 var ett stort prestandahopp. Liksom 8GB LPDDR5 vs 4GB LPDDR4, 256GB UFS 3.1 vs 64GB UFS 2.0, 144Hz IPS vs 60Hz IPS, 5G vs 4G, 108MP vs 12MP, osv osv

Nya telefoner med 888 kommer att vara dyra i början, så det gör inget att dom blir ännu bättre!

Tog nog samma deal, bytte från förra årets deal Motorola One Zoom med Mi 10T Pro.
Geekbench 5 500p till 900p, märks skillnad helt klart även om jag saknar OLED skärmens svärta.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Detta stämmer bra med mina förväntningar.
Jag är nyfiken på framtida Exynos framförallt nu när man kan se att de arbetar för AMD grafik i Linux drivrutiner samt att AMD utvecklare har utvecklingshårdvara så börjar det kännas som att det närmar sig även om det inte kommer denna generationen.
Jag tycker Samsung bör satsa mer på Exynos och i framtiden endast lansera modeller med Exynos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tog nog samma deal, bytte från förra årets deal Motorola One Zoom med Mi 10T Pro.
Geekbench 5 500p till 900p, märks skillnad helt klart även om jag saknar OLED skärmens svärta.

OLED också hade varit för bra för att vara sant, å andra sidan slipper man problem med green tint osv och reviewers säger att det är den bästa IPS dom sett så inte helt kass. Apple har kört bara IPS tills helt nyligen, uppenbarligen utan något större gnäll.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

OLED också hade varit för bra för att vara sant, å andra sidan slipper man problem med green tint osv och reviewers säger att det är den bästa IPS dom sett så inte helt kass. Apple har kört bara IPS tills helt nyligen, uppenbarligen utan något större gnäll.

Nja, svärtan i IPS är kass när man är i mörkt rum, men bilden kan se fantastiskt ut i ljusare rum.
Att det fortfarande saknas OLED monitorer i vettiga storlekar är bara sorgligt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Som artikeln nämner på slutet..... Energieffektivitet är den återstående jokern....
Perf/W är A och O med dagens SoC's i min bok, eftersom jag redan är mer än nöjd med dagens prestandanivå.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Varför man verkligen bör ta sig en funderare innan man köper en Samsung i Sverige.

https://youtu.be/hmvfzDTywt4

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Tickles:

Varför man verkligen bör ta sig en funderare innan man köper en Samsung i Sverige.

https://youtu.be/hmvfzDTywt4

Det är väl precis det som nyheten och tråden här diskuterar? Alltså ryktet om att nästa Exynos skulle ha likvärdig eller bättre prestanda, och därmed undvika Snapdragon/Exynos-diskussionen på samma sätt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är väl precis det som nyheten och tråden här diskuterar? Alltså ryktet om att nästa Exynos skulle ha likvärdig eller bättre prestanda, och därmed undvika Snapdragon/Exynos-diskussionen på samma sätt.

Japp

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Benchmarken för exynos 2100 ser lovande ut, återstår bara att se hur den hanterar värmen och batteriet.

Permalänk
Medlem

Hoppas den tar ikapp där det gäller som mest, battertid

Några poäng hit påverkar inte mig men alltid stört mig på att vi här fått dras med sämre batteritid.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"