SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Uppgradera eller helt nytt?

Hej,

Är ingen erfaren datorbyggare. Satte ihop en egen burk 2013 som ser ut enligt följande:

Liten låda: FD Node 304
Intel i5 4670K 3.4 GHz
2x8 GB internminne
Corsair CX 500W agg
Samsung SSD 250GB
Geforce GTX650

Spelar ingenting. Mest haft den som surfdator. På senare tid har jag dock börjat klippa lite film med Adobe Premiere och jag märker att datorn inte är optimal för detta.

Är det något av det jag har som är värt att spara? Eller bygger jag helt nytt?
Tips på konfiguration? Vad jag förstått kan jag fimpa grafikkortet helt om jag inte ska spela något.

Gjorde en grund här? Är jag på rätt spår?
https://www.inet.se/datorbygge/b1231955/forslag1

Mvh Antonio

Permalänk
Medlem

Du behöver nog en helt ny dator. Är väll lådan, SSD och nätagget som kan återanvändas om man vill.

Datorn ser vettig ut, kan komma undan billigare med mindre lyxiga prylar, SSD, kylare moderkort finns det billigare varianter på. Men kolla också på AMD, de står sig bra mot Intel nu.

Adobe Premiere har GPU stöd också, vilken utsträckning det används har jag inte koll, på men bör ge en stor boost när det är relevant. 3060ti eller beggat 2080ti ger nog bäst värde för pengarna, men misstänker även billigare GPUs kan ge en stor boost.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Uppskattas mycket 😊

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är ju köpa datorn utan GPU och testa om du har något behov, om så är fallet köp till en GPU efter.

Om du vill ha tips på billigare delar är Kingston A2000 en bra SSD för lite mindre, och Artic liquid frezzer ll en schysst AIO (kör på 240mm eller större) dock inte lika flashing som corsairs kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonioP:

Hej,

Är ingen erfaren datorbyggare. Satte ihop en egen burk 2013 som ser ut enligt följande:

Liten låda: FD Node 304
Intel i5 4670K 3.4 GHz
2x8 GB internminne
Corsair CX 500W agg
Samsung SSD 250GB
Geforce GTX650

Spelar ingenting. Mest haft den som surfdator. På senare tid har jag dock börjat klippa lite film med Adobe Premiere och jag märker att datorn inte är optimal för detta.

Är det något av det jag har som är värt att spara? Eller bygger jag helt nytt?
Tips på konfiguration? Vad jag förstått kan jag fimpa grafikkortet helt om jag inte ska spela något.

Gjorde en grund här? Är jag på rätt spår?
https://www.inet.se/datorbygge/b1231955/forslag1

Mvh Antonio

Tänk på att om du köper det caset, så allt över 240 på AIO-fronten är tvunget att gå i, just fronten. Jag har det caset (fast svarta) och byggde i det själv. Ett helt underbart case att pilla och bygga i. Man kan även lyfta bort hela toppen på den och komma åt allt väldigt enkelt på så vis. Vilket är helt toppen. Inget fel med ett AIO i fronten, ville bara nämna det.

Ne, men som personen här ovanför säger, så köp utan grafikkort (finns ju i processorn + plus att du redan har ett om det skulle krångla med processorns inbyggda), men läste också nånstans att Adobe Premiere blir kraftigare med en GPU. Sen har jag ingen aning om vilka som funkar, gör någon som helst skillnad, etc.

Sen har jag det agget (i länken till kundvagnen), just den på 550W. Ett alldeles ypperligt alternativ. Jag har ett 10850K och ett 3060 Ti och det är inga som helst problem.