Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Om man ska ha tag i en Series X, var beställer man? Brorsan är på jakt, men det känns som ställena som tar bokningar kanske inte är det smartaste...

Tradera, blocket, Ebay och andra ställen scalpers säljer.
Allt annat är som att rida genom vilda västern.

Permalänk
Medlem

Webhallen verkar få in de rätt ofta och har i princip ingen kö så där kan det gå fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Om man ska ha tag i en Series X, var beställer man? Brorsan är på jakt, men det känns som ställena som tar bokningar kanske inte är det smartaste...

Fick ett infall i Onsdags och besökte diverse hemsidor; Inet, NetonNet, Komplett, Elgiganten, Proshop etc för att kontrollera lagerstatus och bocka i "meddela mig när ni har lager". Och hos sista butiken, Mediamarkt, så möttes jag av "finns i lager". Så tips från coachen, lägg 10 minuter på att fixa bokmärken hos de stora återförsäljarna och checka in någon gång om dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Om man ska ha tag i en Series X, var beställer man? Brorsan är på jakt, men det känns som ställena som tar bokningar kanske inte är det smartaste...

Kolla Microsoft också. Oftast slut där men i samband med att de skickar ut till återförsäljare så brukar det ploppa upp några där. Jag beställde därifrån när Elgiganten strulade, hade den hemma på några dagar. Jag hade en flik öppen med autouppdatering medan jag jobbade.

Jag vet inte om den här länken fungerar för dig, men det är en länk direkt till sidan med köpknappen (brukar vara svår att hitta annars när den inte finns inne):
https://www.xbox.com/sv-se/configure/8WJ714N3RBTL

Permalänk
Medlem

Beställde min xbox series x på inet 2020-11-07 (3 dagar INNAN release) och har fortfarande inte fått den. Någon annan i samma sits?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grutch:

Beställde min xbox series x på inet 2020-11-07 (3 dagar INNAN release) och har fortfarande inte fått den. Någon annan i samma sits?

Jo, jag beställde min därifrån också vid release.
Inet brukar ju vara bra på att uppdatera produktsidan men det är ju fortfarande "andra leveransen är fullbokad" så känns som om det aldrig kom någon andra leverans.
Webhallen verkar ju fått iallafall 3st leveranser.

Går nått rykte om att det kommer en leverans runt den 7de till Elgiganten så kanske någon mer som får då.
Jag håller ögonen på Webhallen eftersom det inte finns nån kö där.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Jag bokade min på inet i augusti och i mitten av december hade jag fortfarande inte hört nått. Beställde då från webbhallen och fick den ett par dagar senare...

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att vissa butiker verkar få in ett väldigt litet antal Xbox, medan andra får leverans efter leverans? Är det flera olika grossister som tar in i Sverige där vissa lyckats bättre än andra? Jag vet inte hur situationen ser ut för Ehandlare när det gäller konsoler, eller om man till o med handlar direkt från Microsoft.

Permalänk

Gick in på webhallen 2veckor innan jul klickade i meddela mig. 2 dagar senare fick jag mejl att den gick att beställa. Hoppade in kvickt tryckte köp. Tänkte vafan får väl den i mars eller nått. Men icke 2 dagar senare kom mejlet att din leverans är påväg till dig. Från att jag trycket meddela mig så hade jag min xbox series X hemma och lirade en vecka senare . Det gjorde Webhallen bra 😊

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att konverteringstricket Gold -> Game Pass Ultimate fortfarande fungerar. Har varit uppe tidigare i tråden och rådde då möjligtvis vissa oklarheter kring frågan.

Jäkligt smutt med 36 månaders prenumeration till det facila priset av cirka 40kr/månad i stället för 135/kr månad!

Permalänk

Någon som vet vart man kan köpa nya spakar till handkontrollen? Min ena spak är trasig efter att kontrollen åkte i golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typoon9150:

Någon som vet vart man kan köpa nya spakar till handkontrollen? Min ena spak är trasig efter att kontrollen åkte i golvet.

Vet inte om det är samma för alla kontroller. https://fyndiq.se/produkt/2-pack-xbox-one-tumgrepp-spak-joyst...

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typoon9150:

Någon som vet vart man kan köpa nya spakar till handkontrollen? Min ena spak är trasig efter att kontrollen åkte i golvet.

Ärnset själva alps komponenten inuti som gått sönder så är det rätt meckigt att byta. Men kan man löda så går det.

Permalänk
Skrivet av appel1:

Ärnset själva alps komponenten inuti som gått sönder så är det rätt meckigt att byta. Men kan man löda så går det.

Jag kan löda men det behövs inte, eftersom det är själva spaken som är sprucken vid fästet.
Spaken behöver bytas ut frågan är bara vart jag hittar en ny spak, jag har redan beställt en från fruugo men jag har sett att den skickas från England vilket kan bli problem i dessa tider.

Permalänk
Skrivet av zosma:

Tack! Jo jag är hyfsat säker att det är samma spak.

Permalänk
Skrivet av Emma242:

Jag vet inte om den här länken fungerar för dig, men det är en länk direkt till sidan med köpknappen (brukar vara svår att hitta annars när den inte finns inne):
https://www.xbox.com/sv-se/configure/8WJ714N3RBTL

Grymt tips!! Lyckades beställa där den 5/1 på natten och nu idag fick jag hem paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Rekommenderar Inet över Elgiganten alla dagar i veckan. Elgigantens hantering av Xbox Series X lanseringen var tyvärr ett fiasko. Inet har otroligt bättre kundservice om något går fel, snabbare leveranser och större intresse av produkterna de säljer än Elgiganten.

Jag har själv haft både negativa och positiva erfarenheter med Elgiganten och skulle vanligtvis inte ta mig tid att försvara dem.
Däremot verkar det vara Microsoft som är ansvarig för denna fiasko. Elgiganten är den enda återförsäljare Microsoft valde för deras All Access erbjudande. Därför hade det varit rimligt att förse Elgiganten med många konsoler för att sälja All Access. Min anekdotiska erfarenhet och den av mina vänner är att det är lättare att vända sig mot andra försäljare för att få en konsol. Således kan man hävda att Microsoft inte prioriterar de som vill köpa All Access.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Jag har själv haft både negativa och positiva erfarenheter med Elgiganten och skulle vanligtvis inte ta mig tid att försvara dem.
Däremot verkar det vara Microsoft som är ansvarig för denna fiasko. Elgiganten är den enda återförsäljare Microsoft valde för deras All Access erbjudande. Därför hade det varit rimligt att förse Elgiganten med många konsoler för att sälja All Access. Min anekdotiska erfarenhet och den av mina vänner är att det är lättare att vända sig mot andra försäljare för att få en konsol. Således kan man hävda att Microsoft inte prioriterar de som vill köpa All Access.

Jag håller inte med. Jag beställde Xbox Series X All Access i mitten av september. Fick den levererad dagen efter lansering, det visade sig att All Access inte fungerade. Misstänkte att Elgiganten glömt aktivera All Access så jag ringde Elgiganten som sa att jag måste ringa Microsoft/Xbox Support då dem inte har något med det att göra överhuvudtaget, felsökning en vecka med Microsoft/Xbox Support, ringde elgiganten igen till och från under cirka en veckas tid som sa att jag ska ta kontakt med Microsoft support då dem inte har något med det att göra överhuvudtaget, försökte få kontakt med aftersales som inte svarade, åkte tillslut bara 66km tillbaka till butiken där de sa "Jaha, vi kanske glömde skanna streckkoden".

Gick in på elgiganten.se för att chatta med kundtjänst om ersättning för resan jag gjorde när det var ett ursprungligt fel på varan som de skickat. där de ombad mig att "Leta mig upp till hörnet av skärmen och trycka på krysset". Kontaktade dem igen och hänvisade till:

"Exempel på kostnader och förluster som du kan bli skyldig att stå för:
Utlägg för resor och transporter. Till exempel om konsumenten behövt åka en extra gång till butiken för att få varan reparerad."
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Fick ett mail någon vecka senare om att de skulle göra en utbetalning på 300kr.

Microsoft är ansvariga för distribution av enheterna. Elgiganten är ansvarig för lanseringen och kundbemötande. Visst kanske Microsoft skulle kunna haft bättre distribution av enheter, dock är det nog begränsat av Covid-19 som all annan hårdvara förra året, det finns ändå inte någon som helst anledning att välja det grovt oseriösa företaget Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Microsoft är ansvariga för distribution av enheterna. Elgiganten är ansvarig för lanseringen och kundbemötande. Visst kanske Microsoft skulle kunna haft bättre distribution av enheter, dock är det nog begränsat av Covid-19 som all annan hårdvara förra året, det finns ändå inte någon som helst anledning att välja det grovt oseriösa företaget Elgiganten.

Med ordet fiasko menade jag inte sånt som hände dig och som jag inte hade en aning om. Det låter väldigt tråkigt. Det här är uppenbarligen Elgigantens fel.
Det jag menade inte var Elgigantens fel är att de inte fick betydligt fler konsoler än Webhallen och andra återförsäljare trots att de vara de enda Microsoft valde som partner för All Access.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Med ordet fiasko menade jag inte sånt som hände dig och som jag inte hade en aning om. Det låter väldigt tråkigt. Det här är uppenbarligen Elgigantens fel.
Det jag menade inte var Elgigantens fel är att de inte fick betydligt fler konsoler än Webhallen och andra återförsäljare trots att de vara de enda Microsoft valde som partner för All Access.

Fast det kan de ju mycket väl ha fått. Jag har iaf inte sett några officiella siffror på hur tilldelningen till olika butiker sett ut.

Hade varit rätt dumt tror jag att prioritera all access kunder. Lite som att ge förtur i kön om man betalar med Visa istället för Mastercard. 🤔

Permalänk
Medlem

Om att behålla enstaka spel från Xbox Game Pass Ultimate!

Tjena, På min Xbox Series X testar jag just nu Xbox Game Pass Ultimate i tre månader för 10 kr. Inser dock redan nu att jag enbart kommer att spela ett fåtal spel ur spelutbudet, varvid jag troligen inte kommer att förlänga min prenumeration. Vad händer i så fall med de spel som jag har laddat ner? Blir de ospelbara, tas bort från min konsol eller blir jag erbjuden att köpa dem för en slant?
Tack för hjälpen på förhand.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

- tar gamepass slut blir det precis som att ta ut spelskivan, du kan inte spela förrän du sätter i skivan eller köper en licens.

Om du ändå vet att du behöver live gold kan det ändå vara värt att låta gpu löpa ut, köpa något år gold och sedan konvertera till gpu.

Spelar du bara vissa singleplayer spel då och då har du rätt i att gamepass inte är något man tjänar på, men man ska veta vad man vill det är ju lätt att köpa spel som man sedan aldrig spelar också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoffelundgren:

Tjena, På min Xbox Series X testar jag just nu Xbox Game Pass Ultimate i tre månader för 10 kr. Inser dock redan nu att jag enbart kommer att spela ett fåtal spel ur spelutbudet, varvid jag troligen inte kommer att förlänga min prenumeration. Vad händer i så fall med de spel som jag har laddat ner? Blir de ospelbara, tas bort från min konsol eller blir jag erbjuden att köpa dem för en slant?
Tack för hjälpen på förhand.

Som pacc säger så kommer spelen inte att fungera. Men de försvinner inte automatiskt utan du kommer bara få ett meddelande om att ägaren till spelet behöver logga in när du försöker starta dem. Självklart kan du köpa spelen om du vill, ofta är det rabatt med Gamepass på spelen i Gamepass dock så vill du behålla spelen så är det smartare att köpa som innan prenumerationen går ut.

Dock tycker jag att du borde ge det en chans. Du har ju tre månader så passa på att testa spel som du normalt inte hade kört, för det finns en hel del guldkorn i GP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Dock tycker jag att du borde ge det en chans. Du har ju tre månader så passa på att testa spel som du normalt inte hade kört, för det finns en hel del guldkorn i GP.

Detta.

Jag är en sådan där tråkig person som mest håller mig till de stora och kända AAA-spelen (kör exempelvis igenom AC: Valhalla nu).
Det leder till att det finns mängder av spel som går mig förbi. Men med hjälp av Game Pass har jag provat mängder av roliga spel som jag aldrig skulle ha spelat annars.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

Detta.

Jag är en sådan där tråkig person som mest håller mig till de stora och kända AAA-spelen (kör exempelvis igenom AC: Valhalla nu).
Det leder till att det finns mängder av spel som går mig förbi. Men med hjälp av Game Pass har jag provat mängder av roliga spel som jag aldrig skulle ha spelat annars.

Exakt. De hjälper en också på vägen lite med diverse "uppgifter" som ger poäng som ofta innefattar antingen att spela olika GP-spel eller att spela specifika spel och göra något i dem, men också genom den där funktionen som startar ett random spel åt en.

Det finns massor av spel som jag aldrig hade köpt ens för en tia som jag nu har lagt rätt många timmar på. Några exempel:
Undermine. Carrion. Pikuniku. Carto. Lonely Mountains Downhill. The Gardens Between. En del av dessa har jag till och med köpt DLC till trots att jag inte äger dem, bara för att spelen var såpass bra.

Permalänk
Konsolgrävare

"A new Indiana Jones game with an original story is in development from our studio, @MachineGames, and will be executive produced by Todd Howard, in collaboration with @LucasfilmGames. It'll be some time before we have more to reveal, but we’re very excited to share today’s news! "

https://twitter.com/bethesda/status/1349023307228704770

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

- tar gamepass slut blir det precis som att ta ut spelskivan, du kan inte spela förrän du sätter i skivan eller köper en licens.

Om du ändå vet att du behöver live gold kan det ändå vara värt att låta gpu löpa ut, köpa något år gold och sedan konvertera till gpu.

Spelar du bara vissa singleplayer spel då och då har du rätt i att gamepass inte är något man tjänar på, men man ska veta vad man vill det är ju lätt att köpa spel som man sedan aldrig spelar också.

Tack för ditt svar. Just nu spelar jag bara singelplayer men det kan ju eventuellt bli online/multiplayer framöver. Ska utforska utbudet på gpu innan jag bestämmer mig.

Skrivet av snajk:

Som pacc säger så kommer spelen inte att fungera. Men de försvinner inte automatiskt utan du kommer bara få ett meddelande om att ägaren till spelet behöver logga in när du försöker starta dem. Självklart kan du köpa spelen om du vill, ofta är det rabatt med Gamepass på spelen i Gamepass dock så vill du behålla spelen så är det smartare att köpa som innan prenumerationen går ut.

Dock tycker jag att du borde ge det en chans. Du har ju tre månader så passa på att testa spel som du normalt inte hade kört, för det finns en hel del guldkorn i GP.

Tack för info. Ska tänka igenom ordentligt innan jag bestämmer mig. Ska absolut testa flera spel och få lite mer kött på benen innan jag vet hur jag ska göra.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av merdique:

Little Nightmares är asbra. Det är även ett av spelen som är gratis den här månaden om man har Xbox Gold eller Game Pass Ultimate
https://www.microsoft.com/sv-se/p/little-nightmares/bwd88k55m...
Logga in med ditt Xbox-konto så är det gratis, gäller dock bara för Xbox, inte PC.

Tips!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv

Går att beställa hos Elgiganten just nu, beräknas komma i lager 2021-01-20 (onsdag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon287298:

Går att beställa hos Elgiganten just nu, beräknas komma i lager 2021-01-20 (onsdag).

Tack!

Lade en beställning har en One S idag som är rätt seg.

Har precis skaffat gamepass sjukt najs tjänst, ska bli gött och få lite bättre flyt i spelen!