Hur många av er har slutat med Tradera efter Paynova kravet?

Permalänk
Medlem

Hur många av er har slutat med Tradera efter Paynova kravet?

Hej,

Har inte använt Tradera på flera månader, och jag ser nu att det är ett krav på att erbjuda köparna att ta betalt via Paynova. Hur ställer ni er till detta? Jag antar att det är liknande blocket paket lösningen, vilket innebär risk att man råkar ut för bedrägerier. Hur många av er har slutat helt pga detta?

Under alla mina år som jag köpt och sålt saker, så har jag gjort allt jag kunnat för att undvika dessa tjänster, för det innebär alltid i slutändan att den som kommer med bäst bevisning vid tvist vinner. Nu är det inte så att jag skall sälja dyrare varor, men pengar är pengar, och jag vill helst inte sälja en vara som en köpare sedan väljer att returnera av olika skäl som ånger eller annat, och därmed brutit förpackningen.

Missförstå mig inte, jag har inget att dölja, mitt konto har 300+ omdömen och inga negativa omdömen, och jag erbjuder alltid avhämtning, och då erbjuder jag mig även att åka för att leverera, men jag vill inte handla med dessa tjänster alls.

Permalänk
Medlem

Har inte sålt på tradera på ganska länge, men är det som du säger så är det ju färdighandlat ...

Duger inte banköverföring/swish eller kontant betalning vid avhämtning för min köpare så kan det kvitta.

Är inne precis som du på att vissa av dessa tjänster som skall skydda köparen faktiskt bara är en sämre deal för säljaren om köparen är oärlig.

Har handlat saker på annons för tusentals kronor utan problem, utan dessa tjänster.

Det får väl bli Facebookgrupper, Sweclockers eller soptippen i framtiden.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken slags bedrägerier kan detta leda till? Har en auktion ute nu, men säljer extremt sällan saker begagnat överhuvudtaget. Oftast bara de dyraste datordelarna när jag uppgraderar (så några år mellan gångerna). Nyligen har jag sålt min Ryzen 1700 och nu GTX 1070.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vilken slags bedrägerier kan detta leda till? Har en auktion ute nu, men säljer extremt sällan saker begagnat överhuvudtaget. Oftast bara de dyraste datordelarna när jag uppgraderar (så några år mellan gångerna). Nyligen har jag sålt min Ryzen 1700 och nu GTX 1070.

Jag kan bara ta mig som ett exempel. Jag säljer oftast helt nya oöppnade produkter som spel eller saker som jag fått vid förlängning eller annat håll, och skulle sedan en köpare välja att ångra köpet av vilket skäl som helst, då sjunker värdet på varan drastisk eftersom nu paketet är öppnad. Eller säg att man säljer en vara som du till 100% testat innan du skickat varan, och köparen sedan råkat göra bort sig genom antingen förstöra varan, eller kanske tappat den och det råkat uppkomma kosmetiska skador, vem tror du får skulden då? Självklart ligger det då på säljaren och hens bevisbörda att bevisa att det inte fanns något och att varan fungerade innan du skickade iväg den.

Självklart går detta åt båda hållen, en säljare skulle kunna skicka iväg paket med något annat innehåll, och då uppstår en tvist där, och då inleds in process.

Finns så många kryphål och brister i dessa system.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så har jag nu mera en väldigt dålig inställning till både Blocket och Tradera. Jag vet att det finns några seriösa säljare kvar men det är som upplagt för bedragare med alla kryphål.
En scam kan gå åt bägge håll det vill säga både av en säljare och köpare.

En sak jag lärt mig är att aldrig skicka en vara eller betala i förskott, finns tyvärr fortfarande människor som gör det.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Köpte på Tradera och Swishade senast igår

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Åfan, hade missat det här. Länge sen jag använde tradera men tänker inte använda igen. Köpare får antingen komma hit, testa sakerna eller helt enkelt lita på mig. Jag kan spela in film osv. Men när sakerna lämnat hemmet så är det köparens ansvar, vem vet vad hen hittar på, tappar, fingrar med statisk elektricitet, tappar vatten på osv.

Permalänk
Avstängd

Sålt en del, inte märkt någon skillnad än.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Är det et verkligen ett problem eller är det bara oro ifrån din sida?

Permalänk
Medlem

Håller fast vid min princip att aldrig handla för större värden än jag har råd att förlora, oavsett om jag är köpare eller säljare. Man får (tyvärr) räkna med att risken att bli blåst är reell om man skall syssla med begagnathandel på distans. Trist men sant.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Köpte på Tradera och Swishade senast igår

Inget krav på att du måste använda payson som köpare, utan det är ett krav som säljare att du måste erbjuda alternativet.

Skrivet av Meto:

Är det et verkligen ett problem eller är det bara oro ifrån din sida?

Oro skulle jag säga eftersom jag aldrig använt dessa tjänster och därmed aldrig blivit lurad heller, men jag vet att det är så enkelt hänt, därför skulle jag aldrig heller använda dessa tjänster. Blir nog blocket i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

Sålde ett grafikkort på tradera i December, då fanns inget krav på detta. Jag hade swish som enda betalningsalternativ. Var har du läst om det här? Googlade lite snabbt men hittar inget som säger att man måste använda paynova nu heller.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Sålde ett grafikkort på tradera i December, då fanns inget krav på detta. Jag hade swish som enda betalningsalternativ. Var har du läst om det här? Googlade lite snabbt men hittar inget som säger att man måste använda paynova nu heller.

Jag startade precis nya annonser, och där står paynova med som betalningsalternativ och jag kan inte välja bort det.

bild

Permalänk
Medlem

Helt slutat med tradera nu pga flera affärer på raken som varit struliga och inte på grund av de nya betalningsmetoderna.

köper fortfarande dock av butiker som enbart finns på tradera fortfarande men säljandet är tvärslut.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pugilisten:

Sålde ett grafikkort på tradera i December, då fanns inget krav på detta. Jag hade swish som enda betalningsalternativ. Var har du läst om det här? Googlade lite snabbt men hittar inget som säger att man måste använda paynova nu heller.

Det verkar ha ändrats nyligen, eller så är det för vissa konton. Jag sålde min gamla processor på farsans konto i December och körde på Swish/betalning på plats, men på mitt eget konto i Onsdags var det bara "traderabetalning" som gällde.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Verkar som att Tradera håller på att införa detta successiv.
Dock står det på deras hemsidan att det skulle ske under 2020, antar att det är lite försenat.
Traderabetalning FAQ

Inget som jag har som krav när jag testar att lägga upp en ny annons, så inte drabbat mig än.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tradera uppgraderar sin plattform för betalningslösningar

Skrivet av Thomas:

Det verkar ha ändrats nyligen, eller så är det för vissa konton. Jag sålde min gamla processor på farsans konto i December och körde på Swish/betalning på plats, men på mitt eget konto i Onsdags var det bara "traderabetalning" som gällde.

Efter att jag i höstas upptäckte att mina betalningsformer hade ändrats,
tog jag kontakt med Tradera's Kundtjänst.

De informerade mig om att de håller på och implementerar sin nya
betalningsplattform "Traderabetalning".

Något som ALLA kommer att få i slutändan. Därför har en del kvar sina
gamla betalningsformer, tills dess att det är deras tur att integreras.

De ska bli smidigare och "säkrare" med den nya betalningsplattformen,
enligt Tradera's Kundtjänst.

Personligen har jag redan fått uppleva att den INTE blivit "säkrare",
vare sig som köpare eller säljare.

Läs mer om detta på Traderas användaravtal
(https://info.tradera.com/anvandaravtal/)

Visa signatur

"Hopefully another 25 years with AMD!"

Permalänk
Medlem

Jo, det var enda valet för mig med för ett par veckor sedan.

Permalänk
Medlem

grejen med tradera är väl att man i princip måste betala innan säljaren skickar?
säljaren kan ju dessutom inte boka frakt utan att objektet är markerat som betalat.
paynove innebär väl bara att köparen kan betala senare, men jag har uppfattat det som att säljaren får betalt direkt ändå?

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Jag startade precis nya annonser, och där står paynova med som betalningsalternativ och jag kan inte välja bort det.

http://www.bilddump.se/bilder/20210111205314-78.72.36.216.png

bild

Aha, ja men du, är det din första annons? När jag gjorde min första annons för några år sedan så var jag tvungen att använda paypal som betalningsmetod första gången, av någon anledning.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Aha, ja men du, är det din första annons? När jag gjorde min första annons för några år sedan så var jag tvungen att använda paypal som betalningsmetod första gången, av någon anledning.

Kan mycket väl stämma. Min första annons på 4-5 månader. Men jag startade upp 3 st, och där var det likadant på alla.

Oavsett, kommer inte använda detta mer eftersom de kommer implicera detta permanent. Får bli blocket i fortsättningen, känns bara en aningen surt eftersom jag alltid fick fler bud samt betalt via tradera, samt att jag hade mina omdömen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

grejen med tradera är väl att man i princip måste betala innan säljaren skickar?
säljaren kan ju dessutom inte boka frakt utan att objektet är markerat som betalat.
paynove innebär väl bara att köparen kan betala senare, men jag har uppfattat det som att säljaren får betalt direkt ändå?

Det stämmer, pengarna hålls inte som gisslan, som det görs med Blocketpaketet. Säljaren får pengarna direkt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Någon som fått problem vid försäljning när köparen använder Paynova och får köparskydd?

Har något ute på tradera som kommer gå ganska dyrt ut och blir lite orolig att nuvarande budgivare kanske kommer ställa till det vid avslut.

Budgivaren har 40 positiva och inga negativa sedan registrering men har inte varit aktiv och fått positiva under 12 månader.
Konton som er ut så här verkar bli kapade och sedan används vid blåsning eller för att buda och inte betala.

Är väl mest rädd att köparen kanske klagar på nåt eller påstår att den inte fått rätt vinst skickad. Sedan får man problem när köparen ska skicka tillbaka vinsten mm..

Har aldrig haft större problem vid försäljning men nu när något som påminner om blocketpaketet kommer så blir jag lite orolig.

Känns som att köparen är mer säker än säljaren eller har jag fattat fel? Har även läst fall där Tradera är på köparens sida istället för säljaren. Har själv nästan 4k positiva så vill ju att Tradera ska lita på en medlem som varit aktiv under en längre period och skött sig.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hasson39:

Inget krav på att du måste använda payson som köpare, utan det är ett krav som säljare att du måste erbjuda alternativet.

Oro skulle jag säga eftersom jag aldrig använt dessa tjänster och därmed aldrig blivit lurad heller, men jag vet att det är så enkelt hänt, därför skulle jag aldrig heller använda dessa tjänster. Blir nog blocket i fortsättningen.

Jag har haft auktioner ute senaste veckan och något sådant krav har inte jag haft inte.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Är det någon som köpt med paynova och fått en vara som tex är skadad men nämns som nyckick i annons?

Har paynova fungerat då? Tradera supporten behjälplig eller blir det bara skit av allt då?
Dvs, får man något för pengarna som köpare? Eller är detta något som är varken bra för köpare/säljare egentligen..

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem

Har nu haft kontakt med både Paynova samt Tradera. Paynova har inget i detta att göra, utan de är bara en mellanhand och har hand om betalningsbiten. Det är tradera som blir en mellanhand vid en eventuell tvist, och där jag kan redan säga utifrån erfarenhet att tradera aldrig lägger kraft eller tid på dessa tvister, och då talar jag utifrån egna erfarenheter där jag blivit lurad på falska lightning kablar.

Detta blev den avgörande punkten för mig, jag står fast vid att det skall vara frivilligt att använda sådana tjänster, man kommer fortfarande kunna kringgå dessa tjänster fast med målvaktskonton istället nu. Numera använder jag endast tradera vid små summor, summor som jag är beredd att förlora vid eventuell tvist.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hasson39:

Jag kan bara ta mig som ett exempel. Jag säljer oftast helt nya oöppnade produkter som spel eller saker som jag fått vid förlängning eller annat håll, och skulle sedan en köpare välja att ångra köpet av vilket skäl som helst, då sjunker värdet på varan drastisk eftersom nu paketet är öppnad. Eller säg att man säljer en vara som du till 100% testat innan du skickat varan, och köparen sedan råkat göra bort sig genom antingen förstöra varan, eller kanske tappat den och det råkat uppkomma kosmetiska skador, vem tror du får skulden då? Självklart ligger det då på säljaren och hens bevisbörda att bevisa att det inte fanns något och att varan fungerade innan du skickade iväg den.

Självklart går detta åt båda hållen, en säljare skulle kunna skicka iväg paket med något annat innehåll, och då uppstår en tvist där, och då inleds in process.

Finns så många kryphål och brister i dessa system.

Har aldrig sätt någon höna som säljer och köper på Tradera.

Så du menar att Tradera skiter i säljer även om han har taget bilder på varan samt när han packa den?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Har aldrig sätt någon höna som säljer och köper på Tradera.

Så du menar att Tradera skiter i säljer även om han har taget bilder på varan samt när han packa den?

Så du menar att det är så enkelt? Att så länge man har bild på att man packat varan och bevis på det, så kan man luta sig tillbaka?

I slutändan är det ord mot ord som gäller och den med mest bevisning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tyvärr så har jag nu mera en väldigt dålig inställning till både Blocket och Tradera. Jag vet att det finns några seriösa säljare kvar men det är som upplagt för bedragare med alla kryphål.
En scam kan gå åt bägge håll det vill säga både av en säljare och köpare.

En sak jag lärt mig är att aldrig skicka en vara eller betala i förskott, finns tyvärr fortfarande människor som gör det.

Klart man betalar i förskott. Hur ska det annars gå till vid en begagnad affär om saker skall skickas?
Köparen går alltid först. Jag tror ingen skulle skicka kläder/elektronik osv utan att få betalt först.

Varför kan man inte skicka mot postförskott egentligen? Att man får betala när man plockar ut sitt paket?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Klart man betalar i förskott. Hur ska det annars gå till vid en begagnad affär om saker skall skickas?
Köparen går alltid först. Jag tror ingen skulle skicka kläder/elektronik osv utan att få betalt först.

Varför kan man inte skicka mot postförskott egentligen? Att man får betala när man plockar ut sitt paket?

Ny regel på tradera där man MÅSTE erbjuda köpare att betalt genom paynova om de så vill, dyrare för dem pg avgiften, men säkrare ifall de skulle bl lurade.