Tekniska fel som förstör en i annars bra film eller serie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Andra har varit inne på det men det är direkt jobbigt att se diverse filmer och serier som rör någon form av utredningsarbete. Exempel:

* Blixtsnabb access till någon annan myndighets databas, lite snabba fingeravtryck och en blodprovsanalys på 30 sekunder. Sedan tillgång till hemmanätverket och se att kylskåpet, som givetvis är uppkopplat, öppnats för 2 minuter sedan så gärningsmannen är hemma. Utredarna som givetvis agerar som insatsstyrka också rullar dit och griper.

Satan vad smidigt att slippa ringa runt till diverse myndigheter för att leta rätt på någon som handlagt ärendet en gång i tiden men som nu är föräldraledig och har lämnat över ärendet till någon kollega som inte hunnit sätta sig in i det o.s.v.

* Labb/rättsläkarstation/obduktionsbord osv. Alltid dämpad belysning med någon form av stämningsbelysning i färg för att ge ett dramatiskt intryck. På riktigt är det sterilt, tråkigt och riktigt hård belysning så att man ser vad man gör.

Jag fick en djup suck häromdagen när jag råkade anmärka på att huvudpersonen i en serie gjorde en mantelrörelse när han laddade sin pistol för att sedan kliva in i bilen och göra den en gång till när han klev ur bilen efter kortare färd

Går det att göra två mantelrörelser efter varandra manuellt? Då åker väl den oanvända kulan ut antar jag? Han kanske inte litade på den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maximm:

Går det att göra två mantelrörelser efter varandra manuellt? Då åker väl den oanvända kulan ut antar jag? Han kanske inte litade på den.

Ja oftast, du kan tömma magasinet på de flesta vapen på det sättet och även om det är en dum metod så går det på de flesta men inte alla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Då Geordi La Forge rapporterar att en planet har en yttemperatur på -291 °C.
Han är annars ytterst kompetent men i det fallet har han fel.

Var det inte fysiker som med hjälp av gas hade fått negativ Kelvin, så kanske inte helt omöjligt stjärndatum: 42394,2

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

En klassiker som använts i många fall är ju bilder av obefintlig kvalitet som magiskt blir högupplösta, "Enhance!"
I något fall även ändra vinkel och ta fram saker som inte finns med i bild..

DLSS 2.0!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Var det inte fysiker som med hjälp av gas hade fått negativ Kelvin, så kanske inte helt omöjligt stjärndatum: 42394,2

Definitionen av 0 K är när alla rörelser har upphört. Det kan inte finnas ett lägre tillstånd än det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Definitionen av 0 K är när alla rörelser har upphört. Det kan inte finnas ett lägre tillstånd än det.

Det stämmer temperaturmässigt men en del material kan ha vissa egenskaper som om de hade lägre temperatur än 0K fastän de är "varma"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Definitionen av 0 K är när alla rörelser har upphört. Det kan inte finnas ett lägre tillstånd än det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Negative_temperature

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Definitionen av 0 K är när alla rörelser har upphört. Det kan inte finnas ett lägre tillstånd än det.

Ja, jag vet vad det innebär... Men jag säger bara att jag har läst någonstans att det fanns forskare som förklarade negativ Kelvin. Dvs. att temperatur kan ses som loop istället för skala.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Går det att göra två mantelrörelser efter varandra manuellt? Då åker väl den oanvända kulan ut antar jag? Han kanske inte litade på den.

Absolut. I med magasin och sedan mantelrörelse så att du lägger patron i loppet. När du sedan går av skift så tar du ut magasinet och gör mantelrörelse igen så får du samma patron i handen och kan sedan peta tillbaka den i magasinet igen.

Vill man kolla att patron ligger i loppet så kan man göra påbörja mantelrörelse lite försiktigt och på så sätt se in i loppet. Gör man full rörelse med kula i loppet så kommer den ut, precis som du skriver.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Väntar på att GW börjar med reactionvideos, höhöhöhö mummel mummel höhöhöhö.... näää, höhöhöhöhö...

Min favorit är de där videorna som dyker upp i mitt ansiktsboksflöde med nån ex-marine eller liknande som plockar isär tveksamma filmscener.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Mandalorian måste ändå slå rekord, på så less att jag inte orkade kolla klart på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Oftast är det väl ljudet av en rödstjärtad vråk...

På samma tema säga det att det bara finns ett fåtal arter av grodor som låter ”ribbit” och de bor alla och kring Hollywood.

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen film här - men i Kelly rowland SMSar nelly i en musikvideo - i Excel.
Sjukt hiphop med spreadsheets för övrig yao!

https://www.theverge.com/tldr/2016/10/8/13201472/kelly-rowlan...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av istream:

Mandalorian måste ändå slå rekord, på så less att jag inte orkade kolla klart på den.

Tack för ditt välformulerade och innehållsrika inlägg.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Offtopic:
Att i alla filmer med "presidenten" så är det aldrig riktiga presidenten... blir lika besviken varje gång.

Permalänk
Avstängd

Det här handlar egentligen inte om några fel men nyfiken om USA verkligen funkar så här.
I många amerikanska filmer och serier man tittar på så går folk runt i skor jämt, vi pratar inga lätta innetofflor utan gympaskor, kängor, stövlar eller liknande som vi här i Sverige kastar av oss direkt innanför dörren. Kan också vara något för att inte få ett avbrott i filmen eller serien när folk ska ta av sig skorna men vad vet jag. Är det så i USA eller är det bara något på TV?

En annan fråga i samma ämne, när de sen går och sover så har de oftast mjukisbyxor, strumpor och t-shirt på sig under täcket. Jag förstår att det är enklare och man slipper visa en massa hud men då det är samma i både filmer och serier så undrar man om amerikanarna sover helt påklädda?

Jag har aldrig varit i landet i väst själv så därför måste jag fråga?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Det här handlar egentligen inte om några fel men nyfiken om USA verkligen funkar så här.
I många amerikanska filmer och serier man tittar på så går folk runt i skor jämt, vi pratar inga lätta innetofflor utan gympaskor, kängor, stövlar eller liknande som vi här i Sverige kastar av oss direkt innanför dörren. Kan också vara något för att inte få ett avbrott i filmen eller serien när folk ska ta av sig skorna men vad vet jag. Är det så i USA eller är det bara något på TV?

En annan fråga i samma ämne, när de sen går och sover så har de oftast mjukisbyxor, strumpor och t-shirt på sig under täcket. Jag förstår att det är enklare och man slipper visa en massa hud men då det är samma i både filmer och serier så undrar man om amerikanarna sover helt påklädda?

Jag har aldrig varit i landet i väst själv så därför måste jag fråga?

Skorna är sant, inte bara i USA utan i många länder, kanske de flesta. Att man tar av sig skorna här kanske har att göra med att vi har lite mer vinter än många andra och man inte vill dra in en massa slask och så, men det är bara en killgissning (man tar ju av skorna i Norge också exempelvis). Jag vet inte hur det ser ut i kallare delar av USA, de kanske också tar av skorna. Men man får ju tänka på att nästan alla filmer och TV-serier är inspelade i Kalifornien, skrivna av personer som bor där och agerade av personer som bor där, även om de utspelar sig någon helt annanstans. Så vissa saker som vi tror är generellt amerikanska kanske mer är regionala till södra Kalifornien.

Angående sovkläder så har jag ingen aning. Jag blev förvånad när tjejens farsa önskade sig en ny pyjamas i julklapp för jag trodde inte vuxna använde sånt i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Skorna är sant, inte bara i USA utan i många länder, kanske de flesta. Att man tar av sig skorna här kanske har att göra med att vi har lite mer vinter än många andra och man inte vill dra in en massa slask och så, men det är bara en killgissning (man tar ju av skorna i Norge också exempelvis). Jag vet inte hur det ser ut i kallare delar av USA, de kanske också tar av skorna. Men man får ju tänka på att nästan alla filmer och TV-serier är inspelade i Kalifornien, skrivna av personer som bor där och agerade av personer som bor där, även om de utspelar sig någon helt annanstans. Så vissa saker som vi tror är generellt amerikanska kanske mer är regionala till södra Kalifornien.

Precis, ganska ovanligt att ta av skor i USA.
Någon har försökt göra en lista för världen i stort, den ska nog inte tas som absolut sanning men kan vara kul att läsa iallafall.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tradition_of_removing_shoes_in_...

Skrivet av snajk:

Angående sovkläder så har jag ingen aning. Jag blev förvånad när tjejens farsa önskade sig en ny pyjamas i julklapp för jag trodde inte vuxna använde sånt i Sverige.

Pyjamas eller någon form av sovkläder är nog vanligare än man kan tro. Framförallt kvinnor tycks ha fallenhet (min killgissning) för det där påhittet, själv hade jag blivit galen av att ha mer att trassla in sig i när svetten rinner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Skorna är sant, inte bara i USA utan i många länder, kanske de flesta. Att man tar av sig skorna här kanske har att göra med att vi har lite mer vinter än många andra och man inte vill dra in en massa slask och så, men det är bara en killgissning (man tar ju av skorna i Norge också exempelvis). Jag vet inte hur det ser ut i kallare delar av USA, de kanske också tar av skorna. Men man får ju tänka på att nästan alla filmer och TV-serier är inspelade i Kalifornien, skrivna av personer som bor där och agerade av personer som bor där, även om de utspelar sig någon helt annanstans. Så vissa saker som vi tror är generellt amerikanska kanske mer är regionala till södra Kalifornien.

Angående sovkläder så har jag ingen aning. Jag blev förvånad när tjejens farsa önskade sig en ny pyjamas i julklapp för jag trodde inte vuxna använde sånt i Sverige.

Skrivet av cbtcp:

Precis, ganska ovanligt att ta av skor i USA.
Någon har försökt göra en lista för världen i stort, den ska nog inte tas som absolut sanning men kan vara kul att läsa iallafall.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tradition_of_removing_shoes_in_...

Pyjamas eller någon form av sovkläder är nog vanligare än man kan tro. Framförallt kvinnor tycks ha fallenhet (min killgissning) för det där påhittet, själv hade jag blivit galen av att ha mer att trassla in sig i när svetten rinner.

Fan vilken go tåjuice man måste ha efter en hel dag med gympaskor på sig inne.
Pyjamas hade jag också på mig när jag var en liten knodd men sen blev det bara kalsonger och efter när man flyttat hemifrån så är även de skippade. Skulle inte vilja börja köra med pyjamas igen ska väl tilläggas men samtidigt hellre pyjamas än t-shirt, mysbyxor och strumpor på mig i sängen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Fick världens avlusning av en dam i Italien när jag tog av mig kängorna när det skulle bjudas på kaffe. Jag var en oförskämd jäkel som agerade som om jag bodde där. Tanten höll på att svabba golv och jag hade leriga skor. Men de skulle av detta till trots.

Vi kom fram till att jag bara hade försökt vara artig och pratade om kulturella skillnader. Sen bjöd hon på grappa för att släta ut alla oegentligheter.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gulsmurf:

Fick världens avlusning av en dam i Italien när jag tog av mig kängorna när det skulle bjudas på kaffe. Jag var en oförskämd jäkel som agerade som om jag bodde där. Tanten höll på att svabba golv och jag hade leriga skor. Men de skulle av detta till trots.

Vi kom fram till att jag bara hade försökt vara artig och pratade om kulturella skillnader. Sen bjöd hon på grappa för att släta ut alla oegentligheter.

Hon gillade kanske att svabba golv då och allt blir roliga efter lite grappa även om det inte är någon av mina favoriter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Något jag stör mig på är alla som kan dyrka upp moderna lås på några sekunder med en hårnål eller ett kreditkort.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som hade lite svårt för själva grundkonceptet i Matrix när det väl avslöjades?
Hela tanken att bygga någon slags "evighetsmaskinskraftverk" baserat på människor är så hopplöst opraktiskt, onödigt och funktionellt omöjligt (det går inte att hålla en konstant mängd människor vid liv genom att använda de döda som föda) att jag liksom fick sucka och lägga det åt sidan för att kunna njuta av filmen igen...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Något jag stör mig på är alla som kan dyrka upp moderna lås på några sekunder med en hårnål eller ett kreditkort.

Gick på familjens hus i London innan, ett då nödvändigt, byte av låskista
Var en regel som gick rakt ut och tryckte man upp regel lite så kunde man hasa in den med något som gick in mellan dörrspringan.
Det var ett inte alltför gammalt lås och som var lite mindre i storlek än våra innedörrlås... och märkbart sämre kvalité. Detta var alltså godkänt som ytterdörrlås när det installerades sent -90/tidig -00.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det här handlar egentligen inte om några fel men nyfiken om USA verkligen funkar så här.
I många amerikanska filmer och serier man tittar på så går folk runt i skor jämt, vi pratar inga lätta innetofflor utan gympaskor, kängor, stövlar eller liknande som vi här i Sverige kastar av oss direkt innanför dörren. Kan också vara något för att inte få ett avbrott i filmen eller serien när folk ska ta av sig skorna men vad vet jag. Är det så i USA eller är det bara något på TV?

En annan fråga i samma ämne, när de sen går och sover så har de oftast mjukisbyxor, strumpor och t-shirt på sig under täcket. Jag förstår att det är enklare och man slipper visa en massa hud men då det är samma i både filmer och serier så undrar man om amerikanarna sover helt påklädda?

Jag har aldrig varit i landet i väst själv så därför måste jag fråga?

Skorna är verkligen på nästan hela tiden, så sjukt ohygieniskt i mina ögon.
Har vänner i Buffalo och har lika svårt varje gång jag är och hälsar på där med att inte ta av mig skorna, kan inte bli bekväm.
Filmkväll och mys i soffan? Nädå, skorna ska vara på...

Tror aldrig jag kommer vänja mig.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Var det bara jag som hade lite svårt för själva grundkonceptet i Matrix när det väl avslöjades?
Hela tanken att bygga någon slags "evighetsmaskinskraftverk" baserat på människor är så hopplöst opraktiskt, onödigt och funktionellt omöjligt (det går inte att hålla en konstant mängd människor vid liv genom att använda de döda som föda) att jag liksom fick sucka och lägga det åt sidan för att kunna njuta av filmen igen...

Nej det håller jag absolut med om. Och även om man accepterar denna evighetsmaskin så förklarar det inte varför Matrix behövs ändå. Varför inte föda fram människor utan medvetanden, eller för den delen grisar eller något som inte gör uppror med jämna mellanrum om man nu behöver något levande som "batterier" liksom? Men det hör till sakerna man bara får acceptera. Som att Indiana är helt irrelevant för handlingen i The Lost Arc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej det håller jag absolut med om. Och även om man accepterar denna evighetsmaskin så förklarar det inte varför Matrix behövs ändå. Varför inte föda fram människor utan medvetanden, eller för den delen grisar eller något som inte gör uppror med jämna mellanrum om man nu behöver något levande som "batterier" liksom? Men det hör till sakerna man bara får acceptera. Som att Indiana är helt irrelevant för handlingen i The Lost Arc.

Precis gör nån typ av lobotomering åtminstone... Eller bygg potatisbatterier eller vad som helst som är vettigare än människor som kraftkälla
(och jag tror nog även människor är mer lättlurade än att det krävs en nära nog perfekt simulation av verkligheten med alla dess brister för att vi ska hålla oss vid liv)
Jag kan köpa att väldigt många djur och sånt gått under om mänskligheten täckt för solen, men det är ändå krystat att människan skulle vara liksom enda byggstenen kvar för att göra elkraftverk på.
Nåja

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad är det för bil? Trodde min peugeot 107(2005) som är en billig plåt låda var bland det sämsta man kan få och den har central lås.
Den enda jag vet utan som är modern är damens jeep wrangler (2006)men det är förlåten så den istället kan plockas isär på minuter.

Bilen är en Ford Ka från 2006.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag är inte en sån som plockar isär filmer utan jag kan njuta av dem som de är så länge det inte är helt uppåt väggarna, men en del saker stör mig verkligen. Nej en ljuddämpad pistol låter inte "puff", men det är coolt och tillför ofta något. Nej att göra mantelrörelsen för att visa på allvar är totalt ologiskt, men det får fram poängen. Men saker som att man kan skjuta 15 skott ur en revolver är något som stör mig nåt så oerhört. Speciellt då samma filmer/serier ofta visar hur hjälten överlever just tack vare att fienden fått slut på ammunition. Varför de kommit på att omladdning är ocoolt förstår jag bara inte. Se på John Wick, där har de gjort en grej av hans diverse kreativa omladdningar och det funkar hur bra som helst.

Det här leder till nästa irriterande moment: när de går emot vad de redan etablerat. Som exempel med just omladdning: i den här filmen behöver de aldrig ladda om, tills de helt plötsligt behöver det av någon passande anledning. Om jag släpper mitt logiska tänkande för att kunna njuta av filmen, gå då inte emot de regler ni redan etablerat.

Nästa irritationsmoment är när lösningen på problemet i storyn är något de hade kunnat göra de första fem minutrarna. "Jaha, så ni löste det hela med hjälp av tidsmaskinen, som ni haft hela tiden, och visste att ni kunde göra från dag ett. Ok..."

Sen ett problem som kommer låta sjukt gubbigt, men det är när bilden är otydlig, speciellt när det är action inblandat. Då menar jag inte upplösning, utan saker som skakig kamera, och nåt jag börjat tänka på mer och mer: mörker. Många filmer men framförallt serier är sjukt mörka. Förr handlade det mer om att förmedla att just den här scenen utspelar sig i mörker men bilden i sig var inte mörk, men nu känns det som att man drar upp svärtan så mycket man bara kan. Det här beror så klart till viss del på ens egen hårdvara, men ändå. Som exempel kan jag ta Daredevil. Det var så många gånger jag knappt kunde se vad som hände för bilden var becksvart. Att se den serien på telefonen var bara att glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Skorna är sant, inte bara i USA utan i många länder, kanske de flesta. Att man tar av sig skorna här kanske har att göra med att vi har lite mer vinter än många andra och man inte vill dra in en massa slask och så, men det är bara en killgissning (man tar ju av skorna i Norge också exempelvis). Jag vet inte hur det ser ut i kallare delar av USA, de kanske också tar av skorna. Men man får ju tänka på att nästan alla filmer och TV-serier är inspelade i Kalifornien, skrivna av personer som bor där och agerade av personer som bor där, även om de utspelar sig någon helt annanstans. Så vissa saker som vi tror är generellt amerikanska kanske mer är regionala till södra Kalifornien.

Inte bara klimatet som spelar in, en hel del kultur också, tex i Asien och Thailand specefikt får du typ stryk (nästan) om du kliver in någonstans med skor/flip flops på.