Intel "Rocket Lake" bekänner färg i Geekbench

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Satariel:

Skulle vara väldigt försiktig med att översätta Geekbench 5 prestanda till verklig prestanda då det använder AVX-512 och det är väl endast Rocket Lake som har dom extensionerna om jag inte läst helt fel.

Det är korrekt att GB5 har deltest som använder AVX-512, men det är två deltest av totalt 21 st. Väldigt viktigt att ta med här är att inget av heltalstesterna använder sig av AVX-512 och det är trots allt var Rocket Lake S verkar få störst fördel över Ryzen 5000.

Och där AVX-512 faktiskt används, krypteringstestet (AES-XTS) samt maskininlärning (Machine Learning, del av flyttalstesten) är de fall där AVX-512 också används "i verkligheten".

Nu när OneAPI rullat ut i skarp version lär SIMD (SSE, AVX, AVX-512) användas i betydligt fler fall då en trevlig egenskap med OneAPI är att kompilatorn automatiskt genererar kod som använder den högsta SIMD-varianten som kretsen stödjer!

Skrivet av Dinkefing:

Ptja Intel överklocker singelcore för att det ska se bra ut. Att det är lite snabbare än Skylake är ju väntat men dessa Geekbench resultat är för att 11900 drar 250W inte 125W. Jag är tveksam att ens multicore resultatet stämmer.

PL1 är 125 W både för Comet Lake S och Rocket Lake S, vidare är PL2 250 W för båda. Så här har inget ändras.

Att peak-effekt är högre än TDP är inte heller något konstigt, det gäller i praktiken alla moderna CPUer, Intels, AMDs, Apples, Qualcomms, Samsungs...

Intel har en mer primitiv hantering av maximal effekt jämfört med AMD just nu. Intel kör PL2 så länge effekt/tid integralen är under ett förutbestämt värde, ett värde som Intel enbart ger en rekommendation för men det kan ändras av moderkort och/eller från programvara. AMD baserar sin aktuell effekt på en rad temperatursensorer i kretsen, med tillräckligt bra kylning drar det >TDP även i "stock" precis som för Intel.

Så Intels CPU fungerar exakt på det sätt man beskriver i sina HW-manualer. Dessa HW-manualer beskriver också hur man kan sätta PL1/PL2/Tau till precis vad man vill via programvara (så det moderkort gör är fullt dokumenterat).

Skrivet av Dinkefing:

Funderar själv på att uppdatera till DDR5. Problemet är att standarden på minnesfrekvensen för de första DDR5 korten kommer vara låga. Det kommer ta ett par år innan DDR5 standarden mognar. Men jag vill inte vänta så länge när jag redan väntat i över sex år nu.

DDR5 skiljer sig på flera relevanta sätt jämfört med DDR1 till DDR4. Från DDR1 till DDR4 har grundtekniken varit i stort sätt identisk, man har sänkt drivspänningen och ökat maximal bandbredd med tiden.

DDR5 minskar bredden för varje kanal från 64 till 32-bitar, men varje modul får två kanaler. En viktig effekt från detta är att DDR5 mer effektiv hanterar många samtidiga minnesanrop och ger högre effektiv bandbredd. DDR5-3200 är i praktiken snabbare än DDR4-3200, vilket inte var fallet för t.ex. DDR3-2133 vs DDR4-2133.

Ovanpå det startar inte DDR5 där DDR4 slutar, verkar som DDR5 kommer starta 50 % högre (DDR5-4800).

Ändå frågetecken hur mycket prestandavinst DDR5 kommer ge för skrivbordsapplikationer, dessa tenderar ha väldigt hög cache-hit-rate och därför rätt opåverkade av RAM-hastighet. Men för applikationer som är beroende av RAM-hastighet kommer DDR5 bli det största lyftet i prestanda sedan introduktionen av DDR1.

Att man kan starta högre än var DDR4 slutar lär delvis bero på att DDR5 är ordentligt försenat, planen var att lansera tekniken 2018 (nu blev det sommaren 2020).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är korrekt att GB5 har deltest som använder AVX-512, men det är två deltest av totalt 21 st. Väldigt viktigt att ta med här är att inget av heltalstesterna använder sig av AVX-512 och det är trots allt var Rocket Lake S verkar få störst fördel över Ryzen 5000.

Och där AVX-512 faktiskt används, krypteringstestet (AES-XTS) samt maskininlärning (Machine Learning, del av flyttalstesten) är de fall där AVX-512 också används "i verkligheten".

Jo fast vi vet väl ändå inte hur mycket poäng just de två deltesten ger eller hur? Sen så är det väl en ganska ointressant plattform överlag då Alderlake verkar komma redan i år vilket i sig är ganska märkligt men den kan ju bli försenad. Sen så vet ju du precis som jag att "verkligheten" stavas spelprestanda för 99% av användare på entusiastforum med allt vad det innebär.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Nu har folk vant sig att betala överpris för grafikkort, som det syns, chansen finns att Intel tar fasta på det och sätter priserna relativt högt från början. Z590 moderkorten sätter i alla fall nya rekord vad gäller höga priser, såpass att det pratas om att köra B och H moderkort och bara klocka minnena för en gamer. Minnesklockning för B och H är i alla fall nytt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Satariel:

Jo fast vi vet väl ändå inte hur mycket poäng just de två deltesten ger eller hur? Sen så är det väl en ganska ointressant plattform överlag då Alderlake verkar komma redan i år vilket i sig är ganska märkligt men den kan ju bli försenad. Sen så vet ju du precis som jag att "verkligheten" stavas spelprestanda för 99% av användare på entusiastforum med allt vad det innebär.

Tvärtom, GB5 talar om exakt hur mycket dessa tester bidrar med totalvärdet.

I grunden kommer 65 % av totalresultatet från heltalstesterna, 30 % kommer från flyttalstesterna samt 5 % kommer från kryptotester.

Inom varje grupp används geometrisk medelvärde, detta medför att enskilda kraftigt avvikande resultat får mindre effekt på genomsnittet än om man använt "vanligt" aritmetisk medelvärde. Så att två deltester får lite högre resultat från AVX-512 ger ytterst litet utslag på totalpoängen.

Personligen tycker jag totalpoängen är långt mindre intressant än vad man får från att titta på heltal- och flyttal-resultatet separat. Finns vissa som jobbar med flyttal, så för dessa är flyttalsprestanda relevant. För majoriteten är flyttalsprestanda i praktiken totalt irrelevant, blir då en bättre måttstock att bara titta på heltalsresultatet.

GB3 och tidigare var rent skräp, i GB4 rättade man till de flesta felen och framförallt gick man från att köra traditionella mikrobenchmarks till att köra "verkliga" program och bibliotek. I GB5 började man vikta heltal högre än annat.

I nuläget skulle jag hävda att GB5 är en av de absolut bästa benchmarks som existerar om målet är att ge en vink om enkeltrådprestanda relativt andra CPU-modeller på marknaden. Enkeltrådprestanda ställer nästan aldrig till med några problem runt throttling heller.

Däremot är GB5 MT resultat betydligt lurigare att tolka. Det har absolut ett värde, men här finns stora svårigheter i att jämföra mellan CPU-modeller då GB testar "race-to-sleep" så framförallt x86 för bärbara får orimligt höga GB5 MT resultat. Det mesta vi gör på skrivbordet passar in i "race-to-sleep" modellen, men de (relativt få) applikationer som skalar väldigt bra mer CPU-kärnor tenderar vara motsatsen till race-to-sleep.

I fallet Rocket Lake S lär ändå MT resultatet vara helt OK just p.g.a. att PL2 är satt till 250 W och allt över de riktiga budgetmoderkorten lär kunna sätta Tau till oändlighet -> kommer gå att köra max all-core frekvens "i oändligheten" bara man har tillräckligt med kylning.

Håller helt med om att majoriteten på SweC bryr sig nog primärt om spelprestanda och då ska man också titta på speltester. GB5s heltalstest ger ändå en hyfsad vink om förväntad spelprestanda just då spel primärt är beroende av CPUs heltalsprestanda (flyttal i spel hanteras av GPUn).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag har satt min CPU att dra max 180W, den kan inte gå över det, jag skulle inte vilja ha den dra 70W till ens med en NH-D15

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tvärtom, GB5 talar om exakt hur mycket dessa tester bidrar med totalvärdet.

I grunden kommer 65 % av totalresultatet från heltalstesterna, 30 % kommer från flyttalstesterna samt 5 % kommer från kryptotester.

Inom varje grupp används geometrisk medelvärde, detta medför att enskilda kraftigt avvikande resultat får mindre effekt på genomsnittet än om man använt "vanligt" aritmetisk medelvärde. Så att två deltester får lite högre resultat från AVX-512 ger ytterst litet utslag på totalpoängen.

Personligen tycker jag totalpoängen är långt mindre intressant än vad man får från att titta på heltal- och flyttal-resultatet separat. Finns vissa som jobbar med flyttal, så för dessa är flyttalsprestanda relevant. För majoriteten är flyttalsprestanda i praktiken totalt irrelevant, blir då en bättre måttstock att bara titta på heltalsresultatet.

GB3 och tidigare var rent skräp, i GB4 rättade man till de flesta felen och framförallt gick man från att köra traditionella mikrobenchmarks till att köra "verkliga" program och bibliotek. I GB5 började man vikta heltal högre än annat.

I nuläget skulle jag hävda att GB5 är en av de absolut bästa benchmarks som existerar om målet är att ge en vink om enkeltrådprestanda relativt andra CPU-modeller på marknaden. Enkeltrådprestanda ställer nästan aldrig till med några problem runt throttling heller.

Däremot är GB5 MT resultat betydligt lurigare att tolka. Det har absolut ett värde, men här finns stora svårigheter i att jämföra mellan CPU-modeller då GB testar "race-to-sleep" så framförallt x86 för bärbara får orimligt höga GB5 MT resultat. Det mesta vi gör på skrivbordet passar in i "race-to-sleep" modellen, men de (relativt få) applikationer som skalar väldigt bra mer CPU-kärnor tenderar vara motsatsen till race-to-sleep.

I fallet Rocket Lake S lär ändå MT resultatet vara helt OK just p.g.a. att PL2 är satt till 250 W och allt över de riktiga budgetmoderkorten lär kunna sätta Tau till oändlighet -> kommer gå att köra max all-core frekvens "i oändligheten" bara man har tillräckligt med kylning.

Håller helt med om att majoriteten på SweC bryr sig nog primärt om spelprestanda och då ska man också titta på speltester. GB5s heltalstest ger ändå en hyfsad vink om förväntad spelprestanda just då spel primärt är beroende av CPUs heltalsprestanda (flyttal i spel hanteras av GPUn).

Jaha där ser man lärde mig något tackar för det. Kommer personligen gå över till 4K spelande inom kort (har spelat i 1440p i 8 år nu) så då blir processorn av mindre vikt men för dom som spelar i lägre upplösningar kan det ju då bli en fin processor.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag har satt min CPU att dra max 180W, den kan inte gå över det, jag skulle inte vilja ha den dra 70W till ens med en NH-D15

Kör min 5950 på 165W max, över det och diminishing returns inträder rätt kraftigt även om all core prestanda kan gå upp någon procent till om jag ger den norr om 200W, beroende på hur hårt Intel pressar med TDP så kan de redan vara rätt långt in i just diminishing returns med de kommande. Norr om 200W och det blir inte lätt att kyla eller rättare sagt lätt att kyla med rimlig ljudnivå. 250W på en monolitisk design lär vara än besvärligare att hålla i schack.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Tvärtom, GB5 talar om exakt hur mycket dessa tester bidrar med totalvärdet.

I grunden kommer 65 % av totalresultatet från heltalstesterna, 30 % kommer från flyttalstesterna samt 5 % kommer från kryptotester.

Inom varje grupp används geometrisk medelvärde, detta medför att enskilda kraftigt avvikande resultat får mindre effekt på genomsnittet än om man använt "vanligt" aritmetisk medelvärde. Så att två deltester får lite högre resultat från AVX-512 ger ytterst litet utslag på totalpoängen.

Personligen tycker jag totalpoängen är långt mindre intressant än vad man får från att titta på heltal- och flyttal-resultatet separat. Finns vissa som jobbar med flyttal, så för dessa är flyttalsprestanda relevant. För majoriteten är flyttalsprestanda i praktiken totalt irrelevant, blir då en bättre måttstock att bara titta på heltalsresultatet.

GB3 och tidigare var rent skräp, i GB4 rättade man till de flesta felen och framförallt gick man från att köra traditionella mikrobenchmarks till att köra "verkliga" program och bibliotek. I GB5 började man vikta heltal högre än annat.

I nuläget skulle jag hävda att GB5 är en av de absolut bästa benchmarks som existerar om målet är att ge en vink om enkeltrådprestanda relativt andra CPU-modeller på marknaden. Enkeltrådprestanda ställer nästan aldrig till med några problem runt throttling heller.

Däremot är GB5 MT resultat betydligt lurigare att tolka. Det har absolut ett värde, men här finns stora svårigheter i att jämföra mellan CPU-modeller då GB testar "race-to-sleep" så framförallt x86 för bärbara får orimligt höga GB5 MT resultat. Det mesta vi gör på skrivbordet passar in i "race-to-sleep" modellen, men de (relativt få) applikationer som skalar väldigt bra mer CPU-kärnor tenderar vara motsatsen till race-to-sleep.

I fallet Rocket Lake S lär ändå MT resultatet vara helt OK just p.g.a. att PL2 är satt till 250 W och allt över de riktiga budgetmoderkorten lär kunna sätta Tau till oändlighet -> kommer gå att köra max all-core frekvens "i oändligheten" bara man har tillräckligt med kylning.

Håller helt med om att majoriteten på SweC bryr sig nog primärt om spelprestanda och då ska man också titta på speltester. GB5s heltalstest ger ändå en hyfsad vink om förväntad spelprestanda just då spel primärt är beroende av CPUs heltalsprestanda (flyttal i spel hanteras av GPUn).

Den stora nackdelen är att GB5 är för kort. Det blir aldrig en rättvis jämförelse annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Kanske ingen MEN det är alltid bäst att ha så små förändringar som möjligt mellan två produkter när man skall jämföra dem. Att köra på två olika OS är en ganska stor förändring och kan göra jämförelsen skev.

Nu listar ju Geekbench själva sin topplista med olika OS och jag har inte sett något som tyder på att det skulle bli olika resultat beroende vilket OS man kör Geekbench på.

Skrivet av anon42512:

Bara att lägga in benchmarks på Snapdragon och MediaTek-CPU:er också då

När Snapdragon och Mediatek kan vara med och kriga om topplaceringen så bör de helt klart även vara med i en jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

jag har inte sett något som tyder på att det skulle bli olika resultat beroende vilket OS man kör Geekbench på.

Men det har jag, eftersom jag är Linux användare, jag får markant högre scores både single och multi med Linux än med Windows. Så höga att dom öht inte går att nå i Windows.

Så därför, när jag nämner scores nämner jag alltid bara Windows scores.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Men det har jag, eftersom jag är Linux användare, jag får markant högre scores både single och multi med Linux än med Windows. Så höga att dom öht inte går att nå i Windows.

Så därför, när jag nämner scores nämner jag alltid bara Windows scores.

Det skulle ju vara intressant att dyka vidare i. Och isåfall hur Geekbench viktar sina poäng efter detta. Hur stor skillnad får du? Hittade en tråd på reddit där det var 6% till fördel Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det skulle ju vara intressant att dyka vidare i. Och isåfall hur Geekbench viktar sina poäng efter detta. Hur stor skillnad får du? Hittade en tråd på reddit där det var 6% till fördel Linux.

Här har du exakt samma CPU(min) på Windows och Linux, med skillnaden att Windows-systemet kör 3800MHz minne och Linux-systemet 2933MHz minne. Linux är bättre i typ allt utom bildbehandling, som ju Windows tar med det 866MHz snabbare minnet. En annan skillnad är att Linux-systemet körde på luft och Windows-systemet med en 360 rad.

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/2746310?baseline...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Får man anta att Intels egna produktion på 14 nm är fullt tillräcklig jämfört med kapaciteten AMD och Nvidia ställts inför? Alla som vill kanske kommer kunna köpa dessa CPUer?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Den stora nackdelen är att GB5 är för kort. Det blir aldrig en rättvis jämförelse annars.

GB5 kör korta tester därför att majoriteten av arbetslasterna folk kör på skrivbordet är "race-to-sleep", d.v.s. korta krevader där CPU jobbar och typiskt med få kärnor involverade.

ST resultaten har visat sig representera "generell" prestanda väldigt bra då det är väldigt ovanligt att CPUer inte kan hålla sin maximala frekvens i sådana fall. Det som tyvärr hänt på senare tid är att Intel/AMD pushat frekvenserna långt förbi optimala nivån för prestanda/W så de flesta moderna x86 bärbara begränsar frekvensen när de kör på batteri.

Det är normalt möjligt att explicit konfigurera sin laptop så den håller samma frekvenser på batteri som när man kör på nätström. I fallet Intel kan man ställa PL1 på 1000 W om man vill, men i det läget lär man bara slå i maxfrekvensen (och i MT fallet kommer man slå i temperatur-taket).

Är däremot lurigare att jämföra MT resultaten. På en CPU som Rocket Lake S lär det fungera rätt bra då den lär kunna hålla sina frekvenser då den tillåts dra brutalt med ström. Är däremot rätt meningslöst att jämföra x86 CPUer med olika antal kärnor då frekvensen i MT är initialt väldigt hög, men minskas snabbt på modeller med låg TDP och den minskas mer ju fler kärnor som används. Här blir jämförelsen totalt fel mot Arm CPUerna då de inte har några problem att hålla maxfrekvens över tid även när alla kärnor är aktiva (de begränsar inte heller frekvenser under batteridrift, i alla fall inte SQ1/2 och M1).

Personligen tittar jag primärt på heltalsresultatet och extra mycket på Clang-testet (kompilator-test). På stationära datorer stämmer prestanda i clang-testet väldigt bra med "verkligheten" trots att GB5 kör så kort och kompileringar av större projekt man mycket väl ta minuter och till och med timmar. Det fungerar då stationära normalt har kylkapaciteten att hålla sina "all-core frekvenser" över tid.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

GB5 kör korta tester därför att majoriteten av arbetslasterna folk kör på skrivbordet är "race-to-sleep", d.v.s. korta krevader där CPU jobbar och typiskt med få kärnor involverade.

Det får mig att tänka på Intels reklam där de visar att deras processor presterade bäst på att läsa email, kolla på youtube, besöka facebook etc.

Ska man köpa en cpu där flaskhalsen är långvariga laster så är det mätresultat från sånt man är intresserad av. Om datorn fungerar hur bra som helst med småsaker att läsa email och man fullkomligt skiter i om det ens går hela 40% snabbare att öppna ett email så är inte såna tester intressant.

Och detta gör det mer komplicerat. Jag själv är inte förtjust i en processor utvecklar extremt mycket värme under längre stund även om den klarar av att hålla detta, då värmen måste bort och det på bekostnad av ljudnivå och oönskad värme i lägenheten. Jag själv har löst problemet i alla tider att jag inte låter cpun gå i 100% hela tiden.
När cpun och gpun börjar dra ström så ställer det dessutom högra krav på ens nätdel om den ska klara av detta utan att behöva starta fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Varje 5950X har iaf 3-4 kärnor som out of the box kör 5+ GHz utan PBO.

11900k har 8 kärnor - 16 trådar
5950x har 16 kärnor - 32 trådar

Jag misstänker att du tänkte på 5900X som har 12 kärnor - 24 trådar 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av I000:

11900k har 8 kärnor - 16 trådar
5950x har 16 kärnor - 32 trådar

Jag misstänker att du tänkte på 5900X som har 12 kärnor - 24 trådar 😉

Du har bättre och sämre kärnor på Ryzen, på Zen3 verkar du ha bra odds att vissa når högre boost än spec men inte alla kärnor.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av I000:

11900k har 8 kärnor - 16 trådar
5950x har 16 kärnor - 32 trådar

Jag misstänker att du tänkte på 5900X som har 12 kärnor - 24 trådar 😉

Det han sade var att 3-4 kärnor av dessa 16 boostar till eller över 5GHz för de flesta. Dvs uträkningen som han citerade kanske inte var 100% rätt

Permalänk

Så AMD är körda nu? När de inte ens kan få ut 5600X, 5900X eller 5950X ute i butikhyllorna? Kul att se att nästan varenda datorbutik har 5800X i lager. Uppenbart att den ligger några hundralappar över vad den egentligen borde kosta.

Skrivet av Yoshman:

GB5 kör korta tester därför att majoriteten av arbetslasterna folk kör på skrivbordet är "race-to-sleep", d.v.s. korta krevader där CPU jobbar och typiskt med få kärnor involverade.

ST resultaten har visat sig representera "generell" prestanda väldigt bra då det är väldigt ovanligt att CPUer inte kan hålla sin maximala frekvens i sådana fall. Det som tyvärr hänt på senare tid är att Intel/AMD pushat frekvenserna långt förbi optimala nivån för prestanda/W så de flesta moderna x86 bärbara begränsar frekvensen när de kör på batteri.

Det är normalt möjligt att explicit konfigurera sin laptop så den håller samma frekvenser på batteri som när man kör på nätström. I fallet Intel kan man ställa PL1 på 1000 W om man vill, men i det läget lär man bara slå i maxfrekvensen (och i MT fallet kommer man slå i temperatur-taket).

Är däremot lurigare att jämföra MT resultaten. På en CPU som Rocket Lake S lär det fungera rätt bra då den lär kunna hålla sina frekvenser då den tillåts dra brutalt med ström. Är däremot rätt meningslöst att jämföra x86 CPUer med olika antal kärnor då frekvensen i MT är initialt väldigt hög, men minskas snabbt på modeller med låg TDP och den minskas mer ju fler kärnor som används. Här blir jämförelsen totalt fel mot Arm CPUerna då de inte har några problem att hålla maxfrekvens över tid även när alla kärnor är aktiva (de begränsar inte heller frekvenser under batteridrift, i alla fall inte SQ1/2 och M1).

Personligen tittar jag primärt på heltalsresultatet och extra mycket på Clang-testet (kompilator-test). På stationära datorer stämmer prestanda i clang-testet väldigt bra med "verkligheten" trots att GB5 kör så kort och kompileringar av större projekt man mycket väl ta minuter och till och med timmar. Det fungerar då stationära normalt har kylkapaciteten att hålla sina "all-core frekvenser" över tid.

Så hur blir det om det finns skrivbordsprogram som kräver lika mycket som Geekbench men körs längre? Ska Intel fortsätta att ha PL2 läget inställt på 250W för att hålla uppe prestandan?

Permalänk
Medlem

5800X skulle ligga på mellan 3500-4000Kr så skulle den sälja som smör, dåligt av AMD att höja priset med så mycket från 3700X. Trots allt är dom flesta nya spel i 1440p-4k GPU-begränsade och inte CPU-begränsade. För E-sport 1080p duger en 10400F för 1500Kr, resten av budgeten på GPU(går iofs inte heller att köpa). Och 5600 går inte att få tag på samtidigt som 3600 kostar 2200Kr.

Vinnaren blir den som har produkter i lager, inte den som får bäst betyg på review sidor.

Men, dumt att bygga ny dator nu, kommer ändå inte att gå att köpa ett grafikkort till den.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Intel har ju f.ö fortfarande de ekonomiska musklerna för att flytta om i sitt modellsegment.

Typ, döpa om alla serier ett snäpp eller två. Skrota dagens i3 för annat än OEM-byggen för företagsbruk (dagens i3 räcker säkert för >90% av dagens företagsdatorer inom kontor/industri), döpa om i5 till i3, i7 till i5, i9 till i7 och bara behålla i9 för binnade värstingar med många cores, eller nåt. Det skulle ge avsevärt bättre pris/prestanda jämfört med dagens intelprocessorer.

Jaja, namnbytet i sig ändrar ju inte hur CPUn presterar, men jag menar att prismodellen kan förändras så att intel accepterar helt andra marginaler för att behålla marknadsandelar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Jag förbokade först en 10900K, när sen 5900X "släpptes" beställde jag en sån och avbokade 10900:an.
Kanske dags att avboka 5900X och förboka en 11900K

Och väntat på mitt Asus 3090 sen i Oktober..

Permalänk
Medlem
Skrivet av keffosteffo:

Jag förbokade först en 10900K, när sen 5900X "släpptes" beställde jag en sån och avbokade 10900:an.
Kanske dags att avboka 5900X och förboka en 11900K

Och väntat på mitt Asus 3090 sen i Oktober..

DU kommer aldrig att bygga någon ny dator

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

.....
Nog för att AMD haft fördelar att ligga på 7nm mot Intels 14 men kom ihåg Intels 14nm är någonstans runt 8-10nm TSMC.

Hmm, har Taiwan längre nanometer än oss andra ? Förstår inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så AMD är körda nu? När de inte ens kan få ut 5600X, 5900X eller 5950X ute i butikhyllorna? Kul att se att nästan varenda datorbutik har 5800X i lager. Uppenbart att den ligger några hundralappar över vad den egentligen borde kosta.

Så hur blir det om det finns skrivbordsprogram som kräver lika mycket som Geekbench men körs längre? Ska Intel fortsätta att ha PL2 läget inställt på 250W för att hålla uppe prestandan?

Intel behöver precis PL2/250W för prestandan i MT som GB5 ger uttryck för. Detta är oftast inte hållbart och exakt det är anledningen till varför M1 till exempel (som inte throttlar) ser sämre ut än den borde i GB5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArchBtw:

Hmm, har Taiwan längre nanometer än oss andra ? Förstår inte riktigt.

Storleken på transistorernas olika delar och kretsarnas densitet är likvärdigt mellan Intel 10nm och TSMC 7nm. Det var nog det han menade

Permalänk
Skrivet av medbor:

Intel behöver precis PL2/250W för prestandan i MT som GB5 ger uttryck för. Detta är oftast inte hållbart och exakt det är anledningen till varför M1 till exempel (som inte throttlar) ser sämre ut än den borde i GB5

Väldigt konstigt att de behöver 250W för en endaste kärna. Jag vet inte vad Yoshman menar med Geekbench 5 MT värdena men det visar åtmistone lite mer sanning än vad singelcore prestandan visar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Väldigt konstigt att de behöver 250W för en endaste kärna. Jag vet inte vad Yoshman menar med Geekbench 5 MT värdena men det visar åtmistone lite mer sanning än vad singelcore prestandan visar.

Det var inte vad han skrev, han skrev MT = multithread, hur du kan få det till en kärna är lite mysko. 250W = alla kärnor på en gång.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Väldigt konstigt att de behöver 250W för en endaste kärna. Jag vet inte vad Yoshman menar med Geekbench 5 MT värdena men det visar åtmistone lite mer sanning än vad singelcore prestandan visar.

TechPowerUp har mätningar för "idle", "single-core" och "stress-test" som ger en vink om hur mycket olika CPU-modeller drar. Effekten hos en kärna är differensen mellan "single-core" och "idle" medan effekten vid stress-test av alla kärnor är differensen "stress-test" och "idle".

Klicka för mer information
Visa mer

Vad man kan se här är att både Intel och AMD har i de senaste generationerna börjar pressa upp maxboosten när en kärna jobbar till löjliga nivåer, en enda kärna drar ~40 W för 10900K och ~45 W för 5950X (vi kan nog förutsätta att 11090K når ~50 W). Enkel matematik säger att det inte finns en möjlighet att man kan hålla de frekvenserna när alla kärnor jobbar då skulle bli ~400 W för 10900K och ~700 W för 5950X.

ST (Single-Thread) i GB5 går väldigt bra att jämföra mellan olika system då ingen CPU (utom möjligen AMD/Intels senaste U-serie modeller) drar så mycket att de inte kan hålla maximal frekvens väldigt länge. Då GB5 testar ett så brett spektrum av fall och framförallt då man använder "verkliga" applikationer och bibliotek är ST resultatet en bra måttstock på allmänprestanda hos en CPU-modell.

MT (Multi-Thread) testerna kan säga flera olika saker, men i isolation blir det ingen vettig jämförelse mellan olika CPU-modeller då sättet GB5 fungerar kommer att potentiellt överskatta all-core prestanda i vissa modeller, detta är exceptionellt påtagligt för AMD/Intels U-serie modeller men kan till viss del även påverka desktopmodeller (beror lite på moderkort, kylning etc).

Cinebench R20/R23 är i isolation totalt värdelös som prestandamåttstock då man testar ett enda fall, som är väldigt atypiskt för skrivbordsprogram. De flesta program beror av heltalsprestanda, skalar inte perfekt med CPU-kärnor och har begränsad användning av SIMD. CB R20/23 är väldigt flyttalstungt, skalar perfekt med CPU-kärnor och använder AVX väldigt mycket*.

CB resultatet är dock långt ifrån värdelöst! Vad man kan få ut från CB R20/R23, just då det kör relativt länge och skalar helt perfekt med kärnor, är en mått stock på vilka all-core frekvenser en viss CPU-modell i praktiken fixar. Jämförelser mellan olika CPU-modeller är rätt poänglöst med CB, men kvoten MT / ST / antal-kärnor ger en riktigt bra bild om vad som händer med all-core frekvensen.

Kombinerar man frekvensinformationen från CB R20/R23 med GB5 MT resultat kan man få en riktigt bra måttstock för prestanda i applikationer som skalar riktigt bra med kärnor. Man får helt sonika skala GB5 MT resultaten efter hur CB R20/R23 visar att modeller håller sina frekvenser.

Klicka för mer information

* Specifikt använder CB R20/R23 Intels Embree ramverk. Ett ramverk som även kan utnyttja AVX-512, men det har man stängt av i R20/R23... Delvis verkar det vara gjort för att inte ge Intel en fördel, delvis kommer det av att Skylake SP (första modellen med AVX-512) klockade ned sig väldigt mycket så vinsten blev i stort sätt noll. Sunny/Willow Cove klockar inte alls ned sig lika mycket när de använder AVX-512 och de ser en vinst i Embree av tekniken. Men AVX-512 är som sagt artificiellt avstängd, så totalt värdelös ens som mätsticka mellan CPUer specifikt i CPU-rendering.

R23 är än värre till att jämföra mot ARM64 då dessa CPUer inte stödjer AVX, det man gjort är att "emulera" AVX register (som är 256-bitars) m.h.a. två NEON-register (som är 128-bitar var, fast ARM64 32 NEON-register medan det finns 16 SSE/AVX register). Detta fungerar förvånande väl, men det är inte precis äpple mot äpplen (vilket det är i GB5 då man inte har motsvarande problematik)...

Slutligen mäter CB ett fall som dagens GPUer kan lösa upp mot en tiopotens snabbare. D.v.s. man mäter ett fall som det idag finns väldigt liten poäng att optimera på CPU-sidan.

Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

TechPowerUp har mätningar för "idle", "single-core" och "stress-test" som ger en vink om hur mycket olika CPU-modeller drar. Effekten hos en kärna är differensen mellan "single-core" och "idle" medan effekten vid stress-test av alla kärnor är differensen "stress-test" och "idle".

Vad man kan se här är att både Intel och AMD har i de senaste generationerna börjar pressa upp maxboosten när en kärna jobbar till löjliga nivåer, en enda kärna drar ~40 W för 10900K och ~45 W för 5950X (vi kan nog förutsätta att 11090K når ~50 W). Enkel matematik säger att det inte finns en möjlighet att man kan hålla de frekvenserna när alla kärnor jobbar då skulle bli ~400 W för 10900K och ~700 W för 5950X.

ST (Single-Thread) i GB5 går väldigt bra att jämföra mellan olika system då ingen CPU (utom möjligen AMD/Intels senaste U-serie modeller) drar så mycket att de inte kan hålla maximal frekvens väldigt länge. Då GB5 testar ett så brett spektrum av fall och framförallt då man använder "verkliga" applikationer och bibliotek är ST resultatet en bra måttstock på allmänprestanda hos en CPU-modell.

MT (Multi-Thread) testerna kan säga flera olika saker, men i isolation blir det ingen vettig jämförelse mellan olika CPU-modeller då sättet GB5 fungerar kommer att potentiellt överskatta all-core prestanda i vissa modeller, detta är exceptionellt påtagligt för AMD/Intels U-serie modeller men kan till viss del även påverka desktopmodeller (beror lite på moderkort, kylning etc).

Cinebench R20/R23 är i isolation totalt värdelös som prestandamåttstock då man testar ett enda fall, som är väldigt atypiskt för skrivbordsprogram. De flesta program beror av heltalsprestanda, skalar inte perfekt med CPU-kärnor och har begränsad användning av SIMD. CB R20/23 är väldigt flyttalstungt, skalar perfekt med CPU-kärnor och använder AVX väldigt mycket*.

CB resultatet är dock långt ifrån värdelöst! Vad man kan få ut från CB R20/R23, just då det kör relativt länge och skalar helt perfekt med kärnor, är en mått stock på vilka all-core frekvenser en viss CPU-modell i praktiken fixar. Jämförelser mellan olika CPU-modeller är rätt poänglöst med CB, men kvoten MT / ST / antal-kärnor ger en riktigt bra bild om vad som händer med all-core frekvensen.

Kombinerar man frekvensinformationen från CB R20/R23 med GB5 MT resultat kan man få en riktigt bra måttstock för prestanda i applikationer som skalar riktigt bra med kärnor. Man får helt sonika skala GB5 MT resultaten efter hur CB R20/R23 visar att modeller håller sina frekvenser.

Klicka för mer information

* Specifikt använder CB R20/R23 Intels Embree ramverk. Ett ramverk som även kan utnyttja AVX-512, men det har man stängt av i R20/R23... Delvis verkar det vara gjort för att inte ge Intel en fördel, delvis kommer det av att Skylake SP (första modellen med AVX-512) klockade ned sig väldigt mycket så vinsten blev i stort sätt noll. Sunny/Willow Cove klockar inte alls ned sig lika mycket när de använder AVX-512 och de ser en vinst i Embree av tekniken. Men AVX-512 är som sagt artificiellt avstängd, så totalt värdelös ens som mätsticka mellan CPUer specifikt i CPU-rendering.

R23 är än värre till att jämföra mot ARM64 då dessa CPUer inte stödjer AVX, det man gjort är att "emulera" AVX register (som är 256-bitars) m.h.a. två NEON-register (som är 128-bitar var, fast ARM64 32 NEON-register medan det finns 16 SSE/AVX register). Detta fungerar förvånande väl, men det är inte precis äpple mot äpplen (vilket det är i GB5 då man inte har motsvarande problematik)...

Slutligen mäter CB ett fall som dagens GPUer kan lösa upp mot en tiopotens snabbare. D.v.s. man mäter ett fall som det idag finns väldigt liten poäng att optimera på CPU-sidan.

Visa mer

Varför skulle Apples M1 göras rättvisst i MT i GB5 om nu AMD eller Intels mobila varianter överskattas enligt dig?