Telia i topp över internetleverantörer som delar IP-uppgifter till advokatfirmor

Permalänk
Melding Plague

Telia i topp över internetleverantörer som delar IP-uppgifter till advokatfirmor

Internetoperatören Bahnhof rapporterar att mer än 190 000 svenskar har fått IP-adressen utlämnad till utpressningsligor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så enkelt att Telia har flest bredbandskunder?

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta hur många kunder respektive operatör har.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Inte för att jag laddar hem längre men det är ändå skönt att veta att företaget som levererar ens fiber inte berättar för alla vad som far i snöret.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Kan det vara så enkelt att Telia har flest bredbandskunder?

Nej.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Glad att jag alltid haft Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Kan det vara så enkelt att Telia har flest bredbandskunder?

Nix.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Är inte Telia och ComHem samma bolag mer eller mindre?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Kan det vara så enkelt att Telia har flest bredbandskunder?

Ja Telia är väl överlägset störst när det gäller antalet användare.

Någon som har information om hur många användare respektive operatör har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Kan det vara så enkelt att Telia har flest bredbandskunder?

Dels detta men man kan också tänka sig att kundbaserna är olika. Jag har intrycket av att Telia är den där klassiska Volvon som de allra flesta kanske medelålders och framförallt pensionärer har. Detta kan också göra att denna grupp utsätts för mer scam och utpressningsförsök av advokatfirmor. Attackera de lätta målen först.

Ren spekulation såklart.

De som faktiskt laddar ner använder ändå privata trackers, VPN osv, dvs de åker inte fast/deras ip kan inte lämnas ut om någon skulle försöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Inte för att jag laddar hem längre men det är ändå skönt att veta att företaget som levererar ens fiber inte berättar för alla vad som far i snöret.

Nu är det inte de uppgifterna de lämnar ut, för de kan de inte. Förfrågningarna och utlämmning handlar om vem som hade vilket IP vid vilken tidpunkt. Själva fildelningen har de som frågat redan kopplat till ett visst IP.

Det är därför man ska ha en bra anonym VPN, gott folk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Inte för att jag laddar hem längre men det är ändå skönt att veta att företaget som levererar ens fiber inte berättar för alla vad som far i snöret.

Ja precis. Många som vänder sej emot sån här hantering men glömmer samtidigt bort att google samlar information från cromeläsaren.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Jag har Telia och fick ett kravbrev och sedan ett par påminnelser. På en film som jag faktiskt aldrig någonsin hört talas som. Känns ungefär lika pålitligt som när Radiotjänst ombud såg en TV inne hos mig trots att jag bodde på tredje våningen och utan en TV (inte ens en skärm mot ett fönster).

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Bahnhof känner att de tappar lite för många kunder pga opålitlig drift och nonexistent support. Så de drar igång smutskast-maskinen igen.

Permalänk
Medlem

Det måste kosta Telia att tillhandahålla den här "tjänsten" åt externa bolag. Hoppas de tar bra betalt för att advokatbyråerna ska få informationen annars låter det mest som en förlustaffär från Telias sida.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk

har telia men inte fått nått brev, dock intresserar inte film mig nämnvärt så det kan bero på det också

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag har Telia och fick ett kravbrev och sedan ett par påminnelser. På en film som jag faktiskt aldrig någonsin hört talas som. Känns ungefär lika pålitligt som när Radiotjänst ombud såg en TV inne hos mig trots att jag bodde på tredje våningen och utan en TV (inte ens en skärm mot ett fönster).

Vad hände sen? betala du? påföljder?

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Bahnhof känner att de tappar lite för många kunder pga opålitlig drift och nonexistent support. Så de drar igång smutskast-maskinen igen.

Supernöjd med Bahnhof, kundtjänst som faktiskt kan något om hur ett nätverk fungerar till skillnad från Telia som jag hade innan.
Dock inget att klaga i övrigt på hos Telia, stabilt och snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Är inte Telia och ComHem samma bolag mer eller mindre?

Definitivt inte, tvättäkta konkurrenter.
Tele2 och Com Hem är dock samma, då Tele2 köpte upp Com Hem.

Visa signatur

Mvh Pappa
-
R5 3600X, MSI RTX 3070, 16GB DDR4 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Kan det vara så enkelt att Telia har flest bredbandskunder?

Flest kunder ja, men de är också mer öppna på att ge ut...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Kan det vara så enkelt att Telia har flest bredbandskunder?

Och med din logik skulle Bahnhof inte ha några(0 utlämningar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Bahnhof känner att de tappar lite för många kunder pga opålitlig drift och nonexistent support. Så de drar igång smutskast-maskinen igen.

Trams, haft de i 15 år aldrig avbrott och därför aldrig behövt support är nog därför deras support är som den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Higgs:

Definitivt inte, tvättäkta konkurrenter.
Tele2 och Com Hem är dock samma, då Tele2 köpte upp Com Hem.

Aha...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Snusfri

Njord Law med Jeppe Brogaard Clausen i spetsen ligger väldigt pyrt till

https://torrentfreak.com/copyright-troll-law-firm-partner-cha...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det är ju altid lite intresskonflikt när bolagen själva lämna ut sånna här siffror och inte nån oberoende tredjepart.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Higgs:

Definitivt inte, tvättäkta konkurrenter.
Tele2 och Com Hem är dock samma, då Tele2 köpte upp Com Hem.

Nu är det så men Comhem hette ju från början Televerket Kabel-TV och bytte namn några gånger. Telia var till slut tvungna att sälja bolaget när de gick ihop med / köpte Sonera. Sedan dess har det väl också bytt ägare några gånger.

Permalänk
Medlem

Då IP-adress är klassat som en personuppgift så är frågan hur det står sig att dela med sig av dessa till bolag som skickar vad som närmast liknas vid bluffakturor kontra GDPR?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

Då IP-adress är klassat som en personuppgift så är frågan hur det står sig att dela med sig av dessa till bolag som skickar vad som närmast liknas vid bluffakturor kontra GDPR?

Jo man undrar ju om man skulle kunna anmäla Njord exempelvis för det. Alternativt för bluffaktura eller varför inte olaga hot eller utpressning, för det är ju vad det handlar om.

Permalänk
Inaktiv

Orelaterat till nyheten men saknar verkligen Bahnhof som ISP. 10 år men sen behövde jag flytta och inte kunnat få fiber sedan dess. Förhoppningsvis blir fibern grävd i vår och de är en valbar aktör.

Telia är rätt okej men Tele2 och 3 kommer jag undvika som pesten. Sverige behöver fler nya och bra leverantörer, gärna som själva bygger fungerande nät.

Permalänk
Medlem

Skamligt att man tillåter sådan utpressningsverksamhet, om de skickar till alla 190000 & de betalat så blir det i minsta utfall 285miljoner så detta är ren & skär maffiaverksamhet som är laglig. Ser inget konstigt med att bahnhof tar upp detta visst en slags reklam, men de har ju hela tiden påpekat att de inte gillar massövervakning, därav att jag är kund hos de & kommer vara. Ser massövervakning som ett av de största hoten mot demokratin & ett fritt samhälle.

Visa signatur

Arne Berg