Varför fungerar inte TV-boxen kopplad till router?

Permalänk
Medlem

Varför fungerar inte TV-boxen kopplad till router?

TV-boxen fungerar som den ska när den är kopplad direkt i väggen till mediaomvandlaren men inte när den är kopplad till en av routerns LAN-portar. Värt att tillägga att boxen går till en LG Smart TV.

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver tala om vilka leverantörer du har av TV och bredband samt även vilken router du har.

Rent generellt kan man säga att många TV-leverantörer kräver att man kopplar in sina boxar på en speciell port på tjänstefördelaren. Detta beror på att de kör på en liten egen fil på fibernätet (eget VLAN) och att de flesta routers inte hanterar det.

Telia har en lösning i sin router där routern hanterar dessa VLAN och du kan koppla in din TV-box som vilken annan enhet som helst på ditt nätverk bakom routern.

Andra lösningar finns där man kopplar TV-boxen till en dedikerad port på routern som släpper igenom TV-trafiken, men i det fallet blir det väldigt likt att koppla direkt på tjänstefördelaren. Med denna lösning kan man inte utan ytterligare kopplande dra en kabel fram till TV-bänken och koppla in TV, konsoll och TV-box till switch.

Allt går dock att lösa, det är bara en fråga om hur mycket tid du är villig på att lära dig samt konfigurera.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du behöver tala om vilka leverantörer du har av TV och bredband samt även vilken router du har.

Rent generellt kan man säga att många TV-leverantörer kräver att man kopplar in sina boxar på en speciell port på tjänstefördelaren. Detta beror på att de kör på en liten egen fil på fibernätet (eget VLAN) och att de flesta routers inte hanterar det.

Telia har en lösning i sin router där routern hanterar dessa VLAN och du kan koppla in din TV-box som vilken annan enhet som helst på ditt nätverk bakom routern.

Andra lösningar finns där man kopplar TV-boxen till en dedikerad port på routern som släpper igenom TV-trafiken, men i det fallet blir det väldigt likt att koppla direkt på tjänstefördelaren. Med denna lösning kan man inte utan ytterligare kopplande dra en kabel fram till TV-bänken och koppla in TV, konsoll och TV-box till switch.

Allt går dock att lösa, det är bara en fråga om hur mycket tid du är villig på att lära dig samt konfigurera.

Det jag vet är att det är ett Bahnhof abonnemang och en ASUS RT-AC68U router (jag hjälper till hos en annan). Att koppla till en dedikerad port och släppa igenom TV-trafiken låter ju som en lösning. Men förstod inte riktigt vad du menade med det fetmarkerade, påverkar detta alltså de andra LAN-portarna på routern?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Tack, ska kika.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lydvig:

Det jag vet är att det är ett Bahnhof abonnemang och en ASUS RT-AC68U router (jag hjälper till hos en annan). Att koppla till en dedikerad port och släppa igenom TV-trafiken låter ju som en lösning. Men förstod inte riktigt vad du menade med det fetmarkerade, påverkar detta alltså de andra LAN-portarna på routern?

På en Asus RT-AC68U kan du konfigurera en port till att skicka ut TV-trafiken. Du behöver veta vilket VLAN TV'n använder. Nu kan du dra en sladd från den porten till TV-boxen, men det kommer inte finnas något internet på porten, så vill du ha tex en konsoll inkopplad vid TV'n så får den antingen ha en egen sladd hela vägen från routern eller köra trådlöst.

Personligen ser jag inte vad skillnaden är på att koppla in på en specifik port på routern jämfört med att koppla in på en specifik port på tjänstefördelaren. Är bara skillnad om du har routern på en bättre plats jämfört med TV'n, men många har ju routern bredvid tjänstefördelaren.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

På en Asus RT-AC68U kan du konfigurera en port till att skicka ut TV-trafiken. Du behöver veta vilket VLAN TV'n använder. Nu kan du dra en sladd från den porten till TV-boxen, men det kommer inte finnas något internet på porten, så vill du ha tex en konsoll inkopplad vid TV'n så får den antingen ha en egen sladd hela vägen från routern eller köra trådlöst.

Personligen ser jag inte vad skillnaden är på att koppla in på en specifik port på routern jämfört med att koppla in på en specifik port på tjänstefördelaren. Är bara skillnad om du har routern på en bättre plats jämfört med TV'n, men många har ju routern bredvid tjänstefördelaren.

Kanon tror jag kan fixa det då. Internet finns på själva TVn via trådlöst redan och den har diverse appar, så tror inte boxen behöver ha något isåfall(?). Den ska bara vara till de vanliga kanalerna och är kopplad till en av hdmi ingångarna på TVn.

Lite kontext - Routern sitter bredvid två nätverksuttag i väggen som leder bort till tjänstefördelaren i en annan del av huset. Försöker få till det så att jag tar upp ETT av dessa genom att köra allt genom routern, istället för att ha TV-boxen på en separat kabel och på så sätt ta upp båda uttagen. Behöver det ena uttaget för ett annat syfte.

Permalänk
Medlem

Om routern sitter i samma rum som TV'n har du lite olika options för att lösa det:
1. Fixa i routern enligt ovan länk. Du får då en port i routern som du kan koppla tv boxen till. Boxen måste kopplas till denna porten och porten kan inte användas för annat.
2. Skaffa en VLAN switch. Den kan göra samma sak routern. Dvs. separera ut ett vlan och skicka ut det på en port.
3. Skaffa två VLAN switchar. Sätter en vid TV boxen och en vid tjänstefördelaren. Mha. av VLAN kan två strömmar dela på samma kabel. Denna lösning kan användas också användas om router och tv sitter i olika rum.

För ett och två måste man veta vilket VLAN IPTV använder.
För tre behövs inte detta då tjänstefördelaren redan har fixat detta.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Telia optofiber TV i olika rum

Flyttat till Brf. TV via fast anslutning. Fungerar bra vid uttaget. Vill koppla in en TV i ett annat rum med kök mellan. Kan man använda rauter då det inte går att dra HTML-kabel mellan. Har sedan tidigare 2 Netgear WG602 och 1 WN2500RP samt gul, vit och svart kabel. Kan dessa användas? Hur?
Om inte, hur kan TVsignal överförs sladdlöst?
Problemet borde finns hos alla där man vill dela kapacitet till flera TVapparater!

Permalänk
Medlem

Har tvillingbox

Har en ARRIS VIP 311l, dvs tvillingabonnemang till den andra TV:n

Permalänk
Avstängd

Försöker också lösa någon form av trådlös koppling mellan router som sitter i ena hörnet av vardagsrummet till TV som sitter i andra hörnet. Enligt TV-leverantören kan man använda valfri port på routern så jag antar att det inte är något speciellt med VLAN eller så. Det jag testade var att koppla en annan router som typ mottagare av trådlös signal och bara kabel ut från den (media bridge mode i Asus gränssnitt). Det funkar så långt att jag får typ TV-guiden att funka och programvaran på boxen att uppdateras, men ingen bild på kanalerna mer än någon enstaka stillbild typ. Hastigheten verkar inte vara något problem, kopplar jag min laptop till den andra routern så får jag ut typ 80-90 Mbit. Min fundering är om latensen är problemet, för den borde ju bli högre med denna typ av lösning, men jag vet inte.

Egentligen spelar det inte så stor roll. Jag har inte haft linjär-TV på många år och saknar det egentligen inte, mer än möjligtvis för slö-zappande liksom, men min hyresvärd bjuder ju på ett bas-abonnemang så varför inte utnyttja det. Speciellt nu när man slipper TV-licens.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Försöker också lösa någon form av trådlös koppling mellan router som sitter i ena hörnet av vardagsrummet till TV som sitter i andra hörnet. Enligt TV-leverantören kan man använda valfri port på routern så jag antar att det inte är något speciellt med VLAN eller så. Det jag testade var att koppla en annan router som typ mottagare av trådlös signal och bara kabel ut från den (media bridge mode i Asus gränssnitt). Det funkar så långt att jag får typ TV-guiden att funka och programvaran på boxen att uppdateras, men ingen bild på kanalerna mer än någon enstaka stillbild typ. Hastigheten verkar inte vara något problem, kopplar jag min laptop till den andra routern så får jag ut typ 80-90 Mbit. Min fundering är om latensen är problemet, för den borde ju bli högre med denna typ av lösning, men jag vet inte.

Egentligen spelar det inte så stor roll. Jag har inte haft linjär-TV på många år och saknar det egentligen inte, mer än möjligtvis för slö-zappande liksom, men min hyresvärd bjuder ju på ett bas-abonnemang så varför inte utnyttja det. Speciellt nu när man slipper TV-licens.

Iptvströmmen använder för det mesta multicast vilket man normalt sett spärrar på wifi för att minska mängden skräp i etern så tvingas du använda wifi behöver delarna kunna hantera multicast och det behöver för det mesta aktiveras manuellt på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Iptvströmmen använder för det mesta multicast vilket man normalt sett spärrar på wifi för att minska mängden skräp i etern så tvingas du använda wifi behöver delarna kunna hantera multicast och det behöver för det mesta aktiveras manuellt på nått sätt.

Tackar. Får se om det löser problemet. Och inte skapar andra problem förstås.

Permalänk
Medlem

Kan också tillägga att man måste labba med lägsta hastigheten som Wifi skall ha.
Enligt Wifi specen så skall Multicast skickas med den lägsta supportade hastighet.
Den kan vara så låg som 5 Mbit/s och om då IPTV strömmen är 10 Mbit/s så blir det inte så bra.

På Asus under Wireless->Professional: IGMP Snooping skall vara Enable och Multicast Rate ställas in till något som fungerar.

Lägsta supportade hastigheten är egentligen vilket protokoll den skall använda. Så har man wifi support för 801.11b och uppåt så blir det max hastighet för 801.b. Då den har en länkhastighet på 11 Mbit/s så blir det c:a 5 Mbit/s.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thober:

Har en ARRIS VIP 311l, dvs tvillingabonnemang till den andra TV:n

Detta låter som Telia?

Det går inte att uttala sig helt om vad som funkar och inte utan att veta vilka leverantörer du har för bredband respektive TV samt vad du har för router idag.

Utifrån svaren som kommit tidigare i tråden så bör det vara tydligt att det oftast inte är plug and play att skicka TV-signal genom sin router.

Skrivet av snajk:

Försöker också lösa någon form av trådlös koppling mellan router som sitter i ena hörnet av vardagsrummet till TV som sitter i andra hörnet. Enligt TV-leverantören kan man använda valfri port på routern så jag antar att det inte är något speciellt med VLAN eller så. Det jag testade var att koppla en annan router som typ mottagare av trådlös signal och bara kabel ut från den (media bridge mode i Asus gränssnitt). Det funkar så långt att jag får typ TV-guiden att funka och programvaran på boxen att uppdateras, men ingen bild på kanalerna mer än någon enstaka stillbild typ. Hastigheten verkar inte vara något problem, kopplar jag min laptop till den andra routern så får jag ut typ 80-90 Mbit. Min fundering är om latensen är problemet, för den borde ju bli högre med denna typ av lösning, men jag vet inte.

Egentligen spelar det inte så stor roll. Jag har inte haft linjär-TV på många år och saknar det egentligen inte, mer än möjligtvis för slö-zappande liksom, men min hyresvärd bjuder ju på ett bas-abonnemang så varför inte utnyttja det. Speciellt nu när man slipper TV-licens.

Samma fråga. Vilka leverantörer?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Detta låter som Telia?

Det går inte att uttala sig helt om vad som funkar och inte utan att veta vilka leverantörer du har för bredband respektive TV samt vad du har för router idag.

Utifrån svaren som kommit tidigare i tråden så bör det vara tydligt att det oftast inte är plug and play att skicka TV-signal genom sin router.

Samma fråga. Vilka leverantörer?

För mig är det ITUX Bas TV som om jag förstår det rätt kommer från Comhem. Jag aktiverade multicast men jag har inte haft tid att testa om det hjälpte än.

Annars skiter jag i det. Linjär-TV är inte värt att dra en kabel genom vardagsrummet för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

För mig är det ITUX Bas TV som om jag förstår det rätt kommer från Comhem. Jag aktiverade multicast men jag har inte haft tid att testa om det hjälpte än.

Annars skiter jag i det. Linjär-TV är inte värt att dra en kabel genom vardagsrummet för mig.

Skummade lite på ITUX hemsida. Jag tror inte att det är så enkelt som att aktivera multicast. Du behöver hantera VLAN osv. Det du kan prova med är en trådlös brygga eller en koppling via elnätet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Skummade lite på ITUX hemsida. Jag tror inte att det är så enkelt som att aktivera multicast. Du behöver hantera VLAN osv. Det du kan prova med är en trådlös brygga eller en koppling via elnätet.

Är det så illa? Jag har inte lyckats hitta någon konkret information själv någonstans, mer än att det bara är att koppla in sladden i valfritt uttag i ens router typ.

Min förhoppning var ju att det här Media Bridge-läget på min andra router skulle göra att den agerade typ som en trådlös brygga, men så enkelt kan vi förstås inte ha det.

Det finns förstås andra fördelar med att dra kabel fram till TV-hörnan. XBoxen kanske kan ladda ner saker snabbare exempelvis, men samtidigt brukar ju begränsningen inte riktigt ligga på min sida där. Och jag skulle kunna koppla upp min hembioförstärkare av äldre modell som inte stöder WiFi, vad det skulle vara bra för vet jag inte riktigt dock. Men i praktiken antar jag att det hade behövts en nätverkskabel från fiberboxens TV-uttag för just TV och en från min router för internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta låter som Telia?

Det går inte att uttala sig helt om vad som funkar och inte utan att veta vilka leverantörer du har för bredband respektive TV samt vad du har för router idag.

Utifrån svaren som kommit tidigare i tråden så bör det vara tydligt att det oftast inte är plug and play att skicka TV-signal genom sin router.

Samma fråga. Vilka leverantörer?

Har Telia!
Fick en ny Wi-Fi-router levererad i höstas, ”Sagemcom”.
Antar att den inte har kapacitet att leverera TVsignalen, bara Wi-Fi, utan man måste ansluta direkt i vägguttaget?
Kan man använda de Netgear WG602 som viasat levererade när vi bodde i eget hus? Är det gul eller röd kabel man ska använda?
Pratade med en på Telia om problemet. Nämnde inte att jag hade ovannämnda WG602 utan frågade vad dehade. Förstod nog inte riktigt vad det var de hade men det skulle kosta i storleksordningen 1200:-.
Verkar dock vara en problematik man inte förutsett då han också pratade om att dra en kabel från uttaget. Oftast omöjligt rent praktiskt i lägenheter med betongväggar och man ska passera genom andra rum, kök etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thober:

Har Telia!
Fick en ny Wi-Fi-router levererad i höstas, ”Sagemcom”.
Antar att den inte har kapacitet att leverera TVsignalen, bara Wi-Fi, utan man måste ansluta direkt i vägguttaget?
Kan man använda de Netgear WG602 som viasat levererade när vi bodde i eget hus? Är det gul eller röd kabel man ska använda?
Pratade med en på Telia om problemet. Nämnde inte att jag hade ovannämnda WG602 utan frågade vad dehade. Förstod nog inte riktigt vad det var de hade men det skulle kosta i storleksordningen 1200:-.
Verkar dock vara en problematik man inte förutsett då han också pratade om att dra en kabel från uttaget. Oftast omöjligt rent praktiskt i lägenheter med betongväggar och man ska passera genom andra rum, kök etc.

Förstår inte vad du skriver.
Vill du överföra TV-signalen trådlöst?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Förstår inte vad du skriver.
Vill du överföra TV-signalen trådlöst?

Ja!
Är inte det möjligt?
På Telia.se finns en beskrivning utifrån deras utrustning.
Borde gå att använda annan?
Om man inte kan överföra trådlöst via rauter eller annatmåsteman ha kabel dragen genom väggar. Svårt i betonghus.

Permalänk
Medlem

som sagt ovan IGMP Proxy skall vara PÅ:

Enable IGMP Proxy

IGMP snooping on

eller:

resten bör funka med auto...

https://www.cisco.com/assets/sol/sb/RV345_Emulators/RV345_Emu...

https://en.wikipedia.org/wiki/IGMP_snooping

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thober:

Ja!
Är inte det möjligt?
På Telia.se finns en beskrivning utifrån deras utrustning.
Borde gå att använda annan?
Om man inte kan överföra trådlöst via rauter eller annatmåsteman ha kabel dragen genom väggar. Svårt i betonghus.

Du behöver skapa en trådlös brygga. Telias router stödjer det eftersom deras mesh/extender grej fungerar som mottagare. Hittar du en annan mottagare som kan ta emot multicast kan du använda den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!