Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung Exynos med AMD RDNA slår Apple A14 Bionic i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Samsung Exynos med AMD RDNA slår Apple A14 Bionic i prestandatest

Tidiga tester visar att nästa Exynos-processor med AMD-grafik presterar 24–90 procent bättre än Apples systemkrets för telefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med konkurrens

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

De kanske kan göra flera kretsar med olika GPU om det nu rör sig om annan grafik. Tänker en lite mer jobb/surf och en gaming där cpu är samma men GPU olika.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Inaktiv

Nice! Är dock ganska intetsägande utan uppgifter om strömförbrukning då de ska användas i telefoner.

Permalänk
Moderator
Testpilot

The fight is on!

Antar att nästa Apple-telefon kommer bygga på ett derivat av Apple M1 dock. Eller?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Konsolgrävare

Hoppas Samsung Galaxy Fold 3 hinner få denna

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinoman:

The fight is on!

Antar att nästa Apple-telefon kommer bygga på ett derivat av Apple M1 dock. Eller?

Är mer M1 som är ett derivat av A14. Är samma CPU och GPU, fast skillnaden är

  • M1 har 4 st "stora" kärnor, A14 har 2 st

  • M1 har 8 st GPU-block, A14 har 4 st

  • M1 har 1,5 gånger mer L2$

  • M1 har dubbelt så många DDR4 kanaler

Som redan nämnts, jämförelsen blir meningslös utan mer information som t.ex. effekt. Trots att M1 "bara" har dubbelt så stor GPU-kapacitet får den 2,7 gånger högre resultat i Aztek Normal (testade precis på min M1 MacMini, den får 216,3 FPS i det testet)

Edit: Själv hoppas jag att denna RDNA baserade krets är en konkurrent till SQ1/2 och M1, d.v.s. att det handlar om en krets avsedd för Windows on ARM64. Där finns den en väldigt stor poäng med att använda RDNA då DX12 inte stödjer TBDR som normal används av mobil GPUer (inklusive A14/M1 samt Mali som dagens Exynos kör som GPU).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Spännande och trevligt med konkurrens/utveckling.

Vad ska man ha prestandan till, kommer man kunna spela in 4k/120, eller kan det här bli bra till Samsung DEX till exempel?
Kommer det här kunna bidra till ökad prestanda för fristående VR?

Permalänk
Medlem

Det där ser ju super bra ut! Har själv en S20 med Exynos och känner att SnapDragon hade varit roligare, men nu verkar ju Samsungs krets vara med i fighten igen!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt om en ny snabbare CPU i en Android telefon kommer attrahera Iphone användare. Lika lite åt andra hållet, Apple har varit snabbast i många år utan att få över Android användare..

Det blir nog mest en intern uppgörelse i Android världen.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Det är skitbra och dessa processorer behövs på många ställen som surfplattor, laptops och annat. Jag hoppas på att denna trend växer och Samsung satsar på detta.

Men när det gäller mobiltelefoner så är det stora problemet idag oftast dåligt interface, det är svårt att jobba på en pytteliten skärm på 6,8". Där man också använder samma skärm för inmatning av data.
Ett annat problem är att ta mig tusan ingen inkl Microsoft kan göra en vettig RDP klient till något annat än windows. Jag har hela tiden trott att mer prestanda gör att det laggar mindre, men det laggar lika hårt på de ej windows klienterna. Min gissning det har med skalningen att göra och hur man jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Jag vet inte riktigt om en ny snabbare CPU i en Android telefon kommer attrahera Iphone användare. Lika lite åt andra hållet, Apple har varit snabbast i många år utan att få över Android användare..

Det blir nog mest en intern uppgörelse i Android världen.

Nu var det väl inte CPU prestanda det gäller utan grafikprestanda. A14 kretsen kan fortfarande vara snabbare på annat, det återstår att se.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är skitbra och dessa processorer behövs på många ställen som surfplattor, laptops och annat. Jag hoppas på att denna trend växer och Samsung satsar på detta.

Men när det gäller mobiltelefoner så är det stora problemet idag oftast dåligt interface, det är svårt att jobba på en pytteliten skärm på 6,8". Där man också använder samma skärm för inmatning av data.
Ett annat problem är att ta mig tusan ingen inkl Microsoft kan göra en vettig RDP klient till något annat än windows. Jag har hela tiden trott att mer prestanda gör att det laggar mindre, men det laggar lika hårt på de ej windows klienterna. Min gissning det har med skalningen att göra och hur man jobbar.

Jo precis, älskar man till exempel många flikar så är ju mer prestanda alltid välkommet.
Det är väl inte lika viktigt på en liten skärm, men DEX och liknande teknik blir ju mer intressant ifall prestandan blir bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har hela tiden trott att mer prestanda gör att det laggar mindre, men det laggar lika hårt på de ej windows klienterna. Min gissning det har med skalningen att göra och hur man jobbar.

Är det lagg eller är det kanske att skärmen bara körs i 60Hz?
Har du vant dig vid högre frekvenser när du sitter vid datorn om du gör det så lär det kännas laggigt på mobilen om skärmpanelen bara tillåter 60Hz.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Den dagen då man kan koppla in mobilen i en docka på jobbet och sen jobba från mobilen likt en stationär dator; den dagen kommer verkligen all form av prestanda vara viktig.

Synd att windows phone inte blev en hit för tänk en mobil med win10 där man kunde ha allt i ett. Tror det skulle kunna bli en framgångssaga på sikt.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av ELF:

Är det lagg eller är det kanske att skärmen bara körs i 60Hz?
Har du vant dig vid högre frekvenser när du sitter vid datorn om du gör det så lär det kännas laggigt på mobilen om skärmpanelen bara tillåter 60Hz.

Nej det är lagg att jag på t.ex. iPad pro väljer att zooma in på bilden genom att dra ihop tummen och pekfingret. Skiten fattar inte, jag gör om kommandot, skiten fattar inte, jag gör om kommandot och börjar svära och tillslut så fattar den och zoomar in.
Samma lagg upplever jag på min mobil när jag spelar vissa spel som C&C rivals, jag markerar en annan enhet och ber dem attackera, mobilen registrerar aldrig att jag har markerat den andra enheten och utför attacken med den enheten som tidigare var registrerad.

Så störande lagg för min del är när man hinner dra ut x antal svärfraser under tiden enheten gör som den ska.

Permalänk
Medlem

Yes, nu går det att evighetsscrolla Facebook ännu snabbare.

Nä men seriöst, känns ju som att en processor som denna förtjänar ett bättre öde än att hamna i en mobiltelefon. Tänker jag inte helt fel verkar ju prestandan ligga i paritet med ett GTX 760 eller däromkring, alltså ungefär den nivå som Xbox One ligger på.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fearnox:

Jo precis, älskar man till exempel många flikar så är ju mer prestanda alltid välkommet.
Det är väl inte lika viktigt på en liten skärm, men DEX och liknande teknik blir ju mer intressant ifall prestandan blir bra.

Inte riktigt same, same, men Teamviewer funkar fantastiskt bra för mig från mobilen till min privata maskin hemma.
Är det nåt med RDP-protokollet som ställer till det möjligen?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vet man hur mycket energi som förbrukas? Att jämföra prestanda mot A14 bionic utan att presentera energiförbrukningen visar just ingenting.

Kanske jag som missade det.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Den viktigaste informationen som jag inte hittar här är ju TDP. Inget svårt att slå A14 om man kör 25W eller något annat dumt.

Kul ändå att resultaten ser så positiva ut hittils

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nej det är lagg att jag på t.ex. iPad pro väljer att zooma in på bilden genom att dra ihop tummen och pekfingret. Skiten fattar inte, jag gör om kommandot, skiten fattar inte, jag gör om kommandot och börjar svära och tillslut så fattar den och zoomar in.
Samma lagg upplever jag på min mobil när jag spelar vissa spel som C&C rivals, jag markerar en annan enhet och ber dem attackera, mobilen registrerar aldrig att jag har markerat den andra enheten och utför attacken med den enheten som tidigare var registrerad.

Så störande lagg för min del är när man hinner dra ut x antal svärfraser under tiden enheten gör som den ska.

Låter helt klart fishy or verkar vara ett vanligt problem om du inte redan sökt på det.
https://www.macrumors.com/2019/04/02/ipad-pro-screen-stutteri...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Låter helt klart fishy or verkar vara ett vanligt problem om du inte redan sökt på det.
https://www.macrumors.com/2019/04/02/ipad-pro-screen-stutteri...

I mitt fall har det inget med iPad att göra. Exakt samma problem på 7000kr android surfplattor. Problemet är RDP klienterna och jag har testat emot olika servrar.
Det jag har reagerat är att en Android surfplatta för runt 1000kr och en iPad för nästan 10 000kr i princip har samma lagg och detta när det är wifi till servern. Så mer cpu hjälper ej alla problem när det är dålig mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I mitt fall har det inget med iPad att göra. Exakt samma problem på 7000kr android surfplattor. Problemet är RDP klienterna och jag har testat emot olika servrar.
Det jag har reagerat är att en Android surfplatta för runt 1000kr och en iPad för nästan 10 000kr i princip har samma lagg och detta när det är wifi till servern. Så mer cpu hjälper ej alla problem när det är dålig mjukvara.

Ah, ok. Ja, då gör det inte så stor nytta med mer prestanda när mjukvaran flaskar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Nu var det väl inte CPU prestanda det gäller utan grafikprestanda. A14 kretsen kan fortfarande vara snabbare på annat, det återstår att se.

Förstår hur du menar, men i artikel så skrivs det att den går upp mot Iphone 12. Jag tror inte det är relevant, man byter inte från IOS till Android för att det är en snabbare GPU inte åt andra hållet heller.

Man byter troligen till en Samsung från någon annan Android telefon

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt att se att någon kan stå upp mot Apple på detta.
Ser ju bra ut för framtiden för Samsung också.

Exynos verkar äntligen komma ifatt Qualcomm och AMD grafikdel på det så ser det riktigt lovande ut för framtiden.
Kanske dags att gå tillbaka till Android och Samsung nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Förstår hur du menar, men i artikel så skrivs det att den går upp mot Iphone 12. Jag tror inte det är relevant, man byter inte från IOS till Android för att det är en snabbare GPU inte åt andra hållet heller.

Man byter troligen till en Samsung från någon annan Android telefon

Det står att den går upp mot iPhone 13, d.v.s. Apples A15 Soc. Jag tycker nog att prestandan har viss betydelse, i vart fall om det är stor skillnad. Men det finns som sagt fler prestandaaspekter än grafikprestanda i spel.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nej det är lagg att jag på t.ex. iPad pro väljer att zooma in på bilden genom att dra ihop tummen och pekfingret. Skiten fattar inte, jag gör om kommandot, skiten fattar inte, jag gör om kommandot och börjar svära och tillslut så fattar den och zoomar in.
Samma lagg upplever jag på min mobil när jag spelar vissa spel som C&C rivals, jag markerar en annan enhet och ber dem att attackera, mobilen registrerar aldrig att jag har markerat den andra enheten och utför attacken med den enheten som tidigare var registrerad.

Så störande lagg för min del är när man hinner dra ut x antal svärfraser under tiden enheten gör som den ska.

Torr hud?

Permalänk
Skrivet av OllO:

Torr hud?

Nej kass mjukvara.
För C&C så är min mobil för slö, jag får aldrig felet på en snabbare mobil. Med remote desktop så har ett 50tal personer jag känner testat med olika surfplattor, servrar, anslutningar etc. och alla upplever att rdp mjukvarorna laggar precis lliak mycket på en snabb som slö platta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Jag vet inte riktigt om en ny snabbare CPU i en Android telefon kommer attrahera Iphone användare. Lika lite åt andra hållet, Apple har varit snabbast i många år utan att få över Android användare..

Det blir nog mest en intern uppgörelse i Android världen.

Uppfanns inte uttrycket "Vad ska man göra med så mycket prestanda i en telefon?" samma dag som Apple chippen blev snabbare än motsvarande Snapdragon?

OT: Kul med lite prestandatest på vad som komma skall, men som sagts innan så beror det på till vilken kostnad/energiförbrukning det handlar om.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Jag vet inte riktigt om en ny snabbare CPU i en Android telefon kommer attrahera Iphone användare. Lika lite åt andra hållet, Apple har varit snabbast i många år utan att få över Android användare..

Det blir nog mest en intern uppgörelse i Android världen.

Processorn kommer garanterat sitta i fler saker än enbart mobiltelefoner. Sedan börjar det komma lite större mobiltelefoner nu när de går att vika eller rulla ihop. Så datorkraften behövs. För vanligt folk är det dock en kostnadsfråga idag, där man kan avvakta och köpa det som räcker för ens behov idag