Corsair satsar på sval lagring med vattenkylda MP600 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var inte jag som var först med det så kan inte ta cred för det, men minns inte vem som kläckte det nu. Finns i MX-5 tråden för den som orkar leta

Men ja, håller med. Har själv varit med om att SSD's throttlat pga för varm controller. Men det blev "bara" en skillnad på ~250MB/ så det ska man väl inte bry sig om då för det "syns ju bara i benchmarks!"

Kruxet är väl att NAND gärna ska vara lite mer än ljummet, så om de lyckas låta bli att kyla det för mycket men håller controllern sval så tycker i alla fall jag att detta är väldigt intressant.

Sätta MX-5 över kontrollern och tandkräm över NAND

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Sätta MX-5 över kontrollern och tandkräm över NAND

Fast hur var det där nu, tandkräm funkade väl ändå ganska hyfsat som kylpasta?

Kanske bättre: MX-5 på kontrollern och ingenting alls på NAND (men fortfarande i kontakt med kylblocket).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Sätta MX-5 över kontrollern och tandkräm över NAND

På min 970 Evo har jag tagit bort den lökiga "kopparfilmen" och satt en sån här över controllern och lämnar NAND helt okyld. Funkar prima. NAND blir lagom ljummet och aldrig för kallt och controllern håller sig med marginal under throttle-gränsen även en varm sommardag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Fast hur var det där nu, tandkräm funkade väl ändå ganska hyfsat som kylpasta?

Ja, så länge den är färsk iallafall. Efter tandkrämen torkat ut lär den ju inte vara särskilt effektiv dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Fast hur var det där nu, tandkräm funkade väl ändå ganska hyfsat som kylpasta?

Kanske bättre: MX-5 på kontrollern och ingenting alls på NAND (men fortfarande i kontakt med kylblocket).

Tandkrämen i THs test var cirka 90% sämre i värmeöverföring efter 24h, så nja hyfsat vet jag inte. Speciellt inte över längre tid. Dessutom kan ämnena i krämen vara skarpa så ytan påverkas på sikt. Går ju att lägga in en liten bit lämplig isolator istället om vi nu tror att NANDet blir för kallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Känns som jag sett flera exempel på SSD:er där hastigheten begränsas av värmeutvecklingen.

Serverdiskar kanske som kör databaser, men en disk i en vanlig dator?
Känns som att QLC skrivit klart sin livstid innan den hinner överhetta...

Permalänk
Viking
Skrivet av Dem8n:

Serverdiskar kanske som kör databaser, men en disk i en vanlig dator?
Känns som att QLC skrivit klart sin livstid innan den hinner överhetta...

Det är ju t.o.m. en som länkat en bild på att en av hans diskar når 84 grader på första sidan...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

intressant. Drar man ändå en customloop så kan man lika väl dra den över m2 också för att slippa en högtemp punkt på moderkortet. Det är så lite värme så det påverkar nog inte loopen nämnvärt ändå.

Permalänk
Medlem

Väntar ivrigt på att Noctua ska släppa m.2 mount kit så jag kan sätta NH-D15 på min disk.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrilleX:

säkert bra när m.2-ssdn är under load, men har för mig att jag läst/hört att det inte är bra om m.2-ssder blir för kalla..

Fast min-tempen kommer ju för de absolut flesta vara samma för en vätskekyld som luftkyld eftersom man i båda fallen kyler med rumsluft... Det är ju bara om man faktiskt aktivt kyler sin loop som den skulle kunna bli lägre, men hur många gör det

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Ser så överdrivet ut. Sen gillar ju NAND värme, det är bara kontrollern som man i teorin kan tjäna något på att kyla.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Ser så överdrivet ut. Sen gillar ju NAND värme, det är bara kontrollern som man i teorin kan tjäna något på att kyla.

Skrivet av Ozzed:

...
Kruxet är väl att NAND gärna ska vara lite mer än ljummet, så om de lyckas låta bli att kyla det för mycket men håller controllern sval så tycker i alla fall jag att detta är väldigt intressant.

Jag har alltid hört att man bör hålla NAND kalla för att minnescellerna ska hålla datan så länge som möjligt. Är det livslängd på minnescellerna, livslängden på datan i en viss minnescell eller skrivhastighet som blir bättre om de är varma? Eller nått helt annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brov:

Jag har alltid hört att man bör hålla NAND kalla för att minnescellerna ska hålla datan så länge som möjligt. Är det livslängd på minnescellerna, livslängden på datan i en viss minnescell eller skrivhastighet som blir bättre om de är varma? Eller nått helt annat?

Skriv varmt, lagra kallt är rekommendationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brov:

Jag har alltid hört att man bör hålla NAND kalla för att minnescellerna ska hålla datan så länge som möjligt. Är det livslängd på minnescellerna, livslängden på datan i en viss minnescell eller skrivhastighet som blir bättre om de är varma? Eller nått helt annat?

Varma inom rimliga gränser förståss. De presterar bättre då, livslängden kan säkert påverkas om de blir för varma men det är nog inget man behöver oroa sig över då det är osannolikt att det blir så extremt varmt. Jag har kylflänsar på mina NVMe SSDer men satte bara värmeledningstejp över just kontrollern. Både NAND och kontrollern håller rimliga temperaturer i mitt fall och presterar toppen!

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brov:

Jag har alltid hört att man bör hålla NAND kalla för att minnescellerna ska hålla datan så länge som möjligt. Är det livslängd på minnescellerna, livslängden på datan i en viss minnescell eller skrivhastighet som blir bättre om de är varma? Eller nått helt annat?

"Lagom varmt" ska det vara.

"NAND is subject to two competing factors relative to temperature. At high temperature, programming and erasing a NAND cell is relatively less stressful to its structure, but data retention of a NAND cell suffers. At low temperature, data retention of the NAND cell is enhanced but the relative stress to the cell structure due to program and erase operations increases."

Orkar du så finns det hela förklarat här på ett väldigt detaljerat sätt: https://www.eeweb.com/industrial-temperature-and-nand-flash-i...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.