Inet sålde mitt kort trots orderbekräftelse för 2 dagar sedan (Varning?)

Permalänk
Medlem

Inet sålde mitt kort trots orderbekräftelse för 2 dagar sedan (Varning?)

För några dagar sedan såg jag att ett 3090 OC Vision fanns inne i lager på Inet så jag ringde och beställde det! Vi bestämde att de skulle börja bygga burken på måndag (EDIT: måndag nästa vecka!) då jag eventuellt skulle hinna få tag i ett 3080 tills dess och slippa betala extra för ett 3090. De var tydliga med att kortet var mitt och att det bara låg och väntade på mitt GO.

Nu ringde de precis upp mig och sa att de inte hade kvar mitt 3090. De kunde endast spekulera i anledningen men förklarade för mig att det ärt 10 sekunders fördröjning på deras bokningssystem och att någon måste ha köpt det samtidigt. . . I call bullshit på den. Rätt av. Nu kan man alltså inte ens lita på att man får kort man köper som FINNS i lager. Det 3080 som jag beställde tidigare har bara fått senare och senare leveransdatum men där fattar man i alla fall att det är leverantören som ställer till det. Men detta! Börjar kännas läge för KO här?

Hör ni att jag är förbannad eller?!

---

EDIT: Jag kände att jag ville förklara varför jag blev upprörd över det här då vissa kommentarer fick mig att förstå att det inte var tydligt, så här kommer det:

Jag bokade en burk med ett 3080 som skulle komma in i butik i tid till att jag verkligen behövde den. Jag betalade också extra för att visst jobb skulle göras i min lokala butik vilket skulle leda till att jag fick burken tre dagar tidigare. Sedan blev leveransdatum på 3080:t uppskjutet, vilket jag har förståelse för då det är brist på kort och det ligger utanför återförsäljarens ansvar (även om de förstås tjänar pengar på att de kan driva upp priserna). Jag såg då att det fanns ett 3090 inne i butik och började långsamt att förlika mig att skiljas från betydligt mer pengar, jag läste och tittade på recensionerna och tog ett rätt svårt beslut. Jag var nu redan nervös för att något skulle gå fel igen och dubbelkollade allting med Inet. Fine, jag äter bajsmackan och betalar extra. Nu är det i alla fall klart och får burken i tid och jag släppte det och fokuserade på mitt arbete. Men två dagar senare så har mitt nya dyrare kort plötsligt blivit sålt till någon annan och de erbjuder mig ett kort som kostar ännu mer. Det här blev en emotionell berg-och-dalbana för mig då jag redan hade pressat min budget långt utanför min comfort zone. Jag kan tillägga att jag inte skällde ut någon personal som det implicerades här under i andra inlägg men jag var definitivt kritisk till hur mitt 3090 kunde ha sålts till någon annan eftersom det stred emot vad jag blivit lovad.

Rubrik förtydligad /Mod
Permalänk
Medlem

Njaeo, alltså nog kan det vara så att de faktiskt är en fördröjning, men de kommer ju inte kunna "hämta tillbaka" kortet.
Även om de gjort något galet så här tror jag det inte finns så mycket att göra, borde ju gå prata med någon chef eller dyl och be om att få en rabatt kanske, mer än så tror jag inte det kommer gå göra.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Jag står med mössan i hand och mina valmöjligheter är begränsade. Gick med på att boka ett annat dyrare 3090 de föreslog i stället. De säger igen att det här kortet är mitt men jag tar det med en nypa salt nu. Tvåtusen spänn till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wohooo:

För några dagar sedan såg jag att ett 3090 OC Vision fanns inne i lager på Inet så jag ringde och beställde det! Vi bestämde att de skulle börja bygga burken på måndag då jag eventuellt skulle hinna få tag i ett 3080 tills dess och slippa betala extra för ett 3090. De var tydliga med att kortet var mitt och att det bara låg och väntade på mitt GO.

Nu ringde de precis upp mig och sa att de inte hade kvar mitt 3090. De kunde endast spekulera i anledningen men förklarade för mig att det ärt 10 sekunders fördröjning på deras bokningssystem och att någon måste ha köpt det samtidigt. . . I call bullshit på den. Rätt av. Nu kan man alltså inte ens lita på att man får kort man köper som FINNS i lager. Det 3080 som jag beställde tidigare har bara fått senare och senare leveransdatum men där fattar man i alla fall att det är leverantören som ställer till det. Men detta! Börjar kännas läge för KO här?

Hör ni att jag är förbannad eller?!

Istället för att älta och bli irriterad, fråga hur de kan lösa problemet. Ingen som jobbar med kundservice kommer ge dig bättre hjälp om du är arg
Jag tror utan problem de kan hitta ett annat kort och ge dig en liten rabatt på det. Eventuellt rabatt på andra delar i bygget.

Jag har svårt att tro tyvärr, att KO skulle kunna göra något. Kan garanterat vara en liten fördröjning och att någon råkat köpa kortet precis när du gjort det. Om du inte missat så är det GPU-brist i världen. Jag har text väntat på mitt kort sedan oktober

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Istället för att älta och bli irriterad, fråga hur de kan lösa problemet. Ingen som jobbar med kundservice kommer ge dig bättre hjälp om du är arg
Jag tror utan problem de kan hitta ett annat kort och ge dig en liten rabatt på det. Eventuellt rabatt på andra delar i bygget.

Jag har svårt att tro tyvärr, att KO skulle kunna göra något. Kan garanterat vara en liten fördröjning och att någon råkat köpa kortet precis när du gjort det. Om du inte missat så är det GPU-brist i världen. Jag har text väntat på mitt kort sedan oktober

Visst. Men här snackar jag om ett kort som fanns inne och som jag därför bokade. Så det är inte relaterat till bristen utan till att de säljer vidare ett kort som de påstått varit mitt. Man kan alltid hitta hundra sätt att försvara vad ett företag gör. Och angående att lösa problemet så var lösningen de föreslog att de säljer mig ett kort som är 2000 kronor dyrare. Sedan tycker jag att det självklart att jag blir förbannad, MEN det betyder absolut inte att jag skriker på en stackars tekniker på Inet, den ilskan tar jag ut här.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wohooo:

Visst. Men det här snackade vi om ett kort som fanns inne som jag bokade. Så det är inte relaterat till bristen utan till att de säger till mig att jag har bokat ett kort och sedan säljer det vidare. Du kan alltid hitta hundra sätt att svara vad ett företag gör. Och angående att lösa problemet så var ju den lösningen att de säljer ett kort som är 2000 dyrare. Sedan är det självklart att jag blir förbannad, MEN det betyder absolut inte att jag skriker på en stackars tekniker på Inet, den ilskan tar jag ut här.

Jag hade frågat om jag inte kunde få ta det kortet, fast till en liten rabatt. Det borde inte vara omöjligt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag hade frågat om jag inte kunde få ta det kortet, fast till en liten rabatt. Det borde inte vara omöjligt.

Bra idé. Jag borde ha frågat om det. Min första tanke var att gå med på vad de sa (som nödlösning) och sedan försöka hitta en annan butik att köpa allt av, men det är inte så lätt i dessa tider som vi alla vet. Jag överreagerade och missade kanske chansen att få rabatt. . . Frågan är om jag ska begära det nu i efterhand eller bara nedgradera hela bygget till något så hälften så billigt och bygga nästa dator några år tidigare.

Permalänk
Medlem

Va, funkar det inte att skälla på någon som man hoppas ska hjälpa en?

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem

Varför ska dom lägga undan ett kort till dig som du kanske inte en ska ha?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Va, funkar det inte att skälla på någon som man hoppas ska hjälpa en?

Enligt min erfarenhet så hjälper det tyvärr oftast att skälla. Men jag vill inte skälla på någon som inte är ansvarig för felet och som bara är ännu en knegare på ett bolag. Det är inte hans fel.

Men din serie får du ta och översätta Lennart. . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wohooo:

Bra idé. Jag borde ha frågat om det. Min första tanke var att gå med på vad de sa (som nödlösning) och sedan försöka hitta en annan butik att köpa allt av, men det är inte så lätt i dessa tider som vi alla vet. Jag överreagerade och missade kanske chansen att få rabatt. . . Frågan är om jag ska begära det nu i efterhand eller bara nedgradera hela bygget till något så hälften så billigt och bygga nästa dator några år tidigare.

Det skadar aldrig att fråga. Lägger du fram det bra, i stil med "ni lovade att kortet var mitt, skulle man kunna få en liten rabatt på det nya kortet som kompensation"

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Varför ska dom lägga undan ett kort till dig som du kanske inte en ska ha?

Jag måste ha burken vid ett visst datum och när leveransen av mitt 3080 blev uppskjutet igen så var de snälla och erbjöd mig ett 12000 spänn dyrare 3090 men erbjöd mig att hålla reservationen av mitt tidigare 3080 en vecka till ifall ett mirakel skulle inträffa och kortet kom in till butik. . .

Så de la alltså inte undan ett kort till mig som jag inte skulle ha; De lät mig behålla bokningen på 3080:t som var försenat en vecka till

Permalänk
Medlem

Låter inte otroligt att någon har lyckats köpa det framför näsan på dig, efterfrågan är ju rätt stor. Inet har alltid varit fantastiskt hjälpsam mot mig under alla år.

Permalänk
Medlem

Så om jag förstår det rätt så ringde du förra veckan och ber dem hålla ett kort tills på måndag (igår) och idag ringer de och säger att de har sålt det?

Ser inte problemet här, hur länge hade du tänkt att de skulle hålla på det?

Permalänk

Låter som någon glömt att registera din order rätt?
Men du beställde allt via telefon annars borde man kunna se orderhistoriken.
Vet inte vad de har för marginal på korten men den skulle jag skippa i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Så om jag förstår det rätt så ringde du förra veckan och ber dem hålla ett kort tills på måndag (igår) och idag ringer de och säger att de har sålt det?

Ser inte problemet här, hur länge hade du tänkt att de skulle hålla på det?

Va?
TS skrev ju att dem kom överens om att datorn skulle byggas med det 3090:t om inte det redan bokade 3080:t kommit in i lager tills dess.

Man borde från Inets håll inte gått med på en sådan uppgörelse om man inte kan hålla den.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wohooo:

Jag måste ha burken vid ett visst datum...

Måste? Varför då?

Om du såg att kortet fanns i lager, varför tog du tiden att ringa upp istället för att klicka hem det? Känns som det måste gått fortare om du redan är inne på sidan och kollar? Sen håller du på att beställer flera kort samtidigt om jag förstår det rätt men ber dem hålla i det istället för att betala? Nää, här får du nog skylla dig själv. Hur skulle du gjort om någon ber dig lägga undan ett kort du ska sälja och det är hög efterfrågan men sen kommer någon och säger att de tar kortet nu direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Så om jag förstår det rätt så ringde du förra veckan och ber dem hålla ett kort tills på måndag (igår) och idag ringer de och säger att de har sålt det?

Ser inte problemet här, hur länge hade du tänkt att de skulle hålla på det?

Nej så var det inte: De skulle bygga min dator på fredag den här veckan med mitt 3090 men de höll kvar min tidigare bokning av 3080:t till fredag också. Ifall 3080:t inte på något magiskt sätt dök upp i butiken före fredagen så skulle de bygga burken med mitt 3090 på fredagen.

3090:t var alltså beställt och det var 3080:t de skulle hålla kvar beställningen på till fredag. Sedan sålde de 3090:t till någon annan och eftersom 3080:t inte kommer förrän gud vet när så stod jag utan kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Måste? Varför då?

Om du såg att kortet fanns i lager, varför tog du tiden att ringa upp istället för att klicka hem det? Känns som det måste gått fortare om du redan är inne på sidan och kollar? Sen håller du på att beställer flera kort samtidigt om jag förstår det rätt men ber dem hålla i det istället för att betala? Nää, här får du nog skylla dig själv. Hur skulle du gjort om någon ber dig lägga undan ett kort du ska sälja och det är hög efterfrågan men sen kommer någon och säger att de tar kortet nu direkt?

Du missförstår också tyvärr :/

Jag behöver burken för två jobb.

Det var Inets idé att de skulle behålla min bokning av mitt 3080 istället för att makulera bokningen när jag köpte 3090:t. De resonerade som så att OM mitt 3080 skulle komma in i butik i tid så skulle jag få det kortet ändå och i annat fall så gällde mitt 3090 som fanns i lager.

Angående att jag skulle ha bokat på nätet istället för på telefon så har vi alla olika möjligheter och behov, bara för att det är bäst att för dig att boka på nätet så är det inte sant för alla människor. Det ändrar ingenting i sak.

Om jag bokar ett säte med tåget till Malmö på 14 dagars faktura med Klarna så är det inte okej om någon tar mitt säte på tåget bara för att de kan betala cash. Samma princip bör enligt mig absolut gäla i det här fallet.

Resten av vad du skriver är baserat på ett missförstånd som jag hopppas att jag redan klarat upp här. Jag hade hoppats på att det kunde bli en konstruktiv diskussion om leveranskedjor och återförsäljare här men blev en besviken. Jag fick åtminstone utlopp för min frustration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wohooo:

Bra idé. Jag borde ha frågat om det. Min första tanke var att gå med på vad de sa (som nödlösning) och sedan försöka hitta en annan butik att köpa allt av, men det är inte så lätt i dessa tider som vi alla vet. Jag överreagerade och missade kanske chansen att få rabatt. . . Frågan är om jag ska begära det nu i efterhand eller bara nedgradera hela bygget till något så hälften så billigt och bygga nästa dator några år tidigare.

Jag hade kollat KKL gällande vad som gäller. Har du fått orderbekräftelse? Om du har det så kan man begära lite mer än bara att behöva lägga ut 2000kr extra. Visst kan de hävda att du kommer få vänta men då gäller rimlig tid på leverans. ARN har koll på sådant.

Om jag hade varit dig så hade jag
1. Begärt att få mitt kort levererat då ett avtal har ingåtts. Det ska vara inom rimlig tid annars kan man begära "ersättning" för detta. Man kan dessutom köpa samma produkt på annat ställe och begära att de ska stå för kostnaden.
2. Begär att få det nya kortet för samma pris.

Men har de enbart muntligt kommit med svar så kan du bara glömma det hela. Muntliga avtal ska gälla men de är svåra att bevisa och man får sällan rätt.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Hedersmedlem

Förstår inte varför du behöver "varna" för Inet. Tycker inte de gjort något fel här. Gjorde du någon betalning för kortet? Att ni kom överens över telefonen betyder ju inte samma sak som att kortet blivit plockat till din dator. Finns ju absolut tid för någon att boka kortet då, det är som sagt låg tillgång och hög efterfrågan. Låter mer som du är tjurig över att någon annan fick kortet och vill ha någon(Inet) att ta ut din ilska på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Jag hade kollat KKL gällande vad som gäller. Har du fått orderbekräftelse? Om du har det så kan man begära lite mer än bara att behöva lägga ut 2000kr extra. Visst kan de hävda att du kommer få vänta men då gäller rimlig tid på leverans. ARN har koll på sådant.

Tack! Jag har fått en orderbekräftelse på mitt första 3090 och den lyder så här:

DIN BESTÄLLNING

1 x Gigabyte GeForce RTX 3090 24GB VISION OC 21999 kr
Använd detta kort ifalla att bygget med 3080 kortet inte kan hämtas upp den 15/2
Tillbehör till Gigabyte GeForce RTX 3090 24GB VISION OC

1 x Spelkupong - Call of Duty Black Ops Cold War
---

Skrivet av Tickles:

Om jag hade varit dig så hade jag
1. Begärt att få mitt kort levererat då ett avtal har ingåtts. Det ska vara inom rimlig tid annars kan man begära "ersättning" för detta. Man kan dessutom köpa samma produkt på annat ställe och begära att de ska stå för kostnaden.
2. Begär att få det nya kortet för samma pris.

Jag håller helt med dig. Jag ska börja med att kika på vad som står i KKL! Tack för tipsen!

Skrivet av Tickles:

Men har de enbart muntligt kommit med svar så kan du bara glömma det hela. Muntliga avtal ska gälla men de är svåra att bevisa och man får sällan rätt.

Samtidigt så tycker jag att Inet har varit hjälpsamma i allt annat. Det enda felet de gjorde är att de sålde mitt kort. Men det gör ju samtidigt att alla deras andra ansträngningar lite går om intet tyvärr.

Justerat citatnivån då min text blev inbakad i citatet
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Förstår inte varför du behöver "varna" för Inet. Tycker inte de gjort något fel här. Gjorde du någon betalning för kortet? Att ni kom överens över telefonen betyder ju inte samma sak som att kortet blivit plockat till din dator. Finns ju absolut tid för någon att boka kortet då, det är som sagt låg tillgång och hög efterfrågan. Låter mer som du är tjurig över att någon annan fick kortet och vill ha någon(Inet) att ta ut din ilska på.

Jag fick en orderbekräftelse. Tycker du att den bör gälla?

Att vi kommit överens över telefon att kortet blivit plockat till min dator borde betyda att de ska plocka kortet till min dator, det står jag självklart fast vid. Förstår inte hur du resonerar alls faktiskt? Varför skulle inte vårt avtal gälla? Orderbekräftelsen jag har i skrift är endast ett bevis för ovanstående men jag kan förstå om du tror att en random person på nätet ljuger.

För övrigt är även muntliga avtal giltiga oavsett vad du tycker om det.

Jag är inte tjurig, jag är arg. Eller jag var arg.

Permalänk
Medlem

Detta är slarvigt hanterat av Inet oavsett.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Att dom bokar kortet över telefon åt dig eller om du bokar det själv spelar ju ingenroll om någon annan var före oavsett. Så sluta gnälla och stressa inte med att ha datorn till ett visst datum, det tar ju sin tid inget du kan göra liksom!

Permalänk
Medlem

Må vara slarvigt men de har säkert en hel del ordrar på kö som sätter press på personal/systemet.

Om man vill ha garanti på att prylarna finns i lager och att du får det så finns det bara ett sätt: åk ner till butiken och köp dem över disk.

Näthandel är fylld med buggar och systemen är inte 100% pålitliga, "Varning för Inet" är lite väl dramatiskt för den här händelsen...

Permalänk
Avstängd

Är det Inet-hatar-vecka eller vad har jag missat?

Jag har sett 70 kort ta slut på 30 sekunder, jag har fått igenom bokningar på 3-4 kort innan systemet hunnit regga dem som slut. Tänk om alla skulle klaga såhär mycket varje gång något strulade

Nominerad till Årets Rubrik 2021 är du iaf

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wohooo:

Tack! Jag har fått en orderbekräftelse på mitt första 3090 och den lyder så här:

DIN BESTÄLLNING

1 x Gigabyte GeForce RTX 3090 24GB VISION OC 21999 kr
Använd detta kort ifalla att bygget med 3080 kortet inte kan hämtas upp den 15/2
Tillbehör till Gigabyte GeForce RTX 3090 24GB VISION OC

1 x Spelkupong - Call of Duty Black Ops Cold War
---
Jag håller helt med dig. Jag ska börja med att kika på vad som står i KKL! Tack för tipsen!

Samtidigt så tycker jag att Inet har varit hjälpsamma i allt annat. Det enda felet de gjorde är att de sålde mitt kort. Men det gör ju samtidigt att alla deras andra ansträngningar lite går om intet tyvärr.

Har du pratat med dem på telefon och de efter det skickat en orderbekräftelse så är de bundna vid de villkor ni kommit överens om. Det är inte mycket att diskutera här. En orderbekräftelse är ett avtal. Kan de inte leverera Gigabytekortet till avtalad tid så får de ge dig ett bättre kort till samma pris.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Att dom bokar kortet över telefon åt dig eller om du bokar det själv spelar ju ingenroll om någon annan var före oavsett. Så sluta gnälla och stressa inte med att ha datorn till ett visst datum, det tar ju sin tid inget du kan göra liksom!

Tyvärr är mitt enda alterantiv att hyra en dator eller köpa en dator med uteslutande komponenter som kan levereras inom 12 dagar. Att hyra en dator i en månad är inte billigt och det känns surt att köpa ett 2080 nu på grund av att Inet antagligen glömde att lägga in en beställning i systemet.

Om det var så att någon annan bokade kortet före mig så tycker jag det är underligt att det tog två dagar för Inet att berätta det för mig. . . Det tycker jag indikerar att något annat har gått fel här.

§9 borttaget /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är det Inet-hatar-vecka eller vad har jag missat?

Jag har sett 70 kort ta slut på 30 sekunder, jag har fått igenom bokningar på 3-4 kort innan systemet hunnit regga dem som slut. Tänk om alla skulle klaga såhär mycket varje gång något strulade

Nominerad till Årets Rubrik 2021 är du iaf

Allt du gör nu är att klaga på din egna problem och säga att: Hörru du! Lagerlöf har det heller inte så lätt! Då ska ingen annan få klaga heller.

Två fel gör inte ett rätt.

Jag förstår att du har haft det tufft och att du inte fick någon hjälp. Men här står jag och behöver hjälp nu. Det känns som att du bara är här och neggar för att du är bitter? Sedan så har jag full förståelse för återförsäljaren i den situationen som Du beskriver. Skillnaden är att jag hade suttit på en orderbekräftelse i två dagar innan systemet reagerade. Det går inte att jämföra med dina sekunder.

Nåväl. Jag känner att jag har fått kött på benen så att det räcker. Jag lämnar tråden till er.

EDIT: Och tusen tack för hjälpen till alla er som var konstruktiva!