Asus x470 beta bios ostabil hur downgradar jag

Permalänk
Medlem

Asus x470 beta bios ostabil hur downgradar jag

Som ovan råkade jag flaska senaste biosen utan att se att det var beta. Hur fixar jag en stabil bios? Just nu är datorn obrukbar. Startar inte om utan hänger sig vid boot. Kraschar i Windows och ger blå skärm till och från.
Kan inte flasha äldre mjukvara i bios. USB Flashback stöds ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Kan inte flasha äldre mjukvara i bios. USB Flashback stöds ej.

Eftersom moderkortet startar, så kan man flasha med andra flash verktyg vilka kan flasha om CMOS chippet oavsett vad som finns på det, så länge den flash-fil man försöka flasha in är av rätt storlek (dvs. den får plats på chippet).
Det finns sådana här motherboard BIOS update / flash utilities

OBESERVERA!
Användning av verktygen från ovanstående länk sker helt på egen risk!

Men ett X470-kort som inte har Flashback funktion tycker jag låter otroligt när mitt Sabertooth som är bra mycket äldre har det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Eftersom moderkortet startar, så kan man flasha med andra flash verktyg vilka kan flasha om CMOS chippet oavsett vad som finns på det, så länge den flash-fil man försöka flasha in är av rätt storlek (dvs. den får plats på chippet).
Det finns sådana här motherboard BIOS update / flash utilities

OBESERVERA!
Användning av verktygen från ovanstående länk sker helt på egen risk!

Men ett X470-kort som inte har Flashback funktion tycker jag låter otroligt när mitt Sabertooth som är bra mycket äldre har det.

X470 har inte Flashback. Jag kan inte trolla med knäna tyvärr. Önskar att det funnits men det gör inte det. Det som finns är om man har corupt bios bara.

Permalänk
Medlem

@Xenedras
Kortet har väl ASUS EZ Flash 3 och ASUS CrashFree BIOS 3, eller exakt vilket kort är det?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@Xenedras
Kortet har väl ASUS EZ Flash 3 och ASUS CrashFree BIOS 3, eller exakt vilket kort är det?

Ja mend et hjälper inte. Du kan INTE nedgradera bios ändå .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Ja mend et hjälper inte. Du kan INTE nedgradera bios ändå .

Ok, det visste jag inte. Har för mig att jag fick backa på min andra burk och det var bara att flasha om ( b450-f), men var ett tag sedan så kanske minns fel.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Asus prime x470 pro, jag nedgraderade från nya beta bioset till den tidigare stabila versionen (5833 -> 5809). Var bara att lägga det på ett usb minne och installera som vanligt med ez flash.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Asus prime x470 pro, jag nedgraderade från nya beta bioset till den tidigare stabila versionen (5833 -> 5809). Var bara att lägga det på ett usb minne och installera som vanligt med ez flash.

När jag går in i bios och väljer ez flash och vilken lägre bios som helst får jag felet att det inte är en korrekt bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

När jag går in i bios och väljer ez flash och vilken lägre bios som helst får jag felet att det inte är en korrekt bios.

Du måste döpa om filen till CH7.cap

Är det crosshair 7 du har?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Du måste döpa om filen till CH7.cap

Är det crosshair 7 du har?

Det är x470f gaming. Varför ska jag döpa om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Det är x470f gaming. Varför ska jag döpa om den?

När du laddar ned BIOS från ASUS så får du en .zip med två filer - BIOS-filen och en BIOSrenamer.exe (eller något liknande). Kör exe filen så döper den om filen korrekt till dig. Sen kan du lägga den på USB-stickan och prova att flasha.

Det kanske inte går att nedgradera ändå, men du måste alltid döpa om BIOSfilerna innan du försöker flasha de.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

När du laddar ned BIOS från ASUS så får du en .zip med två filer - BIOS-filen och en BIOSrenamer.exe (eller något liknande). Kör exe filen så döper den om filen korrekt till dig. Sen kan du lägga den på USB-stickan och prova att flasha.

Det kanske inte går att nedgradera ändå, men du måste alltid döpa om BIOSfilerna innan du försöker flasha de.

Nej den ska bara döpas om för att användas med bios flashback. Står även det när du kör filen

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag läste att det inte går att nedgradera med EZ Flash p.g.a. ändrat format eller något i den stilen och att det därför är en one-way-trip med det här moderkortet (eftersom det inte har flashback). Kan dock inte hitta källan just nu så ta det med en nypa salt. Det var i alla fall den uppgiften som gjorde att jag undvek att uppdatera.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Har för mig att jag läste att det inte går att nedgradera med EZ Flash p.g.a. ändrat format eller något i den stilen och att det därför är en one-way-trip med det här moderkortet (eftersom det inte har flashback). Kan dock inte hitta källan just nu så ta det med en nypa salt. Det var i alla fall den uppgiften som gjorde att jag undvek att uppdatera till nyare AGESA.

Precis den uppfattningen jag har. Men har fått tips om en del andra vägar men inga har fungerat tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Precis den uppfattningen jag har. Men har fått tips om en del andra vägar men inga har fungerat tyvärr.

Jobbigt läge. Med tanke på att det kom tre betaversioner med kort mellanrum och det var tre veckor sedan senaste betan så borde det väl förhoppningsvis komma en stabil version snart. Är den stabil vore det väl enklaste lösningen. Att hålla på med tredjepartsverktyg är ju lite läskigt, om det är det du provar.

Omnämns något som heter "ASUS CrashFree BIOS 3" i manulen. Kortet ska ju dock inte stödja flashback utan jag tolkar det som att det är för att reparera nuvarande BIOS-version snarare än ned- eller uppgradera.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Nej den ska bara döpas om för att användas med bios flashback. Står även det när du kör filen

1. Skadar inte att köra biosrenamer som medföljde i zip filen. Den finns med av nån anledning? Som du säger finns inte bios flashback i x470 men ändå lägger ASUS in det av nån anledning?
2. För stora bios version hoppningar brukar resultera med misslyckad flashning.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|