Tappade CPU i bordet - minst 20 Böjda Pins - lyckades fixa :o

Permalänk

Tappade CPU i bordet - minst 20 Böjda Pins - lyckades fixa :o

Hej, igår lyckades jag med konststycket att tappa en R5 3600 i bordet så en hel hög med pins (säkert 20 st) blev ordentligt böjda. Rent audiofoniskt kan man väl sammanfatta de ord som kom ur min mun just då med <piip>, typ. Såg plånboken framför mig bli tunnare...

Efter att ha slutat ömsom tycka synd om och ömsom bli förbannad på mig själv släpade jag fram ett starkt förstoringsglas, en stark lampa och en näbbtång. Näbbtången visade sig vara alldeles för stor för enskilda pins så gick och hämtade en smal vass kniv istället.

Jag höll andan för att bli mindre darrhänt, och böjde till benen med kniven ett och ett så det såg hyfsat rakt ut, det krävdes fyra försök innan CPU'n till slut gick ner i sockeln på moderkortet. Och döm av min förvåning när den funkade igen! Extremt pilligt och var hela tiden livrädd att nåt ben skulle gå av, men det gick bra ändå. Testkörde datorn och den låtsades som inget i världen nånsin hade hänt med den.

Hoppas man slipper det där igen, för jag antar att det var mer tur än skicklighet att jag fick till det till slut. Och nya CPU:er är ju inte vare sig billigt eller lätt att få tag på...trodde jag inte skulle gå. Tog tyvärr inga bilder.

Skriver inte detta för att malla mig, mer över att utrycka min förvåning att det faktiskt gick. Jag har ju varit med om att böja till nån enstaka ben nån gång tidigare, men så många...

Nån som råkat ut för liknande?

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att du fick ordning på processorn!

Har inte tappat nån nyare cpu på det viset men många äldre processorer har jag fått räta ut benen på. Inte lika smått och pilligt men ändå en hel del jobb innan man fått ordning på det.

Det är relativt lätt att bryta av ett ben eller två om man har för bråttom också så ta det lugnt och prova väldigt försiktigt sen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Haha snyggt jobbat och tack för att du delar med dig

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-28 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Moderator
Moderator

Tycker AMDs pins är rätt kassa, har hamnat i situationer där det blivit till att pilla lite, även om det inte varit så många pins det handlat om.
Har inte använt förstoringsglas när jag pillat men blir närmast lite yr av att titta på pins så noga med blotta ögat, antar att hjärnan har lite svårt att veta vad som är vad när det är så smått och uniformt. Gick bra i mitt fall också hur som helst.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Lego Master

Hujedamej. Kul att det gick bra, men den mardrömmen känner jag är en stark anledning till att jag kör Intel just nu. Har helt enkelt inte koordinationsförmågan att kunna garantera en tapp-fri installation.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Är det värt att värma pinnarna med hårtork om man ska böja? Tänker om det minskar risken att de går av något.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har bara böjt tillbaka pins på äldre CPUer, men det har alltid gått bra. Vet inte riktigt var idéen om att de skulle vara så känsliga kommer ifrån?

Visa signatur

---

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av glemmy:

Är det värt att värma pinnarna med hårtork om man ska böja? Tänker om det minskar risken att de går av något.

Jag skulle nog spontant hålla hårtorken borta från känslig elektronik då det inte direkt är ESD-säkraste verktyget.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

En polare tappade sin dator förut med en Phenom II 965a, kylaren lossna och CPUn drogs över kylaren till Nordbryggan, och jag hade å göra i ca 8H med att fixa pins. Det roliga var att den faktiskt funkade efter det

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Fixade min FX 8350 med massa böjda pins med ett gammalt Ica kort. Tog bara en halvtimme o sen funkade den☺️

Känslan är jobbig när man får böjda pins

Permalänk
Medlem

Skönt att du lyckades reparera skadan TS

Bävar fortfarande för att detta ska hända varje gång man hanterar en CPU. Mest nojjig är jag med Intel och att man ska råka sabba sockeln. Peppar peppar, har jag hittills haft sån "tur" under 20 år och typ 30(?) byggen, att det inte hänt 😋

Man har varit darrhänt, svettig om händerna, byggt sent in på nätter i tröttmössan och varit nära att tappa CPU x antal ggr. Lär väl hända nån gång så småningom 😅

Ringer TS om det skulle hända 😉

Permalänk
Medlem

Tycker Intels sockel är vidrig, så lätt att tappa ner ett hörn av processorn om man som mig har lite sämre syn och darriga händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag skulle nog spontant hålla hårtorken borta från känslig elektronik då det inte direkt är ESD-säkraste verktyget.

Hmm det en god poäng!
Men om man inte har kontakt med cpu och ESD-skyddar den och sig själv?
Annars infravärme då 😄

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av glemmy:

Hmm det en god poäng!
Men om man inte har kontakt med cpu och ESD-skyddar den och sig själv?
Annars infravärme då 😄

Jag har inte gjort någon forskning på ämnet så ta det bara som min åsikt och inte som fakta.
En relativt utbredd åsikt är ju t.ex. att man inte bör vara med dammsugaren i datorn utan använda tryckluft istället, föreställer mig att en hårtork är betydligt mer potent än en dammsugare.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Hmm det en god poäng!
Men om man inte har kontakt med cpu och ESD-skyddar den och sig själv?
Annars infravärme då 😄

Det är luft som rusar genom ett plastmunstycke som genererar spänning, så det går inte att undvika ESD med en vanlig hårtork eller dammsugare.

Permalänk
Medlem

Ja det där är alltid en otäck del i att installera en AMD-processor, just i det avseendet känns intel tryggare.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipsaoss:

Det är luft som rusar genom ett plastmunstycke som genererar spänning, så det går inte att undvika ESD med en vanlig hårtork eller dammsugare.

Jo där håller jag helt med, men då måste man hålla munstycket så nära att det blir en urladdning mellan processorn och hårtorken?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!

Hoppas innerligt att AMD:s AM5 (eller vad den får för namn) går över till LGA som Intel och som de själva har på TR och servermodellerna. Vansinne med dessa känsliga piggar exponerade så.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Drog åt CPU fläkten för hårt vid mitt första bygge. Slutade med att flera pins böjdes, lyckades böja tillbaks alla med hjälp av en kniv

Permalänk

Skönt att du fick ordning på det Allt som görs på kvällen (Om nu så var fallet) tenderar lätt att skita sig fullständigt. Ett grafikkort kan man hålla lite hur som helst men en cpu kan få hjärnaktiviteten och smårusa lite.
Tufft med olyckor just nu i dessa tider, då tar svordomarna slut ganska fort = /

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare