Minne till Intel rig "Ryzen" optimerade - vad betyder det?

Permalänk
Medlem

Minne till Intel rig "Ryzen" optimerade - vad betyder det?

Hej,
Kollar på minnen till min nya (Z490) rig, och hittat dessa: Corsair Vengeance LPX DDR4-3600 C18 BK DC - 32GB - för en bra peng.
Dock står det (hos vissa åf) att dom är Ryzen optimerade - betyder det att dom inte funkar / funkar sämre på Intel?

tack.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EsoxLucius:

Hej,
Kollar på minnen till min nya (Z490) rig, och hittat dessa: Corsair Vengeance LPX DDR4-3600 C18 BK DC - 32GB - för en bra peng.
Dock står det (hos vissa åf) att dom är Ryzen optimerade - betyder det att dom inte funkar / funkar sämre på Intel?

tack.

Nej det brukar betyda att de är "bättre" eftersom framförallt tidiga Ryzenmoderkort var sämre designade och mer känsliga för vilka minnen som användes, Intel är mer okänsliga för vilka minnen man har och nyare am4 moderkort har också fått designförbättringar som gör dem okänsligare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det brukar betyda att de är "bättre" eftersom framförallt tidiga Ryzenmoderkort var sämre designade och mer känsliga för vilka minnen som användes, Intel är mer okänsliga för vilka minnen man har och nyare am4 moderkort har också fått designförbättringar som gör dem okänsligare.

ok, tack👍
Tolkar det som att minnena funkar precis som dom ska på Intel, men är även lämpliga för Ryzen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EsoxLucius:

ok, tack👍
Tolkar det som att minnena funkar precis som dom ska på Intel, men är även lämpliga för Ryzen?

Ja Intel är inte lika kinkiga och påverkas inte heller lika mycket av om minnena körs långsammare, minnen som funkar bra på am4 bör alltså definitivt funka på Intelplattformar så länge det handlar om rätt minnestyper (vanliga DDR4)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja Intel är inte lika kinkiga och påverkas inte heller lika mycket av om minnena körs långsammare, minnen som funkar bra på am4 bör alltså definitivt funka på Intelplattformar så länge det handlar om rätt minnestyper (vanliga DDR4)

Heders mrqaffe, tack👍

Permalänk
Medlem

Jag har ryzen optimerade RAM till min i7 6700k. De funkar toppen!

Visa signatur

PC specs: MSI Gameing Edge Wifi | AMD Ryzen 5 5600X | Powercolor 6800xt Red Devil | Corsair 850W RM series | 2xCorsair Vengeance™ DDR4 RGB 3600MHz 16GB | Toshiba SSD 2,5" 112GB | Samsung Evo 750 500gb SSD | Samsung Evo 970 500gb SSD M2 | Corsair H100i RGB platinum CPU Kylare |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

Hej,

tack.

det betyder nog ingenting . samma minnen från inet resp. webhallen :

https://www.webhallen.com/se/product/328074-G-Skill-RipjawsV-32GB-2x16GB-3600MHz-DDR4-CL14-Black[url=https:
"As the latest addition to the classic Ripjaws family, Ripjaws V series is the newest DDR4 memory designed for maximum compatibility and cutting-edge performance with the latest Intel Core processors.

//www.inet.se/produkt/5303529/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-3600mhz-cl14-ripjaws-v-svart]https://www.inet.se/produkt/5303529/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-...[/url]
"skapta för AMD Ryzen"

Permalänk
Medlem

Tack alla, minnena beställda👍
nu saknas bara processor🤓