Geforce RTX 3080 Ti får högre bandbredd – tappar 8 GB grafikminne

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 3080 Ti får högre bandbredd – tappar 8 GB grafikminne

Nvidia uppges göra rockad i specifikationerna för Geforce RTX 3080 Ti. Högre bandbredd tillkommer på bekostnad av mängden GDDR6X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hela problemet med 3080 var ju det begränsade minnet -10 GB för att spela på 4K är på gränsen. Att då lägga till endast 2GB känns ju otroligt snålt.

Förväntade mig 16GB, besviken nu. Får se hur den presterar i övrigt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kommer bli en miner favorit. Snabbare minne är nästa allt de efterfrågar just nu.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Hela problemet med 3080 var ju det begränsade minnet -10 GB för att spela på 4K är på gränsen. Att då lägga till endast 2GB känns ju otroligt snålt.

Förväntade mig 16GB, besviken nu. Får se hur den presterar i övrigt.

NoVideo förväntar väl sig att deras användare ska använda fake res DLSS..

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Överlag känns kortet välbalanserat i förhållande till prestanda/grafikminne! De dunkade i lite i överkant på 3090 och det gjorde väl att priset skenade iväg. Detta ligger ju i rätt nivå med upp till 20% bättre prestanda mot 3080 över hela området.

Skrivet av rotkiv42:

Kommer bli en miner favorit. Snabbare minne är nästa allt de efterfrågar just nu.

Ja, du har helt rätt där! c:a 120MH/s. Det kommer förmodligen bli en väldigt begränsad mängd grafikkort som når ut till konsumenter, precis som för 3080-korten. Ska vi hoppas på 2022?

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt 12GB är rätt lagom. Men gissar bara.

Problemet kommer väl vara tillgång och pris. 999USD borde väl översättas till ca 12500kr.
Vi vet från de andra 3xxx korten att så ej är fallet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Läste om detta för några dagar sen 🙂 får se om dom verkligen släpper ett ti innan sommaren, tror ju inte dom gör det.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Aha! De lyssnade!
12 gig är underbart perfekt mängd för denna GPUn till just spel som detta kortet är ämnat för!
Hureka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Aha! De lyssnade på mig.
12 gig är underbart perfekt mängd för denna GPUn till just spel som detta kortet är ämnat för!
Hureka.

Det råkar även vara perfekt för miners som kräver snabbare minne. Frågan är vem som har högt köpkraft och därmed möjligheter att få tag i enheter..?

Det handlar inte om försäljning till konsumenter längre, det är anpassat för miners eftersom det är där pengarna ligger i nuläget..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hela problemet med 3080 var ju det begränsade minnet -10 GB för att spela på 4K är på gränsen. Att då lägga till endast 2GB känns ju otroligt snålt.

Förväntade mig 16GB, besviken nu. Får se hur den presterar i övrigt.

10 var snålt men 12 är nästan perfekt. Den högre bandbredden hjälper också till. 16 gb hade inte varit en möjlighet med minnesbussarna. Hade det varit 20 gb istället för 12 hade säkert priset skenat iväg, något som hade varit onödigt imo.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

NoVideo förväntar väl sig att deras användare ska använda fake res DLSS..

DLSS är en superb teknologi. Om en teknik erbjuder bra bildkvalité och använder mindre VRAM (vilket DLSS faktiskt gör), vad är problemet?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hela problemet med 3080 var ju det begränsade minnet -10 GB för att spela på 4K är på gränsen. Att då lägga till endast 2GB känns ju otroligt snålt.

Förväntade mig 16GB, besviken nu. Får se hur den presterar i övrigt.

Orkar inte riktigt göra en förklaring men man kan balansera grafikminnet i hur mycket data som kan hämtas per sekund. Har man långsamt minne spelar det knappt ingen som helst roll för om du har 10GB eller 100GB. GPU:n hinner så att säga inte hämta och bearbeta så stora texturer..

Detta testet visar att beräkningskraft, minnesbandbredd och minnesmängd ligger hyfsat balanserat fortfarande:

https://www.sweclockers.com/test/31128-vi-testar-hur-mycket-g...

Det kommer kanske ett 3060 med 12GB. Många väljer nog det före 3060ti med endast 8GB för det ser ut att ha mer minne även om priset är detsamma.

Permalänk
Medlem

Hur låter ett lanseringspris kring 13K och ett reellt prist på närmare 15K?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Inaktiv

Kommer ni ihåg förr i tiden när man kunde bygga sig en speldator?! ☠

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

DLSS är en superb teknologi. Om en teknik erbjuder bra bildkvalité och använder mindre VRAM (vilket DLSS faktiskt gör), vad är problemet?

Alla spel stödjer inte DLSS och eftersom AMD inte kan använda DLSS kommer de släppa en egen lösning. Nu kommer antagligen framtida spel antingen köra DLSS eller AMDs variant i alla fall spel från mindre företag. Det är ju ett problem.

Förhoppningsvis skapas en standard som gör samma sak men fungerar med AMD, Intel och Nvidia.

Edit stavningsfel

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Blir och boka ett så fort man får chansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

10 var snålt men 12 är nästan perfekt. Den högre bandbredden hjälper också till. 16 gb hade inte varit en möjlighet med minnesbussarna. Hade det varit 20 gb istället för 12 hade säkert priset skenat iväg, något som hade varit onödigt imo.

Det förklarar ju saken. Tyckte alltid att 20GB var för nära en 3090 och förstod inte riktigt hur de tänkte.

Vi får se som sagt hur den presterar och hur de tänker prissätta den.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Kommer ni ihåg förr i tiden när man kunde bygga sig en speldator?! ☠

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Cloudstone:

DLSS är en superb teknologi. Om en teknik erbjuder bra bildkvalité och använder mindre VRAM (vilket DLSS faktiskt gör), vad är problemet?

"Det är något nytt, jag gillar inte nytt"
-Bakåtsträvare

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Alla spel stödjer inte DLSS och eftersom AMD inte kan använda DLSS utan kommer släppa en egen lösning. Så nu kommer antagligen framtida spel antingen köra DLSS eller AMDs variant i alla fall spel från mindre företag. Det är ju ett problem.

Förhoppningsvis skapas en standard som gör samma sak men stödjs av AMD, Intel och Nvidia.

Ja, det är kritik jag håller med om. En likvärdig tillverkaragnostisk teknologi vore bättre för alla konsumenter.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Sålänge det finns i lager för köp en hel dag innan nästa generation så får vi väll ta o va glada!
Jag är int bitter...

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

DLSS är en superb teknologi. Om en teknik erbjuder bra bildkvalité och använder mindre VRAM (vilket DLSS faktiskt gör), vad är problemet?

Trodde PC Masterrace ville ha äkta vara, inte upscale konsol ''wannabe''

1440P=1080P med DLSS..

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

"Det är något nytt, jag gillar inte nytt"
-Bakåtsträvare

Inte nytt.. Nvidia försökte med denna teknik när AMD spöade dem med 79XX-serien, men då hade tekniken inget namn utan Nvidia gjorde bara texturerna suddigare och därmed mer FPS..

Folket reagerade rejält, och Nvidia tog bort ''tekniken''

Idag har de satt namn på det och folket sväljer det med hull och hår

och nej, jag har absolut inget emot nytt.. nytt är bra om det verkligen ger nåt.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Lanseringspris i er tabell borde ersättas med nuvarande priser. $699 hahaha

Permalänk
Medlem

man kan lika väl sänka upplösning/grafik själv ist för att lura sig själv att man kör högsta på allt i 4k med dlss/amds version.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

I det skicket som den ryktas hamna i så skulle jag vara beredd att betala uppåt en 6000 sek! Det börjar likna något, kanske hittar den till det priset om tre år, då den inte är värd det längre..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Trodde PC Masterrace ville ha äkta vara, inte upscale konsol ''wannabe''

1440P=1080P med DLSS..

Äsch, jag är 34 år gammal. PC Masterrace vs konsoll-"debatten" är ointressant och meningslös. Det som är intressant är teknologi, hur det implementeras, hur det används osv. NVIDIA har redan visat med DLSS 2.0 att deras teknologi är mogen och mer än bara en gimmick. Nu kommer AMD snart att svara med likvärdig teknologi (eller förhoppningsvis ännu bättre). Jag håller med Jonätän ovan att en DLSS-variant som är tillverkaragnostisk med öppen källkod är drömmen, men tills dess har vi DLSS, och snart har vi AMD's svar på det.

Enkel side-by-side mellan Native 4K och DLSS:

Jag har väldigt svårt för att förstå er på andra sidan av denna diskussionen. Dvs, vad är det som är "fake" med DLSS? För mig är det avancerad och effektiv användning av hårdvara. I optimala förhållanden får man ut både högre bildkvalitet och högre bildfrekvens. I värsta fall ser det något sämre ut än native (något man kan se om man vet vad man ska leta efter, eller pausar och analyserar varje frame), dvs inget man gör om man faktiskt spelar för att spela och inte i forskningssyfte.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd

Känns dumt att trycka in ännu mera minne när det är en bristvara, så 12 GB VRAM klara man sig i några år.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Så minnesbandbredd liknande ett 3090 men lägre ströförbrukning än 3080.

Ultimata miningkortet! För stunden.

Tycker ni det är svårt att få tag på ett vanligt 3080 så kan vi glömma o se detta kortet i en spelrigg

Permalänk
Avstängd

Ynka 12gb vram. 16+ är ett måste för ett topp kort nu.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.