CD Projekt Red hackat – källkod till Cyberpunk 2077 på vift

Permalänk
Melding Plague

CD Projekt Red hackat – källkod till Cyberpunk 2077 på vift

Utpressare säger sig ha kommit över mängder av interna dokument såväl som en ännu ej släppt version av Witcher 3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte lätt nu för CD-Projekt...

Permalänk
Medlem

Lite delad i detta. Så som cdred har ljugit och betett sig illa åt mot konsumenter så tycker man inte synd om dom om det skulle få konsekvenser. Samtidigt vill man ju inte att det skall få påverka någon personligt som mår dåligt och får besvär av det.

Permalänk

Jag tycker folk har fördomar emot utpressare, de brukar vara de allra heligaste personerna som finns. Om en utpressare hotar med att avslöja något och kräver pengar, så är väldigt många rädd för att denna utpressade på något sätt skulle vara en ohederlig person, som inte håller sina ord om att aldrig mer kräva mer pengar.

Skämt åsido, de har inget annat val än att inte ge dem ett enda öre. De kommer som sagt bara kräva mer och mer pengar och de slutar inte före de inte har några mer pengar att ge bort.

Permalänk
Medlem

Det är intelligent av CDPR att välja att inte betala någon lösensumma och att gå ut väldigt offentligt med att de inte kommer göra det.
Genom att vägra kompensera kriminella så blir de en mindre attraktiv måltavla för ekonomisk brottslighet. Det skyddar inte mot folk som bara vill jävlas, men folk som vill jävlas kommer alltid att jävlas.

Rätt val i situationen helt klart.

Permalänk
Medlem

Om man ser det från den ljusa sidan kanske dom kan få hjälp att fixa alla buggarna nu.

Permalänk
Avstängd

En hacker som har tröttat på alla bugar, som vill fixa dom bättre själv.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

En hacker som har tröttat på alla bugar, som vill fixa dom bättre själv.

Mer av ett generöst intrång

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Får mig att misstänka att det möjligtvis kanske är en insider operation?

Jag antar ju att många anställda möjligtvis blev lovade stora kompensationer efter Cyberpunk lanseringen, efter all den crunch de lagt ner för att sedan bli tillsagda att det inte blir någon bonus pga dåligt mottagande av spelet.

Hackaren/arna verkar ju lägga stor pressning på att vilja visa hur dåligt CDprojekt arbetar och det får mig att misstänka att det kanske är någon från insidan som försöker göra sin/a röster hörda.

Konstigt nog så står det ingen lösensumma eller dylikt på vad de efterfrågar.

Permalänk
Medlem

CD Project har över 1000 anställda. Den privata information som dem påstår sig kommit över såsom HR uppgifter med mera drabbar inte bara ägarna / VD / styrelse (som slutligen är ansvariga) utan även de på golvet. Riktigt trist men vi får se vad som händer.

Jag har själv tappat förtroendet för CDPR sedan sörjan som rör Cyberpunk men det är inget som är personligt. Hoppas personen(rna) som utfört handlingen 1. på något vis åker fast. 2. inser att åtminstone inte släppa personuppgifterna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Utmärkt!
Blir det mer strul med CP2077 så kan man nu peka på hackergruppen och säga att det är den som är ansvarig för det hela.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Både barnsligt och sorligt beteende från de människor som ligger bakom hackningen. Men de har väl inte lyckats med något i livet och försöker nu framstå som stora och mäktiga. Löjligt.

Men det är dock lite "skyll er själva" varning på detta. CDPR visste om spelets skick och skulle aldrig ha släppt det så tidigt. De har fått två månader av skit nu och mer kommer säkert komma. Men tråkigt för de anställda.

Sedan tror jag verkligen inte detta är något insider jobb som många verkar tro... Lugna ner er lite

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tråkigt för alla, även de som köpt spelet och inväntar patchar. Onödigt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort några otrevliga inlägg som hör hemma i sand/kattlådan. Vänligen höj nivån.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tycka vad man vill om CDPR men att hacka sig fram en förändring och på så sätt påverka fotfolket negativt i företaget är inget annat än vidrigt. Är man inte nöjd med ett spel, köp det inte eller ta en refund och gå vidare i livet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Moderator
Forumledare

“En ännu icke släppt version av witcher 3”? Bör vara ps5/xbsx eller?🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

“En ännu icke släppt version av witcher 3”? Bör vara ps5/xbsx eller?🤔

Det är en enhanced version av spelet för "next gen" och för PC. Fins mer om det i The Witcher 3 tråden här på Swec.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

“En ännu icke släppt version av witcher 3”? Bör vara ps5/xbsx eller?🤔

CDPR har gått ut med att de ska släppa en "remaster" av Witcher 3 med RT och annat lull-lull som HDR (på PC) osv. Oklart när dock.

Tvåa på bollen...
Permalänk
Medlem

Dom första raderna är så jävla cringe, typ fjortis Hackerman med Nintendo Power Glove som skrev det. Resten är rätt standard, hot och sånt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Selfhack

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Skulle inte förvåna mig om det är så. Feel bad for big CDPR

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Antagligen inte första gången det hänt. Ryktas om att det hände för några år sedan men att CDPR höll tyst då. Hur som helst så verkar CDPR inte ha så talangfullt folk inne på kontoret. Spelen är försenade och är en röra sedan blir de hackade.

Permalänk
Medlem

Hade varit perfekt om CDPR lämnade över källkoden till communityn som open source, det gäller även Blizzard med Warcraft III Reforged. I sitt nuvarande skick är CP2077 en alpha-version, och det menar jag verkligen.

Det finns ett flertal spel med stor potential som fått sin utveckling avbruten och som spelare önskar man att de kunde lämna över projekten till folk som bryr sig. Usch för CDPR och Blizzard med flera.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

"Det här var ju tråkigt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

CDPR har gått ut med att de ska släppa en "remaster" av Witcher 3 med RT och annat lull-lull som HDR (på PC) osv. Oklart när dock.

Early Q2 2021 var väl target men det är väl försenat som allt annat :/ Har sparat båda DLC till denna versionen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Dom första raderna är så jävla cringe, typ fjortis Hackerman med Nintendo Power Glove som skrev det. Resten är rätt standard, hot och sånt.

Haha, precis min tanke. "Epicly pwnd" låter inte jättemoget/professionellt.

Förövrigt skrattade jag till av denna tweet, "det var nog såhär de tog sig in"...

Permalänk
Medlem

Om det ändå går att ladda ner CP2077 olagligt varför ska man bry sig om källkoden läcker? Vad kan man göra med det?

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se script.. jag menar fysikmotorns källkod

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Det enda av intresse vore om vi fick läsa lite interna samtal kring spelets utveckling, om man själva var medvetna om hur mycket problem spelet egentligen hade, och om man medvetet missledde allmänheten.

Permalänk
Medlem

En remaster av Witcher 3 vore guld nu. En högupplöst bugfri version vore fint.
Ett av dom bästa spelen som gjorts.

Och angående vad som hänt CDPR så är det väldigt trist.
Dom får massa välförtjänt skit just nu, jag vill att dom kan koncentrera sig på att fixa CP77 så dom kan släppa dlc osv.
Inte behöva tänka på sådant här med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.