Permalänk
Medlem

Dashcam, köpråd

Funderar på att köpa en dashcam som spela in eventuella krockar etc.
Det jag har hittat än så länge är ett ganska knapert utbud på t.ex. prisjakt.
Har egentligen inga krav utan söker er som har en monterad redan och hur ni upplever dessa kameror.

Det hade varit trevligt med följande:

*GPS
*WiFi
*Skärm

Passar på att önska Glad Påsk då jag har tagit ledigt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att dashcam är olagliga i sverige

Permalänk
Medlem

Det var ett fall uppe i hovrätten 2016(?) där utfallet var att det är lagligt att ha dashcam's i bilen så det ska inte vara några problem. Har dock ingen koll på produkter och utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Jag har för mig att dashcam är olagliga i sverige

Stämmer inte
"Får jag sätta upp en kamera i min bil och vad krävs i så fall?

Enligt en dom i Högsta förvaltningsdomstolen 2016 gäller inte kameraövervakningslagen för en kamera som tillfälligt placeras i vindrutan på en bil eller på styret på en cykel och som fortlöpande styrs av föraren genom att kameran sätts på, stängs av och däremellan kontinuerligt styrs av föraren till fordonet. Det innebär att tillstånd till kameraövervakning inte krävs för sådan kameraanvändning.

Högsta förvaltningsdomstolen har i sin bedömning särskilt tagit hänsyn till att kameran sätts på och stängs av manuellt av föraren och att föraren under hela filmandet har kameran i sin närhet och därigenom fortlöpande styr vad som ska filmas. Kameran är därför manövrerad på platsen och uppfyller därmed inte kraven på vad som är en övervakningskamera i lagens mening.

Domen innebär enligt Datainspektionen att en kamera som används på det sätt som beskrivits ovan, inte omfattas av kameraövervakningslagen. Tillstånd behövs därför inte för en sådan kamera. Istället kan personuppgiftslagen bli tillämplig, beroende på vad man gör med det inspelade materialet i efterhand. Det kan bli aktuellt om materialet exempelvis läggs ut öppet på internet."
Källa: https://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/kameraovervak...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Då kanske vi kan få lite tips på bra/prisvärda sådana när vi fastställt att detta är helt okey att använda.

Söker själv efter en och följer tråden med spänning.
Värt att notera är att den skall klara loopande filmning när kortet är fullt utan att man behöver göra något.

Permalänk
Medlem

Har en Garmin Dashcam 45. Den är nog helt OK för priset och funktionerna. Men kvalitén på videon är inget att hänga i granen, trots att det är 1080p. Svårt att läsa regplåtar om man inte ligger rätt bakom bilen. Är nästan så man borde investera i någon bättre så att man har större chans att fånga regplåtar. Den har en hel del funktioner som jag inte använder, bl.a GPS. Har stängt av position och hastighetsinfo på video så att jag inte riskerar fortkörningsböter ifall jag någon gång behöver använda video som bevis.

Laddade upp ett par exempelklipp om någon funderar på att köpa en:
Filmat i mörker: https://www.youtube.com/watch?v=CYuDAXwli2k&feature=youtu.be (klockan har tydligen hängt sig i videon, var ca kl. 6 på morgonen)
Filmat i dagsljus: https://www.youtube.com/watch?v=lKSz9JQPZ6Y&feature=youtu.be

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Jag kör med Blackvue 750 2ch, riktigt bra bild och smidig.

Frugan har en äldre billigare som är helt ok men sämre mörkeregenskaper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Jag kör med Blackvue 750 2ch, riktigt bra bild och smidig.

Frugan har en äldre billigare som är helt ok men sämre mörkeregenskaper.

Skickades från m.sweclockers.com

Den var fräck, men dyr.

Permalänk
Medlem

Jag har också velat hitta en bra dash cam. Antingen är det dålig kvalitet eller så är dem så dyra..

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Köp en firefly 7s en sån har jag loop record samt auto start on usb power det är väl allt du behöver den kostar en 5-6hundra kanske.

Jag har den inte till dashcam själv kör den på racing drönare är bra bild. Måste ju fungera ypperligt till dashcam för en billig peng.
Kolla lite videos på youtube får du väl en uppfattning om bildkvalité

Edit; Den har wifi och skärm också för övrigt

Permalänk
Vive la liberté!

Köpte denna i somras förra året, vettig bild, hyfsad överkomlig i pris. Finns att få tag i inom EU.
https://dashboardcamerareviews.com/viofo-a119s/

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar en A119 V2.. Köpte denna för 2-3 månader sen.

https://www.ebay.com/itm/282607628371 <-- Beställde härifrån.

Innan denna så hade jag en Dome D201. Skitbra video kvalitet men tyvärr har den ett batteri och det är inget att rekommendera i en bilkamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Då kanske vi kan få lite tips på bra/prisvärda sådana när vi fastställt att detta är helt okey att använda.

Söker själv efter en och följer tråden med spänning.
Värt att notera är att den skall klara loopande filmning när kortet är fullt utan att man behöver göra något.

Bra input, den får gärna vara så självgående som möjligt.

Skrivet av Flygman:

Har en Garmin Dashcam 45. Den är nog helt OK för priset och funktionerna. Men kvalitén på videon är inget att hänga i granen, trots att det är 1080p. Svårt att läsa regplåtar om man inte ligger rätt bakom bilen. Är nästan så man borde investera i någon bättre så att man har större chans att fånga regplåtar. Den har en hel del funktioner som jag inte använder, bl.a GPS. Har stängt av position och hastighetsinfo på video så att jag inte riskerar fortkörningsböter ifall jag någon gång behöver använda video som bevis.

Laddade upp ett par exempelklipp om någon funderar på att köpa en:
Filmat i mörker: https://www.youtube.com/watch?v=CYuDAXwli2k&feature=youtu.be (klockan har tydligen hängt sig i videon, var ca kl. 6 på morgonen)
Filmat i dagsljus: https://www.youtube.com/watch?v=lKSz9JQPZ6Y&feature=youtu.be

Tack för ett bra svar och med exempel på hur det ser ut. Inte helt fyskam ändå tycker jag,, intressant.

Skrivet av Otori:

Jag kör med Blackvue 750 2ch, riktigt bra bild och smidig.

Frugan har en äldre billigare som är helt ok men sämre mörkeregenskaper.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där verkar vara toppkvalitet, tackar för tipset.

Skrivet av tung_man:

Köp en firefly 7s en sån har jag loop record samt auto start on usb power det är väl allt du behöver den kostar en 5-6hundra kanske.

Jag har den inte till dashcam själv kör den på racing drönare är bra bild. Måste ju fungera ypperligt till dashcam för en billig peng.
Kolla lite videos på youtube får du väl en uppfattning om bildkvalité

Edit; Den har wifi och skärm också för övrigt

Tack, får ta en kik.

Skrivet av Apanx:

Köpte denna i somras förra året, vettig bild, hyfsad överkomlig i pris. Finns att få tag i inom EU.
https://dashboardcamerareviews.com/viofo-a119s/

Tack, gillar även sidan som tar upp dessa cams.

Skrivet av RSX:

Jag rekommenderar en A119 V2.. Köpte denna för 2-3 månader sen.

https://www.ebay.com/itm/282607628371 <-- Beställde härifrån.

Innan denna så hade jag en Dome D201. Skitbra video kvalitet men tyvärr har den ett batteri och det är inget att rekommendera i en bilkamera.

Tack, blir att ta en kik.

Tack alla för bra input och förslag!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RSX:

Jag rekommenderar en A119 V2.. Köpte denna för 2-3 månader sen.

https://www.ebay.com/itm/282607628371 <-- Beställde härifrån.

Innan denna så hade jag en Dome D201. Skitbra video kvalitet men tyvärr har den ett batteri och det är inget att rekommendera i en bilkamera.

Väcker liv i denna tråd igen. Gällande den du har så ser jag en review på eBay som säger att den inte funkar i -10 grader eller kallare, vilket det även står i specarna. Vad är din erfarenhet kring det?
Tack,

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

» Hedersmedlem: Fd Ledarmoderator & Redaktör
» Läs reglerna
» Medlem på swec i över 10 år!

Permalänk

jag har Blackvue DR900s-2Ch sen juni, funkar ricktigt bra och lätt att installera. Har kompletterat den med Cellink Neo batteri med ca 30 timmars standby. laddar den via Cigg uttaget så man slipper belasta bilbatteriet.

mycket nöjd, inga issues, än iallafall.

Permalänk
Inaktiv

De bilarna man filmar, måste man fråga ägaren om lov först?
Eller hur funkar det.

Permalänk
Medlem

@cht:

Hade inga problem förra vintern förutom att det ibland kunde ta ca 3-5 minuter för kameran att starta upp efter att man startat bilen. Då har bilen stått ute i typ -15 grader i ca 8 timmar.

@anon298854:

Nope!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Jag kör med Blackvue 750 2ch, riktigt bra bild och smidig.

Frugan har en äldre billigare som är helt ok men sämre mörkeregenskaper.

Skickades från m.sweclockers.com

Gällande Blackvue 750 2ch, måste de kopplas ihop med sladd eller kan man komma åt fram och bakkameran via resp. wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Gällande Blackvue 750 2ch, måste de kopplas ihop med sladd eller kan man komma åt fram och bakkameran via resp. wifi?

2 år gammal tråd

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Gällande Blackvue 750 2ch, måste de kopplas ihop med sladd eller kan man komma åt fram och bakkameran via resp. wifi?

De kopplas ihop med sladd. Men det är ganska smidigt att dra en bak, bakom lite lister och annat i väggarna eller nere vid golvet. Får även med ett verktyg för detta. Själva minneskortet sitter i huvudenheten och den bakre kameran är kopplad dit via sladd.

Har själv en 650 2CH och en 900 2CH..

Med WiFi så kan du komma åt inställningarna och se vad kamerorna ser, så de är rätt inställda. Du kan även kolla inspelat material och föra över detta till t.ex. telefonen om jag fattat det rätt. Har aldrig gjort det eller haft behov av det...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

2 år gammal tråd

Jo jag såg det

Skrivet av DaBone:

De kopplas ihop med sladd. Men det är ganska smidigt att dra en bak, bakom lite lister och annat i väggarna eller nere vid golvet. Får även med ett verktyg för detta. Själva minneskortet sitter i huvudenheten och den bakre kameran är kopplad dit via sladd.

Har själv en 650 2CH och en 900 2CH..

Med WiFi så kan du komma åt inställningarna och se vad kamerorna ser, så de är rätt inställda. Du kan även kolla inspelat material och föra över detta till t.ex. telefonen om jag fattat det rätt. Har aldrig gjort det eller haft behov av det...

Tack för svar. Lite synd, vill undvika sladdragning i så stor mån så möjligt. Är du nöjd med dina 900? Tittar på dem också, men verkar inte riktigt finnas tillgängliga någonstans (utom en butik som jag aldrig hört talas om).

Så här ser alternativen ut än så länge:

1. Vue 750 2ch (bäst pris, 2800kr)
2. Vue 900 fram och en 750 bak (ca 5200kr)
3. Garmin 66w fram och Garmin mini bak (ca 3000kr).

Hade helst hållit mig runt 3kkr.

Några tankar om ovan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Tack för svar. Lite synd, vill undvika sladdragning i så stor mån så möjligt. Är du nöjd med dina 900? Tittar på dem också, men verkar inte riktigt finnas tillgängliga någonstans (utom en butik som jag aldrig hört talas om).

Så här ser alternativen ut än så länge:

1. Vue 750 2ch (bäst pris, 2800kr)
2. Vue 900 fram och en 750 bak (ca 5200kr)
3. Garmin 66w fram och Garmin mini bak (ca 3000kr).

Hade helst hållit mig runt 3kkr.

Några tankar om ovan?

Sladdragningen är ett mindre bekymmer och gör du det snyggt, ser du aldrig av dem, förens du plockar ur dashcam:en igen..
Tog någon halvtimme att dra kablaget sist.. har gjort det ett par gånger då jag bytt bilar.

Val av dashcam är ju lite varför man vill ha det och hur bra kvalitét man vill ha. Själv vill jag kunna se nummerplåtar på bilar, ifall det skulle inträffa något. Det är stor skillnad på 1080p och 4K i det läget...

Tyckte det var illa tidigare, men sedan jag skaffade min Tesla, så vet jag inte vad jag ska säga. Folk beter sig som riktiga svin runt mig! Är det den svenska avundsjukan som visar sig?
Jag kör lagligt, håller avstånd och släpper in och hjälper andra. Men ändå ska folk krypa upp i röven, nästan preja en av vägen och slänga sig in framför och dumma sig..

Så nu mer än någonsin är jag glad för en med 4K upplösning, om det skulle hända något. Den bakåt är ju bara 1080p, så funderar på att skaffa 4K där också. Men i övrigt är jag mycket nöjd med min 900.

900 fram och 750 bak, innebär ju två minneskort och om du vill spara något klipp, kommer du bara åt den ena kameran. Blir ju samma sak för mig, om jag skaffar en till 900 för att ha där bak... Fördelen med 750 är att den kör 60fps, mot 900 som bara har 30fps med sin 4K-upplösning.

Förtydligande till att spara klipp: All film sparas ju på minneskortet/en, men om det är någon speciell händelse som du vill ha sparat och lätt hitta igen, så kan man ställa in att man bara drar med fingret på ena sidan av BlackVue:n, för en manuell inspelning. När du senare tittar i BlackVue Viewer, så hittar du den lätt, då det både går att filtrera och den färgkodas i listan.
Har man 2CH, så färgkodas både bak och framkamerans klipp samtidigt. Kör du olika kameror, så ja, då blir det ju bara den som är riktad framåt... som man kommer åt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Sladdragningen är ett mindre bekymmer och gör du det snyggt, ser du aldrig av dem, förens du plockar ur dashcam:en igen..
Tog någon halvtimme att dra kablaget sist.. har gjort det ett par gånger då jag bytt bilar.

Val av dashcam är ju lite varför man vill ha det och hur bra kvalitét man vill ha. Själv vill jag kunna se nummerplåtar på bilar, ifall det skulle inträffa något. Det är stor skillnad på 1080p och 4K i det läget...

Tyckte det var illa tidigare, men sedan jag skaffade min Tesla, så vet jag inte vad jag ska säga. Folk beter sig som riktiga svin runt mig! Är det den svenska avundsjukan som visar sig?
Jag kör lagligt, håller avstånd och släpper in och hjälper andra. Men ändå ska folk krypa upp i röven, nästan preja en av vägen och slänga sig in framför och dumma sig..

Så nu mer än någonsin är jag glad för en med 4K upplösning, om det skulle hända något. Den bakåt är ju bara 1080p, så funderar på att skaffa 4K där också. Men i övrigt är jag mycket nöjd med min 900.

900 fram och 750 bak, innebär ju två minneskort och om du vill spara något klipp, kommer du bara åt den ena kameran. Blir ju samma sak för mig, om jag skaffar en till 900 för att ha där bak... Fördelen med 750 är att den kör 60fps, mot 900 som bara har 30fps med sin 4K-upplösning.

Förtydligande till att spara klipp: All film sparas ju på minneskortet/en, men om det är någon speciell händelse som du vill ha sparat och lätt hitta igen, så kan man ställa in att man bara drar med fingret på ena sidan av BlackVue:n, för en manuell inspelning. När du senare tittar i BlackVue Viewer, så hittar du den lätt, då det både går att filtrera och den färgkodas i listan.
Har man 2CH, så färgkodas både bak och framkamerans klipp samtidigt. Kör du olika kameror, så ja, då blir det ju bara den som är riktad framåt... som man kommer åt.

Fan vad drygt att folk ska bete sig så :/

Hur upplever du 4K:n vs 1080p:n bak? När jag ser på jämförelsevideor på Youtube så tycker jag att allt ser mindre ut när upplösningen är 4K.

Hittade ett set DR900S 2ch hos en svensk återförsäljare för 4690kr, så får kanske köra på det annars.

Behöver man köpa till extra grejer för att använda parkeringsläget? Läser motstridiga uppgifter gällande det på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Fan vad drygt att folk ska bete sig så :/

Hur upplever du 4K:n vs 1080p:n bak? När jag ser på jämförelsevideor på Youtube så tycker jag att allt ser mindre ut när upplösningen är 4K.

Hittade ett set DR900S 2ch hos en svensk återförsäljare för 4690kr, så får kanske köra på det annars.

Behöver man köpa till extra grejer för att använda parkeringsläget? Läser motstridiga uppgifter gällande det på internet.

Om jag jämför med min 650, så är 900 med 4K mer vidvinklig. Om du har den mitt i rutan, så får du med mer ut mot sidostolparna...
Men du får också en högre upplösning, så detaljerna kommer fram och det är lättare att läsa regplåtar osv.

Parkeringsläget behöver ju ström, så om du har den inkopplad i t.ex. 12v-uttaget som stängs av när du drar av tändningen, så stängs den av. Det som säljs som tillbehör, är ett batteri som laddas upp av bilen och driver dashcam:en i ett antal timmar.
Man kan ju koppla in den direkt på bilbatteriet också, med risken att det batteriet är slut en morgon, då man ska iväg.
Dock är jag osäker på om parkeringsläget är lagligt i Sverige, men varenda ny Tesla har ju det inbyggt och det används...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om jag jämför med min 650, så är 900 med 4K mer vidvinklig. Om du har den mitt i rutan, så får du med mer ut mot sidostolparna...
Men du får också en högre upplösning, så detaljerna kommer fram och det är lättare att läsa regplåtar osv.

Parkeringsläget behöver ju ström, så om du har den inkopplad i t.ex. 12v-uttaget som stängs av när du drar av tändningen, så stängs den av. Det som säljs som tillbehör, är ett batteri som laddas upp av bilen och driver dashcam:en i ett antal timmar.
Man kan ju koppla in den direkt på bilbatteriet också, med risken att det batteriet är slut en morgon, då man ska iväg.
Dock är jag osäker på om parkeringsläget är lagligt i Sverige, men varenda ny Tesla har ju det inbyggt och det används...

Ja det var nog det med vinkeln som jag tänkte på i YouTube-videorna. Får fundera lite mer på detta tror jag.
Kikade lite på batterier till Blackvue men det var hiskeliga priser på dem. Hade varit bäst att koppla in det på bilens batteri och sätta en gräns för hur låg spänningen får bli innan kameran stängs av tror jag.

Hmm, ja det är ju en bra fråga med, jag tänkte att det var OK med p-bevakningen, men vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Ja det var nog det med vinkeln som jag tänkte på i YouTube-videorna. Får fundera lite mer på detta tror jag.
Kikade lite på batterier till Blackvue men det var hiskeliga priser på dem. Hade varit bäst att koppla in det på bilens batteri och sätta en gräns för hur låg spänningen får bli innan kameran stängs av tror jag.

Hmm, ja det är ju en bra fråga med, jag tänkte att det var OK med p-bevakningen, men vem vet.

Fördelen med vidvinkeln är ju att man får med mer runtom bilen. Om det är någon som kommer från sidan och kör in dig, är det inte lika säkert att du får med den om du har en med mindre vidvinkel. Allt har sina för och nackdelar.
Den största fördelen med 900 är dock 4K-upplösningen, så man kan se detaljer. Sen kan man "zooma in" och beskära i efterhand, om man skulle vilja lägga ut något och tycker det är för vidvinkligt.

När det gäller parkeringsläget, så är det ju kameraövervakningslagen som gäller, vad jag vet. Det var samma lag som de var efter drönare med för några år sedan. Men både drönare och dashcams blev godkända.. Dock så finns det en hel del man inte får göra.
Som fotograf får du t.ex. inte sätta upp en kamera för att ta timelaps i en offentlig miljö, utan att själv vara där och ha kameran inom räckvidd. Så vad jag vet så gäller samma sak med dashcams. Du ska kunna sätta på och stänga av den, inom räckhåll, för att det ska vara lagligt att ha den igång. Då försvinner parkeringsläget i och med det... såvida det inte har blivit någon ändring på senaste tiden.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Fördelen med vidvinkeln är ju att man får med mer runtom bilen. Om det är någon som kommer från sidan och kör in dig, är det inte lika säkert att du får med den om du har en med mindre vidvinkel. Allt har sina för och nackdelar.
Den största fördelen med 900 är dock 4K-upplösningen, så man kan se detaljer. Sen kan man "zooma in" och beskära i efterhand, om man skulle vilja lägga ut något och tycker det är för vidvinkligt.

När det gäller parkeringsläget, så är det ju kameraövervakningslagen som gäller, vad jag vet. Det var samma lag som de var efter drönare med för några år sedan. Men både drönare och dashcams blev godkända.. Dock så finns det en hel del man inte får göra.
Som fotograf får du t.ex. inte sätta upp en kamera för att ta timelaps i en offentlig miljö, utan att själv vara där och ha kameran inom räckvidd. Så vad jag vet så gäller samma sak med dashcams. Du ska kunna sätta på och stänga av den, inom räckhåll, för att det ska vara lagligt att ha den igång. Då försvinner parkeringsläget i och med det... såvida det inte har blivit någon ändring på senaste tiden.

Tack för input, då får det bli en 900 och skippa parkeringsläget tror jag. Kikade på lite installationsvideor igår och det ska förhoppningsvis inte vara omöjligt att lösa det på ett snyggt sätt Håller tummarna för att det kommer nån bra deal på BF

Permalänk
Medlem

Det blev ingen 900 då den aldrig kom på rea, så slog till på en Garmin istället. Funderar på att köpa ett kopplingskit till så att jag slipper dra kabel hela vägen till centerkonsollens cigguttag. Men funderar lite på hur man kopplar in den. Se gärna bifogad länk, måste jag dra den hela vägen till batteriet eller går det att lösa vid säkringarna någonstans?

https://www.rajalaproshop.se/garmin-parking-mode-cable

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Det blev ingen 900 då den aldrig kom på rea, så slog till på en Garmin istället. Funderar på att köpa ett kopplingskit till så att jag slipper dra kabel hela vägen till centerkonsollens cigguttag. Men funderar lite på hur man kopplar in den. Se gärna bifogad länk, måste jag dra den hela vägen till batteriet eller går det att lösa vid säkringarna någonstans?

https://www.rajalaproshop.se/garmin-parking-mode-cable

Väcker tråden lite grann då jag också är ute efter att köpa en dashcam. Har kollat på 900 vs 750 under mina sömnlösa nätter och är så kluven.

Är du nöjd med din Garmin?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE