PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Medlem
Skrivet av våffeljärn:

Fick min i söndags (7 februari) från MediaMarkt

Orderdatum - 1 oktober.

Men glädjen blev inte långvarig då den blev stulen. Efter upphämtning så stannade jag extremt dumt till på en restaurang och skulle hämta lite mat. Vid några sekunders distraktion så var någon framme och tog lådan och sprang. Det syntes alltså inte att det var en PS5 utan bara en vanlig brun kartong som den kom i.

Det är polisanmält men förundersökningen är nerlagd. Ringde playstation support och undrade om de kunde göra något, t ex bara "bricka" den så att tjuven inte kunde använda den. Men de sa att det inte kunde göra något. Jag har dock läst att det Sony ska kunna göra den oanvändbar remote vid stöld så jag ska fortsätta försöka.

Så nu skriver jag serienumret här ifall någon skulle köpa den via blocket eller liknande.

Serienummer: ]C1003733279200650403

Fyfan va surt Jag har själv en bokat till upphämtning hos Webhallen på Sveavägen när den nångång kommer men är fan orolig att skulle åka t-bana till förorten med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av våffeljärn:

Orderdatum - 1 oktober.

Men glädjen blev inte långvarig då den blev stulen. Efter upphämtning så stannade jag extremt dumt till på en restaurang och skulle hämta lite mat. Vid några sekunders distraktion så var någon framme och tog lådan och sprang. Det syntes alltså inte att det var en PS5 utan bara en vanlig brun kartong som den kom i.

Det är polisanmält men förundersökningen är nerlagd. Ringde playstation support och undrade om de kunde göra något, t ex bara "bricka" den så att tjuven inte kunde använda den. Men de sa att det inte kunde göra något. Jag har dock läst att det Sony ska kunna göra den oanvändbar remote vid stöld så jag ska fortsätta försöka.

Så nu skriver jag serienumret här ifall någon skulle köpa den via blocket eller liknande.

Beklagar sorgen. Kan man fråga vilken del av landet? Det är ju rätt osannolikt att ett paket stulet i Umeå dyker upp på Blocket i Malmö t.ex.

Permalänk
Skrivet av ThisIsDansk:

Beklagar sorgen. Kan man fråga vilken del av landet? Det är ju rätt osannolikt att ett paket stulet i Umeå dyker upp på Blocket i Malmö t.ex.

Det hände i Stockhlolm.
Tack för stödet! Känns fortfarande lite surrealistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av våffeljärn:

Orderdatum - 1 oktober.

Edit: Glömde att skriva ort. Och detta skedde alltså i Stockholm.

Mycket tråkigt att det ska behöva vara på det viset. Jag brukar alltid lägga föremål i bagaget där det ligger gömt just för att ingen ska få för sig något. Hoppas det löser sig med Sony!

Skrivet av Buffaz:

Fyfan va surt Jag har själv en bokat till upphämtning hos Webhallen på Sveavägen när den nångång kommer men är fan orolig att skulle åka t-bana till förorten med den

Ett förslag är att du tar den i en resväska eller annan stor väska. Kan förstås bli bökigt att ta med den till butik, men då är ju iallafall paketet gömt. Hoppas att du får hem den säkert!

Permalänk
Medlem

Ok så desperat är jag inte. 16k för ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av våffeljärn:

Orderdatum - 1 oktober.

Fyfan vad tråkigt att höra... beklagar. Ska försöka hjälpa till med att fråga säljarna om serienummer.

Edit: Är det SE eller DE?

Permalänk
Skrivet av våffeljärn:

Orderdatum - 1 oktober.

Nääää.. så jävla surt då, beklagar. Hoppas Sony ändå kan bricka den på något sätt i framtiden.
Väntar på min från MM också för övrigt.

Permalänk
Skrivet av RobinK:

Fyfan vad tråkigt att höra... beklagar. Ska försöka hjälpa till med att fråga säljarna om serienummer.

Edit: Är det SE eller DE?

Standard Edition.

Jag uppskattar verkligen stödet. Fint av er att bry er. Rent känslomässigt känns det verkligen bättre när en blivit utsatt för stöld. <3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av våffeljärn:

Standard Edition.

Jag uppskattar verkligen stödet. Fint av er att bry er. Rent känslomässigt känns det verkligen bättre när en blivit utsatt för stöld. <3

Scalpers är en grej, men när folk inte kan respektera det som är ditt eller mitt. Då blir jag riktigt förbannad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av våffeljärn:

Standard Edition.

Berätta lite mer, vart hände det och hur gick det tillväga? Ingen som reagerade och sprang efter tjuven?

Permalänk
Medlem

Någon som vet typ hur ofta MM får in/ut sina batches? Beställde en SE den 8e oktober. Brukar MM kön röra på sig efter en vecka, 2 veckor eller en månad? Försöker se ett mönster

Permalänk
Medlem
Skrivet av FexO:

Jag hann beställa på NoN igår, men efter kontakt med deras kundtjänst visade det sig att de råkade sälja fler än vad som fanns på lager... Ingen PS5 förrän nästa gång de får in.

Någon annan som råkade ut för det? Eller snodde någon på NoN helt enkelt min PS5a?

Plötsligt plingade det till i PostNord-appen... paket på väg från NetOnNet!

Verkar som att de hittade en till på lagret. 🤩

Fast vi jublar inte ännu. Kan ju vara tegelstenar eller stjälas på vägen hem. Min son får inte reda på att hans julklapp har kommit förrän den står där och tronar på skrivbordet!

Permalänk
Skrivet av NorBiz:

Berätta lite mer, vart hände det och hur gick det tillväga? Ingen som reagerade och sprang efter tjuven?

Jag skulle byta från tunnelbana till spårvagn. Det var efter lunch och jag hade inte hunnit äta något och efter viss överläggning tog jag det i efterhand dumma beslutet att ta en hamburgare. Jag gick in på Mcdonalds och beställde. Jag placerade lådan på ett sätt som jag ändå då tyckte var lite svårt för någon att bara ta och gå iväg. Men eftersom lådan måste bäras med två händer så var jag tvungen att lämna den en kort stund för att hämta servetter och ketchup. När jag gick tillbaka så trodde jag att det var en synvilla men den var faktiskt borta. Jag såg någon mörkklädd figur gå snabbt ur dörren. Men min första tanke var inte stöld utan att det var personalen som tagit undan lådan. I stunden kändes orimligt att någon skulle gått dit under den korta tiden och tagit den. Så jag pratade med personalen och tittade även runt om den bara hade flyttats. Jag frågade även de som satt nära om det sett något men de hade inte lagt märke till något. Det hela gick så snabbt så jag var mest rätt paff ärligt talat. Jag kände ju direkt att jag varit väldigt naiv och oförsiktig. Men jag levde väl i villfarelsen att en inte konstant behövde ha uppsikt och akta sig för tjuvar. Men oavsett så ska en såklart inte behandla värdesaker på det sättet som jag gjorde. Lesson learned.

Men jag vill ändå understryka hur kort tid jag inte hade paketet under direkt uppsikt. Det kan räknas i sekunder. Det var inte så att jag gick på toaletten eller liknande.

Men i och med kameraövervakning så trodde jag att polisen skulle ha hyffsade möjligheter till att identifiera en gärningsman men tyvärr lades förundersökningen ner efter en dag.

Permalänk
Medlem

Fick hem min från NoN igår, tyvärr ingen från Elgiganten till forumet. Lycka till allihop!

Permalänk
Skrivet av våffeljärn:

Jag skulle byta från tunnelbana till spårvagn. Det var efter lunch och jag hade inte hunnit äta något och efter viss överläggning tog jag det i efterhand dumma beslutet att ta en hamburgare. Jag gick in på Mcdonalds och beställde. Jag placerade lådan på ett sätt som jag ändå då tyckte var lite svårt för någon att bara ta och gå iväg. Men eftersom lådan måste bäras med två händer så var jag tvungen att lämna den en kort stund för att hämta servetter och ketchup. När jag gick tillbaka så trodde jag att det var en synvilla men den var faktiskt borta. Jag såg någon mörkklädd figur gå snabbt ur dörren. Men min första tanke var inte stöld utan att det var personalen som tagit undan lådan. I stunden kändes orimligt att någon skulle gått dit under den korta tiden och tagit den. Så jag pratade med personalen och tittade även runt om den bara hade flyttats. Jag frågade även de som satt nära om det sett något men de hade inte lagt märke till något. Det hela gick så snabbt så jag var mest rätt paff ärligt talat. Jag kände ju direkt att jag varit väldigt naiv och oförsiktig. Men jag levde väl i villfarelsen att en inte konstant behövde ha uppsikt och akta sig för tjuvar. Men oavsett så ska en såklart inte behandla värdesaker på det sättet som jag gjorde. Lesson learned.

Men jag vill ändå understryka hur kort tid jag inte hade paketet under direkt uppsikt. Det kan räknas i sekunder. Det var inte så att jag gick på toaletten eller liknande.

Men i och med kameraövervakning så trodde jag att polisen skulle ha hyffsade möjligheter till att identifiera en gärningsman men tyvärr lades förundersökningen ner efter en dag.

Fy fan va deppigt, lider med dig. Kan gå så jävla fort det där, men du kan iaf ha möjlighet att få tillbaka en del av beloppet på hemförsäkringen, om inte under stölddelen så bör allrisken kunna ersätta förutsatt att du har det i hemförsäkringen.

Permalänk
Medlem

Samma hände mig, ska komma imorgon lördag med bud

Skrivet av CEB:

Några fler som la order hos EG igår och som fick försenad status till imorgon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alive:

Samma hände mig, ska komma imorgon lördag med bud

Ska bli spännande att se om så blir fallet.

Visa signatur

A lie is just a great story that someone ruined with the truth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CEB:

Ska bli spännande att se om så blir fallet.

Fick också SMS imorse.
Tror det är automatiskt och att det inte lär komma imorgon... utan nästa vecka.
(De skrev att de skickas ut inom 3-4 dagar på deras instagram.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biggiiiss:

Fy va tråkigt att höra, måste man arrangera en poliseskort för att få hem sitt ps5?!

Jag var faktiskt lite fundersam på huruvida jag skulle köpa någon extra påse runt min PS5:a när jag skulle bära hem den från Webhallen, just pga rånrisken...

Permalänk
Medlem

Jag ringde dem idag och han hävdade att den ska komma imorgon... spännande

Skrivet av Braffor:

Fick också SMS imorse.
Tror det är automatiskt och att det inte lär komma imorgon... utan nästa vecka.
(De skrev att de skickas ut inom 3-4 dagar på deras instagram.)

Permalänk
Medlem

Hej våffeljärn!

Jag är en ny medlem här. Jag läser mest forum och är sällan medlem men efter att ha läst vad som hänt dig blev jag lite berörd. Jag vet hur det känns att bli bestulen något på det sättet. Man lär sig.

Det jag ville påminna dig om var att du ska skicka in serienummer osv till tradera och blocket! Jag vet att blocket har en ganska stor avdelning dedikerat till att utreda bedrägerier.

Om du har hemförsäkring bör du kolla med dem också. Hoppas du får tag i en ny snart! Jag beställd 20/5 -20 via webhallen och börjar snart tappa tålamodet xD

Permalänk

En dryg jobbhelg, blev precis bra mycket bättre! Även jag fick ett sms ifrån inet, där min Ps5a nu har skickats! Beställdes 12/6-20!
Skäms även lite att säga det, men fick även installerat mitt 3080 rog strix förra helgen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av våffeljärn:

Jag skulle byta från tunnelbana till spårvagn. Det var efter lunch och jag hade inte hunnit äta något och efter viss överläggning tog jag det i efterhand dumma beslutet att ta en hamburgare. Jag gick in på Mcdonalds och beställde. ---

Det där tror man ju aldrig inträffar, väldigt trist. Var du på Liljeholmstorget möjligen? Jag har ju själv lämnat påsar på McDonalds där, vid bordet för att hämta servetter mm. Påsar från Clas Ohlson och Webhallen. Ska nog tänka om där efter din historia. Till saken hör att jag ska hämta ut min PS5 på Webhallen där så småningom och får fundera ut hur jag ska undvika att bli rånad på den.

Permalänk
Skrivet av nik_lin:

Jag var faktiskt lite fundersam på huruvida jag skulle köpa någon extra påse runt min PS5:a när jag skulle bära hem den från Webhallen, just pga rånrisken...

Jag kommer nog ta bilen och ta med ett soppåse eller något liknande. Eller träningsväskan pch lägga lite svettiga kläder över som skydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av FexO:

Jag hann beställa på NoN igår, men efter kontakt med deras kundtjänst visade det sig att de råkade sälja fler än vad som fanns på lager... Ingen PS5 förrän nästa gång de får in.

Någon annan som råkade ut för det? Eller snodde någon på NoN helt enkelt min PS5a?

Ush vad segt, fick tag i en jag med - den ska hämtas ut om en stund till en kompis Vilken tid fick du bekräftelse på köpet? jag fick vid 34 har jag för mig. Kollegan som beställde samtidigt fick det skickat vid 13:11, mitt skickades vid typ 18 tiden.

Permalänk
Medlem

Trakisk att du inte får hjälp

Skrivet av våffeljärn:

Mycket tråkigt att polisen inte kan hjälpa dig, nu var det en PS5, och kanske nästa gång en bil. Jag tittar på Live on Patrol https://www.youtube.com/channel/UCkHBaplUW2OH3_jqltpOK8g , från Minnesota mycket problem med bilstöld & bil rån, hoppas du får hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HH1:

Det där tror man ju aldrig inträffar, väldigt trist. Var du på Liljeholmstorget möjligen? Jag har ju själv lämnat påsar på McDonalds där, vid bordet för att hämta servetter mm. Påsar från Clas Ohlson och Webhallen. Ska nog tänka om där efter din historia. Till saken hör att jag ska hämta ut min PS5 på Webhallen där så småningom och får fundera ut hur jag ska undvika att bli rånad på den.

Har du någon som kan skjutsa dig eller låna bil av är det ett hett tips. Eller ta en taxi. Så länge inte taxichauffören rånar dig på din PS5a

Permalänk
Inaktiv

En polare undrar om ni har fått kolliid för beställningen från EG. Hon har bara fått bekräftelsen.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades få tag på en via NoN släppet häromdagen beställ hemleverans med Best och den skulle komma idag men strax innan 18 så får jag ett sms att de uppstår försening och att den är bokad tills imorgon.

Finns det någon annan som beställt oss via NoN och använt Best för transport i Sthlm och fått samma info? Blir orolig att dem snott den

Permalänk
Medlem

Funkar Distill även om datorn är avstängd?