Permalänk
Inaktiv

Internetsäkerhet

Hej!

Hur skyddar man sig bäst? Surfar mest genom google chrome och safari samt skickar mail via gmail..

Vill egentligen att allt skall vara anonymt..

Vad rekommenderar Ni för lösningar då?

Samt hur tryggar man sin ip adress? Vpn? Vilken är bäst?

Hur sätter man upp hemmanätverket för att ha säkrast trygghet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kanske ska skippa allt som innehåller något från Google

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vad vill du skydda dig mot? Anonymt för vem?

Permalänk
Medlem

En annan vettig resurs finns här:

https://securityplanner.consumerreports.org/

Klicka genom guiden om vilken situation du har och vilka hot du ser så får du konkreta förslag.

Permalänk
Avstängd

Du lämnar ändå spår efter dig, även om du använder vpn.

gmail kan du glömma om du inte skapar ett nytt konto med vpn, då dom spara alla ip adress och om dom ser att du använder vpn så tar dom bara det äldre ip adressen och det går ändå då att spåra dig då dom spara ip, datum, tid och ISP spara detta i 6 månaders.

Sen så går det att spåra dig via cookies, om du har gamla cookies och ny ip adress så vet dom att det är samma personen.

Många sidor använder sig av så kallad fingerprint, så även om du byter ip adress samt ta bort all cookies så vet dom ändå vem du är då måste du ladda hem en addon som ändra fingerprint.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Detta är en rabbit hole utan dess like. Allt beror på hur mycket du vill skydda dig, men generella tips:

• Håll dina enheter uppdaterade, speciellt din router och OS

• Ha olika lösenord överallt, använd en lösenordshanterare (tips Bitwarden)

• Undvik Google/Facebook/Apple om möjligt

• Kör open source firmware på din router (ASUS Merlin, OpenWRT)

• Backa upp och kryptera din data som du värderar högst, använd 3-2-1 principen (googla)

• Var medven om phishing attacker, det är så de flesta attacker sker (via e-mail, telefon, social engineering)

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Inaktiv

Som sagt, skrota Google helt till att börja med, använd Firefox där du kan stänga av all typ av spårning helt och hållet och kör med en VPN hela tiden så fort du använder datorn.
Mail använder jag Tutanota som har kryptering och lösenords skydd på all e-post.

Men de är nog omöjligt att helt hålla sig anonym idag, man måste nog börja om från noll och aldrig nyttja Google eller alla andra stora tjänster och sociala plattformar.

Köra Linux till exempel men helt anonym är nog svårt att vara.

Permalänk
Medlem

Om du tittar på länkarna som postas ovan så hittar du både mer information om just dina prylar, samt t.ex. tillägg till Firefox för mer anonymitet.

Edit:

Det där var lite kort och otrevligt. Sorry. Men på länkarna ovan finns en hel del att läsa. På den första (privacytools) finns både tillägg till din Firefox samt browsers till din mobil. Det finns en del tester du kan köra där med för att kolla hur synlig du är. Riktigt bra site faktiskt!

Den andra, Securityplanner, har länkar till en hel del information om du går genom guiden. Du skriver inte riktigt vad du söker egentligen, men den har t.ex. information för journalister som vill vara anonyma i svåra länder så du borde kunna hitta saker där som hjälper dig att förstå vad du bör göra.

Tänk också på att du kan sabba din egen säkerhet genom att t.ex. logga in på "fel" site när du har alla skyddsmekanismer på - då kan folk koppla din inloggning till din profil (t.ex. IP-nummer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284101:

Hur lätt kan någon spåra en person?

Det beror helt på vad du menar med "spåra". Den typiska "spårningen" du ser är ju om du t.ex. först googlar på "köpa brödrost" och sen ser du reklam för brödrostar vart du än går.

Om du menar att koppla till surfhistorik till ditt namn, personnummer, adress och årsinkomst... så är det ett annat svar, men i ett öppet samhälle som Sverige är det inte så svårt för en svensktalande person att hitta rätt mycket om dig.

Skrivet av anon284101:

Jag har ett problem att någon lagt till en tjänst på mig som jag inte vill ha? Vet inte vem det är.. vet bara hemsidan.. kan jag då spåra dens ip adress utan att företaget som äger sidan ger mig några uppgifter?

Vad menar du med "lagt en tjänst"? Är det nåt du får betalningskrav från?

Skrivet av anon284101:

Om jag har vpn på telefonen? Skyddar den då min ip adress även mär man är inne på tex facebook insta gmail mm?

VPN skapar en säker "tunnel" mellan din enhet och andra änden på VPNet. Därifrån till webbsiten du besöker är det öppet. Ett VPN gör att ditt "upplevda" IP-nummer för den som sitter på andra sidan tunneln inte är samma som du fått av din ISP vilket ger ett visst skydd. Och webbsiten i sig, speciellt om du är inloggad på den som facebook, insta, gmail kommer självklart att veta vem du är med hjälp av din inloggning.

Permalänk
Medlem

OK, ett försök till pedagogisk förklaring. Antag att du via din enhet (dator eller mobil) kopplar upp dig till internet:

Du får ett IP-nummer från din VPN, och när du sen via internet kopplar dig till en tjänst, Sweclockers i detta fall, så kommer den som driver tjänsten Sweclockers att se ditt IP-nummer. Tjänsten kan självklart också se din inloggning om du loggar in. Tjänsten kan också lägga cookies på din dator. Förmodligen finns det också externa cookies från t.ex. Google Analytics.

Din ISP (Telia eller vem du nu använder) kommer också att se vart du surfar.

Om tjänsten du besöker har en säker koppling, dvs ett hänglås på adressraden eller https: i adressen så kommer folk "längs vägen", t.ex. din ISP att se att du besöker en viss sida på Sweclockers i exemplet ovan, men de kommer inte att se vad som skickas på linan eftersom https-protokollet skapar en säker tunnel. Din ISP kan alltså veta att du besökt en viss tjänst, men de kan inte avlyssna ditt lösenord.

Det är denna synlighet som gör att folk t.ex. syns i torrent-moln eller kan spåras om de försöker attackera en site - ditt IP-nummer du fått av din ISP syns, och ISPer lämnar gärna ut det till polisen eller till advokatbyråer (googl: IPRED, Njord, Bahnhof):

Om tjänsten saknar hänglåset / https - dvs bara har http: i adressen så kan din ISP däremot se allt som skickas över linan.

Om du istället skaffar ett VPN så kommer din ISP inte att se vad du gör. Allt de ser är att du kopplar dig till en viss VPN-leverantör. Sen uppstår din trafik lite magiskt på ett annat ställe på internet där den sen kopplar sig till tjänsten. Så länge VPN-leverantören håller truten så kan ingen koppla ditt IP-nummer från ISPn till det IP-nummer som ansluter till tjänsten. TOR, the Onion Router, kan vara ytterligare ett verktyg som kan stödja i att försöka dölja ditt IP-nummer från den som försöker ta reda på vem du är.

Men mycket annat som spårar dig, t.ex. inloggningar, cookies etc finns fortfaranade kvar. Det är därför du behöver kombinera VPN med att ha en säkert inställd webbläsare (Firefox, Brave etc), att rensa cookies, att undvika inloggningar eller annat som kan spåras till dig om du vill vara lite mer säker. Sökningar bör inte göras på Google eftersom de har så mycket info, bättre att gå via t.ex. Duckduckgo eller nån som anonymiserar google-sökningar. Och logga för fanken inte in på ställen som styrs av "big tech" om du är orolig för spårning av dem.

Sen finns det fler steg att ta beroende på vad du vill skydda dig mot. Om t.ex. den som vill attackera dig har fysisk tillgång till din enhet behöver man ta fler steg. Det kan t.ex. röra en person med en svartsjuk partner, det kan röra en journalist i en diktatur eller en brottsling som är rädd för polisen. Det är då man tittar på t.ex. linux-varianten Tails som kan köras på en PC utan att lämna spår på datorn om vad du gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Som sagt, skrota Google helt till att börja med, använd Firefox där du kan stänga av all typ av spårning helt och hållet och kör med en VPN hela tiden så fort du använder datorn.
Mail använder jag Tutanota som har kryptering och lösenords skydd på all e-post.

Men de är nog omöjligt att helt hålla sig anonym idag, man måste nog börja om från noll och aldrig nyttja Google eller alla andra stora tjänster och sociala plattformar.

Köra Linux till exempel men helt anonym är nog svårt att vara.

Även om du inte nyttjar Google/FB etc så kommer du inte ifrån dem ändå. Like Knappar, Google analytics, programmeringsspråk (React, angular), tillägg, gif tillägget i ditt tangentbord etc. Det går inte att komma ifrån dessa bolag i dagens internet. Men man kan åtminstone göra det lite svårare för dem.

Visste ni förresten att 1177.se använder google analytics? Analytics samlar främst in metadata så de kan ju inte läsa din journal direkt. Men de kan såklart se när och hur ofta du besöker 1177 t ex. Den datan kan säkert kopplas till hur de skickar reklam till folk.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284101:

Tänker mer på att hitta ens personuppgifter, adress, m.m.

Om någon vet ditt namn och bostadsort och ugnefärlig ålder är resten mycket lätt att ta fram. Ju mindre vanligt namn, desto mindre annat behöver man. Personnummer är en offentlig uppgift, inkomstuppgifter ur deklarationen likaså.

Skrivet av anon284101:

Någon har skapat autolikes på facebook för att förstöra för mig.. vet inte vem och kan inte hitta personen.. Kan man på något sätt spåra vem som lagt in mina uppgifter och få veta det? Eller är det omöjligt?

Pass på den frågan. Jag är strategiskt inkompetent på Facebook. Jag förstår inte ens vad autolikes är eller hur det kan förstöra för någon.

Permalänk
Medlem

Utan hjälp från site-ägaren tror jag du är rökt i just den frågan. I just det fallet spelar nog VPN och https ingen roll, siten lär väl inte dela med sig av sina loggar ändå med mindre än att du kommer med rätt lands polis i släptåg.

Permalänk
Medlem

att använda vpn för att vara säkrare på internet fungerar ju bara om du helt litar på vpn-leverantören som kommer få all din nätverkstrafik istället för din isp. Enligt mig bara värt om man sitter på ett osäkert lan(tex flygplats) eller om man gör något som inte är lagligt i ett specifikt land och man behöver ha en endpoint utomlands.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon284101:

Tack!

Hur lätt kan någon spåra en person?

Jag har ett problem att någon lagt till en tjänst på mig som jag inte vill ha? Vet inte vem det är.. vet bara hemsidan.. kan jag då spåra dens ip adress utan att företaget som äger sidan ger mig några uppgifter?

Om jag har vpn på telefonen? Skyddar den då min ip adress även mär man är inne på tex facebook insta gmail mm?

Tänkt på att många använder bankid, swish och dom loggar din gps när dom använder dom. Och glöm inte bort alla appar som kan samla in data.

En mobil kan du aldrig vara säker på.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Min favorit är när folk tror att alla distributörer av VPN är säkra. Om jag hade varit kriminell organisation XY eller en stat med vissa intressen, ja då skulle jag, indirekt förstås, äga/kontrollera flertalet VPN-tjänster pga folk tror att det är safe.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hattifnatten:

Min favorit är när folk tror att alla distributörer av VPN är säkra. Om jag hade varit kriminell organisation XY eller en stat med vissa intressen, ja då skulle jag, indirekt förstås, äga/kontrollera flertalet VPN-tjänster pga folk tror att det är safe.

Hur kan man veta vilka som är betrodda eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284101:

Hur kan man veta vilka som är betrodda eller inte?

Det kan du inte egentligen. Det har du aldrig kunnat. Som andra har sagt så är man aldrig helt anonym. Du lämnar ALLTID digitala spår efter dig, vad du än gör. Du kan göra det mer eller mindre svårt att se vad du haft för dig.

Det är lite oklart vad du egentligen är ute efter. Du pratar först om att vara anonym på nätet och sedan om att få ut loggar och kolla vad någon annan gjort?

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

vpn räcker inte helt och hållet...

https://amiunique.org/fp

ditt unika webläsare "finger print" räcker för att Google och andra ska kunna koppla dig till gammal data.

lägg till tracking cookies & pixels (Facebook) och andra så är du garanterat spårad.

du använder Gmail/Gsuite grattis Goole vet allt om dig. jag skapade 9 st olika mail addresser på Google för en 10 år sedan 1 per spel jag spelade och försökte särskilja spelen via Google och köra i Incognito mode. döm om min förvåning när Google föreslår att jag kan koppla ihopa mina konton ...... (IP addressen stämde och jag hade nog med contact info som korsrefererade).

VPN är säkra om du litar på VPN
precis som HTTPS är säkert om du inte djup söker in på en länk utan bara går till första sidan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wolfclaw:

Det kan du inte egentligen. Det har du aldrig kunnat. Som andra har sagt så är man aldrig helt anonym. Du lämnar ALLTID digitala spår efter dig, vad du än gör. Du kan göra det mer eller mindre svårt att se vad du haft för dig.

Det är lite oklart vad du egentligen är ute efter. Du pratar först om att vara anonym på nätet och sedan om att få ut loggar och kolla vad någon annan gjort?

Både och tyvärr... vill försäkra mig om att det inte händer igen samtidigt som jag vill veta vem som gjorde det emot mig...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cg_thi:

vpn räcker inte helt och hållet...

https://amiunique.org/fp

ditt unika webläsare "finger print" räcker för att Google och andra ska kunna koppla dig till gammal data.

lägg till tracking cookies & pixels (Facebook) och andra så är du garanterat spårad.

du använder Gmail/Gsuite grattis Goole vet allt om dig. jag skapade 9 st olika mail addresser på Google för en 10 år sedan 1 per spel jag spelade och försökte särskilja spelen via Google och köra i Incognito mode. döm om min förvåning när Google föreslår att jag kan koppla ihopa mina konton ...... (IP addressen stämde och jag hade nog med contact info som korsrefererade).

VPN är säkra om du litar på VPN
precis som HTTPS är säkert om du inte djup söker in på en länk utan bara går till första sidan.

Haha, helt sjukt asså!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284101:

Hur skyddar man sig bäst? Surfar mest genom google chrome och safari samt skickar mail via gmail..

Genom att dra ut sladden och inte vara på internet överhuvudtaget. Men ska man tvunget använda internet, använd dig av Firefox med en "härdad" profil.

Skrivet av anon284101:

Vill egentligen att allt skall vara anonymt..

Då är det TOR som gäller.

Skrivet av anon284101:

Vad rekommenderar Ni för lösningar då?

Dumpa allt som är proprietärt och gå över till FOSS. Behöver du använda ett proprietärt OS te.x. Windows eller MacOS så gör det av pragmatiska skäl, inte för att det funkar för dig.

Skrivet av anon284101:

Samt hur tryggar man sin ip adress? Vpn? Vilken är bäst?

Vad försöker du trygga din IP mot? Specifiera hotmodellen som du vill säkra din IP mot.

Skrivet av anon284101:

Hur sätter man upp hemmanätverket för att ha säkrast trygghet?

Samma som ovan.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284101:

Både och tyvärr... vill försäkra mig om att det inte händer igen samtidigt som jag vill veta vem som gjorde det emot mig...

Det kommer du aldrig kunna göra, tyvärr. Det ligger liksom i Internets natur att du lämnar spår efter dig. Du kan som sagt göra det krångligare att se vad du haft för dig.

Om du blivit utsatt för något så får du vända dig till sajtens ägare eller polisen om det handlar om ett brott. De kommer aldrig dela med sig av loggarna eller avslöja någon IP-adress för en privatperson. Det är knappt de gör det för polismyndigheterna heller.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wolfclaw:

Det kommer du aldrig kunna göra, tyvärr. Det ligger liksom i Internets natur att du lämnar spår efter dig. Du kan som sagt göra det krångligare att se vad du haft för dig.

Om du blivit utsatt för något så får du vända dig till sajtens ägare eller polisen om det handlar om ett brott. De kommer aldrig dela med sig av loggarna eller avslöja någon IP-adress för en privatperson. Det är knappt de gör det för polismyndigheterna heller.

Jag förstår... lär inte bli något polisärende av detta ändå.. bara släppa och gå vidare för att säkerställa att det inte händer igen helt enkelt.

Vad använder du personligen för webbläsare och VPN för att trygga ditt surfande i den mån det går?

Om man lägger in autoinloggningar i tor webbläsaren är det en risk då?

Tack för du tar dig tid att svara

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284101:

Nej, det är klart.. och polisen lär inte bry sig om något så banalt som likes... Så det går nog inte att hitta den personen...

Men om man skulle hitta sidan och få sidägaren att dela sina loggar kan man hitta ip-adressen då? Polisen lär väl knappast angagera sig i detta ärendet.. de har knappt tid med mord Svårt att polisanmäla en person man bara vet ett figurerat namn på FB med... FB kanske har personens uppgifter men med GDPR så delar väl knappast dem med sig av de uppgifterna till en privatperson utan polisen närvarande?

Sedan undrar jag om man kan knäcka en TLS-kryptering från gmail? Fått ett mail men det ät tls krypterat och utgivaren är google på ip-adressen står det? Går det att knäcka eller är det svårt utan googles hjälp? Vill veta vem personen är?

Skrivet av anon284101:

Om vi glömmer det där med VPN och annat för stunden - det kommer inte hindra någon att mobba dig via sociala medier - så spinner jag vidare på en annan del av tråden här:

Sociala medier är öppna till sin natur. Ibland är det naturligt att låta det vara öppet, t.ex. om man vill tjäna pengar på sina postningar eller i t.ex. LinkedIn där syftet är att arbetsgivare ska få upp ögonen för en. Men i alla andra sammanhang så är det enda rätta att spärra ned sina postningar så mycket det går. Enbart folk du litar på ska kunna se vad du skriver och postar. Annars kommer sånt här att kunna hända. Jag fattar inte riktigt vad de där liksen gör för dig, men tänk om du t.ex. en dag postar en bild på din nya fina dator med Ryzen 7900X-processor och RTX 4090-kort, för att en vecka senare posta en semesterbild från Köpenhamn. Då vet inbrottstjuvarna att det är fritt fram att gå hem till dig och hämta datorn.

Inget VPN kommer att skydda det du lägger ut öppet.

Det andra är att du vill få reda på vem som mobbar dig, och har nån form av mail från personen till din gmail. Du pratar om TLS-kryptering. Jag tror du missuppfattat vad den krypteringen rör, jag tror du sett något i headrarna som berättar att två olika mailservrar har pratat krypterat med varann - det säger inget om vem avsändaren är.

Om du verkligen vill få hjälp på riktigt får du nog lägga alla fakta på bordet, men jag misstänker att ingen här kommer kunna dra det vidare. Förmodligen måste ett eller flera länders poliser bli inblandade om du vill kunna göra riktig spårning och trots det som skrivs ovan om VPNs osäkerhet så är det varken lätt eller snabbt att spåra någon som verkligen vill bli gömd. Och utan ett alltvarligt brott med stora pengar eller risk för någons liv eller hälsa tror jag inte du får en polis inblandad.

Mitt tips: Ändra inställningarna på dina sociala medier-konton till mer nedlåsta och gå vidare.

Allt annat ovan som skrivs om säkra webbläsare och VPN och annat är fortfarande bra råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284101:

- Att någon kan se vem jag är eller vart jag bor etc.. hitta mina exakta position och inloggningsuppgifter?

Hur har de fått tag i din IP för att kunna spåra dig? Dina inloggningsgifter låter mer som ett du-problem än något annat men om du är orolig för att någon obehörig ska komma åt dina uppgifter så rekommenderar jag dig att du rensar ut allt sparat i Chrome och Safari, från cookies till login. Ge fan i att spara något i själva webläsaren i framtiden och börja använda en lösenordshanterare istället.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blackcoffee:

Om vi glömmer det där med VPN och annat för stunden - det kommer inte hindra någon att mobba dig via sociala medier - så spinner jag vidare på en annan del av tråden här:

Sociala medier är öppna till sin natur. Ibland är det naturligt att låta det vara öppet, t.ex. om man vill tjäna pengar på sina postningar eller i t.ex. LinkedIn där syftet är att arbetsgivare ska få upp ögonen för en. Men i alla andra sammanhang så är det enda rätta att spärra ned sina postningar så mycket det går. Enbart folk du litar på ska kunna se vad du skriver och postar. Annars kommer sånt här att kunna hända. Jag fattar inte riktigt vad de där liksen gör för dig, men tänk om du t.ex. en dag postar en bild på din nya fina dator med Ryzen 7900X-processor och RTX 4090-kort, för att en vecka senare posta en semesterbild från Köpenhamn. Då vet inbrottstjuvarna att det är fritt fram att gå hem till dig och hämta datorn.

Inget VPN kommer att skydda det du lägger ut öppet.

Det andra är att du vill få reda på vem som mobbar dig, och har nån form av mail från personen till din gmail. Du pratar om TLS-kryptering. Jag tror du missuppfattat vad den krypteringen rör, jag tror du sett något i headrarna som berättar att två olika mailservrar har pratat krypterat med varann - det säger inget om vem avsändaren är.

Om du verkligen vill få hjälp på riktigt får du nog lägga alla fakta på bordet, men jag misstänker att ingen här kommer kunna dra det vidare. Förmodligen måste ett eller flera länders poliser bli inblandade om du vill kunna göra riktig spårning och trots det som skrivs ovan om VPNs osäkerhet så är det varken lätt eller snabbt att spåra någon som verkligen vill bli gömd. Och utan ett alltvarligt brott med stora pengar eller risk för någons liv eller hälsa tror jag inte du får en polis inblandad.

Mitt tips: Ändra inställningarna på dina sociala medier-konton till mer nedlåsta och gå vidare.

Allt annat ovan som skrivs om säkra webbläsare och VPN och annat är fortfarande bra råd.

Jag förstår! Vilken VPN skulle du rekommendera för Firefox? Köra tor nu men vet inte vad som är bäst..

Kommer göra som du säger..

Men om någon skickar ett gmail till mig från sin gmail kan jag då se hans IP adress från mailet?

tack för all hjälp, uppskattar det verkligen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Hur har de fått tag i din IP för att kunna spåra dig? Dina inloggningsgifter låter mer som ett du-problem än något annat men om du är orolig för att någon obehörig ska komma åt dina uppgifter så rekommenderar jag dig att du rensar ut allt sparat i Chrome och Safari, från cookies till login. Ge fan i att spara något i själva webläsaren i framtiden och börja använda en lösenordshanterare istället.

Jag vet inte hur man får fram någons ip adress så jag försöker bara gardera mig att de inte får tag på min...

Vad rekommenderar du för lösenordshanterare? Tycker du man skall köra chrome och safari ändå men inte spara något? Eller är tor och firefox att föredra även på IOS enhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284101:

Jag förstår! Vilken VPN skulle du rekommendera för Firefox? Köra tor nu men vet inte vad som är bäst..

TOR är inte ett VPN. Det fyller ett delvis annat syfte. Läs mer här: https://proprivacy.com/vpn/guides/tor-vs-vpn och här https://www.comparitech.com/blog/vpn-privacy/tor-vs-vpn/

För VPN-val så hänvisar jag till sökningar här och annorstädes. Gör din egen forskning i vad du tror på och vad som passar dig. Första sökningen jag gjorde gav denna träff med tips #18894725

Skrivet av anon284101:

Men om någon skickar ett gmail till mig från sin gmail kan jag då se hans IP adress från mailet?

Ibland kan man se avsändares IP i mail, men inte alltid. Och du vet inte om det IP du ser är något du kan lita på eller gå vidare med. När jag tittar på mail i skickade mellan två gmail-konton ser jag inga IP-nummer som avslöjar avsändaren där men det kan säkert också beror på hur det är skickat.