Problem med MAC-address som saknar ett tecken

Permalänk

Problem med MAC-address som saknar ett tecken

Edit: Löste problemet själv men lämnar tråden här ifall någon behöver hjälp i framtiden.

Provar server-forumet då jag hoppas på svar från någon fena på nätverk. Här är mitt problem:

• Har köpt en TV (samsung) som inte visar sin MAC-adress någonstans. De försöker dölja den i mjukvaran, kanske för att TVn beter sig som spyware.

• Jag blockerar DNS-requests som jag inte vill ha via Pi-hole, jag vet vad ethernet-kortet har för IP.

• Jag har kört arp mot den IPn för att försöka fiska fram MAC-adressen så att jag ska kunna tilldela en statisk IP när jag har MAC-adressen. Syftet med detta är att kunna lägga till TVn i Home Assistant med statisk IP sen.

• MAC-adressen jag fått utspottat saknar en del i den femte byten, det är alltså bara ett tecken i den femte oktetten XX:XX:XX:XX:f:XX

• Eftersom det saknas ett tecken kan jag inte lägga till MAC-adressen i min router eftersom den förväntar sig 6 bytes som består av två tecken vardera.

Finns det något hack för detta? Jag har inte provat än eftersom det blir bökigt att starta om allt efter alla tester men kan man teoretiskt lägga till en nolla framför F för att få det att bli två tecken där utan att det påverkar den byten? Är det någon på Samsung som varit lat, är det "casual" för dem att göra så numera, varför kan de inte hålla sig till standarder? Finns det något annat syfte, är det någon slags ny kutym att göra på detta viset?

Tacksam för förslag! Ska börja med att försöka lägga till 0 framför F men tänkte prova att fråga här då jag aldrig sett något liknande tidigare.

Edit:
Verkar ha fungerat faktiskt. Jag slängde en nolla framför för att få en komplett byte och det verkar som att routern har lyckats tilldela rätt IP. Klappar mig själv på axeln och lämnar tråden här för den som i framtiden kan ställas inför samma problem.

Permalänk
Medlem

Tumme upp för att du uppdaterade tråden med lösning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitstream:

• MAC-adressen jag fått utspottat saknar en del i den femte byten, det är alltså bara ett tecken i den femte oktetten XX:XX:XX:XX:f:XX

• Eftersom det saknas ett tecken kan jag inte lägga till MAC-adressen i min router eftersom den förväntar sig 6 bytes som består av två tecken vardera.

Det är säkert bara den utskriftsrutinen för MAC-adressen som skippar onödiga inledande nollor. Om värdet på en byte skrivs ut (hexadecimalt) som "f" eller som "0f" gör ju ingen som helst skillnad i dess värde.
Så det är ingenting som saknas, bara att utskriften inte är på exakt samma format som din router förväntar sig

Permalänk

Jag förstår och det var ju så jag kom fram till lösningen. Tycker ändå det är konstigt att spara tid eller resurser på något sätt genom att utesluta en nolla i utskriften av en MAC-adress.

Det är kontraproduktivt och lär inte göra livet enklare för någon. Speciellt om någon inte förstår att det är bytes och hur man räknar hexadecimalt och därmed kan lägga till 0 framför utan problem osv.

Men det är som det är. Gillar ordning och reda eller åtminstone organiserat kaos!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitstream:

Jag förstår och det var ju så jag kom fram till lösningen. Tycker ändå det är konstigt att spara tid eller resurser på något sätt genom att utesluta en nolla i utskriften av en MAC-adress.

Det är bara slarv hos programmeraren - jag har gjort exakt det misstaget själv ett antal gånger. Det är enklare och kortare att skriva kod som inte fyller på med nollor i början, så det blir lätt sådan kod. Det är ytterst sällan något som gjorts medvetet för att spara utrymme.

Typiska exempel i C för utskriften:
printf("Mac: %x:%x:%x:%x:%x:%x\n", macaddr); /* Utskrift i hexadecimalt utan onödiga inledande nollor */
printf("Mac: %02x:%02x:%02x:%02x:%02x:%02x\n", macaddr); /* Utskrift i hexadecimalt med utfyllnad av nollor */

Som synes så är den första varianten enklare att skriva - och i många fall spelar det egentligen ingen roll vilken variant som används.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

och i många fall spelar det egentligen ingen roll vilken variant som används.

Tack för inblicken. De kanske inte bryr sig om sk läsbarhet helt enkelt.