Snabbtest: Prestandapåverkan av två bildskärmar i spel

Permalänk
Testpilot

Kan säga att 2 skärmar med G-Sync kan spöka rätt mycket.. I alla fall om man har aktiverat Windowed Mode för G-sync. Har jag t.ex. en 30fps YT video på andra skärmen, då kan min main skärm låsa sig till 30fps också i spel. Detta är dock ett G-sync problem mer än 2-skärmar problem, då det även händer med borderless/"fullscreen" (d.v.s. ej Exclusive Fullscreen) om jag t.ex. har någon overlay som poppar in på main skärmen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

1st 2560x1440@120Hz
3st 1920x1080@144hz
1st 4096x2160@59,94Hz
Kör inge v-sync/triple buffering/g-sync/freesync

Fler skärmar märks inte alls av i jämförelse med all bloatware(skräp mjukvara).
Å den fantastiska känslan att ha allt öppet medans man spelar/jobbar

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Bra test och idé! Hade gärna även sett skillnader mellan endast skrivbordet uppe på andra skärmen och t.ex. webbläsare, textdokument eller video/film.

Du kan själv se gpu belastning för vardera program genom ex aktivitetshanteraren eller msi afterburner m.fl

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Nu har ni ju testat två likadana skärmar med samma upplösning och hz (förmodligen), men jag har hört att Windows kan bete sig lite konstigt om man mixar upplösningar, skalning och speciellt uppdateringsfrekvens/hz. Borde testat det

Som sagt, kör 2k@120Hz-150% på Skärm 1, 1k@144Hz-100% på 3 andra skärmar å 4k@59.96Hz-400% på TV´n
Har mixade grafikkort (bägge från Nvidia)

Om nånting så ett test med all dynga som folk frenatiskt ska ha igång.
Bara discord har varit en riktig tjuv när den varit igång längre tag. (ska tydligen vara "åtgärdat" vid senaste patch ej kollat)
EPIC Games har brottas ett längre tag på senare tid där dom delvis ha åtgärdat endel.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Jag kör 24” @ 1080p 100hz, 35” @ 3440x1440 100hz å en 27” @ 1080p 100hz.
Två av den är freesynskärmar.
Upptäckte nyligen att man kan använda displlayfusion för att skapa monitor-profiler för att snabbt växla mellan vilka skärmar man vill använda genom enkla tangentbordsgenvägar.
T.ex alt-shift-1 aktiverar endast 35”-aren, -2 aktiverar den plus 27an å -3 aktiverar alla 3. -4 aktiverar endast 27an å -5 är antingen 24 å 27 eller bara 24, minns inte haha

Guld värt iaf!

Permalänk
Medlem

Bra initiativ till test.
Ser gärna som många andra nämnt, fler test där något körs på andra skärmen.
Sedan tycker jag testet skall göras i en upplösning som pressar grafikkortet lite mer.
Antingen spela i 4k eller använda ett mindre kraftfullt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Kört med 3-4 skärmar sen 2010 eller däromkring (Eyefinity yeah!) och aldrig märkt någon större prestandaförlust. I dagsläget kör jag en salig blandning av storlekar och uppdateringsfrekvenser fortfarande utan några märkbara problem. Hade nått skumt hackande i youtube när jag körde en skärm på iGPUn på en i7-6700 för några år sen men det löste sig genom att byta till grafikkortets port istället.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

För tillfället använder jag 5 skärmar och ibland en sjätte, så detta var ett interssant test för mig. Så länge det inte renderas något speciellt utanför spelet är skillnaden försumbar även med det sunkiga kort jag sitter med.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om en g-sync skärm (1440p, 144hz) kopplad till grafikkortet och en sekundär skärm (1440p, 75hz) kopplad till moderkortet (Ryzen 3800)? För/nackdel?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av sebstr:

Vad tror ni om en g-sync skärm (1440p, 144hz) kopplad till grafikkortet och en sekundär skärm (1440p, 75hz) kopplad till moderkortet (Ryzen 3800)? För/nackdel?

Ryzen 7 3800X har ingen integrerad grafik så det skulle dessvärre inte fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ryzen 7 3800X har ingen integrerad grafik så det skulle dessvärre inte fungera.

Oops My bad! Då blev det enkelt 😂

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Ryzen 7 3800X har ingen integrerad grafik så det skulle dessvärre inte fungera.

Hoppsan! Är det så med alla Ryzen 3-serie, att man måste ha en GPU för att ens få bild på skärmen? Samma med 5-serien?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av peterhjalmarsson:

Hoppsan! Är det så med alla Ryzen 3-serie, att man måste ha en GPU för att ens få bild på skärmen? Samma med 5-serien?

Det gäller alla stationära Ryzen-processorer som inte har ett ”G” i modellnamnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kan säga att 2 skärmar med G-Sync kan spöka rätt mycket.. I alla fall om man har aktiverat Windowed Mode för G-sync. Har jag t.ex. en 30fps YT video på andra skärmen, då kan min main skärm låsa sig till 30fps också i spel. Detta är dock ett G-sync problem mer än 2-skärmar problem, då det även händer med borderless/"fullscreen" (d.v.s. ej Exclusive Fullscreen) om jag t.ex. har någon overlay som poppar in på main skärmen.

Tack! Det kan förklara en del huvudbry jag har haft sedan jag nyligen bytte till 2 skärmar.

Permalänk
Medlem

Problemen med att spel startas på fel skärm fick mig att tänka på mina problem jag hade med Overwatch, om jag startade skärmen innan jag startade datorn så funkade det bra, startade jag datorn först sen skärmen så blev det problem. Kollade lite snabbt och hittade det här som jag hade svarat på, kanske kan vara något liknande här?

Skrivet av MatteusG92:

spelet vill tvunget starta upp på min Acer, sekundära skärm

Skrivet av Boozfob:

Jag hade samma problem med just Overwatch, fixade det genom att starta skärmen med displayport innan jag startade själva datorn.

Skrivet av MatteusG92:

att ha igång skärmen innan man startar PC:n hjälpte för att starta spelet i rätt skärm

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Jag har två skärmar, hade tre, men skickade den på lagning och fick pengarna tillbaka istället för att de inte kunde justera färgerna korrekt på phillips. Helt otroligt och irriterande, det förändrade hela tankegångarna kring detta med flera skärmar, men jag använder för tillfället två och det funkar fint, spelar inte så mycket nu dock, men den extra arbetsytan är vad jag är ute efter, Tänkt köpa en 4K skärm/tv någon gång i framtiden, men den ska vara ett specifikt mått med väldigt tunna kanter annars kan det kvitta.

Skärmens höjd måste vara de andra skärmarnas bredd så att jag kan ha dem i Pivot senare, prestanda mässigt, om en GPU kan hantera en 4K med spel på ultra settings, då kan man lätt offra en eller två fps per extra skärm man adderar.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kan säga att 2 skärmar med G-Sync kan spöka rätt mycket.. I alla fall om man har aktiverat Windowed Mode för G-sync. Har jag t.ex. en 30fps YT video på andra skärmen, då kan min main skärm låsa sig till 30fps också i spel. Detta är dock ett G-sync problem mer än 2-skärmar problem, då det även händer med borderless/"fullscreen" (d.v.s. ej Exclusive Fullscreen) om jag t.ex. har någon overlay som poppar in på main skärmen.

Detta händer både med vanliga sekundära skärmar så som sekundär G-Sync skärm.

Lite mer ingående så kan man säga att uppdateringsfrekvensen på VRR-skärmen påverkar uppdateringfrekvensen på samtliga inkopplade skärmar.

Jag rekommenderar dock starkt (jättejävla starkt) att inte nyttja ”G-Sync for fullscreen and **window mode**” inställningen i Nvidia’s kontrollpanel.

Den inställningen är ett drivrutinshack från Nvidia för att möjliggöra VRR även i fönster som inte täcker hela skärmen eller som nyttjar vad man kallar ”flip model” presentationsläget naturligt — det är detta som buggar o engage:ar G-Sync på YT-videos.

Men för folk som vill ha flip model (o då ”native VRR” typ) i sådana spel så finns det bättre alternativ, så som:

* Fullscreen Optimizations i Win10 (konfigurera spelet att köra i exklusivt fullskärmsläge så kommer OSet automatiskt konvertera det till ett ”borderless fullscreen” fönster som nyttjar flip presentationsmodellen.

* Använd modden Special K från Kaldaien för att konvertera spels naturliga presentationsläge i borderless läget till flip modellen (DX11 titlar endast).

* Släng DXVK på spelet och konvertera det till Vulkan i realtid, som troligtvis lär nyttja flip modellen i borderless-läget.

Ovanstående alternativ alla möjliggör VRR och en synkad uppdateringsfrekvens i så kallade ”fönster” (som täcker hela skärmen) utan Nvidia’s hemska drivrutinshack som är känt för att bugga ut.

Dvs nyttja det vanliga ”G-Sync for fullscreen mode” alternativet istället!

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant med en jämförelse som också inkluderar de processorer och moderkortskombinationer som stödjer skärm och billigare grafikkort som extrakort, med ett större antal skärmar (fyra kanske?).

Dvs undersöka och förklara saker som att en halv-gammal integerad intel-krets kan hårdvaruavkoda VP9 (codec:et YouTube använder) vilket en del gamla värstingkort inte grejjar (ex 980 Ti).

Svar på viktiga frågor i livet som: "Kan jag sätta en till skärm till den integrerade intel-kretsen på mobot eller borde jag köpa ett GT 1030 att ha extraskärmarna på?" "Spelar det någon roll om jag kollar på Twitch, YouTube eller Netflix?"

Permalänk
Medlem

Om man har 2 skärmar inkopplade men väljer att stänga av den som man inte har spelet på.
Inte koppla ur utan bara stänga av den är det att anse att man bara har en inkopplad eller kan man lika gärna ha den igång då?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Om man har 2 skärmar inkopplade men väljer att stänga av den som man inte har spelet på.
Inte koppla ur utan bara stänga av den är det att anse att man bara har en inkopplad eller kan man lika gärna ha den igång då?

Lika gärna ha den igång.

Som artikeln säger så spelar det prestandamässigt inte någon roll alls, men vad som "spelar roll" i diskussionen är huruvida Windows behöver "dela ut" (och uppdatera) skrivbordet till en extra skärm eller inte.

Stänger du bara av skärmen men låter den fortfarande vara inkopplad och aktiverat i Windows så är det precis som om skärmen vore igång -- enda skillnaden är att du inte ser bilden eftersom skärmen är avstängd.

Så "korrekt" sätt att "koppla ur" skärmen hade varit att inaktivera skärmen i Windows' skärminställningar, så att bilden inte speglas till den och skrivbordet inte utökas till den heller.

Men som sagt så prestandamässigt så spelar det ingen roll ändå -- besväret att inaktivera och återaktivera skärmar hela tiden från och till och flytta fönster (eller ikoner osv) på nytt är inte värt den minimala prestandaskillnaden som det kan generera i enstaka spel.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk

Jag utgår från att det är bäst att ha extraskärmen kopplad till processorns grafikkortsport på moderkortet, så länge som det är det dedikerade grafikkortet (och inte processorn) som flaskhalsar vid spelande?

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeanGreen:

Jag utgår från att det är bäst att ha extraskärmen kopplad till processorns grafikkortsport på moderkortet, så länge som det är det dedikerade grafikkortet (och inte processorn) som flaskhalsar vid spelande?

Om ditt dedikerade grafikkort har tillräckligt platser så är det bäst att köra alla därigenom. Då kan du kanske till och med inaktivera iGPU:n i BIOS:en så att den inte reserverar RAM för VRAM-nyttjande heller, och diverse andra konsekvenser.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Skrivet av Aemony:

Om ditt dedikerade grafikkort har tillräckligt platser så är det bäst att köra alla därigenom. Då kan du kanske till och med inaktivera iGPU:n i BIOS:en så att den inte reserverar RAM för VRAM-nyttjande heller, och diverse andra konsekvenser.

Men om man har gott om CPU-kraft samt RAM att röra sig med men GPU maxar, vad har man då att vinna på att belasta GPU ytterligare? Artikeln bevisar ju dock den minimala skillnad det gör för GPU:n nuförtiden så min fråga är kanske snarare hypotetisk än realistisk...

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MeanGreen:

Men om man har gott om CPU-kraft samt RAM att röra sig med men GPU maxar, vad har man då att vinna på att belasta GPU ytterligare? Artikeln bevisar ju dock den minimala skillnad det gör för GPU:n nuförtiden så min fråga är kanske snarare hypotetisk än realistisk...

Beror kanske också på vad man har på annat än spelskärmen, en del webbsidor med acceleration eller nån videoavkodare lär belasta mer än en snäll textsida eller nått annat som inte belastar gpun.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.