Scalpers stickar offerkofta: "Känner oss missförstådda"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Så länge otåliga personer köper av dessa typer kommer vi inte åt problemet. Hade hellre läst Jordans inlägg när han sitter med 25 osålda ps5 och butikerna börjar få in tillräckliga ordrar. Köp inte av scalpers. Punkt.

Det lär iofs aldrig hända i de länder som tillämpar öppet köp. I Sverige är det ju i princip noll risk. Får man inte varan såld innan tiden för öppet köp (ex. som kan vara upp till 90 dagar hos vissa ÅF) så åker den på retur (som dessutom är kostnadsfritt). Det stora problemet är hur bottar kan ta över allt. Där kommer vi vanliga konsumenter aldrig kunna mäta oss mot, och det enda sättet är att ändra på hur beställningssystemen ser ut hos ÅF så att det motverkar bottar.

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att jag älskar rubriken!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

I Sverige är det visserligen inte förbjudet med
andrahandsförsäljning av biljetter, men i många andra länder är det förbjudet att sälja biljetter till ett dyrare pris än inköpspriset. Anledningen är att det anses vara skadligt för marknaden och har därför förbjudits.

Scalping av ett PS5 är egentligen precis samma sak. Skulle inte förvåna mig om detta problem växer stort kommer frågan lyftas på vissa håll i världen om inte lagarna skall breddas och inkludera allt som kan definieras som bristvara eller begränsad tillgång.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

När sony ska hålla ett begränsat pris på en produkt med låg tillgång och skyhög efterfrågan så blir det lätt såhär.

Sjukt tråkigt men vad gör man? Är nog svårt att lagstifta bort problemet.

Lösningen är väl att sony helt enkelt får höja sina priser tills dom får snurr på sina fabriker.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Så länge de bara manipulerar marknaden på tvspel, grafikkort och liknande så är det ingen som tar skada. Det är ju knappast viktiga produkter för en människa utan ren nöjeskonsumtion. Har man råd att betala för en överprisad ps5 så köper man det, har man inte råd så bara vänta 6 månader.

Det enda viktiga är att vinsterna på detta skattas då både köp och försäljning är i rent vinstintresse.

Permalänk
Medlem

Borde vara som att bedriva hor, inte olagligt att sälja men att köpa.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem

Jordan har ju rätt.

Visst är det fult men det är den som köper av scalpern som är den osmarta i affären och roten till att problemet ens existerar.

"Måste ha bara för att vara först" eller "Måste ha bara för att det inte går att få tag på" verkar vara några specifika generationer som drabbas av.

Skulle det handla om t.ex. mat/vatten till länder där det är ont om det och någon säljer det vidare till högre pris, då skulle jag bli sur men till det här är jag ganska neutral.

Att det är dåligt för Sony/Microsoft och andra spelutvecklare är det ju ingen tvekan om, scalpers som sitter med konsolerna köper ju inga spel direkt, det är också direkt skadligt för utvecklingen av framtida spel, precis samma effekt har miningen för datorkomponenter + PC Spel.

Skrivet av Haladria:

Så länge de bara manipulerar marknaden på tvspel, grafikkort och liknande så är det ingen som tar skada. Det är ju knappast viktiga produkter för en människa utan ren nöjeskonsumtion. Har man råd att betala för en överprisad ps5 så köper man det, har man inte råd så bara vänta 6 månader.

6 månader ( det här kommer antagligen dröja längre ) är en evighet för spelutvecklarna, de börjar på nytt innan de släppt det gamla, för det behövs intäkter och utan intäkter = kass produkt eller konkurs, med andra ord direkt skadligt för företagen som utvecklar spelen, de är också människor som måste äta, bajsa och sova precis som konsumenterna.

Permalänk
Medlem

Men snälla. Att först tjäna pengar genom att aktivt orsaka lidande för andra och sedan tycks synd om sig själv för att folk är arga? Fast ja, jo.. Det visar väl bara att det inte är genuint onda människor det handlar om, utan de är förmodligen funktionsvarierade och begriper inte bättre. Man får hoppas att länderna de bor i kan tillhandahålla de stödinsatser som de så uppenbart behöver.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skatteverket borde få ha en del att säga om det här. Å andra sidan är det ju tur att det inte handlar om viktiga saker som typ mat, medicin, bostäder (finns tyvärr exempel på sådant).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Underhållande jämförelse med att livsmedelsaffären köper mjölk.
En fundering, borde inte scalpers betala skatt på vinsten som dom gör?

Permalänk
Medlem

Place the blame where it belongs...

  1. Sony/Microsoft

  2. Affärerna som tillät bottar att köpa upp allt.

  3. Personerna som faktiskt köper varor till extrema överpriser.

Tycker det är löjligt att folk gnäller på dessa scalpers då större delen av befolkningen skulle ha gjort samma sak om de hade tänkt på det först.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

Hahaha, jämförelsen de drar visar hur korkade de egentligen är. En korrekt jämförelse skulle vara att Walmart sålde toapapper för $10 dollar för ett 20 pack. Och Tesco köper upp all toapapper Walmart har och säljer det för $15 istället. Inte att Tesco skulle köpa från Walmarts leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men snälla. Att först tjäna pengar genom att aktivt orsaka lidande för andra och sedan tycks synd om sig själv för att folk är arga? Fast ja, jo.. Det visar väl bara att det inte är genuint onda människor det handlar om, utan de är förmodligen funktionsvarierade och begriper inte bättre. Man får hoppas att länderna de bor i kan tillhandahålla de stödinsatser som de så uppenbart behöver.

Menar du att funktionsvarierade inte begriper så bra, eller valde du bara fel uttryck? Du kanske menade att de inte är onda utan bara saknar empati?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Jordan har ju rätt.

Visst är det fult men det är den som köper av scalpern som är den osmarta i affären och roten till att problemet ens existerar.

"Måste ha bara för att vara först" eller "Måste ha bara för att det inte går att få tag på" verkar vara några specifika generationer som drabbas av.

Skulle det handla om t.ex. mat/vatten till länder där det är ont om det och någon säljer det vidare till högre pris, då skulle jag bli sur men till det här är jag ganska neutral.

Att det är dåligt för Sony/Microsoft och andra spelutvecklare är det ju ingen tvekan om, scalpers som sitter med konsolerna köper ju inga spel direkt, det är också direkt skadligt för utvecklingen av framtida spel, precis samma effekt har miningen för datorkomponenter + PC Spel.

6 månader ( det här kommer antagligen dröja längre ) är en evighet för spelutvecklarna, de börjar på nytt innan de släppt det gamla, för det behövs intäkter och utan intäkter = kass produkt eller konkurs, med andra ord direkt skadligt för företagen som utvecklar spelen, de är också människor som måste äta, bajsa och sova precis som konsumenterna.

Tveksamt det blir sådan fördröjning i leveransen till konsument. Jag tror inte dessa scalpers sitter på lagren speciellt många dagar.

Kolla hur kunderna kastar sig över varorna, oavsett pris :

https://www.sweclockers.com/marknad/196037-playstation-5-salj...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Menar du att funktionsvarierade inte begriper så bra, eller valde du bara fel uttryck? Du kanske menade att de inte är onda utan bara saknar empati?

Det är ett brett begrepp. Men det som oftast åsyftas är kognitiva svårigheter av olika slag. Förr var det mer specifikt då det först henke förståndshandikappad, för att sedan gå över i den enligt nlg alldeles för breda termen begåvningshandikappad, men ja, det jag åsyftar är alltså att de av en eller annan anledning helt uppenbart inte förstår konsekvensen av sitt handlande. Det är en sak om man mycket väl begriper att man tjänar pengar och låter andra betala med sitt lidande, och varken tycker synd om andra än sig själv, men att gå så långt som att det är synd om en för att folk är arga, då är det något fel någonstans som de behöver hjälp med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ser personligen "scalping" som ett betydligt mindre problem än krypto. Det krävs två för att "scalping" skall fungera, en köpare och en säljare. Köper ingen varan så kommer "scalping" upphöra. Man kan argumentera för att samma sak gäller kryptovaluta, där det måste finnas köpare för att det skall vara värt att gräva. Skillnaden i detta fall om man ser tex på exemplet, en snubbe som köper 25st Playstation ställt mot hur många grafikkort går till en kryptofarm? Andra skillnaden är att även om en "scalper" köper upp konsoler så kommer det till slut att hämna hos en användare, medan grafikkorten stannar kvar på kryptofarmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men snälla. Att först tjäna pengar genom att aktivt orsaka lidande för andra och sedan tycks synd om sig själv för att folk är arga? Fast ja, jo.. Det visar väl bara att det inte är genuint onda människor det handlar om, utan de är förmodligen funktionsvarierade och begriper inte bättre. Man får hoppas att länderna de bor i kan tillhandahålla de stödinsatser som de så uppenbart behöver.

"Funktionsvarierade" tycker jag inte ska användas i det här sammanhanget, eftersom det inte har något att göra med ifall man säljer vidare grafikkort man köpt till ett högre pris. Människor som erhåller stödinsatser hör till 99,9% inte till dem som har råd att köpa senaste grafikkortet för att sälja det vidare.

Antagligen handlar det snarare om helt vanlig egoism, möjligtvis i vissa fall gränsande till psykopati.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

"Funktionsvarierade" tycker jag inte ska användas i det här sammanhanget, eftersom det inte har något att göra med ifall man säljer vidare grafikkort man köpt till ett högre pris. Människor som erhåller stödinsatser inte hör till 99,9% inte till dem som har råd att köpa senaste grafikkortet för att sälja det vidare.

Antagligen handlar det snarare om helt vanlig egoism, möjligtvis i vissa fall gränsande till psykopati.

Jag försöker använda så korrekta termer det går. Rent krasst menar jag att det handlar om människor som inte förstår konsekvenserna av sitt handlande. Vet jag att mina handlingar explicit syftar till att gagna mig själv och att det är en förutsättning att andra missgynnas i processen så inte fan gör /går jag ut publikt och väntar mig att andra ska se MIG som ett offer. Utan är man normalbegåvad så håller man låg profil om man sysslar med sådant. Undantaget är väl då psykopater eller sociopater som aktivt säker andras mddömkan fast de vet att de är kräk, men så verkar inte vara fallet här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Ändå ett jäkla gnäll på folk. Jag tror att om någon fått ett tillräckligt bra bud så hade de flesta sålt......

Men nu är det ju inte poängen eller hur? Poängen är att dessa personer oftast köper produkter i en större kvantitet och därigenom sabbar marknaden för att kunna tjäna mer pengar på dessa. Det handlar alltså inte om bud eller att de egentligen säljer till överpris.. det får de göra så bäst de vill utan detta handlar om att man organiserat köper upp stora kvantiter av produkter bara för att sälja vidare. Med andra ord tillför de inget i huvud taget.

Skrivet av phm:

Sidor som eBay/blocket/tradera borde ha mod nog att förbjuda försäljning av såna här slags produkter inom exempelvis sex månader av dess release. Då skulle dom inte kunna flippas direkt och eventuell vinst skulle vänta på sig, och kanske inte vara värt besväret? Jag kommer aldrig köpa från någon sån snubbe i alla fall, så det dom lyckats med är att min nioåring inte fick uppleva magin med ny konsol över jullovet, med tanke på releasecykler lär han aldrig få göra det då han kommer vara i övre tonåren nästa gång det är dags och då är det inte samma sak. Nu kommer vår bokade PS5 dyka upp på en random måndag, då ork och andra måsten kommer vara i vägen för att verkligen sjunka in i nya konsolen.

Vill minnas att t.ex. Blocket tog krafttag mot vissa former av scalping så som försäljning av skyddsmasker och annat till överpriser.

Skrivet av muSashi:

Tycker det är okej så länge man inte börjar använda bottar och olika autoscripter som gör beställningarna åt en, där beställningen inte sker på lika villkor.
Men sen tycker jag att återförsäljaren har det största ansvaret och borde begränsa produkterna till endast en produkt per person.

Problemet är att organisationer kommer runt detta genom att anställa målvakter.

Skrivet av Rikimaru:

Place the blame where it belongs...

  1. Sony/Microsoft

  2. Affärerna som tillät bottar att köpa upp allt.

  3. Personerna som faktiskt köper varor till extrema överpriser.

Tycker det är löjligt att folk gnäller på dessa scalpers då större delen av befolkningen skulle ha gjort samma sak om de hade tänkt på det först.

Det är alltså alla andras fel FÖRUTOM de som faktiskt gör detta möjligt? Hört talas om en "enabler"? En part som är minst lika klandervärd som de som faktiskt gör något bara för att den medvetet håller igång problematiken för egen personlig vinning?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

låter som dom har dåligt samvete men försöker rättfärdiga det dom gör. sabbar bara för vanliga människor.. idioter

Permalänk
Medlem

Blir ju lite av ett moment 22:
1. Dålig tillgång av varor
2. Personer är villiga att betala över pris på "andrahandsvaror"
3. Scalpers köper på sig stora lager vilket leder till ännu sämre tillgån
5. Folk betalar ännu högre priser
6. Eftersom andrahands priserna är så höga gör det inget att jag beställer fler varor av samma/liknande sort
7. När jag får varorna jag inte behöver säljer jag dem vidare till högre priser istället för att avboka/retunera

Permalänk
Medlem

Haha att folk är så jävla sura över en konsoll...... De största idioterna är faktiskt de som köpte skiten för överpris.

Permalänk
Medlem

Man måste tänka på vad dessa scalpers kan ha gått igenom under sin barndom. Finns det något vi kan göra för dem?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Grundproblematiken orsakas av ren girighet i kombination med en god sväng "FOMO".

Låt mig förklara; Du satt i höstas med ett antal bokningar, fick din första och var nöjd. Sedan insåg du snabbt att övriga också var på gång och hade då följande val:
1. Avboka och låta den gå till någon annan, som med hög sannolikhet skulle scalpat enheten istället för att du personligen gjorde vinsten.
2. Du scalpar enheten och gör en trevlig vinst.

Det man har att vinna på punkt 1. är att det egna samvetet inte tar stryk (om det nu är ett problem enligt en själv, på sätt och vis styr ju efterfrågan denna marknad och även om det är fult att sälja nya produkter för ockerpriser så säljer ju exempelvis samlarsaker och retroprylar för grymma summor också). För övrigt en ganska intressant frågeställning, är det någon skillnad mellan scalping och sälja samlar/retroprylar som också är limiterad i tillgång?

Punkt 2. är ganska self-explanatory.

Så sammanfattningsvis, jag förstår varför folk scalpar. Problemet hade behövt åtgärdas på en helt annan nivå för att komma runt det psykologiskakvalet kring att nästa person kommer scalpa enheten man själv godhjärtat släppt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Haha att folk är så jävla sura över en konsoll...... De största idioterna är faktiskt de som köpte skiten för överpris.

Så du ser inte det större problemet med detta?

Vi kan ju hänvisa till de som köpte upp allt toapapper när paniken under Corona var som värst? Eller ännu mer.. de som köpte på sig lager av handsprit och skyddsmasker till den grad att företag fick slut på dessa för att sedan sälja dem till närmare 1000% vinning? Tänk dig om folk är i enormt behov av dessa för ens hälsa? Är dessa idioter som också köper? Eller är idioterna de som faktiskt köper slut på allt bara för att sitta på det? Vad tillför dessa scalpers samhället förutom att göra det sämre i jakt på personlig vinning?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

supply/demand, köp inte om det inte passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Om det är tillåtet och ej reglerat, kommer människorna gör vad som helst för deras egen vinning och "frihet".

Referens: Historieboken.

Behöver inte ens vara tillåtet för att folk ska göra saker för egen vinning.

Permalänk
Medlem

Don't be a Jordan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så du ser inte det större problemet med detta?

Vi kan ju hänvisa till de som köpte upp allt toapapper när paniken under Corona var som värst? Eller ännu mer.. de som köpte på sig lager av handsprit och skyddsmasker till den grad att företag fick slut på dessa för att sedan sälja dem till närmare 1000% vinning? Tänk dig om folk är i enormt behov av dessa för ens hälsa? Är dessa idioter som också köper? Eller är idioterna de som faktiskt köper slut på allt bara för att sitta på det? Vad tillför dessa scalpers samhället förutom att göra det sämre i jakt på personlig vinning?

Det är värre. När det kommer till skyddsutrustning mot Corona så tycker jag att det vore illa att köpa upp och tjäna pengar. När det är en spelkonsol så tycker jag att det är lite skitsamma. Det är något man kan lira lite på för nöjes skull och i värsta fall får man lira vidare på sin ps4 i väntan på att ps5 finns i lager.

Permalänk
Medlem

jag ser inget problem.
hela den marknaden hålls ju vid liv av folk som faktiskt köper till ett högre pris.
skalparna är smarta

lösningen är bara att vänta så kommer ps5 i lager hos handlarna.
inte idag eller imorgon, men tids nog. då kan man köpa.
och njuta av sitt ps5 som man väntat så länge på.
när man väl fått sitt exemplar så kommer personen vara mycket glad att han väntade

eller sparka sig själv för att han betalade 3x vad varan är värd

Visa signatur

rx 7800 xt