Scalpers stickar offerkofta: "Känner oss missförstådda"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Tycker nästan att det vore bättre om både producenter och leverantörer skulle öka priserna för att få marknaden i balans. Självklart tråkigt för en oss konsumenter om allt blir dyrare för stunden, men kanske ändå bättre att ha enkel tillgång för de som vill betala och att mer pengar landar hos de som producerar => borde kunna leda till större investeringar i leveranskedjan

... En ärlig variant av det som scalpers håller på med skulle just vara att buda högt till and/Nvidia för att säkra tillgång och sedan driva en "premiumbutik" med höga priser med bra lagerhållning. Inte optimalt, men iaf inte direkt destruktivt

Samma orsak Nvidia och speciellt AMD lanserade kort med bluffpriser som var en ren lögn, för att få bra recensioner från ex sweclockers och skapa hype. Var själv nära att avboka mina 3080 kort, för AMDs bluffpriser.
Microsoft och Sony säljer sina konsoler till förlust , i ett konsolkrig är det ännu viktigare att ha ett övertag och lanseringspriset är kanske det absolut viktigaste.
Är enda orsaken MS lyckades få ett riktigt fotfäste på konsolmarknaden med Xbox 360.

Skrivet av orespray:

Underligt med alla nedlåtande kommentarer mot scalpers när folk i forumet glatt redovisar alla order de själv lagt i alla butiker runt om i Europa.... Om ni hade hållit er till att lägga EN order på ett kort så hade det kortat ner väntetider en hel del och andra hade haft chans att få sina kort tidigare. Ni ställer till en djäkla massa besvär för butikerna, tvingar de att lägga ner en massa tid på era avbokningar etc, eller tar era orders upp köplats som hindrar nästa i kön att få sitt kort levererat. För att inte prata om alla extrakostnader för butikerna, sånt som ni sen glatt gnäller om gällande utpriset på produkter.
Rannsaka ert egna samvete själv först innan ni gnäller på andra som bär sig lika osolidariskt åt som er.
Höga priser hos scalpers... Ja de håller de priser idioterna som köper betalar, inget konstigt med det.
Ger mig fan på att många gnällspik här inne köpt till överpris bara för att "de måste ha".

Ge mig svar på frågan: vad skiljer mellan en scalper och en som lägger 10-15 orders på olika kort i olika affärer och förlänger väntetiden för andra som väntar på sin leverans? Förutom att scalpers lyckats få tag i kort....

För dubbelbesällningar är en ren pappersprodukt och har noll betydelse för den som sitter i kön, du kanske ska tänka igenom din fråga en gång till?
Är ett datasystem som skiter fullständigt i om du avbokar din beställning eller om tusen gör det.

Permalänk
Medlem

Fenomenet är sjukt. Då syftar jag inte på det faktum att det finns folk som utnyttjar situationen för att tjäna pengar, utan att det finns så många köpare att det blivit en utbredd grej.

Det är alltså så viktigt att få ett PS5 eller RTX 3000-serien nu på en gång att man är beredd att betala flera tusen extra, till någon som utnyttjar ens egen dumhet? Konsumtionshetsen har alltså gått så långt att folk låter sig utnyttjas till flera tusen i förlust, bara för att få tag i det senaste som glitrar vid horisonten?

Om alla insåg vilket sjukt beteende det är hade skalparna suttit där med en hög av prylar de måste sälja till förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Samma orsak Nvidia och speciellt AMD lanserade kort med bluffpriser som var en ren lögn, för att få bra recensioner från ex sweclockers och skapa hype. Var själv nära att avboka mina 3080 kort, för AMDs bluffpriser.
Microsoft och Sony säljer sina konsoler till förlust , i ett konsolkrig är det ännu viktigare att ha ett övertag och lanseringspriset är kanske det absolut viktigaste.
Är enda orsaken MS lyckades få ett riktigt fotfäste på konsolmarknaden med Xbox 360.

MSRP är tillverkarens rekommenderade pris för återförsäljare, ingen exakt prislapp och har aldrig varit. Priset är oftast kopplat till flera faktorer och sedan när det används av SWEC m.fl. så tolkar folk det som priset som ska vara, MSRP är för att ge återförsäljare en prisbild och ha en grund att räkna från så priser inte initialt är helt kaos. Innan kort är i butik vet du inte vad de kommer kosta, AMD gjorde troligen beräkningar på om covid inte var aktivt m.m. Och MSRP riktar sig egentligen till återförsäljare som sagt inte till slutkund, sedan håller jag med om att idag gör företag och även media gör en viss charad av att det är det som är priset, men det är inte en lögn utan snarare att konsumenterna inte alltid förstår vad MSRP är.

När det kommer till konsolerna så har de råd att gå med "förlust" då de tar igenom det på spelen och tjänsterna, xbox som du säger fick fäste för de räknade bort kostnaden med exempelvis onlinetjänster och satte istället det som en inkomst genom Live vilket gjorde att de egentligen inte säljer med förlust utan tjänar mer per konsol i längden.
Grafikkort har ingen efterinkomst, de har inga tjänster som kunden köper och därmed kan de inte gå med förlust initialt och sedan ta tillbaka kostnaden senare, därav styrs priset av läget i världen, efterfrågan, tillgång och tillverkningskostnad.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Vore kul att veta hur många som redovisar denna inkomst i sin skattedeklaration.

Kanske ett uppdrag för vårt kära skatteverk att börja granska organiserad försäljning av "begagnade produkter"

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MushForBrains:

De flesta av oss? Ursäkta? Att de flesta kan ta lån till det (inte ens alla kan det) är inte samma som att de flesta har råd att slänga 60k på ett kort...

Själv kan jag definitivt inte det, och även mitt TV-köp (som inte var uppe i närheten av det) kändes som en på tok för dyr sak... Och det var inte heller kontant.

Hade inte ens kunnat köpa ett hus med hjälp av lån (om jag ville ens) där jag bor för jag skulle inte få ett såpass stort lån pga bristande kontantinsats, och då snackar vi minst 2m7 mille för ett 54 kvm hus som lägsta slutpris de senaste månaderna (råkade kolla av nyfikenhet häromdagen, kommer aldrig köpa hus, eller ens ha råd)... Och nej, inte i storstad.

Kan ju säga att jag inte reagerat så mycket om du sagt 5k även om jag inte skulle kunna slänga det ens som det är nu, men det låter mer som en summa de flesta skulle kunna lösa utan lån, eller iaf månaden efter, men 50k?

För att återgå till ämnet scalpers så hade jag gärna visat dem ömhet och värme... genom att dänga dem i elementet. Jag håller dock med om att bästa sättet att bli av med kretinerna är att inte föda dem. Sluta köp av dem och se dem kursa när de får sålt noll. Skulle skratta gott Det är ju rätt tidskritiskt, för så fort det finns mer att tillgå minskar problemet och efterfrågan också...

Hus lån är en helt annan sak. Blanko lån utan säkerhet på 50k kan nog alla ta.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

MSRP är tillverkarens rekommenderade pris för återförsäljare, ingen exakt prislapp och har aldrig varit. Priset är oftast kopplat till flera faktorer och sedan när det används av SWEC m.fl. så tolkar folk det som priset som ska vara, MSRP är för att ge återförsäljare en prisbild och ha en grund att räkna från så priser inte initialt är helt kaos. Innan kort är i butik vet du inte vad de kommer kosta, AMD gjorde troligen beräkningar på om covid inte var aktivt m.m. Och MSRP riktar sig egentligen till återförsäljare som sagt inte till slutkund, sedan håller jag med om att idag gör företag och även media gör en viss charad av att det är det som är priset, men det är inte en lögn utan snarare att konsumenterna inte alltid förstår vad MSRP är.

När det kommer till konsolerna så har de råd att gå med "förlust" då de tar igenom det på spelen och tjänsterna, xbox som du säger fick fäste för de räknade bort kostnaden med exempelvis onlinetjänster och satte istället det som en inkomst genom Live vilket gjorde att de egentligen inte säljer med förlust utan tjänar mer per konsol i längden.
Grafikkort har ingen efterinkomst, de har inga tjänster som kunden köper och därmed kan de inte gå med förlust initialt och sedan ta tillbaka kostnaden senare, därav styrs priset av läget i världen, efterfrågan, tillgång och tillverkningskostnad.

Nej, var rena bluffpriser, den enda skillnaden mot Vega lansering var att komplett.se fick kick back för tio kort.
Var ganska uppenbart från återförsäljarna att det gick inte sälja korten till AMDs pris, och låg ett antal tusen över.
Fanns ett antal 3080 kort till utsatt pris även om du fick vänta till helvet frös över, är också fult men det gick iallafall att beställa.

Frågan var aldrig om konsoltillverkarna har råd att ta den förlusten, utan att det är en förlust de tvingas ta även om de teoretiskt skulle kunna sälja de första 10 miljoner konsolerna för trippla priset.
Sen tror jag att Xbox 360 var en giganskt förlust även med Xbox live etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

För dubbelbesällningar är en ren pappersprodukt och har noll betydelse för den som sitter i kön, du kanske ska tänka igenom din fråga en gång till?
Är ett datasystem som skiter fullständigt i om du avbokar din beställning eller om tusen gör det.

Förvisso, men det bidrar till ett läge där ÅF och tillverkare säger att köerna är ”oändliga” vilket gör att folk blir villiga att köpa av scalpers.

Hur mycket man än gnäller på scalpers så finns det ju ändå en marknad som är beredd att betala, och det är svårt att göra något åt. Det är ju inte så att någon köper upp och slänger PS5:or, det är ju bara det att dom hamnar hos dom ekonomiskt köpstarka, som så mycket annat här i samhället.

Scalping fyller sitt syfte, det finns dom som hellre vill betala än att sitta och köa och/eller bevaka släpp/lotterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Nej, var rena bluffpriser, den enda skillnaden mot Vega lansering var att komplett.se fick kick back för tio kort.
Var ganska uppenbart från återförsäljarna att det gick inte sälja korten till AMDs pris, och låg ett antal tusen över.
Fanns ett antal 3080 kort till utsatt pris även om du fick vänta till helvet frös över, är också fult men det gick iallafall att beställa.

Frågan var aldrig om konsoltillverkarna har råd att ta den förlusten, utan att det är en förlust de tvingas ta även om de teoretiskt skulle kunna sälja de första 10 miljoner konsolerna för trippla priset.
Sen tror jag att Xbox 360 var en giganskt förlust även med Xbox live etc...

MSRP är inte ett pris i sig, det är en rekommendation och vad beräkningen var gjord mot i relation till vad återförsäljare tog kan jag inte veta. Spekulativt så Corona, brist på nvidia kort, brist på kretsar och massor som vill ha kort gör ju att återförsäljare kan ta ut ett högre pris vilket de då gör.

Det är svårt att säga om de gjorde massiv förlust eller inte utan specifika siffror men tjänster har betydligt högre avkastning än produkter idag och det plus spelinkomster bör kunna täcka förlusten på varje enhet. Sedan kommer en del värde ur marknadsandel och branding etc vilket gör det ännu svårare för utomstående att gissa.
Men de skulle troligen inte kunna sälja de första 10 milj. för trippa priset, en stor del av marknaden är barnfamiljer som köper julklappar och som inte lägger 15000 på en jul.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Adam Smith ler från himmelen (eller helvete)

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Äh, grabben trollar ju bara, han skrattar nog gott hela vägen till bitcoingruvan.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Jordan, Jordan, Jordan. Vad skulle du säga om jag under början av pandemin skulle köpa upp alla toarullar i varje butik i din närhet och sen sälja för en löjligt hög summa till dig? Du är ju ändå väldigt sugen på en toarulle och skulle vara riktigt glad för att köpa en. Men visst blir du lite irriterad och arg över att jag köpte upp alla toarullar för att tjäna lite pengar?

Haha roligt hur folk tänker. Scalping förstör bara och förstår inte hur folk kan tycka det är okej och helt normalt.

Dåligt exempel. Du antar följande: 1. Att du kan seriöst köpa allt toapapper. 2. Att det inte finns handservetter och 3. Att jag inte skulle skita i skogen.

Vad händer då da, då sitter du där med en dålig investering...

Haha... Kanske lite extremt att dra ut i skogen... De andra punkterna är fortfarande lämpliga

Permalänk
Medlem

Hmm förstår inte hetsen med att bara måste ha det nyaste nya hela tiden o då går o köper av scalpers, wtf. Tror knappast nån sitter i sjön för att inte ha en vardagslyx vara som ps5, elr nyaste graffet mm.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Kladdpapper:

@Meantek Visst hann du poppa popcorna innan du postade denna nyhet?

Det var ganska lätt att förutse en livlig debatt i ämnet, om inte annat.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Hmm förstår inte hetsen med att bara måste ha det nyaste nya hela tiden o då går o köper av scalpers, wtf. Tror knappast nån sitter i sjön för att inte ha en vardagslyx vara som ps5, elr nyaste graffet mm.

This. Samma sak med tv-serier/filmer/spel... Don't believe the hype!

Permalänk
Medlem

Härligt mumsigt fördomsfull som jag är nu så skulle jag säga att människor som köper av scalpers är even samma människor som förbokar/beställer/köper spel.
Eller ja, jag sätter dessa i samma härliga ospolade toalettstol iallafall.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vore kul att veta hur många som redovisar denna inkomst i sin skattedeklaration.

Kanske ett uppdrag för vårt kära skatteverk att börja granska organiserad försäljning av "begagnade produkter"

Görs redan finns fler såna exempel inom andra "hobby-verksamheter" som tjänar för mycket pengar per år. Problemet är att skattmasen inte hinner jaga alla, men de skulle klämma dit ett par scalpers för att statuera exempel.

Tips är att de flesta av skatteverkets granskningar görs efter tips från grannar o.s.v. Så hittar ni någon som gör det i större skala samla ihop annonser o.s.v. och lämna som tips till skatteverket.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag tänker att det ändå inte drabbar någon fattig? En person som köper en spelkonsol (där det knappt finns nya spel att spela) för överpris har nog ändå råd med det? Finns väl alltid någon som inte har råd och tar ett dumt lån men generellt tänker jag.

Alla förslag i tråden är antingen för krångliga, inkräktar än mer på integriteten eller på drömstadiet "bättre om ingen köper till de höga priserna".

Scalping kommer alltid finnas, eftersom efterfrågan kommer alltid finnas. Enkelt så. Utvecklare och återförsäljare kommer inte göra något åt saken då det är för krångligt att göra en massa anpassningar till något som sker vart femte år eller vad det är.

Sedan är det givetvis så att denne Jordan rättfärdigar sitt beteende, det är högst mänskligt.

Permalänk
Medlem

Jo men tesco köper ju inte sin mjölk hos Walmart och sen säljer walmart mjölk för för en 500% markup.... Tror inte denna Jordan ska jobba med PR.

Visa signatur

Programmerar och spelar (inte samtidigt)

Permalänk
Medlem

”Hade folk inte köpt av dem hade det inte varit ett problem?”

Sant men det betyder inte att man måste tycka om dessa parasiter som inte tillför något värde alls.

Jag själv köper inte av scalpers av ren princip.
Dock har detta resulterat att jag inte varit på koncert med flera av mina favoritband på många år vilket jag tycker är väldigt tråkigt.

Visa signatur

Ghost S1 || 13600k || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att en bättre liknelse är att alla ställen nästan har helt slut på mjölk, så ett fåtal aktörer köper upp resterande mjölk och skapar på så sätt ett oligopol där de sitter på enda tillgången och kan prissätta efter vad ett fåtal människor är villiga att betala istället för efter utbud och efterfrågan som i en fullt fungerande marknad.

Ingenting som inte ungefär har hänt förr och ingenting som inte ungefär kommer hända igen skulle jag tro.

En form av lösning bör väl vara att man vid lanseringar av produkter som anses vara "heta" måste ange personnummer och max får köpa 1 per person? Detta kan ju tas bort när produkten inte längre anses som "het" och vi har en bättre relation mellan utbudet och efterfrågan.

Råder bot på att någon köper 10-20x för att tjäna sig en hacka, även om man handlar på övriga familjemedlemmars personnummer så blir det absolut färre köpta per person

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Tycker nästan att det vore bättre om både producenter och leverantörer skulle öka priserna för att få marknaden i balans.

Det är ju det de har gjort men efterfrågan är gigantiskt. Som exempel så trodde jag aldrig Inet skulle sälja sina EVGA FTW/Kingpin och ASUS Strix -3090s för 25000sek. Men efter några dagar så var de borta. De kommer sannolikt höja priserna ännu mer. Ser framför mej att ett 3090 kommer gå för runt 30000sek när toppen är nådd.

Permalänk
Medlem

Det finns ju lösningar på problemet. Skapa e-handelssajter som inte går att accessa från robotar genom att:

1. Använd Captcha! De är ju ändå framtagna för att förhindra robotar i webbsystem

2. Använd enbart betalningsmetoder som kräver validering, bankid/3D Secure m.fl

3. Använd webb-apier (webservices) som kräver handskakning via säkerhetsprotokoll. Har man inte rätt nyckel så är det stopp. Endast genom att gå via webbsidorna i sig så kan man handla.

4. Kontrollera tiden för ett köp, om det är inom omänskliga tidsintervall så stoppa

5. Kontrollera om flera köp görs från samma IP och vägra (om man bara får handla en vara per användare)

6. Kräv inloggad och registrerad användare för köp. Med en sådan approach kan man slöa ner köpprocessen via 2-parts validering t.ex via SMS med kod. Flera konton mot samma mobilnr kan då spärras.

Det här är ju bara ett axplock åtgärder jag kan komma på direkt ur huvudet för att hindra dessa scalpers robotiserade scripts. Går säkert att jobba vidare på och behöver förmodligen förfinas efterhand som scalpers hittar på motåtgärder. Men, ställer NVidia och andra leverantörer krav på e-handelssajterna att dessa krav ska uppfyllas innan de får sälja den här kategorin varor så skulle vi minska problemet mycket IMHO.

Sen, om alla låter bli att köpa från scalpers så försvann ju marknaden för dom så vi har alla ett eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

När jag läser hur fyndiga de är kommer jag att tänka på hur många briljanta hjärnor som kunde lösa riktiga problem istället arbetar för helt fel saker pga pengar

Skulle inte gå så långt att kalla dem briljanta. De flesta laddar bara ner något program, eller så betalar de för en online-tjänst som gör det åt dem. Möjligtvis att man kan kalla de som skriver programmen osv. briljanta, men även då handlar det till stor del bara om web scraping, något som definitivt inte är banbrytande teknologi.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Är knappast bara scalping, det är slutet på kapitalismen som vi känner till den som närmar sig.

Vi är i en downward spiral av räntesänkningar som knappast går att styra upp längre, hur ska någon med en bostad för 5-6 miljoner i t.ex Stockholm kunna tredubbla sina räntekostnader utan att det påverkar köpkraften? Det räcker knappast med bara miljardärer och multimiljonärer för att hålla uppe bostadspriserna heller. Även om du drar in en mille per år så är ~250 000 mycket mer än ~70 000 i räntekostnader...

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Det finns ju lösningar på problemet. Skapa e-handelssajter som inte går att accessa från robotar genom att:

1. Använd Captcha! De är ju ändå framtagna för att förhindra robotar i webbsystem

2. Använd enbart betalningsmetoder som kräver validering, bankid/3D Secure m.fl

3. Använd webb-apier (webservices) som kräver handskakning via säkerhetsprotokoll. Har man inte rätt nyckel så är det stopp. Endast genom att gå via webbsidorna i sig så kan man handla.

4. Kontrollera tiden för ett köp, om det är inom omänskliga tidsintervall så stoppa

5. Kontrollera om flera köp görs från samma IP och vägra (om man bara får handla en vara per användare)

6. Kräv inloggad och registrerad användare för köp. Med en sådan approach kan man slöa ner köpprocessen via 2-parts validering t.ex via SMS med kod. Flera konton mot samma mobilnr kan då spärras.

Det här är ju bara ett axplock åtgärder jag kan komma på direkt ur huvudet för att hindra dessa scalpers robotiserade scripts. Går säkert att jobba vidare på och behöver förmodligen förfinas efterhand som scalpers hittar på motåtgärder. Men, ställer NVidia och andra leverantörer krav på e-handelssajterna att dessa krav ska uppfyllas innan de får sälja den här kategorin varor så skulle vi minska problemet mycket IMHO.

Sen, om alla låter bli att köpa från scalpers så försvann ju marknaden för dom så vi har alla ett eget ansvar.

"Problemet" med några av dina lösningar är att det blir jobbigt för kunden som då lätt handlar någon annanstans som inte har de här kraven. Så det behövs något övergripande som gör att alla implementerar samma skydd.

Men absolut, någon timeout eller liknande vore en bra idé!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutumba:

Jag tänker att det ändå inte drabbar någon fattig? En person som köper en spelkonsol (där det knappt finns nya spel att spela) för överpris har nog ändå råd med det? Finns väl alltid någon som inte har råd och tar ett dumt lån men generellt tänker jag.

Kan TV3 ha 'Lyxfällan' på bästa sändningstid och en aldrig sinande källa till folk som vill/behöver medverka i programmet så drabbar det nog i stor utsträckning just de som inte förstår bättre (än att vänta tills utbud/pris normaliserats)...

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andyah:

Min tanke också, riktigt i-lands problem. Vi kan byta ut PS5 mot senaste iphone, grafikkort, klocka eller annan el-pryl och folk som inte får tag på objektet blir så jäkla butthurt.
En del går så långt och tycker uppköpet av PS5 kan jämföras med uppköp av mat o medicin. Sen har vi stjärnor som en av mina vänner, hatar scalpers och tycker dem alla ska dö bara för att köpa en PS5 för ca 1000kr mer då "det kosta ju bara en tusing mer..."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storage Jar:

Haha vilka grinollar ni är. Beställ i tid från seriösa butiker så får ni det ni så gärna vill ha. Scalping är coolt. Klart man utnyttjar andras dumhet 😁

Får en känsla av att det är 2 typer av individer som gnäller
1. Dem som inte bokade i tid
2. Dem som inte kom på samma ide

Permalänk
Medlem

De borde vara glada att polisen inte bryr sig. Det här borde vara olagligt. Om den typen av sysselsättning ska vara lagligt då borde man registrera som företag och betala företagsavgifter och skatt. Som det är nu kan scalpers leva på bidrag och parallellt hålla på med parasitaktiviteter.

Jag håller inte heller med om att offren är alla dumma människor som förtjänar det. För det första är det en dyster socialdarwinistisk syn på samhället att se som coolt utnyttjande av de som är mindre begåvade eller informerade.
För det andra om någon jobbar mycket eller har en familj att ta hand om kan det bli svårt att hinna tävla mot botar! Om man har en deadline inför jul eller en födelsedag är det förståeligt att man ge vika och betala ett par tusen extra. Personligen skulle jag inte göra det men jag dömer inte de som gör så.

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 7 9800X3D- RTX4080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

När allting kommer omkring så är dom enda som bär skuld tillverkarna. För små lager, för långsam tillverkningstakt, för låga priser etc.
Skalpers kan bara existera när efterfrågan överstiger tillgång och det i sig kan skalparna inte påverka.

Vill du inte betala 8000kr för att se Iron Maiden om 4 dagar? Köp då inte den där biljetten. Vill du inte betala 10.000kr för ett RTX 3070, gör det då inte. Annars är det den fria marknaden som styr och bevisligen finns det utrymme för inköp, prispåslag, återsäljning och vinst. Vill ingen köpa av skalparna så försvinner dom.
Vill ni att allt skall vara reglerat i minsta detalj så borde ni kanske studera lite Lenin och dom andra goa gubbarna.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W