Permalänk
Medlem

Få bort fittings från slang

Ska sätta ihop en ny loop men kan inte för mitt liv få loss fittings från slangen. Är det någon som har några knep för hur man enklast får av dessa?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Är det inte såna du ska skruva loss för att släppa?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Gänga loss låsringen?

Om det är bra konstruerade kopplingar är hålet invändigt sexkantigt så du kan hålla emot med en insexnyckel där annar är det väl polygrip runt gängorna som gäller och troligen förstörda gängor om låsringen sitter hårt åtdragen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Är det inte såna du ska skruva loss för att släppa?

Hur gör jag det då?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Hur gör jag det då?

Vissa kopplingar tycks ha ett spår för mejsel så du kan hålla emot när du skruvar loss ringen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Fittingsen är sexkantiga inuti, stoppa in en jättestor insex. De är brutalt vassa, fattar inte hur du fått dit dem utan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Fittingsen är sexkantiga inuti, stoppa in en jättestor insex. De är brutalt vassa, fattar inte hur du fått dit dem utan

Jättestor insex? What?

Du vet att insex används till riktigt grova grejor va?...

Eller jag kanske är ute och cyklar men de slangarna är väl inte flera cm tjocka 🤔

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Om du tittar in i kopplingen, så kan den vara sexkantig och det är för att man ska kunna använda en insexnyckel. Nyare kopplingar har det, åtminstone från EK. Då kan du hålla emot med den.

Annars är det nog tänger som gäller. Men då riskerar man att "repa" kopplingen, vilken kan bli fult om det ska återanvändas.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jättestor insex? What?

Du vet att insex används till riktigt grova grejor va?...

Eller jag kanske är ute och cyklar men de slangarna är väl inte flera cm tjocka 🤔

Speciellt 1.5mm insex används för grova grejer...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jättestor insex? What?

Du vet att insex används till riktigt grova grejor va?...

Eller jag kanske är ute och cyklar men de slangarna är väl inte flera cm tjocka 🤔

Svensson använder nog oftast 4? mm ikea insex. EK fittings behöver 8mm, vilket är "jättestort" och inte helvanligt att det finns med i en nyckelsats

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ernesto:

Svensson använder nog oftast 4? mm ikea insex. EK fittings behöver 8mm, vilket är "jättestort" och inte helvanligt att det finns med i en nyckelsats

En standard insexsats för en hundring från vilken butik som helst har ju upp till 10 mm. Men det är klart, de flesta svenssons kanske bara har det de fått med i förpackningen när de handlat DIY.

Men är det inte mejselspår på dem på bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Svensson använder nog oftast 4? mm ikea insex. EK fittings behöver 8mm, vilket är "jättestort" och inte helvanligt att det finns med i en nyckelsats

En normal sats med L-nycklar innehåller normalt sett upp till 10.
Detta ser jag som små insexnycklar..

Det är ju såna man köper till frugan o ha inne om hon behöver fixa nått.

Samt sånt man har några uppsättningar av i garaget för allt småmek.

Jag tycker att det BÖRJAR bli stort över 19mm.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Speciellt 1.5mm insex används för grova grejer...

Jag använder från 1mm till 19mm på jobbet ganska ofta.

Sen finns det ju grova också

När man kommer upp i M30 och liknande med insex.....

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tror det mycket riktigt var en 8a som skulle användas i dessa, jag hade 1,2,3,4,5,6,7,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 men såklart ingen 8a. Det var dock skena i de flesta av dom där en stor träborr passade så det gick bra tillsammans med en pollygrip

Nu har loopen fått nytt liv i ett nytt chassi, tack för alla tips

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig för dig.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]