Kan man få ljud från HDMI till förstärkare från datorn?

Permalänk
Musikälskare

Kan man få ljud från HDMI till förstärkare från datorn?

Hejsan!

Jag på G att köpa lite nytt ljud till datorn och funderar på om man kan koppla ljudet från HDMI från mitt grafikkort till en förstärkare till exempel den här https://www.hifiklubben.se/denon-dra-800h-receiver/dendra800h...

Man kan köra optiskt men det är inte att föredra om man har möjlighet att få ljud över HDMI som jag förstår det

/ flashen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av flashen:

Hejsan!

Jag på G att köpa lite nytt ljud till datorn och funderar på om man kan koppla ljudet från HDMI från mitt grafikkort till en förstärkare till exempel den här https://www.hifiklubben.se/denon-dra-800h-receiver/dendra800h...

Man kan köra optiskt men det är inte att föredra om man har möjlighet att få ljud över HDMI som jag förstår det

/ flashen

Om du inte tänker använda något ljudformat som inte stöds optiskt så ser jag ingen anledning att använda HDMI. Optiska kablar är billiga och ger elektrisk avskiljning, som kan hjälpa mot lite brum och grejer som ibland uppstår.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Javisst. Ställ bara in ljud ut till att det skall gå ut via HDMI. Normalt står det namnet på mottagande enhet (typ Denon i det fallet), men jag kör i princip alltid med ljud ut över HDMI.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Samsung:

Om du inte tänker använda något ljudformat som inte stöds optiskt så ser jag ingen anledning att använda HDMI. Optiska kablar är billiga och ger elektrisk avskiljning, som kan hjälpa mot lite brum och grejer som ibland uppstår.

Hmm jag funderar på det, jag kommer bara att lyssna på musik (FLAC format) och spela lite, inget filmtittande och så

Man kanske skulle köra helt optiskt i så fall?

Skrivet av mpat:

Javisst. Ställ bara in ljud ut till att det skall gå ut via HDMI. Normalt står det namnet på mottagande enhet (typ Denon i det fallet), men jag kör i princip alltid med ljud ut över HDMI.

Det låter positivt, tack så mycket för svaret

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av flashen:

Hmm jag funderar på det, jag kommer bara att lyssna på musik (FLAC format) och spela lite, inget filmtittande och så

Man kanske skulle köra helt optiskt i så fall?

Det låter positivt, tack så mycket för svaret

Ja då är toslink troligen definitivt att föredra för du isolerar datorn galvaniskt mot ljudsystemet, hdmi har ofta ganska bra isolation men toslink gör det perfekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av mrqaffe:

Ja då är toslink troligen definitivt att föredra för du isolerar datorn galvaniskt mot ljudsystemet, hdmi har ofta ganska bra isolation men toslink gör det perfekt.

Perfekt, då blir det toslink!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flashen:

Hejsan!

Jag på G att köpa lite nytt ljud till datorn och funderar på om man kan koppla ljudet från HDMI från mitt grafikkort till en förstärkare till exempel den här https://www.hifiklubben.se/denon-dra-800h-receiver/dendra800h...

Man kan köra optiskt men det är inte att föredra om man har möjlighet att få ljud över HDMI som jag förstår det

/ flashen

Synd att de var USB port på fronten och inte där bak.
Jag kör med USB kabel till min förstärkare eftersom de funkar bäst och de är även de som rekommenderas för musik för min förstärkare, använder en 12m lång kabel.

Permalänk
Skrivet av flashen:

Perfekt, då blir det toslink!

Rent praktiskt fungerar optisk och HDMI lika bra. Skillnaden handlar mer om vilka ljudformat som skall användas. Den optiska signalen kan hantera 32bit/48khz den är utelåst från alla fancy ljud som enbart hanteras utav HDMI.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Buddaz112:

Rent praktiskt fungerar optisk och HDMI lika bra. Skillnaden handlar mer om vilka ljudformat som skall användas. Den optiska signalen kan hantera 32bit/48khz den är utelåst från alla fancy ljud som enbart hanteras utav HDMI.

Aha! Jag kommer enbart att lyssna på FLAC som sagt och spela lite så behöver inte de andra formaten för filmtittande om jag förstår det hela korrekt Detta är enbart till datorn, min förstärkare till TV / hemmabion kör så klart HDMI

Väldigt intressant och ögonöppnande det här

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag sitter och löser detta problem just nu. Om du vill ha mer än 2.0-ljud så krävs HDMI, annars ska toslink fungera bra. Om man vill ha mer än 2.0 kan man få ut ljudet via HDMI till förstärkaren, men jag har själv haft lite problem med att få det att fungera. Det smidigaste ska tydligen vara att duplicera skärmen till förstärkaren och på så sätt även skicka ljudet till förstärkaren.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Buddaz112:

Rent praktiskt fungerar optisk och HDMI lika bra. Skillnaden handlar mer om vilka ljudformat som skall användas. Den optiska signalen kan hantera 32bit/48khz den är utelåst från alla fancy ljud som enbart hanteras utav HDMI.

Nja optiken kan egentligen tekniskt hantera "fancy" också men hdmi verkar ha varit ett sätt att tvinga in DRM system snarare än att det behövdes pga överföringsproblem.
Toslink via enkel (billig) plastfiber har en teknisk bandbredd på över 100Mbit och 32/48 (låter som ett underligt format ?) är inte max idag heller utan 24/192 eller ev 24/384 brukar vara de format som används kommersiellt för musik, material över 24/192 är dock ganska ovanligt,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Saddl3r:

Tjena! Jag sitter och löser detta problem just nu. Om du vill ha mer än 2.0-ljud så krävs HDMI, annars ska toslink fungera bra. Om man vill ha mer än 2.0 kan man få ut ljudet via HDMI till förstärkaren, men jag har själv haft lite problem med att få det att fungera. Det smidigaste ska tydligen vara att duplicera skärmen till förstärkaren och på så sätt även skicka ljudet till förstärkaren.

Hmm okej så man kan inte köra en bas med toslink?
Jag tänkte köra 2.1 för att sedan utöka till 4.1 (2 fram högtalare / 2 bak / 1 sub)
Allting kommer att bli i stereo och skippar surroundljud

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hmm okej så man kan inte köra en bas med toslink?
Jag tänkte köra 2.1 för att sedan utöka till 4.1 (2 fram högtalare / 2 bak / 1 sub)
Allting kommer att bli i stereo och skippar surroundljud

Jag vet inte helt säkert, kanske att det klarar 2.1? Enligt Blue Cine Tech stödjer toslink komprimerad 5.1 så det låter ju inte helt omöjligt.
"For 2.1 audio channels, either device will deliver good audio."

Det bästa är nog om du antingen forskar lite själv eller köper en toslink-kabel och testar Lägg inte alltför stor vikt vid mina ord.

Från Kjell & Co:
"Vid uppspelning av Dolby Digital- eller DTS-ljud på en digital koaxial- eller Toslink-ansluten uppspelningsenhet är det viktigt att välja avkodning i receivern. Detta eftersom varken digital koaxial eller Toslink klarar av att överföra 5.1 LPCM-ljud. Om avkodningen sker i uppspelningsenheten (t.ex. en DVD-spelare) kommer endast stereoljud att skickas till receivern. Det är därför bättre att skicka Dolby Digital- eller DTS-ljudet oförändrat hela vägen till receivern och låta den avkoda ljudet där istället. Vid anslutning med HDMI spelar detta ingen roll, då HDMI kan överföra 5.1 LPCM-ljud (HDMI klarar till och med 7.1 LPCM-ljud)."

Kjell & Co [2]:

Permalänk
Medlem

Toslink fungerar med stereo i 16Khz/44.1Hz (CD), Dolby Digital (AC3) i 5.1, eller DTS i 5.1. Problemet med de senare är att det måste vara komprimerat. Är det en förinspelad fil med 5.1 (som en DVD) är det skit samma, bara att skicka ut den råa filen. Är det live-ljud som från ett spel måste man ha en krets som komprimerar det live - kallas Dolby Digital Live. Var lite på gång på PC för ungefär 20 år sen,men Creative vägrade inkludera det eftersom de ville sälja massor av billiga analoga högtalare istället.

Om man har en sub funkar det ändå. Datorn skickar stereoljud till förstärkaren, som sedan delar signalen baserat på frekvenser och skickar rätt del till subben.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av flashen:

Hmm okej så man kan inte köra en bas med toslink?
Jag tänkte köra 2.1 för att sedan utöka till 4.1 (2 fram högtalare / 2 bak / 1 sub)
Allting kommer att bli i stereo och skippar surroundljud

Jo bas funkar utmärkt.
Och 2.1 innebär inte toppar och bas om du syftar på överföring med dolbykodning utan då är 2.1 front och LFE.
När man pratar om högtalaruppsättningen så likställer man däremot ofta bas med LFE men det är tekniskt inte helt korrekt eftersom basen överförs via huvudkanalerna och LFE är just LFE och inte bas, dekodern brukar däremot blanda ihop LFE och basinformation och köra ut resultatet på subutgången eftersom väldigt få har nån nytta av separat LFE.
Mer avancerade dekodrar brukar ha "bass management" funktionalitet där man brukar kunna styra hur bas och LFE hanteras mer detaljerat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nja optiken kan egentligen tekniskt hantera "fancy" också men hdmi verkar ha varit ett sätt att tvinga in DRM system snarare än att det behövdes pga överföringsproblem.
Toslink via enkel (billig) plastfiber har en teknisk bandbredd på över 100Mbit och 32/48 (låter som ett underligt format ?) är inte max idag heller utan 24/192 eller ev 24/384 brukar vara de format som används kommersiellt för musik, material över 24/192 är dock ganska ovanligt,

Google säger 32bit. Menar att det sedan är PCM som är satt till 48khz om jag nu menar rätt. Det säger optisk på min streamar när jag kör TV
Så klart menade jag angående rättigheter på andra punkten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Buddaz112:

Google säger 32bit. Menar att det sedan är PCM som är satt till 48khz om jag nu menar rätt. Det säger optisk på min streamar när jag kör TV
Så klart menade jag angående rättigheter på andra punkten.

32 bit är udda och fyller ingen vettig funktion vid reproduktion, finns heller ingen normalt tillgänglig elektronik, högtalare, öron som kan hantera en sådan dynamik, kring 20 bitars dynamik ligger ofta den tekniskt gränsen så 24/96 är tekniskt ett så bra format som det behöver vara tills hörselsinnet förändras i grunden.
Cd formatet är bra men det finns lite till att vinna där åtminstone teoretisk men man bör ju tänka på att få når upp dit vid återgivningen då det är svårt (men inte omöjligt) 24/96 däremot är i det närmaste tekniskt omöjligt att nå och upplösningen är också bättre än hörseln så man behöver inte "bättre format" för de ger ingen verklig förbättring som beror på formatet, är det hörbara skillnader beror de på nått annat än formatet i sig, troligen innebär "bättre format" bara större datamängder att hantera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.