Permalänk
Medlem

5600x kylning, höga temps

Testat lite nu och fyfan va den går. Dock med stock kylaren just nu under load får jag ganska höga siffror. runt 85c. idle också får jag typ 50c. Det känns inte helt rätt. Vet att stock inte är speciellt bra men nog känns detta som för höga siffror?

Följd fråga. Är det skadligt? Ska väl inte köra så jätte länge eftersom planen är att köpa nån bättre kylare på BF

Permalänk
Medlem

Kan knappast förvänta dig låga temperaturer med stock-kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik12:

Testat lite nu och fyfan va den går. Dock med stock kylaren just nu under load får jag ganska höga siffror. runt 85c. idle också får jag typ 50c. Det känns inte helt rätt. Vet att stock inte är speciellt bra men nog känns detta som för höga siffror?

Kan även tillägga att i bios ligger den på 58c jämnt. Med 1900rpm. Det måste va nå fuffens. Antingen att jag inte lyckades få fast fläkten helt eller nåt..
Detta kan ju inte stämma

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Kan knappast förvänta dig låga temperaturer med stock-kylaren.

Kollade på en video som benchade 5600x. Då låg idle på 33c. Med stock

Permalänk
Medlem

Du har väl inte glömt ta bort skyddande plasten från fläkten innan du monterade den?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Du har väl inte glömt ta bort skyddande plasten från fläkten innan du monterade den?

Haha nej, jag tog bort den kylpastan som var på fläkten orginal och la eget utav artic.

Permalänk
Avstängd

Vilket program använder du för att kolla temperaturer?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vilket program använder du för att kolla temperaturer?

Kollar både i Core temps 1.16 och AMD ryzen master. Det skiljer några Celsius mellan.
Funkar dessa eller har du något förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik12:

Kollar både i Core temps 1.16 och AMD ryzen master. Det skiljer några Celsius mellan.

Kolla med HW montor. Enda programmet jag litar på De är inte så att dom där andra läser av "Junction temp"?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik12:

Men vad använde dom för chassi i videon du såg? Va det t ex en öppen testbänk? Jämföra temps med andra överlag kan vara tveksamt. Eftersom alla har olika förutsättningar. Hur bra luftflöde har du, vad har du för rumstemp jämfört med personen i videon osv... Och 85c är inte skadligt för cpu'n under load. Men hur som helst, så är ju en bättre kylare att föredra över stock.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Men vad använde dom för chassi i videon du såg? Va det t ex en öppen testbänk? Jämföra temps med andra överlag kan vara tveksamt. Eftersom alla har olika förutsättningar. Hur bra luftflöde har du, vad har du för rumstemp jämfört med personen i videon osv... Och 85c är inte skadligt för cpu'n under load. Men hur som helst, så är ju en bättre kylare att föredra över stock.

Aa sant, han hade öppen testbänk, där sa du något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Kolla med HW montor. Enda programmet jag litar på De är inte så att dom där andra läser av "Junction temp"?

Ska testa med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik12:

Gör du exakt samma sak? Med samma förutsättningar? Olika bänkar kan producera väldigt olika resultat.

Sedan skiljer det från enhet till enhet. Vissa exemplar kan ju kräva mer ström för att nå samma frekvens.

Permalänk
Medlem

Du kanske har fått ett dåligt ex av 5600x. Jag köpte launch 3600, och det enda som tämjer dess temperatur efter att ha testat stockkylare, kylaren ifrån ryzen 2700, evo 212 var en 240mm aio.

hoppas jag har bättre tur med min 5600x som borde dyka upp imorgon.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik12:

Vet inte i just nu, brukade använda hwmonitor men den avläser inte alls temperaturer nu.
Hamnade på max 85c en kort stund i coretemps med en släng av geekbench 5. Låter ju väldigt högt (har inte AMDs kylare), men vet inte om det är korrekt avläsning.
Kompisens 3700x får ca 10c extra med hwmonitor i jämförelse med ryzen master, och enligt AMD så ska deras egna program vara den som är mest korrekt.

Ska lägga fast kylare på nytt imorrn med ny kylpasta, ska se om det gör någon skillnad. Hinner inte idag.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Alright, Då har jag fått lite svar, jag kör på detta för studen, Köper en bättre eftermarknads kylare på BF. Tack ska ni ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vet inte i just nu, brukade använda hwmonitor men den avläser inte alls temperaturer nu.
Hamnade på max 85c en kort stund i coretemps med en släng av geekbench 5. Låter ju väldigt högt (har inte AMDs kylare), men vet inte om det är korrekt avläsning.
Kompisens 3700x får ca 10c extra med hwmonitor i jämförelse med ryzen master, och enligt AMD så ska deras egna program vara den som är mest korrekt.

Ska lägga fast kylare på nytt imorrn med ny kylpasta, ska se om det gör någon skillnad. Hinner inte idag.

Blir bra, då kan du ju säga hur det blev.
Vill tillägga att Ryzen master ger betydlig lägre temps än både HW och Core för mig så, man vet väl aldrig.

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min 5600X, fast har testat både en be quiet! Pure Rock och orginalkylaren. Blir 80 grader i CS:GO, Prime 95 blir den 90 grader+ efter 30 sec innan jag stänger av.

Har monterat om be quiet! kylaren säkert 5 gånger, men får samma resultat. Har öppnat chassit helt för maximalt luftflöde men det gjorde ytterst liten skillnad. Även testat 2 fläktar utan större skillnad. Kylflänsen och kopparrören i på kylarn är inte direkt så man bränner sig när man tar på dom, utan snarare är dom ganska sval.

Om jag i Idle kör fläkten från Auto till max så minskar tempen med 3-4 grader, vilket känns väldigt lite.

Körde MX4 kylpasta på be quiet! kylaren.

Kollat Ryzen Master och HWMonitor, och visst diffar dom en del ibland, men visar ganska ofta ungefär samma temperatur också, så båda går upp högt.

Vad gör jag?

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Avstängd

Jag har inte monterat om kylaren än, men har ni känt på kylflänsarna om de ens är jättevarma. 65w borde inte göra en normal tower cooler speciellt varm alls.

Det borde vara närmast identiskt med 3000 serien. Watten från väggen är i stort sett samma, absolut inga större skillnaden från 3600. Max 2-3w extra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Några förbättringar såhär efter ett tag?
Fick min 5600x förra veckan och kör med Noctua NHu12S,
Tycker tempsen i Load är lite väl högt och diffar olika också.
Kör jag Cinebench R20 så kan cpun dra typ 95Watt och upp till 85-90C direkt. Kör jag CPU-Z stresstest så är det 75W ish och 75 grader stabilt.
Kör PBO med Power Limit "Motherboard". 🤔

Permalänk
Medlem

Testa pbo limits disabled

Permalänk
Medlem

Installerade också en 5600x förra veckan. Först körde jag med stock kylaren, låg med en temp på 46-49 i idle, och 67-69 vid spel (Division 2). Jag bytte sen till en Hyper Cooler 212, och fick efter det 34-35 i idle, och 43-45 vid spel (Division 2). Vid samtliga tillfällen kontrollerade jag via Ryzen Master.

Permalänk
Medlem

Testat att köra PBO limits disabled men drar ändå typ 93W i full Load, 84 grader ungefär. Kanske är normalt vid OC på dessa?

Permalänk
Medlem

Jag kör en 5600x med PBO gräns satt av moderkortet samt -30 på Volt kurva och Asus performance boost aktiv.
I Prime ligger jag på konstant boost på alla kärnor om som lägst 4550-4600Mhz vid en temperatur på som högst 83*c för tcdl/Tdieoch average givarna samt 73*c för CPU, CPU fläkten går här upp till som högst 1500rpm.
Detta är testat i några timmar i sträck och utan avvikelser vid 25*c runt datorn/i rummet.

Kylaren är en Noctua L12s och vid testet är datorn ohörbar på 4m håll (från där den står och bort till soffan) samt fortfarande mycket tyst om man står tätt intill.

Just skillnaden mellan core och die och CPU osv temp tror jag är det som lurar många pga att det inte alltid är tydligt vilken av dessa ett program läser av, eller ?
HW monitor hos mig läser av CPU och Moderkortet använder även den CPU för t.ex. fläkt kurvor och automatiskt nedklockning m.m.

Dock anges CPU temp i vissa fall som någon av dom andra tre temperatur (Tdie, tcdl, average) givarna som finns i CPUn och som, hos mig, tycks ligga typiskt 10*c högre än CPU

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

Gör du exakt samma sak? Med samma förutsättningar? Olika bänkar kan producera väldigt olika resultat.

Sedan skiljer det från enhet till enhet. Vissa exemplar kan ju kräva mer ström för att nå samma frekvens.

Exakt..

Vissa testare kör alla fläktar på max RPM, sen öppet chassi och öppna fönster med direktdrag på datorn.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.