Permalänk
Medlem

Gaming dator hjälp

Hej jag går i tankarna på att köpa en dator att gamea lite på friden på någon vänlig själ som vill hjälpa mig hitta lite passande delar eller något färdigt att köpa?
Buget ligger mellan 10-14k
Utgå ifrån att jag inte kan något själv speciellt inte montera den

Permalänk
Medlem

Vad är det för spel du vill spela och på vilken upplösning?
Ska priset inkludera skärm, mus och tangentbord eller bara burken?

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Lite varierande spel league of legends, cs2, warframe, intresserande av de nya arc raiders tex
Priset var tanken för bara burken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adlan125:

Lite varierande spel league of legends, cs2, warframe, intresserande av de nya arc raiders tex
Priset var tanken för bara burken

Och i vilken upplösning? 1080p? 1440p? 4k?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Och i vilken upplösning? 1080p? 1440p? 4k?

4k känns lite väl saftigt så 1440p eller 1080p tror jag räcker för mig, hur stor skillnad gör de pris mässigt med de två tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adlan125:

4k känns lite väl saftigt så 1440p eller 1080p tror jag räcker för mig, hur stor skillnad gör de pris mässigt med de två tror du?

Du får räkna med ett klart dyrare grafikkort om du vill spela i högre upplösning med högre grafikinställningar.
Kan du tänka dig att spela på low men i högre upplösning är det inte så farligt däremot men det beror på hur kräsen du är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Du får räkna med ett klart dyrare grafikkort om du vill spela i högre upplösning med högre grafikinställningar.
Kan du tänka dig att spela på low men i högre upplösning är det inte så farligt däremot men det beror på hur kräsen du är.

Jag skulle inte påstå att jag är kräsen😂, de ska bara vara till lite spelande på fritiden, vill samtidigt inte vara orolig att datorn inte pallar spelen.
Nu kommer jag dock inte spela de mest krävande spelen tror jag men runt 10-14 tusen känns väll rimligt?

Permalänk
Medlem

https://sharkgaming.se/max-bite-bloodlust

Tittade lite på denna, är den något prisvärd eller sk man leta vidare?

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1717532/datorbygge

Permalänk
Medlem

Nej den är inte så där värst bra för priset. Du vill ha mer än 8gb vram på grafikkortet om möjligt vilket det är för 14k. 9060xt finns i en 16gb variant också. Den har dessutom bara 16gb vanligt ram, 32 hade varit att föredra etc. Det finns en tråd längre ner här i listan om dator budget 12-15k med rätt många förslag. Du kan ju kolla igenom dem. Tyvärr har Ogaming höjt priset på det förslag jag gav från 15.3 till 16.7 vilket kanske bräcker din budget för mycket (o andra sidan var 15 för lågt för den datorn så förståligt) men där finns flertal andra förslag från proshop och inet också. Tänk på att många av dem kommer utan Windows dock.

Edit mitt svar var alltså på din fråga inte på förslaget som kom in medan jag skrev

Permalänk
Medlem

Håller på att kasta ihop ett bygge till dig OP. Kan du bygga själv eller ska du ha tex Inet monterar åt dig med garantier?.

https://www.inet.se/lista/iv1nR/kan-fas-billigare-om-du-monterar-sjalv

]Dator - Kan fås biligare om du monterar själv eller har någon som kan.[/url]

Som CPU vill du inte köra en 6core idag, PS5 etc är "nya" standarden för spel. Dem kör 8cores CPUs, med ^ denna dator kommer du inte behöva uppgradera CPU etc på flera år. Och vill du är det bara kasta in tex en 9800X3D och sedan 64GB ram istället för 32GB, då är din dator framtidssäker för en extremt lång tid.

Med datorn som den är så är det GPU som är din svaga punkt och där är det bara ta ur och sälja den gamla, sen köpa en bättre Alt om du har en GPU idag så hade jag köpt datorn utan GPU och satt in din gamla GPU i vänta på nya generationerna som är på väg.

Där är datorn
Visa signatur

Dator: Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB DDR5 6000Mhz,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.
Skärm: Alienware AW2723DF.

Permalänk
Medlem

Alltså jag är själv en rätt stor förespråkare av x3d CPU men 7600x/9600x funkar ju ända alldeles utmärkt i de flesta fall. I budget 10-14 k tycker jag de känns helt rätt. Hellre försöka få in ett så starkt gpu som möjligt i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymobil:

Alltså jag är själv en rätt stor förespråkare av x3d CPU men 7600x/9600x funkar ju ända alldeles utmärkt i de absolut flesta fall. I budget 10-14 k tycker jag de känns helt rätt. Hellre försöka få in ett så starkt gpu som möjligt i mitt tycke.

Nej. Tyvärr gör dem inte det Har du en tanke på att spela något spel som kommer på marknaden etc som är byggt för "next gen" aka Borderlands 4, GTA6 etc etc så behöver du 8kärnor i din CPU... Så varför ge OP ett råd om en 6core som inte klarar av att driva grejerna/program?.... X3D stacked minne är lika stor gamechanger som att gå från HDD till SSD.

OP kan du lägga till lite pengar om du MÅSTE köpa idag så gör det, annars vänta tills 28e November och köp grejerna på Black Friday, då får du rea på i stort sätt allt.

Tänk såhär: Vill du få lagg/massa problem eller att sakerna inte ens startar, till att det bara flyter?... Saker får vara billiga, men att vara dumsnål kommer inte lösa sig. Köper du en 6core idag är det mer för att surfa eller se på film/Jobba lite med excel tex.

7600X/9600X är en bra CPU för budget budget. Däremot är ju CPU hjärtat i datorn, inte som RAM eller en hårddisk du kan köpa en större/mer senare. Du måste byta den om den inte har det du behöver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymobil:

Nej den är inte så där värst bra för priset. Du vill ha mer än 8gb vram på grafikkortet om möjligt vilket det är för 14k. 9060xt finns i en 16gb variant också. Den har dessutom bara 16gb vanligt ram, 32 hade varit att föredra etc. Det finns en tråd längre ner här i listan om dator budget 12-15k med rätt många förslag. Du kan ju kolla igenom dem. Tyvärr har Ogaming höjt priset på det förslag jag gav från 15.3 till 16.7 vilket kanske bräcker din budget för mycket (o andra sidan var 15 för lågt för den datorn så förståligt) men där finns flertal andra förslag från proshop och inet också. Tänk på att många av dem kommer utan Windows dock.

Edit mitt svar var alltså på din fråga inte på förslaget som kom in medan jag skrev

Ja man kan ju konfigurera den och byta till 16gb varianten 9060 för bara 280kr extra och även lägga till 32gb ram för att landa på 14209kr är detta ända dyrt för vad jag betalar för?
Har tyvär ingen kunskap att montera saker själv (vågar inte ge mig på det riktigt) och känner ingen som kan heller så plug and play är tyvärr de som gäller för mig

Permalänk
Medlem

Ja alltså båda de förändringarna är värda det extra priset tycker jag. Ser nu också att du t.o.m. kan få avdrag på priset genom att byta processor till 7700! Där får du de 8 kärnorna dessutom. Datorn blir mycket mer prisvärd med dessa 3 förändringar. Sen är det lite budgetval för övrigt moderkort tex. Känner inte till det nätaggregatet. Känner inte heller till företaget. Du har ju också fått förslag på inet byggen dock. Inet monterar till dig mot en avgift. Tänk på att Windows inte är tillagt till dessa dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adlan125:

https://sharkgaming.se/max-bite-bloodlust

Tittade lite på denna, är den något prisvärd eller sk man leta vidare?

Skrivet av Johnnymobil:

Sen ifrån den tråden du nämnde såg denna burk ifrån proshop
https://www.proshop.se/Guides/PcAssembling/8063773?selectedIt...

är den kanske ett bättre alternativ? Sen känner jag inte till den så mycket från innan är de egen montering från dom som gäller eller kommer den färdig?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den datorn ser bättre ut som helhet ändå. 5060ti (16gb varianten finns också 8) är något bättre än 9060xt (iofs ganska lite men ändå). 9600x är marginellt bättre än 7600x. Sen tycker jag det känns som den har lite stabilare delar som helhet. Men den kommer inte med Windows så det måste du lägga till för i modifieringen eller fixa själv. Går att byta upp till 8 kärning processor också men då sticker priset.

Permalänk
Medlem

Du kan också titta på de förslag på inet byggen du fått. Beror på hur långt du vill sträcka budget också. Håller egentligen med om att att x3d är bättre och mer framtidssäkert. Man kan också sträcka sig till ännu lite bättre grafikkort. Men allt beror på hur mycket du är villig att betala

Permalänk
Medlem

Johnnymobil ska du ge OP tips ska du faktiskt ha koll på grunderna, återigen alla spel som nu byggs är anpassade till denna generations konsoler som är PS5/Xbox etc, dem kör en 8core CPU med SSD etc.

Det är inte "bara" med en 6core vs 8core, fattas det kärnor/trådar så kan du inte lösa det med att "kasta" in mer, det finns eller så finns det inte så simpelt är det, försöker du köra en applikation utan att ha grundkraven som ställs så kommer det lagga brutalt eller rentav bara krascha helt.

Till dig OP, allt blir brutalt mycket enklare om du kan göra saker själv men här rekommenderar jag dig att köpa en montering då du får 2 - 3 års garanti av firman, om du läste mitt inlägg så vänta tills den 28e November aka Black Friday då det kommer säljas/lagerrensas på i princip allt gammalt som ligger.

Till grafikkort så kör du 16GB, du har inget val. Kolla youtube, 16GB är också vad konsollerna kör, ligger du på 8/12GB kommer du få slut och då kommer det lagga oavsett vad du gör.

Var inte dumsnål, det kostar att köpa en dator tyvärr.

Mitt tips är att köpa en bra GRUND i datorn, sen när du känner att du VILL köpa ett nytt grafikkort eller du känner att du vill ha det är det bara köpa ett och sätta in OP

Visa signatur