Veckans fråga: Förbokar du spel?

Permalänk
Medlem

sist jag förhandsboka ett spel var 2005, i väntan på World of WarCraft. Men nej inget jag gör.
men om man räknar Early Access som förhandsbokning så har jag gjort det flera gånger.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Det finns ett par spelserier jag alltid förbokar enbart för att jag vet att jag kommer få ut de timmarna value ur dem jag förväntar mig. GTA, nya WoW expansioner och Battlefield åker i varukorgen direkt de görs tillgängliga, resten får vänta tills en, två veckor efter launch för att se reviews och generella åsikten!

Permalänk
Medlem

Om det finns finansiärer i ryggen, etablerade utgivare osv, absolut inte. Drakarna har råd att vänta på mina pengar.

Om det är en liten studio som spänner bågen och kan behöva lite kassaflöde, absolut.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Nja det beror på hur man ser det. Jag har förköpt/bokat det två senaste wow expantionerna.
Men det är ju samma spel bara nya äventyr 😎

Permalänk
Medlem

Inte förbokat sen spel levererades fysiskt på små plastskivor. Wishlistar intressanta spel och läser recensionerna när spelet kommit ut.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Finns absolut ingen anledning att förhandsboka spel enligt mig, åtminstone inte för PC då man snabbt kan ladda ner spelen dag 1 via deras tjänst. Köper dock aldrig hårdkopior av spel utan endast digitalt.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Enda jag köper innan lansering är FFXIV expansioner men jag ser det som mer content till ett MMO så det är väl som ett stort DLC. Övriga: inte en chans! Har ingen brådska att spela något opolerat spel vid lansering. Lägger till det på steams wishlist och väntar på 75% off vid någon sale och hugger det då om det är intressant.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Om det finns finansiärer i ryggen, etablerade utgivare osv, absolut inte. Drakarna har råd att vänta på mina pengar.

Om det är en liten studio som spänner bågen och kan behöva lite kassaflöde, absolut.

+1
Exakt så resonerar jag också.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

Beror på spel men väldigt sällan. Brukar vänta 3-6mån efter release och köpa för halva priset istället.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Förbokade No Mans Sky (Främst för att jag höll på med streaming då och det var så pass hypat att det var ett guldläge att få nya tittare) samt Cyberpunk 2077 då jag älskade Witcher-serien och hade höga förhoppningar på CDPR.

Som ni kan se på ovan så älskar jag att gå på nitlotter. 2 av 2 förbokningar varit fiasko. Haha
Aldrig mer!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Nej det är som att bre knäckebrödet med hålen uppåt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Bara collectors edition/limited edition där det följer med figurer eller liknande som jag vill ha
Vanliga versioner får vänta, och då blir det oftast digitalt jag köper dom.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Musikälskare

Inte efter wc3 fiaskot

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte och har aldrig förstått hysterin med att boka digitala spel överhuvudtaget. Dem tar inte slut, hyllan blir inte tom ... 🙄🙄🙄

Permalänk
Lego Master

Nope. Vara vid betalning.

Skrivet av Dinoman:

Nej det är som att bre knäckebrödet med hålen uppåt.

Amen, brother.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Skulle skaffa Fallout 76 och hade förbokningen klar. 2 veckor innan launch och alla issues uppdagades så blev jag väldigt skeptisk. När folk sedan inte fick sina grejer och spelet verkade shit så avbokade jag. Har inte förbokat sedan dess.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nej, köper helst spelen när de blivit kompletta och patchade osv. Dvs helst i form av samlingsutgåva/GOTY-edition som även den hunnit patchas.
Om man förbokar innebär det ju att man får spela ofärdiga och buggiga spel, som dessutom kan vara för krävande för aktuell hårdvara. Betydligt bättre att ligga långt efter i det.

Har man en lång backlog så har man ju ingen panik med att ha det senaste direkt. I dagsläget ligger väl backloggen på runt 15-17 år el så, men blir väl kanske att återuppta spelande någon gång när det blir ny maskin. Även om jag hållit mig någorlunda uppdaterad kring aktuella spel under hela den tiden.

Har nog bara förbokat ett enda spel någonsin:
Red Alert 2
Minns att jag var och hämtade ut det på Posten på releasedagen.

Sen har jag köpt ett fåtal spel rätt tidigt efter att de släppts.
Bl a Operation:Flashpoint köptes i butik på releasedagen el om det var dagen efter.

Permalänk
Medlem

”Ja, men bara i de fall där jag inte behöver betala vid bokning” eller det går att få en återbetalning. Eller när recensioner kommer ut några dagar innan release och man vet att det kommer vara ett väl ihopsatt spel. Känner att det finns så många säkerhetsspärrar så man behöver knappt oroa sig. Det är snarare ”aha den här månaden har jag lite extra pengar över, jag förbokar nästa (exempelvis) Assassin’s Creed som släpps om fyra månader”. Är det bra? Toppen! Stinker det? Jag kommer få tillbaka pengarna och till och med ha ett par hundringar extra den månaden. Den enstaka fysiska samlarutgåvan per år tar jag på klarna och kan lätt avboka utan att ligga ute med pengar om det recenserar uselt.

Visa signatur

i5-13600KF, ASUS TUF 3080Ti, 32GB (2x16), B760-I Gaming, NR200P
Samsung G9, 32:9 @5120x1440 / LG CX 65” @4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

sist jag förhandsboka ett spel var 2005, i väntan på World of WarCraft. Men nej inget jag gör.
men om man räknar Early Access som förhandsbokning så har jag gjort det flera gånger.

På sätt och vis får man nog räkna early access som förbokning.

En risk med Early access är att spelet aldrig blir klart.
Samtidigt är det ju ett rätt bra sätt för utvecklarna att få in pengar under just utvecklingen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Efter AC Unity,, Not anymore

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Svarade ja, men vill försvara mitt ja.

Förbokar endast spel/DLC som jag vet om att jag kommer spela, så inget jag gör som standard, ligger efter med alla spel i vilket fall.

Eller om det är spel från Fatshark, för de har en speciell plats i mitt hjärta.

Permalänk
Medlem

Bara World of Warcraft expansioner, andra spel köper jag bara på steam rea.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Förbokade förvisso WoW: Shadowlands som expansion, men vanligen inte.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Bara World of Warcraft expansioner, andra spel köper jag bara på steam rea.

Samma här!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Det närmsta jag kommit att förboka ett spel var att köpa StarCraft 2 en eller två dagar efter att det släppts...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Förbokar väldigt få spel, endast titlar jag är extremt sugen på så som Cyberpunk, Kena och Diablo 2 remastern.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Om det finns finansiärer i ryggen, etablerade utgivare osv, absolut inte. Drakarna har råd att vänta på mina pengar.

Om det är en liten studio som spänner bågen och kan behöva lite kassaflöde, absolut.

Exakt så. Jag köpte "Kingdom come Deliverance" enbart för att konceptet kändes väldigt intressant och att de behövde hjälp. Köper inte heller i förväg av drakarna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Sist jag förbokade ett spel var på den tiden när man behövde säkra en fysisk kopia innan butikerna gapade tomma. Med dagens digitala distribution ser jag inte någon mening med förbokning.

Dock öppnar jag ofta plånboken för spelbara 'Early Access'-titlar vilket kan tolkas som en form av förbokning så rösten föll därför på 'Ja'

Permalänk
Medlem

Inga problem med att förboka, man tar det ju på faktura så kan man ångra sig om det kommer fram i de första recensionerna att det är ett totalt haveri.

I praktiken har det bara blivit Nintendo-spel som har förbokats de senaste åren, och det får ju sägas vara i princip riskfritt, det ingår liksom i konceptet att de levereras färdiga.

Skulle kunna förboka Rockstar-spel också, där vet man också att det är åtminstone i princip färdigt, eventuella buggar kommer att lösas tätt inpå release. Elder Scrolls kan ju funka med, det brukar också vara contentmässigt färdigt, och buggarna kommer ju aldrig att fixas hur länge man än väntar, så man kan lika gärna vara med från start.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"