Anandtech recenserar förrymd Intel Core i7-11700K "Rocket Lake"

Permalänk
Melding Plague

Anandtech recenserar förrymd Intel Core i7-11700K "Rocket Lake"

Med drygt tre veckor kvar till lansering djupdyker Anandtech i den Core i7-processor som redan hittat ut på marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite besviken på 11 serien. Tråkigt för Intel och tråkigt för mig

Permalänk
Medlem

Ojoj, inte bra för Intel om detta stämmer. Kan bara räddas med en prislapp runt 3500-4000 SEK för att vara konkurrerande med 5800X?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Citat:

Notice

The official launch date for these processors, and full reviews, is March 30th. We are currently under NDA with Intel for the information that has been provided by Intel, and will publish that information in due course. However, as noted in a number of press outlets, some units have already been sold at retail before that sales date. Units obtained by that method are not under NDA by definition, and we obtained the Core i7-11700K for this review at retail, and as such we are not under NDA for any information we have obtained through using this processor.

Before publishing this review, we gave Intel advance notice to respond to us having a full review ahead of the formal release. Our email seemingly generated some excitement inside (and to our surprise, outside) Intel, but we received a response from Intel stating that they had no comment to offer.

Jag blir lite förvånad av det här.
Jag vet att det har varit möjligt för vissa att få tag på denna Core i7-11700K.
Men tänkte att eftersom de större nyhets sidorna normalt brukar vara under NDA så får de troligtvis inte publicera tester ändå.

Att det i så fall bara blir hobbyister som inte har de avtalen som kan göra tester.
Men det blir också konstigt.

Så på så sätt kanske det inte är så förvånande.
Men ändå så trodde jag inte att Intel skulle tillåta det.
Udda men intressant situation.

SweClockers har inte lyckats få tag på något exemplar?
Eftersom ni tidigare skrev att de gick att köpa så finns möjligheten för er att ha varit tidigt ute.

Jag har inte läst testet ännu så har än så länge inga kommentarer om testet som sådant.

Permalänk
Medlem

På 11700k har IPC stigit men svarstiden till L3 minnet har stigit 17% mot 10700K (50,9/43,4= 1,17) vilket gör att IPC förbättringen i spel prestanda helt äts upp och blir i dagsläget inte snabbare än sin föregångare.

@Yoshman hur mycket kan en ny BIOS tänkas förbättra detta eller är det kört för Intel?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag blir lite förvånad av det här.
Jag vet att det har varit möjligt för vissa att få tag på denna Core i7-11700K.
Men tänkte att eftersom de större nyhets sidorna normalt brukar vara under NDA så får de troligtvis inte publicera tester ändå.

Att det i så fall bara blir hobbyister som inte har de avtalen som kan göra tester.
Men det blir också konstigt.

Så på så sätt kanske det inte är så förvånande.
Men ändå så trodde jag inte att Intel skulle tillåta det.
Udda men intressant situation.

SweClockers har inte lyckats få tag på något exemplar?
Eftersom ni tidigare skrev att de gick att köpa så finns möjligheten för er att ha varit tidigt ute.

Jag har inte läst testet ännu så har än så länge inga kommentarer om testet som sådant.

LTT gick igenom det igår och sa i kort att om informationen finns ute så räknas inte NDA. När alla kan köpa denna cpu från en vanlig butik så är infon ute och Anandtech har mest troligt inte ens fått en cpu från Intel än.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Antar att eftersom Intel inte givit Anandtech CPU'n utan den är köp över disk så gäller inte ev NDA just denna.
AVX - 512 var ju ett vist lyft i prestanda.
Dock att man använt en 1,9 Kg kopparkylare känns ju lite speciellt. Hoppas det inte är ett krav för att nå denna prestanda även för icke AVX-512 användning. En stor fråga är ju priset och även vad moderkortet kommer kosta. Blir det ett krav med dyrare kort som har bra VRM för att kunna nyttja processorn till fullo är ju en fundering . Det känns inte riktigt värt detta just nu (om man inte kör AVX-512) att köpa denna utan isåfall vänta på nästa generation som ju är ryktad till att komma i år Den kommer ju kräva ny socket och därav nytt moderkort. Känns oxå lite snålt med 20 kanaler PCIE 4.0.. blir bara 4 kanaler för Nvme .

Permalänk
Medlem

Nästan så att jag funderar på att slå till på en 10900k nu istället.
Tråkigt att sitta och vänta på cpu som inte är bättre, har ett nytt Maximus XIII Hero som ligger i kartongen.

Vad hade ni gjort?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Ja finns en produkt för försäljning så är det fritt fram att recensera den. Sen kan ju fler detaljer komma fram när ett stort antal tester gjorts, men några större skillnader än att strömbudgeten kanske hålls nere av vissa moderkort lär inte visa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

LTT gick igenom det igår och sa i kort att om informationen finns ute så räknas inte NDA. När alla kan köpa denna cpu från en vanlig butik så är infon ute och Anandtech har mest troligt inte ens fått en cpu från Intel än.

Om man får tro HU https://www.youtube.com/watch?v=G8VjniMb7No så har de haft sitt recensionsex ett tag nu.. men de hade fått det via moderkortstillverkare och inte Intel.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av BergEr:

LTT gick igenom det igår och sa i kort att om informationen finns ute så räknas inte NDA. När alla kan köpa denna cpu från en vanlig butik så är infon ute och Anandtech har mest troligt inte ens fått en cpu från Intel än.

Det där kan förstås variera också från avtal till avtal. Förr var det inte ovanligt att NDA innebar att en publikation förband sig att inte skriva något alls om en produkt innan ett visst datum.
Men numera är det ju oftast bara ”du får inte sprida vidare info som vi gett er” dvs om det finns en tredjepartskälla man kan komma åt eller om man kan få tag på en produkt i förtid genom andra källor så är NDAn inte applicerbar.

Dock kan det här i allra högsta grad få konsekvenser ändå. Tex att Intel undanhåller framtida testexemplar eller inte bjuder in till briefings etc.
Nu tror jag iofs att Intel är så pass ”professionella” att de inte gör så. De är ganska stelbenta och ”by the book” - inte sällan på ett bra sätt då det innebär att de inte håller på med den typen av trams, ”utpressning” och andra hyss som vissa andra aktörer gör.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Nästan så att jag funderar på att slå till på en 10900k nu istället.
Tråkigt att sitta och vänta på cpu som inte är bättre, har ett nytt Maximus XIII Hero som ligger i kartongen.

Vad hade ni gjort?

Hade behållt 8700k och väntat tills DDR5 istället. Men om du behöver ny CPU nununu så går ju 10700k ibland för knappt 3000-3300.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande i lager och redo för köp hos Mindfactory.de.

https://www.mindfactory.de/product_info.php/Intel-Core-i7-117...

Känns som att ryktena inte hjälpt Intel denna gång. Hade räknat med något betydligt mer imponerande, men kul att äntligen se en ny arkitektur i alla fall. Hade förmodligen varit väldigt konkurrenskraftig om Intel hade kunnat följa sin ursprungliga tidsplan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Nästan så att jag funderar på att slå till på en 10900k nu istället.
Tråkigt att sitta och vänta på cpu som inte är bättre, har ett nytt Maximus XIII Hero som ligger i kartongen.

Vad hade ni gjort?

10700K eller 10850K. Låt plånboken avgöra.

Visst kan du vänta tills nästa generation Intel (12-serien) och DDR5 men det lär dröja. Samtidigt så är du inte flaskad med en 10700K direkt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Nästan så att jag funderar på att slå till på en 10900k nu istället.
Tråkigt att sitta och vänta på cpu som inte är bättre, har ett nytt Maximus XIII Hero som ligger i kartongen.

Vad hade ni gjort?

Hade gjort mig av med moderkortet och skaffat 5600X/5800X beroende på behov. Kan du inte få Intel för mycket billigare och har tid att vänta på lager för ryzen finns det annars ingen anledning att köpa det näst bästa.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Vänta va? Hela poängen med rocket lake skall ju ha varit att ge AMD stryk I åtminstonne spel. Men Intel misslyckad alltså med detta trim möjligen för sen absoluta toppmodellen? Märkligt. Hade kanske varit smartare att bara köra vidare på
10-serien och använda det faktum att man faktiskt kan köpa den som USP.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

https://images.anandtech.com/doci/16535/Latency-cycles_575px.png

På 11700k har IPC stigit men svarstiden till L3 minnet har stigit 17% mot 10700K (50,9/43,4= 1,17) vilket gör att IPC förbättringen i spel prestanda helt äts upp och blir i dagsläget inte snabbare än sin föregångare.

@Yoshman hur mycket kan en ny BIOS tänkas förbättra detta eller är det kört för Intel?

Latens för L1$ och L2$ borde rimligen inte kunna påverkas alls av BIOS/UEFI, dessa dikteras helt av CPU.

AnandTech nämnde att resultatet för L3$ var lite märkligt givet att Sunny Cove inte har motsvarande problem. För L3$ och RAM finns det viss möjlighet för BIOS/UEFI att påverka, men kan ju också vara så att något inte gick helt enligt plan med bakporteringen...

Cyprus Cove och Sunny Cove ska i grunden vara exakt samma mikroarkitektur, fast på olika tillverkningsnoder (vilket då betyder att de ska prestera identiskt vid samma frekvens, fast Sunny Cove lär ha bättre perf/W). Innan vi sett officiella tester av Cyprus Cove går det inte med säkerhet veta om de också är samma i praktiken, risken finns att man fått tulla på något.

Intel gick i.o.f.s. själva ut under CES2021 med jämförelse mellan 11900K och 5900X där den förra hade ett försprång i spel. Det borde inte vara någon större skillnad mellan 11700K och 11900K i spel, så vill nog ändå vänta till produkten är lanserad skarpt.

Har å andra sidan lite svårt att vara entusiastisk inför Rocket Lake S, enda spännande är att den kanske faktisk går att köpa (om leverans av min 5950X flyttas ännu en månad känns det allt mer lockande att leva vidare med 3900X och gå på Alder Lake S i stället, tror på Golden Cove och tror även "big.LITTLE" är rätt även på desktop givet hur extremt TDP-begränsade x86 CPU blir >8 kärnor och TDP <200 W).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vänta va? Hela poängen med rocket lake skall ju ha varit att ge AMD stryk I åtminstonne spel. Men Intel misslyckad alltså med detta trim möjligen för sen absoluta toppmodellen? Märkligt. Hade kanske varit smartare att bara köra vidare på
10-serien och använda det faktum att man faktiskt kan köpa den som USP.

Ja, som det ser ut så är IPC visserligen bra, men den har betydligt mer cache latency än Comet Lake vilket enligt Anandtech "nollar" IPC i just spel. 5800X är helt enkelt en bättre spelprocessor. Vilket reflekteras i priset.

"game cache" någon? LoL

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Min 8700K kommer jag behålla nåt år till tror jag men det enda man kan ta från den där recensionen är att man ska köpa en 5800X istället, lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Min 8700K kommer jag behålla nåt år till tror jag men det enda man kan ta från den där recensionen är att man ska köpa en 5800X istället, lol.

Ja, och dom verkar ju gå att få tag på också, till skillnad mot 5600X/5900X/5950X. Brasklabb för priset, om Intel dumpar sina processorer, samtidigt verkar Intel behöva dyrare kylare vilket äter upp en del av skillnaden samt att det finns ett antal bra B550-moderkort runt 1500Kr. Z590 av bättre snitt blir nog ingen billig historia.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, som det ser ut så är IPC visserligen bra, men den har betydligt mer cache latency än Comet Lake vilket enligt Anandtech "nollar" IPC i just spel. 5800X är helt enkelt en bättre spelprocessor. Vilket reflekteras i priset.

"game cache" någon? LoL

Det har blivit en ding ding värld. Just priset är ju något som ofta knorras om när det gäller 5800X. Själv väntar jag med uppgradering tills 5900X finns att köpa. Blir en trevlig svansång för mitt Crosshair VII, och efter det får jag väl bli en sådan som inte uppgraderar på ett tag då jag dels blivit farsa nu och dels ogillar att byta moderkort. Men som läget är nu så ser det ut som jag får vänta. Inget som finns på marknaden går ju att köpa i verkligheten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

11900k med sina högre frekvenser kan säkert göra lite bättre, men räkna med värme om de ska slå AMD...

Permalänk

Ja jag sitter nöjd kvar på 9900KS ett tag till. Hade inte direkt några planer att byta upp mig ändå, det blir väl inte förrän PCIe 4.0 gör nån större skillnad i spel jag tänkt spela.

Permalänk
Medlem

Måste var en jäkla brist nu. Snart mitten av mars. Jag har dock hittat 5900x och 3080. Hade tur då jag väntade max en vecka på dessa.
Får se om denna nya arkitektur kan få upp ångan med 10nm sen. Nu verkar det ingen höjdare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Så intel har altså gjort en bulldozer denna gången...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Ja jag sitter nöjd kvar på 9900KS ett tag till. Hade inte direkt några planer att byta upp mig ändå, det blir väl inte förrän PCIe 4.0 gör nån större skillnad i spel jag tänkt spela.

PCIE4 kommer inte göra skillnad i spel före PCIE5 släpps i alla fall (nästa år)

Skrivet av Bernd_P1:

Så intel har altså gjort en bulldozer denna gången...

Absolut ingen bulldozer, men en processor som är något sämre än konkurrenternas. Denna processor verkar ju långt ifrån att vara en direkt flopp, men också långt från vad man kunde förväntat sig från en ny arkitektur...

Permalänk
Medlem

AMD ringde och ville ha tillbaka sin Bulldozer...

Permalänk
Medlem

En nyhet som verkar vara ganska nedslående - Intel står och stampar just nu.

Ett nytt modellnummer gör ingen glad om prestanda inte skiljer sig.

Själv sitter jag och försöker gissa om kommande Threadripper från AMD kommer att passera 100k på Passmark-test.

Permalänk
Medlem

Gött att Intel får på näbben. Det kan dom ha efter år av arrogans.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Har kört på intel sedan 2001. Just nu har jag en 3930K som jag vart väldigt nöjd med. Men nu behöver jag verkligen uppgradera. Jag är ärligt besviken på intel och har bestämt mig för Ryzen 5000. Tråkigt med tempratur och max 8-core.