Anandtech recenserar förrymd Intel Core i7-11700K "Rocket Lake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Då var jag den enda PC-snubben på IT på den tiden (Ericsson Gävle) och jag hade precis installerat 500 PC nätanslutna för Pathworks/LAT (inte tcp/ip) till våra VMS-servers var det rätt bråda tider. Fick förklara, speciellt för Q-snubbarna, vad som gällde tills deras datorer räknade rätt igen.

<edit>Jepp, jag är pensionsmässig. Har hunnit med att handknacka assembler för t.ex. z80, 6502, 6800, 8086 när det var "hett". </edit>

Sticker ut näsan och påstår att Ericsson SH888 är den bästa GSM Mobilen som tillverkats!

Farsgubben hade en via jobbet som sedemera blev min första mobil år 2002 efter att han övergått till nokia.

tappade den ur toppen på lisebergsbanan rakt ner i asfalten med endast lite slrap på antennen.

den ligger här hemma fortfarande i någon låda och fungerade senaste gången jag startade den.

Seden blev det T310 K700i W800i och en w320 tror jag det var.

Blev aldrig någon T28 tyvärr även om jag dreglar över dom på nätet ännu idag..........

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

Sticker ut näsan och påstår att Ericsson SH888 är den bästa GSM Mobilen som tillverkats!

Farsgubben hade en via jobbet som sedemera blev min första mobil år 2002 efter att han övergått till nokia.

tappade den ur toppen på lisebergsbanan rakt ner i asfalten med endast lite slrap på antennen.

den ligger här hemma fortfarande i någon låda och fungerade senaste gången jag startade den.

Seden blev det T310 K700i W800i och en w320 tror jag det var.

Blev aldrig någon T28 tyvärr även om jag dreglar över dom på nätet ännu idag..........

Inte för att det är rätt tråd att diskutera detta i men jag glömmer aldrig min Ericsson R310. Fick byta ut den till slut för att jag blev så trött på den, för sönder gick den ju aldrig! Och batteriet räckte i flera veckor.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Har en i7-3770K och klarar mig helt ok fortfarande. Börjar klia efter en ny PC men kommer nog vänta lite till.

Först tänkte jag Alder Lake men kommer nog försöka vänta ytterligare lite. Precis som @Yoshman skriver så kan nog färre stora kärnor vara ett bra koncept. Under förutsättning att hårdvaran och OS och hantera det rätt.

Kan väl möjligen hända att det blir barnsjukdomar i början? Så vänta till t ex Ocean Cove (som jag tror efterföljaren är) kan nog vara bra om man vill vara på det säkra. Om nu datorn håller så länge.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Dels är jag är lojal mot dem som är lojala mot mig, sen värderar jag stabilitet framför bättre prestanda i benchmarks. AMD valde att inte ta ansvar för sina trasiga K6-2:or en gång i forntiden, vilket är ett av skälen till att jag inte har köpt en produkt av dem sedan 1998.

Långsint? Nädå, jag kan förlåta, men jag kommer aldrig glömma.

Hur är Intel lojala mot en enstaka slutanvändare i vårt avlånga land? Nästan dagisnivå att basera nutida åsikter på något halvkasst RMA-ärende från förra millenniet. Personen som hanterade det ärendet jobbar ju lika gärna på Intel idag, och den typen av bemötande kan man ju få när och var som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Inte för att det är rätt tråd att diskutera detta i men jag glömmer aldrig min Ericsson R310. Fick byta ut den till slut för att jag blev så trött på den, för sönder gick den ju aldrig! Och batteriet räckte i flera veckor.

Också oft, men fantastisk lur idd! Pappa lyckades dock slita ut hela 3 st (en av dem ska dock ha en eloge då den överlevde att bli överkörd av en traktor)

Men ont, lite trist resultat på den här processorn, känns ju inte riktigt lönt att göra hoppet till 11th gen om man sitter på 10th gen precis. Dock släpps de för samma pris i Sverige som 10th vid release så lär de säkert sälja en del ändå, bara baserat på tillgänglighet.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är det inte enda anledningen, som sagt. Det bygger i hög grad på att jag upplever att Intel haft en designfilosofi som gjort att deras system varit enkla att bygga ihop, fungerat på första försöket och i det stora hela varit väldigt pålitliga.
Jag håller med. Sedan 4-5 år tillbaka försöker jag hålla mig såpass uppdaterad att jag vet ungefär vad aktuella AMD-prylar går för, och har även rekommenderat dem till folk som efterfrågat prestanda på områden där Intel ligger efter.
Jo, det är otvivelaktigt så. Jag har övervägt att köpa AMD, jag är bara inte i ett läge där det har spelat någon avgörande roll för gaming ännu.

Tack för ditt inlägg, jag tror det här är det bästa jag har läst av dig någon gång. <3

Tack själv.<3 är skönt när man kan prata om saker utan att det blir skyttegravskrig och även jag har rekommenderat Intel till folk där det passar deras use case. Det börjar bli så nu att AMD är såpass på fötterna att de har börjat dra en del fulingar, och många kanske har fått uppfattningen att jag skulle försvara AMD i det för att de är AMD men det är inte så jag funderar utan jag ger beröm när jag tycker företag gjort något bra, och ger dem skit när jag tycker de gjort något dåligt. Att andra tycker att kortsiktig vinstmaximering ursäktar vad som helst rör mig inte i ryggen. Utan jag ser mer till om det gynnar mig som konsument, eller om det missgynnar mig som konsument. Vad företaget heter struntar jag i. Och det är skönt när folk fattar det så att man kan diskutera saker utan pajkastning så tack själv för en trevlig diskussion i god ton

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Menar du att du hellre sitter med en objektivt sämre produkt bara för att det är ett visst märke? Låter ju rationellt och sunt måste jag säga.

Sånt där är ju lite farligt att säga, om man vill vara objektiv. För mig har min absolut bästa CPU jag någonsin skaffat varit en 7700K, den var tokstabil. Krashade 2 gånger under tiden jag hade den (tre år). Båda gånger efter drivrutinsinstallation utan att jag startat om. Uppgradera inte BIOS mer än när jag skaffade den. För en som tycker stabilitet är kung blir det inte bättre än så här. Massa virtual machines samtidigt som gaming och allt bara fungerar, för evigt.

Medan någon annan tycker att det här är det värsta Intel någonsin releasat, och jag skulle säga att vi båda har rätt. Men jag och Hardware Unboxed har helt olika syn på vad som gör en bra CPU.

https://www.youtube.com/watch?v=uLqVxyRPK80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Sånt där är ju lite farligt att säga, om man vill vara objektiv. För mig har min absolut bästa CPU jag någonsin skaffat varit en 7700K, den var tokstabil. Krashade 2 gånger under tiden jag hade den (tre år). Båda gånger efter drivrutinsinstallation utan att jag startat om. Uppgradera inte BIOS mer än när jag skaffade den. För en som tycker stabilitet är kung blir det inte bättre än så här. Massa virtual machines samtidigt som gaming och allt bara fungerar, för evigt.

Medan någon annan tycker att det här är det värsta Intel någonsin releasat, och jag skulle säga att vi båda har rätt. Men jag och Hardware Unboxed har helt olika syn på vad som gör en bra CPU.

https://www.youtube.com/watch?v=uLqVxyRPK80

Fast du beskriver en stabil produkt som rent objektivt inte var något framsteg rent prestandamässigt. Du är nöjd med den, en annan fattade inte poängen att köpa den om man hade en i7 inköpt mellan 2012-2016.

Bra att du är nöjd. Tråkigt att Intel fram till 7700K inte behövde släppa produkter med fler kärnor. Kort efter 7700K kom en av Intels bättre släpp. 8700K var på alla sätt ett bra köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Sånt där är ju lite farligt att säga, om man vill vara objektiv. För mig har min absolut bästa CPU jag någonsin skaffat varit en 7700K, den var tokstabil. Krashade 2 gånger under tiden jag hade den (tre år). Båda gånger efter drivrutinsinstallation utan att jag startat om. Uppgradera inte BIOS mer än när jag skaffade den. För en som tycker stabilitet är kung blir det inte bättre än så här. Massa virtual machines samtidigt som gaming och allt bara fungerar, för evigt.

Medan någon annan tycker att det här är det värsta Intel någonsin releasat, och jag skulle säga att vi båda har rätt. Men jag och Hardware Unboxed har helt olika syn på vad som gör en bra CPU.

https://www.youtube.com/watch?v=uLqVxyRPK80

Nu har väl saker klarnat rött mycket i den efterföljande diskussionen vi hade. Så det mesta finns att läsa där. Det jag menade var mest att en produkt inte är dålig eller bra bara för att ett visst företag har gjort den. Man får titta på faktisk prestanda för ens use case. Just 7700K var väl i de flesta fall ett högst vettigt val om man mest spelade på datorn. Men jag har heller inte sett någon som sagt att den är dålig för spel. Man får som sagt titta på sitt use case för att bedöma vad som passar. Börjar man blanda in känslor för ett företag är det lätt att man blir blind. Sen finns det sådana som mig som gärna stödjer en underdog då de avser att dominansen är negativt för konsumenten. Men idag 2021 så går det inte hävda att AMD är någon underdog längre, utan de är finansiellt starka och levererar produkter som är ikapp och i många fall förbi Intel. Tyvärr så har det också inneburit att de känner att de kan börja dra fulingar då och då. Vilket är synd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Fast du beskriver en stabil produkt som rent objektivt inte var något framsteg rent prestandamässigt. Du är nöjd med den, en annan fattade inte poängen att köpa den om man hade en i7 inköpt mellan 2012-2016.

Bra att du är nöjd. Tråkigt att Intel fram till 7700K inte behövde släppa produkter med fler kärnor. Kort efter 7700K kom en av Intels bättre släpp. 8700K var på alla sätt ett bra köp.

Det finns ju mer sätt att göra framsteg än prestanda, jag kan ju inte svara på om stabilitet gick upp under intels 4kärniga period men dom slutatde iallfall på topp.

Jag köpte nu en 10850K i hopp om att den sista skylake era CPU också skulle vara tokstabil, tyvärr har jag haft lite mer strul med den, har dock en del bleeding edge i datorn för tillfället, 3080 på releasedagen t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det finns ju mer sätt att göra framsteg än prestanda, jag kan ju inte svara på om stabilitet gick upp under intels 4kärniga period men dom slutatde iallfall på topp.

Jag köpte nu en 10850K i hopp om att den sista skylake era CPU också skulle vara tokstabil, tyvärr har jag haft lite mer strul med den, har dock en del bleeding edge i datorn för tillfället, 3080 på releasedagen t.ex.

Ja, värdesätter du stabilitet före allt så flyttas ju prioriteringarna. Speciellt RAM i höga hastigheter kan ge instabilitet. Jag personligen har inte upplevt att någon eller den andra av de två valen vi har på CPU är mer eller mindre stabil, däremot så ökar risken för instabilitet ju närmare gränsen en användare väljer att pressa sina grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Börjar man blanda in känslor för ett företag är det lätt att man blir blind.

Jag håller helt med dig om så är fallet. Jag köper typ bara Intel och Nvidia, det har ungefär lika mycket med känslor att göra som att jag brukar handla på Willys eller att vi har två Toyota i familjen. Jag tycker inte det är något fel även om det är billigare på Lidl eller att man får mer bil hos Kia eller som i det här fallet att AMD har snabbare CPUer.

Jag har köpt AMD med X570 till grabben (som ett test), och det har varit mer meckel med den än med Intel. Inte värt det för mig. Har även ägt lite AMD grafikkort, senast 580 och det har inte heller varit helt hundra tyvärr. Haft AMD CPUer från och till i 20 år och tyvärr, för mig passar Intel bättre.

Man kan ju tycka att jag är någon Intelfanboy, men så är inte fallet. Jag lägger mig inte i vad andra köper och kan någon bli nöjd för en mindre kostnad hos AMD så är det perfekt. Så länge denna person kan förstå varför AMD inte passar mig, och andra med lite andra krav än ren prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag håller helt med dig om så är fallet. Jag köper typ bara Intel och Nvidia, det har ungefär lika mycket med känslor att göra som att jag brukar handla på Willys eller att vi har två Toyota i familjen. Jag tycker inte det är något fel även om det är billigare på Lidl eller att man får mer bil hos Kia eller som i det här fallet att AMD har snabbare CPUer.

Jag har köpt AMD med X570 till grabben (som ett test), och det har varit mer meckel med den än med Intel. Inte värt det för mig. Har även ägt lite AMD grafikkort, senast 580 och det har inte heller varit helt hundra tyvärr. Haft AMD CPUer från och till i 20 år och tyvärr, för mig passar Intel bättre.

Man kan ju tycka att jag är någon Intelfanboy, men så är inte fallet. Jag lägger mig inte i vad andra köper och kan någon bli nöjd för en mindre kostnad hos AMD så är det perfekt. Så länge denna person kan förstå varför AMD inte passar mig, och andra med lite andra krav än ren prestanda.

Ja, jag true du har helt rätt i din analys där. AMD system kräver mer handpåläggning men jag upplever också att om man orkar lägga ner tiden så är det värt det. Gör man inte det så är Intel det bättre valet i de flesta fall. Säger inte att det ens eller andra är rätt eller fel utan handlar mer om vad man har för prioriteringar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En anledning är antagligen att Intel kört på monolitiska CPU-kärnor medan AMD gått över till chiplets och fått ner produktionskostnaden. Bristande konkurrens är naturligtvis en viktig aspekt, men också kostnaden ställt mot vilken prestandaökning det hade gett ett antal år tillbaka i tiden, och Bulldozer övertygade uppenbarligen inte kunderna om nyttan med sina åtta kärnor heller.
Köper inte riktigt den analysen eftersom det funnits nästan lika högpresterande alternativ med åtta kärnor från AMD, och trots det så har fyra Intel-kärnor dragit ifrån. Om något så har det varit ett paradigmskifte i mjukvaruvärlden de senaste 5-6 åren, men ingenting händer över en natt.
Jag utgår helt från mitt personliga perspektiv när jag bedömer mina hårdvarubehov, övrig produktivitet jag ägnar mig åt är sånt som en tio år gammal CPU från valfritt företag skulle mäkta med.

Jag vet mycket väl att AMD får kostandsfördelar med sina chiplets. Bevisligen kan Intel ändå konkurrera i pris för åtminstone vissa av sina modeller, även om marginalerna troligen minskat en del för dem.

Att säga att Bulldozer presterade nästan lika bra och sedan i samma mening säga att Intels modeller drog ifrån är lite konstigt. Bulldozer var en dålig arkitektur, något som var välkänt så att från det dra slutsatsen att konsumenter inte ville ha fler kärnor tycker jag inte är rimligt. Det vi pratar om är processorer som kunde konkurrera i alla workloads, något Bulldozer absolut inte kunde. Bulldozer är därmed ganska irrelevant i sammanhanget, annat än som bevis för att det inte fanns någon vettig konkurrerande produkt inom detta segment.

Paradigmskiftet du talar om har mest handlat om spel, och även där är det först nu när processorer med fler kärnor med bibehållen singeltrådad prestanda blivit tillgängliga som vi verkligen sett skillnad. Detta skifte hade troligen skett flera år tidigare om Intel inte valt att stanna på 4 kärnor för konsumenter.

Naturligtvis gör du rätt som baserar dina köp på produktens prestanda inom de användningsområden som spelar roll för sig. Det tror jag inte någon skulle ha reagerat på här. Det var dock inte riktigt så jag och många andra tolkade ditt inlägg.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sitter med i7-8086K på Z390, så ser ändå ut som att Rocket Lake kan bli en hyfsad uppgradering.

Alder Lake är jag ganska säker på att jag kommer skippa bara p.g.a. utmaningen med att få schemaläggaren att gissa rätt om vilka jobb som ska skickas till en normal respektive begränsad kärna, och har svårt att tro att de kommer sätta den funktionaliteten på första generationen trots att det är Intel.

Men vad förlorar du på att köpa Alder lake? Om schemaläggaren fixas nån gång (av Microsoft, ifall det är Windows du kör) så fixas den för Alder lake också. Har inget att göra med att det är första gen, och om/när uppföljaren funkar så funkar också föregångaren då det inte är bundet till CPU-generation.
I värsta fall får du inaktivera de små kärnorna och köra den som en ren 8c/16t och jämföra pris och prestanda utifrån det. Med bonus att du i framtiden kan uppgradera den till att även ha 8 små kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det finns ju mer sätt att göra framsteg än prestanda, jag kan ju inte svara på om stabilitet gick upp under intels 4kärniga period men dom slutatde iallfall på topp.

Jag köpte nu en 10850K i hopp om att den sista skylake era CPU också skulle vara tokstabil, tyvärr har jag haft lite mer strul med den, har dock en del bleeding edge i datorn för tillfället, 3080 på releasedagen t.ex.

Sitter också på den processorn och har haft 0 problem med den. Ska dock medge att jag köpte den eftersom 5 serien var helt omöjlig att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Men vad förlorar du på att köpa Alder lake? Om schemaläggaren fixas nån gång (av Microsoft, ifall det är Windows du kör) så fixas den för Alder lake också. Har inget att göra med att det är första gen, och om/när uppföljaren funkar så funkar också föregångaren då det inte är bundet till CPU-generation.
I värsta fall får du inaktivera de små kärnorna och köra den som en ren 8c/16t och jämföra pris och prestanda utifrån det. Med bonus att du i framtiden kan uppgradera den till att även ha 8 små kärnor.

Du har rätt.

Det är ganska boomer-mässigt av mig att döma ut något på förhand också, har lärt mig att vara en early adopter i vuxen ålder så borde väl egentligen satsa på en Alder Lake istället för att "sidgradera" till Rocket Lake. Yoshman skrev i en annan tråd att schemaläggaren i Windows redan fördelar jobb över AMDs CCX-kluster på liknande sätt, så det är väl antagligen någon som tänkt på detta. Det verkar ju också som att det kommer handla om 8 + 8 kärnor på toppmodellerna, istället för att de stora kärnorna minskas på bekostnad av att få en energisnål 'tomgångs-CPU' som säkert är jättebra i desktop men mindre bra i spel...

Får väl hoppas på att det inte är några längre fördröjningar med releasen bara.

Permalänk
Medlem

Jag nöjer mig fortfarande med min i7 7700k
Har lyckats få den stabil i 5.1ghz och den duger perfekt för mina spel jag spelar.
Tråkigt att Intel kan komma ut med något nytt som får en att åka av Amd lyckas så varför kan inte Intel också lyckas släpp en processor dom har fler kärnor och inte bli så jädrans varm man bara rör musen 😛

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem

Angående schemaläggaren, det pratas om att Intels interna plan är att inom inte allt för länge byta ut kärnan i Windows till en ren Linux-kärna. När det sker kommer processorer med många kärnor att få ett lyft.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Angående schemaläggaren, det pratas om att Intels interna plan är att inom inte allt för länge byta ut kärnan i Windows till en ren Linux-kärna. När det sker kommer processorer med många kärnor att få ett lyft.

Ska Intel göra om Windows åt Microsoft?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

https://wccftech.com/intel-rocket-lake-core-i7-11700k-vs-core...

BIOS verkar kunna göra skillnad, kanske kan Intel få ut några ytterligare procent innan release.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

https://wccftech.com/intel-rocket-lake-core-i7-11700k-vs-core...

BIOS verkar kunna göra skillnad, kanske kan Intel få ut några ytterligare procent innan release.

CapFrameX:
"Today I want to share with you some Rocket Lake results. Because I bought the 11700K from Mindfactory this is no problem.
In the last days and weeks many leaks and even reviews have been showed on the internet.
These benchmarks were made with a relatively new BIOS."

Kan ju tycka att CapFrameX är väldigt inkompetent som säger att han har ett nytt BIOS som är snabbare, men väjer inte att jämföra gammalt BIOS mot nytt. Utan mot en 10900k helt utan vilka inställningar (mer än att 10900k hade långsammare 2933 RAM vs 3200)

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ska Intel göra om Windows åt Microsoft?

Sorry, skrivfel, skall stå Microsoft så klart!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artikeln:

...att värmen inte kan överföras till kylaren snabbt nog, trots Intels försök att snabba på processen genom att göra värmespridaren (IHS) 0,1 mm tunnare.

Undrar om det inte är ett feltänk bakom beslutet att göra värmespridaren tunnare...?
En av huvudorsakerna till att ha en IHS till att börja med är att sprida värmen över en större yta innan den tas upp av kylaren. För att öka den laterala värmespridningen behöver IHS vara tjockare och inte smalare.
Vill man i stället överlåta den laterala spridningen till kylarens bas och minimera den termiska resistansen mellan chip och bas är det bättre att helt slopa IHS. Kan leda till problem nu när kylarna är konstruerade utifrån att där finns en IHS som sprider värmen.

Skrivet av GuessWho:

Men tänkte att eftersom de större nyhets sidorna normalt brukar vara under NDA så får de troligtvis inte publicera tester ändå. ...
Men ändå så trodde jag inte att Intel skulle tillåta det.

Från Anandtech:
"Before publishing this review, we gave Intel advance notice to respond to us having a full review ahead of the formal release.
...we received a response from Intel stating that they had no comment to offer."

Intel gavs alltså möjlighet att stoppa dem, men valde att inte göra så.

Skrivet av Ozzed:

Vänta va? Hela poängen med rocket lake skall ju ha varit att ge AMD stryk I åtminstonne spel. ...

Jag tror att internt hos Intel är poängen snarare att testa den nya arkitekturen i större skala. Tvåla till AMD var nog mer en from förhoppning...

Min slutsats är i alla fall att Rocket Lake är tekniskt sämre än Vermeer, med samma prestanda till högre effektförbrukning.
Bättre eller sämre att köpa kommer avgöras av pris och tillgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Undrar om det inte är ett feltänk bakom beslutet att göra värmespridaren tunnare...?
En av huvudorsakerna till att ha en IHS till att börja med är att sprida värmen över en större yta innan den tas upp av kylaren. För att öka den laterala värmespridningen behöver IHS vara tjockare och inte smalare.
Vill man i stället överlåta den laterala spridningen till kylarens bas och minimera den termiska resistansen mellan chip och bas är det bättre att helt slopa IHS. Kan leda till problem nu när kylarna är konstruerade utifrån att där finns en IHS som sprider värmen.

Från Anandtech:
"Before publishing this review, we gave Intel advance notice to respond to us having a full review ahead of the formal release.
...we received a response from Intel stating that they had no comment to offer."

Intel gavs alltså möjlighet att stoppa dem, men valde att inte göra så.

Jag tror att internt hos Intel är poängen snarare att testa den nya arkitekturen i större skala. Tvåla till AMD var nog mer en from förhoppning...

Min slutsats är i alla fall att Rocket Lake är tekniskt sämre än Vermeer, med samma prestanda till högre effektförbrukning.
Bättre eller sämre att köpa kommer avgöras av pris och tillgång.

Ja det är nog en märklig och ovan situation för Intel att faktiskt behövs avstänga sig för att vara bäst, och dessutom misslyckad med det. Det verkar bli mer en sidegrade än en ren uppgradering från 10000-serien. Men som du säger så kan det ändå bli väldigt lyckat om det faktiskt går att köpa den. För då har de ett övertag jämfört med Zen3, oavsett om prestandan inte når hela vägen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Se tidigare inlägg där Intels egna tester redan 21 December 2020 med moderkortet MSI Z490 GODLIKE (BIOS Version: EC70I6) och 11900k var snabbare än 5900X i 7st spel om än marginellt.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Nästan så att jag funderar på att slå till på en 10900k nu istället.
Tråkigt att sitta och vänta på cpu som inte är bättre, har ett nytt Maximus XIII Hero som ligger i kartongen.

Vad hade ni gjort?

Väntat till Alder lake-s i september x) lite långt kvar visserligen men DDR5 äre väl najs med 4800mhz eller högre?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Väntat till Alder lake-s i september x) lite långt kvar visserligen men DDR5 äre väl najs med 4800mhz eller högre?.

Han har ju redan moderkortet.

@jorgen69, det skadar nog inte att vänta några veckor och se om det slutgiltiga släppet ger någon mer information som hjälper dig i ditt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Han har ju redan moderkortet.

@jorgen69, det skadar nog inte att vänta några veckor och se om det slutgiltiga släppet ger någon mer information som hjälper dig i ditt val.

Ah det missade jag att läsa.

Men då äre mer värt o välja i9 som han nämnde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Väntat till Alder lake-s i september x) lite långt kvar visserligen men DDR5 äre väl najs med 4800mhz eller högre?.

Har det någonsin varit najs att vara först på nya minnen?

Från någon som sett ddr2, ddr3, ddr4 så verkar det alltid vara problem första generationen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.