Permalänk
Medlem

Deriveh's The Crow 2.0

Det här är på sätt och vis en uppdatering och på sätt och vis en ny casemod av mitt tidigare bygge White Crow. Jag tänkte först göra en uppdatering av galleriet, men det blev jäkligt rörigt och rent krasst så är hela chassit utbytt. Det förra chassit var prototyp 1 och det här är den försäljningsklara versionen.

Likaså är distro-platsen ändrade, pumptopparna, vissa komponenter utbytta och färgtemat är delvis ändrat. Jag tröttnade helt enkelt på den klara vätskan.

Komponenter:
CPU: Intel i7 10700k @ 5,1Ghz vCore 1,4V
Moderkort: MSI MEG Z490 Unify
GPU: RTX 2080ti
RAM: G.Skill Trident Z Neo 4x8Gb 3200Mhz CL18
Förvaring: 2xSamsung 970 EVO Plus 500Gb 1xPNY m2 1Tb
PSU: Corsair RM750x White
Chassi: CSFG The Crow - Retail version
Kablar: Cablemods Premium White
Fläktar: Corsair QL120x6
Belysning: 6xCorsair LED lightning slingor
Kontroller: Corsair Commander Pro, Corsair Lightningnode Pro och Corsair Lightningnode Core

Vattenkylning
EK Velocity Nickel+Plexi
EK Torque fittings
EK D5 pumpar
EK PETG-rör
EK Klar pre-mix vätska färgat lila med EK färger
EK Tempsensor x2
Spectre (CSFG) Pump-top x2
Pinion (CSFG) Distroplate x2

Jag hoppas ni uppskattar bygget, jag älskade att bygga i det. Antagligen för att det är min lilla bebis. (Ska dock tilläggas att det var tufft som fasen att fylla loopen och få ut luften! Good god! nästan 1h hårt arbete för 2 personer, tack frugan!)

Shoutout till MSI som försett mig med komponenterna för bygget, framförallt Unify mobot som jag bara älskar estetiskt och för överklockning.

Bygglogg på builds.gg

Besök galleriet här

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk

Tycker verkligen om att bygget är symmetriskt. Snyggt!

Permalänk
Avstängd

Men skämtar du? Utan tvekan det coolaste bygge jag sett, drömmen! Bra jobbat

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Tycker verkligen om att bygget är symmetriskt. Snyggt!

Tack! Målet var att försöka få till symetrin väl i bygget, kanske inte 100% perfekt men jag är grymt nöjd.

Skrivet av Michaelscott:

Men skämtar du? Utan tvekan det coolaste bygge jag sett, drömmen! Bra jobbat

Tack för de vänliga orden! Det värmer. ❤

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Moderator
Testpilot

Läckert. Estetiken är top notch.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

stiligt bygge!
hur funkar det att köra utan reservoar? kan tänka mig att det kan bli lite luftbubblor som cirkulerar i systemet, men riktigt fränt

Permalänk
Medlem

Det här är på nivån, "jag älskar verkligen datorer och vill visa upp dess skönhet!"

Spegelsymmetri går nästan alltid hem. Riktigt imponerande system att ha på väggen, både estetiskt och komponentmässigt. Inga skräpdelar här inte.

Permalänk

Riktigt fint bygge!

Men namnet var lite ''meh''

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Brukar sällan gilla öppna byggen, men symmetrin var som pricken över i:et. Galet snyggt!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Varför inte skaffa en vinklad displayport-kabel..! Väldigt snyggt hur som helst.

Permalänk
99:e percentilen

Det är galet hur snabbt du gick från helt okänd till att mata ut såna här högklassiga byggen på löpande band, @Deriveh!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Försäljningsklara versionen? Hur mycket ska du ha? 😁

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Supersnyggt bygge. Jag stör mig på kabelgömman så det blir att göra en slinga inne i väggen 😊

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk

Snyggaste dator jag sett! Men vad händer med damm och andra lösa partiklar?

Permalänk

Fräsig kärra!
Men i min mening alldeles för stort för ett mITX och onödiga böjar på rören nere vid psu (mITX är enligt mig en minimalistisk väg).
Jag hade nog gömt psu då den är en tjock klump med fläkt och gått på 280 rad istället för att sänka eventuellt oljud från fläktarna och som sagt gömt psu för att få ner ytan på bygget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 900-Mange:

Fräsig kärra!
Men i min mening alldeles för stort för ett mITX och onödiga böjar på rören nere vid psu (mITX är enligt mig en minimalistisk väg).
Jag hade nog gömt psu då den är en tjock klump med fläkt och gått på 280 rad istället för att sänka eventuellt oljud från fläktarna och som sagt gömt psu för att få ner ytan på bygget.

Ja men har man bra Fläktar Plus han behöver inte köra höga RPM. Under 1000. Då helt tysta. Inget som stör alls. Sen dagen psu hör man aldrig något från. Bra som det är.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Läckert. Estetiken är top notch.

Tack Dino!

Skrivet av Jorvin:

stiligt bygge!
hur funkar det att köra utan reservoar? kan tänka mig att det kan bli lite luftbubblor som cirkulerar i systemet, men riktigt fränt

Jag har inga direkta problem med att köra utan res, det är lite knivigare att fylla dock för att minimera luftbubblorna och mer kärlek behöver läggas på det för att få ut alla. Men det går!

Skrivet av Balconette:

Det här är på nivån, "jag älskar verkligen datorer och vill visa upp dess skönhet!"

Spegelsymmetri går nästan alltid hem. Riktigt imponerande system att ha på väggen, både estetiskt och komponentmässigt. Inga skräpdelar här inte.

Tack och ja! Jag älskar datorer och jag vill att varje komponent ska synas så bra som möjligt när jag bygger. Hela konceptet med bygget är att göra datorn till ett konstverk att ha på väggen. (Frugan håller väl inte helt med om att det är ett konstverk dock...)

Skrivet av SockerfriKetchup:

Riktigt fint bygge!

Men namnet var lite ''meh''

Tack @SockerfriKetchup
The Crow, tja, alla kan väl inte älska det?

Skrivet av Gender Bender:

Brukar sällan gilla öppna byggen, men symmetrin var som pricken över i:et. Galet snyggt!

Tack @Gender Bender det uppskattas!

Skrivet av hypermode:

Varför inte skaffa en vinklad displayport-kabel..! Väldigt snyggt hur som helst.

Ooh, varför tänkte jag inte på det? Jag har för fasen vinklar hemma som jag använt för andra byggen! Får se till att åtgärda det!

Tack för uppskattningen och tipset!

Skrivet av Alling:

Det är galet hur snabbt du gick från helt okänd till att mata ut såna här högklassiga byggen på löpande band, @Deriveh!

Tack @Alling, när jag upptäcker ett nytt intresse så snöar jag ofta in mig ganska så hårt på dem. Det här var dock inte ett "nytt" intresse egentligen utan bara ett återupptäckt sådant. Det var SÅ många år som jag inte ens hade råd med den enklaste speldatorn... Så när väl min ekonomi blev bättre så tog intresset över helt och har bara accelererat därefter. Stort tack för berömmet.

Skrivet av BadNewsBrod:

Försäljningsklara versionen? Hur mycket ska du ha? 😁

Hehehehe, pre-builds lär det väl inte bli iofs. Men jag bygger faktiskt på beställning som privatperson, dock är det väl lite sisådär med garantier och så då och knappast gratis. Release på själva chassit är mycket nära nu, så håll utkik om du är sugen.

Skrivet av voffen1:

Supersnyggt bygge. Jag stör mig på kabelgömman så det blir att göra en slinga inne i väggen 😊

Jag håller med till 100%, jag fick dock inte göra åverkan på väggen för frugan... Hon litar inte på mina hantverkar skills. (Helt nybyggt hus också, så hon är allergisk mot all åverkan. Hahaha)

Skrivet av MetallicAcid:

Looks amazing. Great work!

Thank you @metallicAcid, that means a lot coming from you mate!

Stort tack alla för beröm och uppmuntran! Kul att mitt arbete uppskattas!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Snyggaste dator jag sett! Men vad händer med damm och andra lösa partiklar?

Tack!

Bra fråga och det är faktiskt jäkligt häftigt! Vi har olika prototyper uppe i drift i ca 1 år, min egen version 1 satt uppe i ungefär 7-8 månader. Jag har ALDRIG varit med om så lite damm i ett bygge innan, inte städat en enda gång på hela tiden. En av prototyperna har vi hängandes hos en kille som bor väldigt nära en kolgruva, han brukar behöva städa ur sina chassin varannan vecka, nu räcker det varannan månad.
Teorin är att kombinationen av att chassit hänger högt på väggen tillsammans med den öppna och vertikala lösningen (vanliga chassin fungerar nästan som dammsugare, stora inflöden och litet utflöde) gör att både tillgången på damm som kan komma in är låg. De ställen där damm hade samlats var ovanpå platta delar, som t.ex. ovan på kylflänsen på moderkortet, ovanpå distroplatsen och ovanpå radiatorerna. Men det var i mindre mängd än vad mina hyllar bredvid hade på sig.

Skrivet av 900-Mange:

Fräsig kärra!
Men i min mening alldeles för stort för ett mITX och onödiga böjar på rören nere vid psu (mITX är enligt mig en minimalistisk väg).
Jag hade nog gömt psu då den är en tjock klump med fläkt och gått på 280 rad istället för att sänka eventuellt oljud från fläktarna och som sagt gömt psu för att få ner ytan på bygget.

Tack! Dock är det inte ett mITX bygge. Det är fullstort ATX. Ja, böjarna där nere är absolut onödiga, jag tyckte dock det hände lite för lite runt PSUn så lade till dem.
Vad gäller att gömma PSUn så håller jag inte med, jag älskar alla komponenter och vill att alla ska synas. Men smaken är som baken.

Vad gäller oljud så kör jag alltid semi-passiva PSUer, det tillsammans med 2x360mm rads och låg RPM gör ljudnivån är mkt låg.

Tack för feedbacken! Alltid kul att höra vad andra tycker och hur andra funderar.

Skrivet av Paul50:

Ja men har man bra Fläktar Plus han behöver inte köra höga RPM. Under 1000. Då helt tysta. Inget som stör alls. Sen dagen psu hör man aldrig något från. Bra som det är.

Absolut, jag kör på Corsairs QL fläktar, två olika RPM lägen både på fläktar och pumpar. (Så att vid icke belastande användning så kör pumparna på 50% och fläktarna är nere på 400 RPM, helt ljudlöst. PSUn går inte ens igång. Vid belastning går fläktarna upp till 900RPM och pumparna upp till 100%, då jag alltid kör med headset så är det ändå knäpptyst även om jag har mitt vänstra öra ca 40cm ifrån PSUn.)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Läckert!
Threadripper, Epyc eller annat med Quad-channel i vettig topologi skulle ju dock fixa lite mer symmetri ))

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av Deriveh:

Tack! Dock är det inte ett mITX bygge.

Aj fan, jag som missade den lilla detaljen
Tyckte det såg ut som ett mITX men missade det i specen.
Oavsett, fräsigt bygge! 👍

Permalänk
Medlem

@Deriveh
Snyggt byggt (Mulle Meck) du borde lägga upp denna på https://builds.gg/

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Läckert!
Threadripper, Epyc eller annat med Quad-channel i vettig topologi skulle ju dock fixa lite mer symmetri ))

Ja, det hade varit något! Helt klart!

Skrivet av 900-Mange:

Aj fan, jag som missade den lilla detaljen
Tyckte det såg ut som ett mITX men missade det i specen.
Oavsett, fräsigt bygge! 👍

Lätt hänt!

Skrivet av Näbbdjuret:

@Deriveh
Snyggt byggt (Mulle Meck) du borde lägga upp denna på https://builds.gg/

Hehehe, där är faktiskt en länk till builds.gg galleriet tillsammans med en typ bygglogg, den ligger sist i galleriet. (Signat upp för EK 10K tävlingen där som drar igång snart.)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Kanske läge att byta namn på bygget ifrån "The Crow" till "The Behemot" ?

Permalänk
Medlem

sjukt snyggt! bra jobbat påg!

Permalänk
Medlem

Måste vara den fetaste hittills, riktigt snyggt med grym symmetri. Grattis! Vill bygga något liknande i framtiden

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Kanske läge att byta namn på bygget ifrån "The Crow" till "The Behemot" ?

Hahahaha, det får bli nästa modell som får bli ännu större för att husera fetare grejor!

Skrivet av ts1337:

sjukt snyggt! bra jobbat påg!

Tackar tackar!

Skrivet av ottomanslap:

Måste vara den fetaste hittills, riktigt snyggt med grym symmetri. Grattis! Vill bygga något liknande i framtiden

Tack så mycket. Bara kör!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Snyggt skåningarna visar hur man gör

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ck3h:

Snyggt skåningarna visar hur man gör

hehehe tackar tackar! Snapphanar ftw!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk

Oj vad snyggt!!