3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Inaktiv

Hur går det för er som beställde från inet igår? Står fortfarande förväntad leveransdag 11/3, men står kommer i lager 30/4. valde instabox som leveransmetod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Hur går det för er som beställde från inet igår? Står fortfarande förväntad leveransdag 11/3, men står kommer i lager 30/4. valde instabox som leveransmetod.

Min order plockades igår och skickades. Bör anlända idag.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Hur går det för er som beställde från inet igår? Står fortfarande förväntad leveransdag 11/3, men står kommer i lager 30/4. valde instabox som leveransmetod.

Det betyder att dy inte han med att få ett kort som fanns i lager så du kommer få ditt kort nästa leverans kommer till inet. Hände samma sak med mig får 3 veckor sen när rtx 3060 ti kom in i lager så han jag inte heller men för mig har det bara stått okänt leveransdatum sedan beställning så de lär dröja ett tag tills mitt kort kommer ):

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Nedan skickades igår, skulle kanske komma i lager först på fredag så glatt överraskad.

ZOTAC GeForce RTX 3060 Twin Edge
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 12GB GDDR6, Ampere
Skickad
Art. nr: 1178552 / Tillverkarens artikelnummer:: ZT-A30600E-10M
1st 4 199,00 4 199,00

Glömde nämna att detta var beställt från Komplett när det släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Hur går det för er som beställde från inet igår? Står fortfarande förväntad leveransdag 11/3, men står kommer i lager 30/4. valde instabox som leveransmetod.

Min levereras med ikväll med Budbee.

Man får väl mine:a lite för att få ner slutpriset på mer rimlig nivå

Permalänk
Medlem

För mig står det "Plockas" sedan en stund på inet.
Beställde evga 3060 där igår när de fick in i lager.
Hoppas det snart skickas.

Edit: står nu som skickat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Felixark:

Det betyder att dy inte han med att få ett kort som fanns i lager så du kommer få ditt kort nästa leverans kommer till inet. Hände samma sak med mig får 3 veckor sen när rtx 3060 ti kom in i lager så han jag inte heller men för mig har det bara stått okänt leveransdatum sedan beställning så de lär dröja ett tag tills mitt kort kommer ):

F*n vad drygt! Nåja. Får dras med mitt 1060 ett tag till :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

F*n vad drygt! Nåja. Får dras med mitt 1060 ett tag till :/

Sitter själv på ett amd hd 7970 för jag sålde mitt rx 580 så lite segt att behöva köra allt på lägsta grafik ):

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Sitter själv på ett amd hd 7970 för jag sålde mitt rx 580 så lite segt att behöva köra allt på lägsta grafik ):

Du har väl fått tag på ett grafikkort?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Om man funderar på skillnader mellan alla de olika varianter av 3060 Ti, 3070 och 3080 från olika tillverkare så tycker jag detta är en riktigt bra guide. Han går igenom Power Limits, Coolers och VRM-design.

3080:

3070:

3060 Ti:

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

de där 3060 ti försvann riktigt fort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

de där 3060 ti försvann riktigt fort...

Haha va samma sak när samma kort kom in på webhallen igår, borta på nån minut..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7-9700K, z390f mobo, Asus strix 3080 TI

Permalänk

https://www.tradera.com/item/341373/453084743/asus-rog-strix-...

3060 Strix såld för 5600. Minns någon vad den hade för pris vid lanseringen? Med dagens priser så går säljaren minst 500kr back.

Permalänk
Medlem

200kr i annonsavgift med

Permalänk
Medlem
Skrivet av apothecary:

https://www.tradera.com/item/341373/453084743/asus-rog-strix-...

3060 Strix såld för 5600. Minns någon vad den hade för pris vid lanseringen? Med dagens priser så går säljaren minst 500kr back.

Det går inte scalpa 3060 eftersom miners inte är spekulanter. 🤷‍♂️

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Det går inte scalpa 3060 eftersom miners inte är spekulanter. 🤷‍♂️

Det skulle ha varit najs om Nvidia begränsar alla sina nuvarande rtx 3000 serie kort för Mining och sen släpper på spärren när det inte längre är brist på grafikkort längre och produktion på grafikkort är igång som vanligt igen (:

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

Det går inte scalpa 3060 eftersom miners inte är spekulanter. 🤷‍♂️

Exakt, i alla fall inte till dagens priser, haha.
Sen verkar det finnas mycket bättre tillgång på 3060 hittils, och 50+ EVGA igår (som förhoppningsvis hamnade i händer på så många gamers som möjligt) tog väl bort lite efterfrågan på marknaden. För 5500kr, tog ändå nästan 3 timmar att sälja bort allt. Sista 36 stycken hängde kvar i en lång stund.

Hoppas de fortsätter poppa upp fler.

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Det skulle ha varit najs om Nvidia begränsar alla sina nuvarande rtx 3000 serie kort för Mining och sen släpper på spärren när det inte längre är brist på grafikkort längre och produktion på grafikkort är igång som vanligt igen (:

Går inte rykten på att 3070 och 3080 Ti-varianterna ska ha liknande spärr?
3060 Ti och icke-Ti 70/80-korten är väl för sent, för de skulle bli för stor förvirring vilka som har spärr och vilka inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apothecary:

Går inte rykten på att 3070 och 3080 Ti-varianterna ska ha liknande spärr?
3060 Ti och icke-Ti 70/80-korten är väl för sent, för de skulle bli för stor förvirring vilka som har spärr och vilka inte har.

de skulle ju kunna spärra alla ny tillverkad kort från ett visst datum (:

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

de skulle ju kunna spärra alla ny tillverkad kort från ett visst (:

Det kommer dom aldrig göra. Men nya modeller kommer med stor säkerhet få samma begränsning som 3060.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Skrivet av Felixark:

de skulle ju kunna spärra alla ny tillverkad kort från ett visst (:

Problemet är att de då måste göra väldigt tydligt att kortet är begränsat. Ett korts hashrate är ju en väsentlig del av prestandan, så det måste framgå i produktbeskrivningen. Därför tror jag nVidia hellre slutar sälja 3070 och 3080, höjer MSRP med 500-1000kr och säljer 3070/3080 Ti och rullar hem mer av kosingen istället för att scalpers tar det, samtidigt som de gör en PR-move riktad mot gamers OCH höjer intresset för sina miningkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Det kommer dom aldrig göra. Men nya modeller kommer med stor säkerhet få samma begränsning som 3060.

de förstår jag också de vill ju hellre sälja korten till den marknaden som de kan tjäna mest pengar på istället för att göra "gamersa" glada

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av apothecary:

Problemet är att de då måste göra väldigt tydligt att kortet är begränsat. Ett korts hashrate är ju en väsentlig del av prestandan, så det måste framgå i produktbeskrivningen. Därför tror jag nVidia hellre slutar sälja 3070 och 3080, höjer MSRP med 500-1000kr och säljer 3070/3080 Ti och rullar hem mer av kosingen istället för att scalpers tar det, samtidigt som de gör en PR-move riktad mot gamers OCH höjer intresset för sina miningkort.

jag förstår vad jag menar men skulle de inte vara möjligt att det går ut med att alla kort som tillverkad t.ex efter den 25 mars kommer ha begränsad hash rate tills vidare eller något i den stilen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Felixark:

jag förstår vad jag menar men skulle de inte vara möjligt att det går ut med att alla kort som tillverkad t.ex efter den 25 mars kommer ha begränsad hash rate tills vidare eller något i den stilen.

Visst kan de gå ut med den informationen, men hur ska du luska ut det från förpackningen? Eller när du köper i andra hand? Det är för mycket risk för förvirring, hellre slutar de med 3070 och 3080 och lägger ut Ti-modeller och säger att de har begränsad mining.

Samtidigt är det smart då det verkar vara ganska bra yields på chippen (delorsak till att 3060 Ti är svår att få tag på, alla blir 3070:or istället) så rullar man ut nya SKU som ger nVidia mer pengar, scalpers mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apothecary:

Visst kan de gå ut med den informationen, men hur ska du luska ut det från förpackningen? Eller när du köper i andra hand? Det är för mycket risk för förvirring, hellre slutar de med 3070 och 3080 och lägger ut Ti-modeller och säger att de har begränsad mining.

Samtidigt är det smart då det verkar vara ganska bra yields på chippen (delorsak till att 3060 Ti är svår att få tag på, alla blir 3070:or istället) så rullar man ut nya SKU som ger nVidia mer pengar, scalpers mindre.

Jag tänkte mer på korten som ännu inte har blivit tillverkad det är ju svårt att göra om korten som är redan är tillverkad.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

Även om de inte är tillverkade, så vill nVidia inte skapa förvirring för kunder genom att ha två olika 3070/3080 ute på marknaden.
Så det är ingen skillnad ifall de är tillverkade eller inte. Hellre tillverka Ti modeller istället, slippa ett PR-kaos.

Hur skulle ett begränsat 3070 se ut på hyllan? "RTX 3070, men sämre"-Edition? Därför gör nVidia inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apothecary:

Även om de inte är tillverkade, så vill nVidia inte skapa förvirring för kunder genom att ha två olika 3070/3080 ute på marknaden.
Så det är ingen skillnad ifall de är tillverkade eller inte. Hellre tillverka Ti modeller istället, slippa ett PR-kaos.

Hur skulle ett begränsat 3070 se ut på hyllan? "RTX 3070, men sämre"-Edition? Därför gör nVidia inte det.

De kan ju aktivera den bättre hash rare via en drivrutin upptatering sen när grafikkort bristen är över igen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Felixark:

De kan ju aktivera den bättre hash rare via en drivrutin upptatering sen när grafikkort bristen är över igen.

Och hur länge är det? "RTX 3070 Sämre - men bara tills bristen är slut*"-Edition är inte riktigt hållbart inom konsumenskyddslagstiftning. De är som att anmäla sig frivillig för att bli stämd, speciellt i USA. Men även i EU vore de i hett vatten.
För att inte tala om kostnaden av att informera kunderna, att ta emot supportsamtal, att ändra marknadsföringsmaterial, förpackningar osv...

Igen: lättare att skapa en ny SKU (alltså Ti-varianter) och låsa ner dem. Tjäna mera pengar själv på korten, sälja mer miningkort och få lite PR-boost.

Permalänk
Medlem

När tror ni det kommer finns kort konstant i lager hos diverse försäljare eller kommer det vara såhär tills 40xx serien?