Vilket grafikkort har du gillat mest?

Permalänk
Medlem

Har gtx 670 i ändlös väntan på ett ny beställd gpu har jag funnit geforce now. Geforce now fungerar bra för de slow action spel jag spelar. I väntan på 4k hdr rtx drömmar.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Står och väger mellan två kort – Voodoo 2 och Geforce 256 DDR.

Voodoo 2 erbjöd en otroligt häftig upplevelse i en tid när 3D-acceleration var i sin linda. Väldigt många "WOW!"-ögonblick när det införskaffades!

Voodoo-kortet ersattes av ett Geforce 256 DDR som erbjöd ett helt galet hopp i prestanda. Högre upplösning, högre bildfrekvens, nya grafiska funktioner – riktigt trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Står och väger mellan två kort – Voodoo 2 och Geforce 256 DDR.

Voodoo 2 erbjöd en otroligt häftig upplevelse i en tid när 3D-acceleration var i sin linda. Väldigt många "WOW!"-ögonblick när det införskaffades!

Voodoo-kortet ersattes av ett Geforce 256 DDR som erbjöd ett helt galet hopp i prestanda. Högre upplösning, högre bildfrekvens, nya grafiska funktioner – riktigt trevligt!

haha va exakt mellan dom jag velade mellan också 🙂 föll dock på voodoo 2 i slutändan.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Gick ifrån AGP till PCI-E och då från ATI X1650 till ett 9800GT, WOW vilken prestanda det blev! Helt plötsligt kunde jag spela alla möjliga spel och var inte fast i >30fps träsket
(Gick iofs från en P4 till i5 760, det kanske hjälpte lite det också..)

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk

Sapphire Radeon 9800 Pro 256 mb med passiv kylning

Sapphire Radeon 9800 Pro 256 mb med passiv kylning till mitt första PC-bygge. Skulle designa egen PC-låda men det sluta med att jag körde utan låda. Kylning på processorn och PSU:t var det som lät. Tyvärr tog pengarna slut just då för att tysta dem med.

Permalänk
Hedersmedlem

ATi Radeon X800 Pro.

Vill även lägga till mitt Riva TNT2, kanske mest för att det var mitt första 3D-kort. Satt bra länge med ett S3 Virge GX2 4MB innan jag fick ihop det till mitt TNT2.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Det finns inget grafikkort som har gett en sådan skjuts till både prestanda och ögongodis som det första Voodoo-kortet. När sedan Voodoo 2 släpptes gav det förstås en rejäl skjuts till prestanda, men inte samma uppgradering till grafiken. Det första revolutionerade min och mina kompisars spelupplevelse.

Att gå från att lira Quake extremt pixlat och hackigt till att få stadig fps med en grafik där det faktiskt gick att urskilja detaljer fick många hakor att droppa. Det blev helt enkelt mycket roligare att lira, och då var det redan urkul från första början.

Kombinationen Voodoo 2 och Quake 2 gav också en rejäl kick.

Samma upplevelse fast med ett Riva TNT (nVidia) och Quake 2!!! Var en rejäl uppenbarelse att gå från lågupllöst software rendering till OpenGL

Permalänk
Medlem

1080 Ti. Utan tvekan.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Mitt Gtx 980 fungerade felfritt i 6 år! Och det byttes endast ut pga prestandan. 6000kr för ett highend kort 2014 var inte illa pinkat!
Den har klarat alla dagens titlar, kanske inte på höga inställningar, men då i 1440p! Att dessutom få 1100kr i efterhand var riktigt nice.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

ASUS Mars II, Saknaden är ernorm! Dubbla GTX 580 i ett kort! Godis
@Sweclockers

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem

Måste vara mitt nuvarande 2080ti. Gick från en gtx 970ti och det var ett gigantiskt lyft. Det enda jag gjorde bort mig på var att jag snålade och köpte ett blowerkort, gick upp i 82c nästan direkt vid load och klockade ner. Har nu bytt kylare och den ligger stabilt på 69c 2000mhz

Permalänk
Avstängd

Jag skulle faktiskt säga mitt GT520 2GB DDR3. Det var värdelöst på många sätt, men det var roligt att se vad det klarade av. Hade en HP Elite 8000p, ett SFF-chassi med en e8400 och 3GB RAM, och jag spelade igenom WoW Draenor med det systemet, så hade det 2014/2015 under en period jag skalade ned i livet (och var fattig). Inte snabbt men ... som sagt så var det roligt att optimera och överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Samma upplevelse fast med ett Riva TNT (nVidia) och Quake 2!!! Var en rejäl uppenbarelse att gå från lågupllöst software rendering till OpenGL

Detta, var man med och gick från software till hardware så finns det inget annat som kommer i närheten av det lyftet
I mitt fall Voodoo2.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

XFX 7950.

Riktigt fint kort.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Körde mitt TNT2 från Leadtek (Gigabyte idag?) Ihop med ett Righteous 3D 2, Voodoo 2 i en övergångsperiod.

Favoriten blir dock mitt Voodoo 2, första 3d kortet jag skaffade och äntligen fick se Quake 2 och Unreal med färgat ljus

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

1. Det första nya grafikkort jag köpte var ett Ati 9200 128mb med passiv kylning. (en stor uppgradering från mitt Riva TNT2 32/64mb som lät som en jetmotor)

2. AMD HD 7970

Permalänk
Medlem

Gainward Geforce 6600 GT

Fyfan vilket lyft is cs 1.6

Perfekt fps, såg bättre genom smoke än många andra kort och var första jag själv köpte (13år~ gammal)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Snusfri

När man hade sparat ihop och kunde köra Voodoo 2 SLI.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det jag haft roligast med är utan tvekan mitt Diamond Voodooo2 12mb.

Det som jag egentligen är mest nöjd med är nog mitt nuvarande vattenkylda 1080ti. Tyst, bra prestanda även om ett 3080 som jag beställde någon dag efter lansering och ännu inte kommit skall byta ut det.

Permalänk
Medlem

Chockad över att bara en annan skrivit TNT 2 (Ultra i mitt fall). Minns det som ett helt sjukt lyft i prestanda. Men givetvis var tidsperioden med voodoo korten av episka proportioner.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Jag lovar, det här är inte ett försök att ta ledartröjan i genren "äldsta kort", men när jag fick min extra MB minne till mitt S3 Trio 64 (borde ha varit ca 1995)... det var stabilt. Höga upplösningar, många färger, snabbt och flimmerfritt.

Men mitt Voodoo 5 var nog ett ännu större wow. Inte ens när jag köpte det var det snabbaste kortet i butiken, MEN vilken skillnad med anti-aliasing, vad snyggt det blev! Jag spelade mest spel där hastighet inte var superavgörande men AA gjorde stor skillnad, typ Final Fantasy VII och, senare, Gabriel Knight 3 och Grim Fandango.

Attans Jag tänkte bli först med att säga S3 8/964...
De korten plus skillnaden när man gick från Trident8900 till ET4000

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av roxkz:

För min del är det nog Voodoo 2... och möjligen mitt ATi 9700 pro.

Dock var ju 770 ett 680 med högre frekvenser, så kan förstå dem där. Men samtidigt vore ju ett 760 en nedgradering.

Kan vara något sådant. Utbyteskortet som prismässigt var aktuellt var den som var i princip mest lik 670.

Permalänk
Medlem

MSI GTX 660 Ti Power Edition sitter hårt i mitt hjärta då det var mitt första ordentliga grafikkort som fick mig att sluta spela konsol helt och hållet. Blickar tillbaka när P12 jag fick det i julklapp, var så jäkla hypad att lära mig överklocka kortet osv. Fin uppgradering från mitt 550 Ti jag hade innan, gick inte jättebra att spela BF3 med det ^^

Vart riktigt ledsen när kortet dog efter X antal år och körde ugnsmetoden, fick liv i kortet igen men gick aldrig att få in drivrutiner av någon anledning fastän jag testade på tre olika datorer. Har kvar det än idag, tror att jag kommer tvätta upp det och rama in skiten

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Detta, var man med och gick från software till hardware så finns det inget annat som kommer i närheten av det lyftet
I mitt fall Voodoo2.

Ja jäklars vad häftigt det var, min rigg var väl inte den bästa vid den tiden, minns att när jag körde online var jag tvungen att kör 320x240 upplösning för att det skulle vara spelbart xD Pixlarna kändes 1cm stora trots 15" skärm, sen petade man i TNT kortet och allt blev lite snabbare men framförallt vackert

Permalänk
Medlem

Svårt att välja ett kort. Detta är de kort som jag varit mest nöjd med, av olika anledningar.

Geforce fx5800(!) Är ett av de roligare korten jag haft. Detta kortet kom jag över billigt, biosmoddade och överklockade upp till 5800 ultra-prestanda. Bytte också ut kylningen så kortet blev både tystare och svalare. Med rätt inställningar i spel presterade det ganska bra. Det var kanske inte det bästa kortet på marknaden, men det var ett kul kort att ha.

Geforce 8800GTS 512MB Fick det att kännas som en ny era av grafikkort för mig. Prestandalyftet, DX10-stödet och en riktigt välfungerande fläktstyrning och en bra kylare var alla saker som fick det att kännas som ett uppsving i kvalitet.

Geforce GTX 670. Detta är det grafikkort som jag haft längst, från 2012 - 2017. Gigabytes modell med 3 stora fläktar höll kortet både svalt och tyst. Köpte det från början för att ersätta 2st Geforce 285 i SLI, då det inte riktigt räckte för 1440p som jag ville.
När kortet började bli till åren visade det sig att det klockade bra på minnena, så jag flashade om det med egenmoddad bios, vilket fick det att hålla ett tag till. Egentligen hade jag kunnat behålla det längre än vad jag gjorde, då det räckte fint till Rocket League i 1440p @ 60Hz. Synd att kortet bara hade 2GB minne, det hade faktiskt kunnat dra nytta av mer i nyare spel. När jag köpte det fanns en 4GB-modell, men prisskillnad var absolut inte värd det.

1080ti är ett kort som jag fortfarande kör på. Har ingenting att klaga på alls. Är nyfiken på om det tids nog kommer ersätta mitt 670 som det kort som varit i drift längst.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det grafikkort som gett mig mest glädje var ett Nvidia RIVA TNT2 32 Mb.

Kombinerade det med en P2 på 200 mhz och 64 mb ram.

Proppen flaskade grafikkortet rejält i typ Rainbow six (det första), Swat 3 osv!

Goda tider!

Nu bryr jag mig inte längre om vad som sitter i burken

Därefter kommer jag så väl ihåg detta kort.

Quake 3 tiden!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Ett ganska utskällt kort... Matrox Mystique 220 4Mb. Det satt i min första dator som jag köpte 1998. (tror jag). Jag la extra pengar på grafikkortet för dess 2D-prestanda och så en Sony Trinitron monitor. Det var inte många som körde 1024x768 på den tiden. De flesta körde 800x600 på sina datorer men jag hade väldigt skarp och flimmerfri bild. Bytte sedan till ett nVidia Riva TNT2 m64. Naturligtvis bättre 3D men 2D var inte alls lika bra.

Permalänk
Medlem

Största klivet jag någonsin kommer få uppleva var garanterat när jag köpte ett Voodoo-kort och patchade Quake. Det gick liksom inte riktigt att jämföra, att man plötsligt såg folk i vattnet var ju ingen nackdel på LAN heller.

Lite närmare i tiden så är det absolut mitt 3080, eftersom jag inte kört med raytracing innan. Control var första spelet jag lirade igenom med det, och jag blev inte besviken.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Mitt 560 Ti som är inköpt hösten 2011. Fungerade bra från start och höll sig hyffsat i ca 4 år innan det blev ny dator. Mitt 970 hamnar på stark andraplats då det, för det priset i maj 2015, är väldigt kompetent i 1080p även idag.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Inaktiv

Nostalgiskt värde: ATI Radeon 4850. Kunde spela alla spel jag ville & det va prestanda som väldigt unga jag aldrig hade sett förut.
Men måste säga att jag ändå är mest nöjd med mitt 3080. Kanske extra nöjd bara för att de är så satans svåra att få tag på, men går inte annat att älska prestandan! <3