Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag hade svårt att hitta sparräntor som var bättre än låneräntorna, i varje fall om man jämför rörligt. Det är nog inte så många som är intresserade att binda sina sparräntor på 7 år t ex.

Utgår man från snitträntan på bostadslån under feb 2021 så ligger den 1.17% som lägst för 3 mån och 0.97% för 1 års bindningstid. Källa.

Enligt samma källa så hittar jag inga sparkonton som har räntor som är högre än bolåneräntorna för 3 mån. För 1 år så går det att hitta.

Ja självklart får man binda lite, ett års bindning för att göra arbitrage är ju egentligen inga problem för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Har en fråga om bolån för pensionärer då jag börjat fundera på framtiden för äldre släkt.

Hur ser möjligheterna ut för att ta ut ett lån på halva värdet av en bostad värd ungefär 2 miljoner för en pensionär med minimal pension? Resten går att täcka med försäljning av nuvarande hus. Kan barn gå in som borgensmän?

Det är långt ifrån självklart att en pensionär med låg inkomst får låna, även om man har låg belåningsgrad. Bankerna är helt enkelt skeptiska till återbetalningsförmågan på längre sikt, till skillnad från lönearbetande så stiger aldrig inkomsten för pensionärer med tiden.

Möjligen att det går om barnen står som medlåntagare men då påverkas deras låneutrymme för egen bostad mm.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv

Kanske inte riktigt hör hemma i denna tråden, men hur mycket är rimligt att låna?
Är dryga 29 år & vill köpa hus snart.
Prisläget i området är 4-4.5 miljoner för ett hus utanför staden.
Minimum är ju 15% kontantinsats.
Säg att man köper ett hus för 4.5 milj & lägger 1.5 milj i kontantinsats.
Ganska hög kontantinsats (33%) men trots det 3 miljoner i lån.

Frågan är då egentligen om det är rimligt/inte allt för korkat att skuldsätta sig med 3 miljoner i dagsläget.

Det jag ser talar för:
- Efterfrågan kommer vara hög på villor under lång tid framöver.
- Värt mycket för mig personligen jämfört med att bo i min hyresrätt. Förvisso en trevlig hyresrätt med relativt låg hyra, men saknar trädgård & plats.

Det jag ser talar emot:
- Räntan "kan" inte bli lägre än idag.
- Risk finns att fastighetsskatten höjs (taket tas bort) -> priserna faller
- Även med riktigt aggressiv amortering så får jag räkna med 20 års avbetalning. Mycket kan hända på 20 år (sjukdom, förändrat läge på arbetsmarknaden, etc) vilket innebär otrygghet.

Summering: Förutom att efterfrågan kommer va fortsatt hög så ser jag ingen motivering till att prisökningen på bostäder skulle hålla i sig. Däremot så ser jag flera riskfaktorer som skulle kunna orsaka minskning av pris på bostäder (höjd ränta, fastighetsskatt, mm.).
Vad tänker ni?

En sista fråga: Hur mycket amorterar folk i snitt på sina bolån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det är långt ifrån självklart att en pensionär med låg inkomst får låna, även om man har låg belåningsgrad. Bankerna är helt enkelt skeptiska till återbetalningsförmågan på längre sikt, till skillnad från lönearbetande så stiger aldrig inkomsten för pensionärer med tiden.

Möjligen att det går om barnen står som medlåntagare men då påverkas deras låneutrymme för egen bostad mm.

Nej jag har förstått att det kan vara svårt. Känns otroligt uselt, man borde ju även kunna se till historik.

Men jag förstår ju vad det handlar om, inte särskilt lönsamt för bankerna. Typiskt område där man skulle behöva gå in och styra upp från statligt håll. Känns åtminstone rimligt att pensionärer med handpenning och bra betalningshistorik ska ha möjlighet att flytta till mindre boende med samma eller lägre boendekostnad som de har innan.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Jag betalade av mitt lån på huset för något år sedan. Ekonomiskt hade det varit klokare att investera pengarna istället för att amortera av lånet men jag kände att jag ville vara skuldfri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Kanske inte riktigt hör hemma i denna tråden, men hur mycket är rimligt att låna?

Frågan är då egentligen om det är rimligt/inte allt för korkat att skuldsätta sig med 3 miljoner i dagsläget.

Det jag ser talar för:
- Värt mycket för mig personligen jämfört med att bo i min hyresrätt. Förvisso en trevlig hyresrätt med relativt låg hyra, men saknar trädgård & plats.

Det jag ser talar emot:
- Även med riktigt aggressiv amortering så får jag räkna med 20 års avbetalning. Mycket kan hända på 20 år (sjukdom, förändrat läge på arbetsmarknaden, etc) vilket innebär otrygghet.

Summering: Förutom att efterfrågan kommer va fortsatt hög så ser jag ingen motivering till att prisökningen på bostäder skulle hålla i sig. Däremot så ser jag flera riskfaktorer som skulle kunna orsaka minskning av pris på bostäder (höjd ränta, fastighetsskatt, mm.).
Vad tänker ni?

Ang. riskerna så är det väll bara första punkten som är negativ eftersom dina utgifter per månad då ökar.
Sjunker priserna så gör det mest troligen det över hela området, så även om din fastighet sjunker i värde kommer du ändå kunna köpa billigare om du vill flytta just i nedgången. Med 33% kontant och aggressiv amortering som du pratar om så kommer du aldrig bli överbelånad, så mycket kommer aldrig priserna på bostäderna sjunka om du inte bor på landet med em industri som läggs ned (se Perstorp för 20 år sedan).

Sista negativa punkten gäller ju för allt lånande. Oavsett om det är boende eller bil så binder du upp dig till en utgift som du inte vet om du har råd med om det skulle ske en olycka, förlorat jobb osv.

Jag ser inga direkt risker med att köpa ett boende idag så länge man inte blir för högt belånad. Dom FAKTISKA fördelarna med frihet att dricka kaffe på altanen och kunna tvätta bilen osv. är mycket högre än nackdelarna som KANSKE kan hända.

Vi amorterar 2% som amorteringskravet kräver för oss. Sen har vi ett konto för renoveringar som vi lägger in lika mycket i månaden på för att förnya badrum och kök så småningom om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Det jag ser talar för:

Det jag ser talar emot:

Vad tänker ni?

Personligen så ser jag inte min bostad som någon investering utan jag köper den för att bo i, så om priserna går ner ser jag det som att priserna på bostaden efter också gör det (som förmodligen är dyrare än nuvarande då jag med tiden får högre lön och mer kapital). Däremot försöker jag ju ändå göra bra val när jag köper och renoverar så att värdet går upp, dvs väljer jag sådant där man kan renovera/bygga om så att värdet för mig och andra går upp med mer än renoveringskostnaden.

När jag köper brukar jag vilja ligga kring 70% belåning och sen amorterar jag minimum som regelverket/banken kräver, ekonomiskt dumt att betala så mycket "kontant" men jag har en låg riskaptit egentligen. Det viktigaste är inte hur mycket man amorterar utan hur mycket man sparar i någon form per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Man ska nog tolka det som att ni har 1,24 % rabatt på listräntan fram till mars 2022. Om listräntan höjs kommer ni få listräntan minus 1,24 %.

Jag förstår

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Amortering kan man göra om räntan blir för dyr. Idag amorterar jag absolut noll. Räknar utan problem med att jag får högre avkastning på pengarna på annat håll än att betala av lånen.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Amortering kan man göra om räntan blir för dyr. Idag amorterar jag absolut noll. Räknar utan problem med att jag får högre avkastning på pengarna på annat håll än att betala av lånen.

Vill man åtminstone inte ner till 65% belåninggrad innan man tar det lugnt eller lägger sig på minimum amortering och kan chilla lite eller tänker jag fel?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Vill man åtminstone inte ner till 65% belåninggrad innan man tar det lugnt eller lägger sig på minimum amortering och kan chilla lite eller tänker jag fel?

I princip spelar det inte så stor roll så länge pengarna är hyfsat likvida (och trygga). Det diskuterades i tråden om det är bättre att amortera och lägga pengarna på sparkonto med insättningsgaranti i stället.

Jag tycker personligen inte att det är värt mödan, då det kanske kan ge någon enstaka tusenlapp per år, men jag kan köpa principen.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Det jag ser talar för:

Det jag ser talar emot:

Vad tänker ni?

All things considered: Har du möjligheter = köp. Så enkelt är det.

Du kan ha otur och köpa och en dipp på 20-30% inträffar dagen efter. Blir du då arbetslös och måste sälja så är det såklart ett ytterst jobbigt läge. Men det är ju just därför man ska ha marginaler i sin ekonomi, att kunna övervintra tills man får ett jobb igen, utan att behöva tvångssälja sin fastighet. Denna risk finns men jag tror som sagt att man som enskild kan hedga mot den genom att se till att helt enkelt ha tillgångar. Att som husägare inte ha minst (minst!) 4-5 månadslöner i buffert är mig både en gåta och fullständigt hål i huvudet. Och har man inte dem så får man leva snålt ett tag och spara, svårare än så är det inte!

Köp för att priserna på fastigheter över tid tenderar att slå löneökningarna över tid. Eller: för varje år som går blir det dyrare och dyrare att köpa. Ja och sen alla andra skäl du själv noterade varför köpa är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

I princip spelar det inte så stor roll så länge pengarna är hyfsat likvida (och trygga). Det diskuterades i tråden om det är bättre att amortera och lägga pengarna på sparkonto med insättningsgaranti i stället.

Jag tycker personligen inte att det är värt mödan, då det kanske kan ge någon enstaka tusenlapp per år, men jag kan köpa principen.

Tack för svar!
Jag amorterar ca 3000kr/mån på 1milj-lght och sparar 3000kr/mån i fonder. Så i längden kanske man ska prioritera sina fonder. Men det är svårt de där, vad som blir bäst i slutändan... Antar det är därför tråden är så aktiv ^^

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av anon236072:

Det jag ser talar för:

Jag har inga problem med att ha 3 miljoner i skuld, frågan är om man får (de flesta banker har ett tag på runt 4,5 gånger årsinkomst vilket ger ca 56k i månadslön för lån på 3 miljoner).
I övrigt har jag som sagt inga problem, känns det olustigt att räntan kan gå upp så bind den. Amortera så lite du kan, går räntan upp har du ju pengar sparade som du kan amortera med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Nej det tycker jag inte. Jag kan betala av hela mitt bolån idag om jag vill, men varför skulle jag vilja göra det? Samma med studielånet, där har jag ännu bättre deal.

Och man kan få pengar att växa ganska bra utan att ta jätterisker. Det handlar inte om några enstaka tusenlappar om året man sparar. Med relativt låg risk kan man lätt få över 5% avkastning på sina pengar. Säg ett bolån på en miljon, 5% avkastning är 50k. Dra av räntekostnaden på säg runda slängar 1,5% så har man 35k gratispengar varje år. Och detta är lågt räknat.

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nej det tycker jag inte. Jag kan betala av hela mitt bolån idag om jag vill, men varför skulle jag vilja göra det? Samma med studielånet, där har jag ännu bättre deal.

Och man kan få pengar att växa ganska bra utan att ta jätterisker. Det handlar inte om några enstaka tusenlappar om året man sparar. Med relativt låg risk kan man lätt få över 5% avkastning på sina pengar. Säg ett bolån på en miljon, 5% avkastning är 50k. Dra av räntekostnaden på säg runda slängar 1,5% så har man 35k gratispengar varje år. Och detta är lågt räknat.

För att få 5% krävs risk. Möjligen låg risk, men med risk. För garanterad avkastning handlar det inte ens om tusenlappar per år på ett miljonlån.
Önskar förstås att jag har fel, i så fall - hook me up! Jag har en del jag kan tänka mig att investera riskfritt till 5%.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

För att få 5% krävs risk. Möjligen låg risk, men med risk. För garanterad avkastning handlar det inte ens om tusenlappar per år på ett miljonlån.
Önskar förstås att jag har fel, i så fall - hook me up! Jag har en del jag kan tänka mig att investera riskfritt till 5%.

Som jag skrev, relativt låg risk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Som jag skrev, relativt låg risk.

Vad investerar du i som till 5% är ”relativ låg risk”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Vad investerar du i som till 5% är ”relativ låg risk”?

Det gör jag inte, jag kör väldigt hög risk, men det är off topic. Kan tipsa om investeringstråden här i forumet för info om sånt. Eller typ rika tillsammans.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Du tänker dock lite fel. Du säger att du har kunnat investera pengarna istället för att betala ränta på bolånet. Men du har använt besparingar till att betala av lånet. Så om du inte hade betalat av bolånet så hade du kunnat investera både pengarna du använt till att betala av lånet med, vilket hade varit en betydligt högre summa än pengarna du sparar i räntekostnader. Högre risk, absolut men det är all investering där man vill ha högre avkastning än räntesparkonto. Så, så länge fina investeringar inte gått sämre än vad kostnaden för bolåneräntan hade varit på lånen förstår jag inte hur du (speciellt i efterhand) kan vara glad att du löste bolånen istället?

Får du någon avkastning på en vanlig villa? Om du inte säljer den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Personligen så ser jag inte min bostad som någon investering utan jag köper den för att bo i, så om priserna går ner ser jag det som att priserna på bostaden efter också gör det (som förmodligen är dyrare än nuvarande då jag med tiden får högre lön och mer kapital). Däremot försöker jag ju ändå göra bra val när jag köper och renoverar så att värdet går upp, dvs väljer jag sådant där man kan renovera/bygga om så att värdet för mig och andra går upp med mer än renoveringskostnaden.

När jag köper brukar jag vilja ligga kring 70% belåning och sen amorterar jag minimum som regelverket/banken kräver, ekonomiskt dumt att betala så mycket "kontant" men jag har en låg riskaptit egentligen. Det viktigaste är inte hur mycket man amorterar utan hur mycket man sparar i någon form per månad.

Jag ser inte heller vår villa som en investering, ekonomiskt iallafall. Vi behövde aldrig ens fundera på att ansöka om något bolån när vi skaffade den, då priserna var överkomliga för vår ekonomi.

Hur som så tror jag väl att det är betydligt större risk för att pengarna man har investerade på börsen tappar värde än att fastigheten sjunker med motsvarande. Så i normalfallet är det klokt att ha huset belånat till 50 % och då med låga räntekostnader investera på börsen.

Finns ju några enstaka undantag där huspriserna rasat med i stort sett 100 %. Tycker faktiskt lite synd om de personerna. Tack o lov så tillhör ju detta verkligen ovanligheterna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Du kan hyra ut den.

Annars så får du såklart ingen avkastning så länge du bara äger och bor i den. Det är ju först vid en försäljning som du får ut eventuell vinst.

Permalänk
Medlem

Det är lite märkligt hur bankerna resonerar. Vi ska sälja vårt hus och köpa ett nytt, och likvärdigt. På den nya huset kommer vi ha ett lån som är 700 kkr lägre. Från bankens sida är det tvärnej, då vi har lägre inkomst just nu.

Vi kommer att lösa det med att en förälder står som medlåntagare under knappt ett år.

Jag förstår att de gör en kalkyl på nytt när vi tar bytt lån, men risken borde ändå bara lägre för banken med ett mindre lån.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Om man belånar den och investerar lånet: JA absolut! (det var liksom hela poängen med mitt inlägg)
Det går ju även att hyra ut hela eller delar av boendet som någon skrev.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Fråga: jag och min fru har hittat ett objekt som vi vill köpa (radhus färdigt sommar 2022) och lagt undan det. Nu är vårat problem, att SBAB som vi först tänkte låna av och fick lånelöfte från, inte vill ge oss lånet pga våra anställningsformer, pratade just med dem. Jag har tillsvidareanställning och 38k/mån i lön, men därutöver en annan anställning för ett projekt á ca 16k/mån. Min fru tjänstgör på timrapporteringsbasis som lärare för ett universitet, men trots att vi kan demonstrera den månatliga inkomsten för henne (typ 15k mån som medel över året) så har de hakat upp sig på att det inte är en anställningsform de kan räkna på. Allt de kan räkna på är min tillsvidareanställning på 38k, men det täcker inte lånet vi skulle behöva. Vi har alltså en inkomst som skulle täcka mer än vad vi behöver, runt 70k brutto, men SBAB synes vara väldigt restriktiva med vad de kan räkna på.

Min fråga: till vem ska vi vända oss för att få en chans att ta bolånet vi behöver? Någon som har erfarenhet eller tips. Vår paxning av radhuset gäller till och med torsdag denna vecka, så behöver hitta ett sätt att gå vidare. Tacksam för alla tips! Mvh

Permalänk
Skrivet av fesoj:

Fråga: jag och min fru har hittat ett objekt som vi vill köpa (radhus färdigt sommar 2022) och lagt undan det. Nu är vårat problem, att SBAB som vi först tänkte låna av och fick lånelöfte från, inte vill ge oss lånet pga våra anställningsformer, pratade just med dem. Jag har tillsvidareanställning och 38k/mån i lön, men därutöver en annan anställning för ett projekt á ca 16k/mån. Min fru tjänstgör på timrapporteringsbasis som lärare för ett universitet, men trots att vi kan demonstrera den månatliga inkomsten för henne (typ 15k mån som medel över året) så har de hakat upp sig på att det inte är en anställningsform de kan räkna på. Allt de kan räkna på är min tillsvidareanställning på 38k, men det täcker inte lånet vi skulle behöva. Vi har alltså en inkomst som skulle täcka mer än vad vi behöver, runt 70k brutto, men SBAB synes vara väldigt restriktiva med vad de kan räkna på.

Min fråga: till vem ska vi vända oss för att få en chans att ta bolånet vi behöver? Någon som har erfarenhet eller tips. Vår paxning av radhuset gäller till och med torsdag denna vecka, så behöver hitta ett sätt att gå vidare. Tacksam för alla tips! Mvh

I min erfarenhet har Handelsbanken varit väldigt bra på att se till den individuella situationen.

Annars är det väl Bluestep om ni vill få klart det snabbt för att sen leta efter en mer traditionell bank i ett lite senare skede.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Bluestep kan fungera men dom är svindyra, Jag skulle undvika dom och liknande företag så långt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Vilken bank har ni för annat? Kolla med er vanliga bank. Där kan man ju alltid hota lite med att byta bank.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mwi:

Bluestep kan fungera men dom är svindyra, Jag skulle undvika dom och liknande företag så långt som möjligt.

Absolut men om de har till på torsdag på sig så skulle det kunna "köpa lite tid" utan att bli så dyrt, förutsatt att man känner sig hyfsat säker på att man kommer kunna bli beviljad ett lån ganska snart på en "vanlig" bank.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Börja med att kolla SBAB hur nära ni ligger för att få låna:
https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/rakna_pa_ditt_bolan/s...

Därefter är det väl "bara" snacka med de vanliga bankerna, brukar vara svårt att få till möten med kort varsel med dessa dock.