Råd inför uppgradering av gaming PC

Permalänk
Medlem

Råd inför uppgradering av gaming PC

Tja! Jag är en novis när det kommer till datorbyggande så jag frågar här lite ödmjukt om hjälp.

Jag köpte nyligen spontant ett AMD Radeon RX 6800XT som jag har lyckats pula in i maskinen. Moderkort är ett ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 och CPU är AMD Ryzen 7 3700x, som kyls av fläkt som följde med. RAM har jag HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB, PSU har jag en 750w som är nyköpt tillsammans med GPU.

Det jag då söker råd för är vilken processor som jag bör köpa, samt om jag behöver byta ut moderkortet. Kanske även nya RAM minnen.
Datorn ska enbart användas för spelande
Bör tilläggas att allt som har med vattenkylning att göra är allt för avancerat för mig.

Permalänk
Medlem

Vad ska du spela och i vilken upplösning?

Permalänk
Medlem

Varför ska du köpa en ny CPU?

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna vinna en del prestanda på att köpa snabbare minnen, men tycker inte att en CPU-uppgradering är meningsfull. Försök i så fall att satsa på ett minneskit på i alla fall 3600MHz och CL14-15.

Självklart beror det på vilken upplösning du spelar i, 1080p eller lägre kommer en CPU-uppgradering ge en del FPS vinster med en 5000-series CPU. Men lirar du i 1440p är det helt meningslöst. Såvida du inte spelar någon särskilt titel som faktiskt har större vinster - men överlag är de väldigt små. Jag skulle rekommendera att kika på sweclockers review på 5000-serien CPUer, där framgår det väldigt tydligt vilka spel som får en del vinster även i högre upplösning.

Upplever du FPS problem i någon särskild titel som stör dig, eller varför vill du uppgradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Du skulle kunna vinna en del prestanda på att köpa snabbare minnen, men tycker inte att en CPU-uppgradering är meningsfull. Försök i så fall att satsa på ett minneskit på i alla fall 3600MHz och CL14-15.

Självklart beror det på vilken upplösning du spelar i, 1080p eller lägre kommer en CPU-uppgradering ge en del FPS vinster med en 5000-series CPU. Men lirar du i 1440p är det helt meningslöst. Såvida du inte spelar någon särskilt titel som faktiskt har större vinster - men överlag är de väldigt små. Jag skulle rekommendera att kika på sweclockers review på 5000-serien CPUer, där framgår det väldigt tydligt vilka spel som får en del vinster även i högre upplösning.

Upplever du FPS problem i någon särskild titel som stör dig, eller varför vill du uppgradera?

Håller med, om du vill köpa något så kanske bättre ram och en bättre cpu kylare är något att satsa på (även om den medföljande fungerar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Du skulle kunna vinna en del prestanda på att köpa snabbare minnen, men tycker inte att en CPU-uppgradering är meningsfull. Försök i så fall att satsa på ett minneskit på i alla fall 3600MHz och CL14-15.

Självklart beror det på vilken upplösning du spelar i, 1080p eller lägre kommer en CPU-uppgradering ge en del FPS vinster med en 5000-series CPU. Men lirar du i 1440p är det helt meningslöst. Såvida du inte spelar någon särskilt titel som faktiskt har större vinster - men överlag är de väldigt små. Jag skulle rekommendera att kika på sweclockers review på 5000-serien CPUer, där framgår det väldigt tydligt vilka spel som får en del vinster även i högre upplösning.

Upplever du FPS problem i någon särskild titel som stör dig, eller varför vill du uppgradera?

Tack för svar! Jag kör i 1080p. Anledningen till att jag vill uppgradera är för att jag vill att den ska va så bra som möjligt helt enkelt. Inget av det jag spelat har gått dåligt. Flöt på i cyberpunk, maxxar bf1 och V, totalwar och CoD.
Kanske ska satsa på nya minnen bara helt enkelt och en ny kylare till CPU som någon annan nämnde.

Kan inte så mycket om byggande som jag skrwv, men vill gärna lära mig. Köper man inte nytt blir det inte mycket byggande helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av aker:

Vad ska du spela och i vilken upplösning?

Allt möjligt. Spelar allt från Total war serien till Co. Kör i 1080p

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du nödvändigtvis stoppa i en ny CPU så är det en Ryzen 5 5600X eller Ryzen 7 5800X som gäller. Du kan köra dem på befintligt moderkort givet att rätt BIOS är installerat.

Men ärligt talat är det inte värt det att uppgradera processorn såvida du inte ska upp och jaga extra höga framerates. Det finns inga spel som går att köpa idag som inte fungerar helt utmärkt på en 3700X.

Visst, det kanske blir lite bättre med en 5600X eller 5800X men inte så att det är värt pengarna att uppgradera. I praktiken blir den enda skillnaden du märker en något högre FPS-siffra i vissa spel.

Vi vänder på frågan, finns det något spel du försöker spela idag som funkar dåligt på din 3700X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ska du nödvändigtvis stoppa i en ny CPU så är det en Ryzen 5 5600X eller Ryzen 7 5800X som gäller. Du kan köra dem på befintligt moderkort givet att rätt BIOS är installerat.

Men ärligt talat är det inte värt det att uppgradera processorn såvida du inte ska upp och jaga extra höga framerates. Det finns inga spel som går att köpa idag som inte fungerar helt utmärkt på en 3700X.

Visst, det kanske blir lite bättre med en 5600X eller 5800X men inte så att det är värt pengarna att uppgradera. I praktiken blir den enda skillnaden du märker en något högre FPS-siffra i vissa spel.

Vi vänder på frågan, finns det något spel du försöker spela idag som funkar dåligt på din 3700X?

Tack för tipsen! Egentligen är det ingenting som går dåligt, utan jag tänkte mest att när jag ändå byter GPU så kanske jag borde ta och uppgradera CPU också. Det är inte det att jag är missnöjd med prestandan, mest att jag vill maxa den så mycket jag kan. Det är kul med nya grejer helt enkelt.
Men är det så att jag får en skillnad på 4-5 fps för 6k kr så är det som du säger, inte alls värt det.