MSI B550 Tomahawk går in i Windows men inte bios

Permalänk

MSI B550 Tomahawk går in i Windows men inte bios

Hej allesammans! Fick för mig att uppgradera datorn idag från ett 350 moderkort till 550 serien. Köpte via netonnet på eftermiddagen och installerade, allt var frid och fröjd tills uppstart. Tog lång tid på sig, fick starta om flera gånger innan det visade någonting på skärmen. Har pillat hela eftermiddagen med detta och aldrig lyckats komma in i bios vilket var av stort intresse eftersom jag vill kunna gå in och reglera minneshastighet, pbo med mera... Till saken hör att jag aldrig avinstallerade befintliga drivrutiner innan jag påbörjade uppgradering, kan det spöka så pass?

Mina tidigare prylar:
*Gigabyte AB350 Gaming 3 (om jag inte missminner mig)
Ryzen 3600
16gb Corsair Vengeance 3000mhz

Det tråkiga är att det inte ens går att starta om datorn, jag måste med andra ord kallstarta datorn, ibland genom att dra ut strömmen ur datorn alt. byta ingång på grafikkortet (1080ti) displayport. Jag har försökt att gå igenom drivrutinerna och avinstallera men som ni säkert är bekant med kräver det en omstart, tyvärr kommer jag aldrig till det läget...

I vanlig ordning genom googling har jag försökt att cleara CMOS genom både att dra ut batteriet samt jumper caps. Ingen skillnad

För att ge lite klarhet, det funkar utomordentligt att använda datorn när jag väl fått igång den, spelen fungerar som det ska men en sak som jag märkte var att MSI afterburner nollställt sig och gav inte längre någon överklockning, likadant med klockan i windows. Visade ungefär 6h fel.

Visa signatur

Fractal r6 R5 3600 h115i pro 1080ti@ Accelero xtreme IV 16GB vengeance

Permalänk

Fick till slut i ordning på det hela, visade sig att min andra skärm med DVI funkade och visade direkt bios när jag provade men min primära som är ansluten med displayport fungerar inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken kontakt-typ på ditt grafikkort som prioriteras (och därmed vilken skärm som väljs vid boot) är kopplat till om du har CSM (legacy mode) aktiverat eller inte. DVI prioriteras över DisplayPort med CSM aktiverat medan det är tvärt om med funktionen avstängd.

Om du har flera skärmar av samma typ styrs ordningen av ditt grafikkorts VBIOS. Du kan se den informationen i GPU-Z inne i Windows.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Tack för informationen. Vid inkoppling anslöt jag först bara displayport skärmen, ingen annan inkopplad men provade sen enbart med DVI och då visades det direkt. Man lär sig något nytt varje dag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammsateh:

Tack för informationen. Vid inkoppling anslöt jag först bara displayport skärmen, ingen annan inkopplad men provade sen enbart med DVI och då visades det direkt. Man lär sig något nytt varje dag!

Med enbart en skärm borde det ha fungerat utmärkt med DisplayPort. Det är bara ordningen som ska skilja. Förhoppningsvis kanske även det problemet löser sig om du stänger av CSM, även om det inte ska behövas.

Det viktigaste är ju dock att du slapp defekt hårdvara.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q