Funkar Telenor-router med Comhem-uttag i väggen?

Permalänk

Funkar Telenor-router med Comhem-uttag i väggen?

Hej! Bytte nyss från com-hem bredband till telenor, och fick nyss telenor-routern. I min vägg har jag comhem-uttaget med 3 utgångar (se bild).

https://gyazo.com/9a8bd3a18d03034134b391e386241561

Min enkla fråga är, Går det att få internet om jag kopplar en sladd mellan DATA-uttaget och telenor-routerns WAN?

Tack//Ludde

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3konservatism:

Hej! Bytte nyss från com-hem bredband till telenor, och fick nyss telenor-routern. I min vägg har jag comhem-uttaget med 3 utgångar (se bild).

Min enkla fråga är, Går det att få internet om jag kopplar en sladd mellan DATA-uttaget och telenor-routerns WAN?

Tack//Ludde

Nej det lär inte gå. Nu vet jag inte vad du har för router från Telenor, men den har säkerligen inget docsis-stöd (koax).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack//Ludde

Routern behöver ett coax uttag, dvs för vanlig "antennkabel"
Dock lite osäker på om man kan överhuvudtaget kan få telenor i ett Comhem utag, klasiska "tre hål i väggen"

Har routern inte ett coaxkontakt, bör det betyda att det finns ett annat uttag i lägenheten med varliga nätverkskontaker RJ45...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Ok, men för att få det att funka, behöver jag ett modem då? så coax går till modemet, och sen modemet till routern, eller funkar det så?

Permalänk
Medlem

@3konservatism kanske vore bra om du berättade vad för bredband du har beställt från Telenor, så vi vet för att kunna hjälpa dig.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk

Ett vanligt bredband 100/100, letat runt lägenheten nu efter ytterligare uttag men icke. Finns bara den comhem ”3-uttag”. Tacksam för snabba svar

Permalänk
Medlem

Ett vanligt bredband 100/100, letat runt lägenheten nu efter ytterligare uttag men icke. Finns bara den comhem ”3-uttag”. Tacksam för snabba svar

Kika där det skulle kunna tänkas vara enkelt att installera snarare än där det vore praktiskt. Typ hallen?
Men annars så är det väl att du bör fråga Telenor och/eller föreningen.

Comhems koax lär inte vara lösningen om du inte köper just deras tjänster.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ska du kunna använda Telenor på adressen så finns det en mediaomvandlare eller nätverksuttag. Finns inte det så kan du inte använda Telenor. Du får hjälpa dig själv där då vi inte vet var du bor.

Permalänk
Medlem

Något verkar lurt. Telenor borde inte kunna erbjuda sina tjänster om inte lägenheten är klar för inkoppling. Någon stans i lägenheten bör det absolut finnas en RJ 45 anslutning. Har du inte det så har du problem. Kanske du måste backa tillbaka till com hem. Först borde du dock kontakta Telenor för ett klargörande om din lägenhet. Det är ju inte helt omöjligt att TN har gjort fel.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk

När jag googlar på min adress (bor i lägenhet på galoppvägen i Partille, är inte så pjåkig om mina uppgifter) så står det att det att jag ska ha just fiber. Så det är väl rätt, fast det är bara det att det ej finns ett uttag för fiber eller något annat i HELA lägenheten (telejack finns men det är väl en annan sak) . Går det inte att köpa något som typ ”aktiverar” omvandlingen eller fiber typ?

Permalänk
Medlem

När jag googlar på min adress (bor i lägenhet på galoppvägen i Partille, är inte så pjåkig om mina uppgifter) så står det att det att jag ska ha just fiber. Så det är väl rätt, fast det är bara det att det ej finns ett uttag för fiber eller något annat i HELA lägenheten (telejack finns men det är väl en annan sak) . Går det inte att köpa något som typ ”aktiverar” omvandlingen eller fiber typ?

Fast du måste ju ta reda på var ditt bredband (via fiber) kommer in i lägenheten. Prata med brf eller hyresvärd.

Permalänk
Medlem

Nej det går inte att lösa om det inte är installerat i din lägenhet.

Fråga fastighetsägaren vart det sitter om du är så osäker. Kan ge generella tips som elskåpet om det är nyare hus eller ombyggt, ovanför dörren till lägenheten, i hallen, vid telefonjacket o.s.v.

Knacka på hos en granne om du är nollad och har bråttom.

Permalänk

Hej, efter lite googlande kom det upp att det finns 2 olika fibertyper= fiberKOAX och fiberLAN. Gissar att jag har fiberkoax då det enda jag har i lägenheten är det comhem-uttaget. Så jag har fiber, dock endast i koax-anslutning (tror jag?) om detta är fallet är det väl bara att skicka tillbaka telenor-routern och byta bredband till comhem igen, då telenor endast stödjer LAN och comhem koax. Jag ska såklart höra med hyresvärden men misstänker lite bara att det är så det är, om inte ni vet någon annan lösning?

Permalänk
Medlem

Hej, efter lite googlande kom det upp att det finns 2 olika fibertyper= fiberKOAX och fiberLAN. Gissar att jag har fiberkoax då det enda jag har i lägenheten är det comhem-uttaget. Så jag har fiber, dock endast i koax-anslutning (tror jag?) om detta är fallet är det väl bara att skicka tillbaka telenor-routern och byta bredband till comhem igen, då telenor endast stödjer LAN och comhem koax. Jag ska såklart höra med hyresvärden men misstänker lite bara att det är så det är, om inte ni vet någon annan lösning?

Om du kan beställa fiber till din lägenhet (adress och lägenhetsnummer) så ska du ha ett nätverksuttag eller en mediaomvandlare med nätverksuttag. Titta efter det, fråga grannar och har de verkligen haft fel information får du bryta kontraktet och skicka tillbaka.

Telenor har också koax, men bara i sitt egna nät. Bredband levereras över fyra olika sätt vanligtvis – DSL över telefonjacket, fiber över nätverksuttag eller mediabox (beroende på om det är FTTB eller FTTH), koax eller mobilt bredband över mobilnätet där Telia också erbjuder en fast variant av mobilt bredband.

Behöver du emotionellt stöd för att leta runt i lägenheten får du väl ringa Telenors kundservice kl 10:00 i morgon.

Permalänk
Medlem

Enligt denna sida https://www.bredbandsval.se/stadsn%C3%A4t/partille-stadsn%C3%... finns det olika öppna stadsnät i Partille. Söker man sen på galoppvägen så finns det massor med leverantörer att välja på bl.a Telenor som du har valt. Så det måste finnas ett Ethernet uttag i lägenheten eftersom via com hems coaxuttag är det bara com hem som kör.

Permalänk

Ellerhur, så tänkte jag också! Det måste finnas! Har hört i andra trådar att det går just fiber till en endaste box någonstans i huset vid alla lägenheter, sen från boxen går det konverterare som går till alla lägenheter, därför får man fiber-ish, fast nu istället för ethernet får man då koax-anslutning, vilket verkar ok men det betyder ju att man måste ha koax-router. Vet ej varför detta ej står specifierat någonstans menmen. Det enda som är säkert är att jag letat överallt i lägenheten , inte ett enda uttag. :/

Permalänk
Medlem

Om du kan beställa fiber till din lägenhet så finns det till 99 % fiber, så ofta är det inte fel uppgifter ges ut av fibernäten.

Så det är ditt eget ansvar att hitta uttaget. Det hjälper inte att upprepa att du inte hittar något, du förmedlar inte alls att du är säker.

Koax behöver du inte tänka på, det är inget som har med öppna fibernät att göra.

Permalänk
Medlem

Ellerhur, så tänkte jag också! Det måste finnas! Har hört i andra trådar att det går just fiber till en endaste box någonstans i huset vid alla lägenheter, sen från boxen går det konverterare som går till alla lägenheter, därför får man fiber-ish, fast nu istället för ethernet får man då koax-anslutning, vilket verkar ok men det betyder ju att man måste ha koax-router. Vet ej varför detta ej står specifierat någonstans menmen. Det enda som är säkert är att jag letat överallt i lägenheten , inte ett enda uttag. :/

Jag har Combort TV/Internet (finns inget annat att välja på, tyvärr) där jag bor, nu ser mina 3 hål i väggen inte ut som på din bild, men det enda som är inkopplat där en vanlig antennsladd till TV kanalerna (Combort, fibercoax, vardagsrummet) , har Internet boxen (en vit fyrkantig, RJ45 uttag) i hallen, kopplad till Combort:s egna router (L2, RJ45, alltså ingen Coax router), en sladd (RJ45) till dator å en sladd (RJ45) .till Blu Ray spelarn.

Ändring i text..
Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Kontakta din hyresvärd/fastighetsvärd så får du garanterat rätt svar

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Om det är Telia Öppen fiber, och du har Partillebo som värd:
Partillebo har installerat öppen fiber i alla sina fastigheter och det är du som hyresgäst som bestämmer vilket utbud du vill ha i din bostad.

Öppen Fiber är en lösning där Telia Operator Business ansvarar för fiberkabeln tills den kommer in i bostaden. Därefter är det du som bestämmer vilken leverantör och vilka tjänster du vill ha för att leverera tv, telefoni och internet på fibern.

När du vill göra en beställning klicka i den blåa rutan här till höger. Här anger du kommun och fastighetsägare och får då direkt se vilka leverantörer, tjänster och aktuella erbjudanden som du kan välja mellan. För info och beställning gå vidare till respektive leverantörs hemsida.

Dessutom så ingår även ett basutbud av tv-kanaler i hyran och vilka dessa är hittar man i den bruna rutan här till höger.

Vill du beställa bredband från Com Hem ringer du 90 222 eller går in på comhem.se via rosa rutan till höger.

Felanmälan gällande tv-kanaler och bredband lämnar du till Com Hem Kundservice på tel. 90 222

https://partillebo.se/om-partillebo/boendefragor/tv-bredband-...

Permalänk
Medlem

I en del lägenheter kan RJ45 uttaget sitta högt upp, tex ovanför dörren, kan även vara nån lucka som man ska ta bort, så det kan förväxlas med nån eldosa eller liknade vid en första blick, kan även kanske sitta i en garderob, eller skåp.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hos en bekant hade jag lite svårt att hitta uttaget. Visade sig sitta över garderoberna i hallen. Fanns ett c:a 40 cm högt utrymme som de hade klämt in dem på.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W