Powercolor läcker Radeon RX 6700 – med 6 GB minne

Permalänk
Melding Plague

Powercolor läcker Radeon RX 6700 – med 6 GB minne

Märkningar på produktkartong visar på ambitioner för spelande i upplösningen QHD, trots halverad mängd minne från redan lanserade RX 6700 XT.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Minne hit och minne dit. Finns korten på riktigt?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Varför inte 8GB som man haft på alla tidigare kort?
Smart av AMD att komma med detta EFTER det att Nvida försökt matcha AMD i minnesmängder.
Kan nästan tycka att det är elakt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Varför inte 8GB som man haft på alla tidigare kort?
Smart av AMD att komma med detta EFTER det att Nvida försökt matcha AMD i minnesmängder.
Kan nästan tycka att det är elakt....

pga av 12 delad på 2 är 6. när man gör nerdbantade kort så bruka man oftas halvera minnesmängden då man bara använder hälften av minnesmodular.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Ett 6 GB-kort kommer ju aldrig att bli aktuellt att köpa i den förväntade prisklassen...

Känns dessutom konstigt och ologiskt när AMD slår på trumman för storebror 6700XT med 12 GB (kontra 8 GB-korten i RTX-serien) för att poängtera att fler spel lätt kommer upp i över 8 GB i 1440p:
Call of Duty: Black Ops - Cold War, DX 12, Ultra High Texture Pack: 11.1 GB
Dirt 5, DX 12, Ultra High Settings: 9.5 GB
Horizon Zero Dawn, DX 12 Ultimate Settings: 10.4 GB
Red Dead Redemption 2, Vulkan, Ultra: 9.4 GB

Sweclockers själva konstaterar att Cyberpunk 2077 drar över 9 GB i Cinematicläget i 1440p även med DLSS på (i Native redan i 1080p):
https://www.sweclockers.com/artikel/31086-snabbtest-cinematic...

Digital Foundry konstaterar att Doom Eternal i deras testsvit påverkar RTX-korten med bara 8 GB mer än 6700 XT med 12 GB:

Slutsats: Vem köper grafikkort med 6 GB idag? Det blir ju svårsålt. Skulle vara om Powercolor själva hittar på en variant som de hoppas lyckas kränga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Slutsats: Vem köper grafikkort med 6 GB idag? Det blir ju svårsålt. Skulle vara om Powercolor själva hittar på en variant som de hoppas lyckas kränga.

Jag tror att vem som helst som bara laddar ner spel, kör rekommenderade inställningar klarar sig alldeles utmärkt med 6GB minne i år framöver. Det här att allt som inte är ultra är ospelbart är rent skitsnack. Ibland undrar man ju om vissa överhuvudtaget spelar på sina datorer eller bara sitter och pixelpeepar hela dagarna.

Permalänk
Medlem

Hmm, hur var det med att 6 GB minne är för lite på ett grafikkort nu?

Vet tillverkarna något vi inte vet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bopp:

Ett 6 GB-kort kommer ju aldrig att bli aktuellt att köpa i den förväntade prisklassen...

Känns dessutom konstigt och ologiskt när AMD slår på trumman för storebror 6700XT med 12 GB (kontra 8 GB-korten i RTX-serien) för att poängtera att fler spel lätt kommer upp i över 8 GB i 1440p:
Call of Duty: Black Ops - Cold War, DX 12, Ultra High Texture Pack: 11.1 GB
Dirt 5, DX 12, Ultra High Settings: 9.5 GB
Horizon Zero Dawn, DX 12 Ultimate Settings: 10.4 GB
Red Dead Redemption 2, Vulkan, Ultra: 9.4 GB
https://www.youtube.com/watch?v=jjBqaGLRycc&t=443s

Sweclockers själva konstaterar att Cyberpunk 2077 drar över 9 GB i Cinematicläget i 1440p även med DLSS på (i Native redan i 1080p):
https://www.sweclockers.com/artikel/31086-snabbtest-cinematic...

Digital Foundry konstaterar att Doom Eternal i deras testsvit påverkar RTX-korten med bara 8 GB mer än 6700 XT med 12 GB:
https://www.youtube.com/watch?v=nLlhONHPpCw&t=740sd

Slutsats: Vem köper grafikkort med 6 GB idag? Det blir ju svårsålt. Skulle vara om Powercolor själva hittar på en variant som de hoppas lyckas kränga.

Det som saknas är en konsekvensanalys av vad som faktiskt händer när man har för lite VRAM på grafikkortet. Om det lastas in en bunt grejer in i VRAM som ändå inte regelbundet behövs så gör det inget om hela VRAM:et används för spelprestandan. Att behöva swappa in några enstaka objekt då och då från RAM in till VRAM behöver inte påverka prestandan jättemycket, beroende på vad det är för spel och hur det är uppbyggt. Att titta på "allokerat VRAM" är alltså inte riktigt hela sanningen. (Skulle dessutom gissa att PCIe 4.0 gör en del nytta i ett sådant scenario, genom att det i så fall är snabbare att överföra data mellan VRAM och RAM.)

Kompletterar man med en titt på Steam Hardware Survey för februari 2021 så framgår det också att 67,5% av marknaden har 6 GB eller mindre. De som tillverkar spel kommer nog förhålla sig till dessa siffror när de gör nya spel, för att se till att spelen är spelbara även på kort med lägre mängder VRAM, om inte annat med lägen med lägre texturupplösning.

För den som vill köpa ett grafikkort som klarar av att köra moderna spel är alltså inte ett 6 GB-kort otänkbart, i alla fall inte till korrekt pris.

Oavsett så kommer detta kort att sälja slut på en gång, oavsett pris och specifikationer i dagens marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Minne hit och minne dit. Finns korten på riktigt?

On paper 📝

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hmm, hur var det med att 6 GB minne är för lite på ett grafikkort nu?

Vet tillverkarna något vi inte vet?

Troligtvis kommit på att det är minnesbrist (förutom alla andra brister)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Troligtvis kommit på att det är minnesbrist (förutom alla andra brister)

Eller att grafikkort i det segmentet helt enkelt inte behöver mer minne för att funka att spela med?

Permalänk
Medlem

Spelade star citizen igår på 1440 p och då åt spelet nånstans mellan 3-7,5 gb vram beroende plats i spelet. Detta kortet känns sådär med så lite vram. Möjligen för 1080p.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lussarn:

Jag tror att vem som helst som bara laddar ner spel, kör rekommenderade inställningar klarar sig alldeles utmärkt med 6GB minne i år framöver. Det här att allt som inte är ultra är ospelbart är rent skitsnack. Ibland undrar man ju om vissa överhuvudtaget spelar på sina datorer eller bara sitter och pixelpeepar hela dagarna.

Jag kör Horizon Zero Dawn på Ultra (1080p) med ett RTX2060/2600x...

Finns det tester där man faktiskt testar olika spel och vad som är "tillräckligt" mycket minne? Kan man begränsa hur mycket minne t ex ett RTX 3090 har tillgång till annat än med hårdvarumoddning? Visst HZD kan svälja +10GB men det betyder inte att spelet kräver 12GB för att flyta fint.

Sen borde inget kort idag för mer än typ 4000kr ha 6GB förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag tror att vem som helst som bara laddar ner spel, kör rekommenderade inställningar klarar sig alldeles utmärkt med 6GB minne i år framöver. Det här att allt som inte är ultra är ospelbart är rent skitsnack. Ibland undrar man ju om vissa överhuvudtaget spelar på sina datorer eller bara sitter och pixelpeepar hela dagarna.

Jag är en av dem som uppskattar att sitta med de bästa grejerna och kunna maxa sina spel.

Det som är den stora skillnaden idag är att det inte är som det var i mitten av 2000-talet, där man kunde missa halva spelets detaljer för att man körde på medium-inställningar. Idag finns det ofta inställningar som går att dra ner med liten påverkan på den sammantagna upplevelsen, men vissa lever väl kvar i detta med att typ view distance halveras om man inte maxar sina grafikinställningar.

Nvidia började med trevliga guider som innehåller interaktiva bilder där man kan studera vilken visuell skillnad man får av vissa inställningar samt ett mått på vilken prestanda de kräver:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/grand-theft-auto-v-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag tror att vem som helst som bara laddar ner spel, kör rekommenderade inställningar klarar sig alldeles utmärkt med 6GB minne i år framöver. Det här att allt som inte är ultra är ospelbart är rent skitsnack. Ibland undrar man ju om vissa överhuvudtaget spelar på sina datorer eller bara sitter och pixelpeepar hela dagarna.

Skrivet av pv2b:

Det som saknas är en konsekvensanalys av vad som faktiskt händer när man har för lite VRAM på grafikkortet. Om det lastas in en bunt grejer in i VRAM som ändå inte regelbundet behövs så gör det inget om hela VRAM:et används för spelprestandan. Att behöva swappa in några enstaka objekt då och då från RAM in till VRAM behöver inte påverka prestandan jättemycket, beroende på vad det är för spel och hur det är uppbyggt. Att titta på "allokerat VRAM" är alltså inte riktigt hela sanningen. (Skulle dessutom gissa att PCIe 4.0 gör en del nytta i ett sådant scenario, genom att det i så fall är snabbare att överföra data mellan VRAM och RAM.)

Kompletterar man med en titt på Steam Hardware Survey för februari 2021 så framgår det också att 67,5% av marknaden har 6 GB eller mindre. De som tillverkar spel kommer nog förhålla sig till dessa siffror när de gör nya spel, för att se till att spelen är spelbara även på kort med lägre mängder VRAM, om inte annat med lägen med lägre texturupplösning.

För den som vill köpa ett grafikkort som klarar av att köra moderna spel är alltså inte ett 6 GB-kort otänkbart, i alla fall inte till korrekt pris.

Oavsett så kommer detta kort att sälja slut på en gång, oavsett pris och specifikationer i dagens marknad.

Precis, det handlar ju inte om det skulle vara ospelbart, men jag skulle vilja se en konsekvensanalys av hur det skalar. För det är ju inte spelen idag i första hand som kan påverkas, utan hur en tänkt utveckling kan se ut. Och om det redan finns tendenser idag till att det påverkar, är ju sannolikheten stor att det kommer att bli så än mer under kortens tilltänkta livstid. Sen kan man såklart köpa (eller nja... ) nytt kort varje gång man ev slår i taket, men för de som kanske tänkte behålla kortet ett antal år, är det ju en faktor att ta hänsyn till.

Jag själv är inte så känslig för framerate som vissa andra verkar vara, ligger spelen kring 50 fps i medel är det ok, så det är ju möjligt att ev påverkan av lägre prestanda med mindre minne inte kommer att vara ett problem i praktiken. Men ändå bra att få en fingervisning om vad det innebär. I praktiken, i realistiska tester, i realistiska system.

Vad innebär det t ex att maxa grafiken i Sweclockers juldator 2018 (Ryzen 2600X, 16 GB RAM, RX 590) med moderna spel? Företrädesvis då de spel som pekas ut som att de kräver mycket minne, som de ovan. Vad händer om jag uppgraderar den med ett RTX 3060 Ti kontra 6700 XT? Eller om jag istället (som Hardware Unboxed visade) sänker grafikinställningarna och istället siktar på hög framerate? Vad kan jag förvänta mig att få ut av de olika uppgraderingsvägarna i den dator som Sweclockers rekommenderade för två år sedan? Skalar de olika? Och då inte i en toppmodell med bästa processorn och bästa minnena. Utan en dator som folk i genomsnitt har. Som jag. Som Sweclockers juldator 2018.

Personligen skulle jag välja 12 GB framför 8 GB, definitivt före 6 GB, om jag ska lägga ut flera tusen på ett grafikkort. DLSS/kommande FSR är inget argument för mig som kompenserar det, det är mer av en nödåtgärd att ta till pga raytracingprestandan idag. Möjligtvis kan mesh shaders, Direct Storage och andra tekniker reducera behovet av VRAM också, men de finns inte idag, och oklart när de kommer.

Så kanske en önskan om att Sweclockers kunde göra en sådan "uppgraderingstest"?

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig ett sånt här kort i maskinen som jag använder för jobb.

Permalänk
Medlem

6Gb? Min mobil har mer minne. Men nu är detta inte på tapeten utan finns det kort? NEJ!

Kommer antagligen sälja slut lika fort som twinkies. Om inte så för dyra. Nvidia sluta med allt och kör bara 3080 samt 3070 åt folk så de får sina kort. Amd kör bara era 6800xt - 6900xt så blir någ alla glada. Kom ut med nytt när tiden är rätt.

Permalänk
Medlem

Smart av AMD att vara lite snål med RAM minnet, Korten kommer ju säljas på två sekunder ändå, till överpris dessutom. Finns inget skäl till att låta specifikationerna gå ut över vinsten då liksom....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

6Gb? Min mobil har mer minne. Men nu är detta inte på tapeten utan finns det kort? NEJ!

Kommer antagligen sälja slut lika fort som twinkies. Om inte så för dyra. Nvidia sluta med allt och kör bara 3080 samt 3070 åt folk så de får sina kort. Amd kör bara era 6800xt - 6900xt så blir någ alla glada. Kom ut med nytt när tiden är rätt.

Om något så är det ju vid bristande antal kretsar som det är extra relevant att brinna dem ordentligt... Nu kan kretsar som inte lever upp till kraven för 6700xt/6800xt/3090/3080 också säljas.

Permalänk
Medlem

Aha, så det här kortet ska lägga sig runt 6-6500kr antar jag.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Sitter med 4 GB minne idag och även om det funkar bra för de flesta spel så finns det vissa som man inte kan maxa i 1080p (handlar oftast om texturer/skuggor), så om jag gör en hyfsat dyr uppgradering idag (vilket jag försöker göra...) så vill jag ha minst 8 GB minne i alla fall.