Android-telefoner samlar in över 20 gånger mer data än Apple Iphone

Permalänk
Medlem

Vad är specifikt utlämnande data att ge bort idag och vad kan mottagaren göra med det lagligen som hotar mig?
Rent praktiskt och rimligtvis, vad kan hända mig som individ om vi tar förgivet att insamlarna hanterar data korrekt?

Frågar detta eftersom åsikter om detta känns minst sagt kulturella också. Ser sällan någon går in på kärnan med praktiska rimliga belägg varför jag ska oroa mig om...mycket. Känns mest som en lokal överenskommelse att vi ska tycka det är är jättedåligt och vara oroliga. Notera att detta inte är "försvar" på att samla in data samt att jag inte vill dras in i konspirationsteorier om "dom andra".

Permalänk
Medlem

Borde komma upp en fråga ang detta vid första uppstart. Kryssruta 1 "Ja. Dela min data" kryssruta 2 "Nej. Fråga mig varje gång". Inte så svårt....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Antar att forskarna har kört dom absolut generösaste datainsamlingsinställningarna så det kan skapa sådana här sensuella rubriker.
Vad som skickas är mer intressant än hur mkt som skickas.

Permalänk
Medlem

Vad är detta för undersökning.
Skickar mer data, ja i utrymme.
Men VAD är det för data som skickas, det är det enda som är intressant.

Spelar ingen roll om det är 1kb mot 10mb, om 10mb är värdelöst skräp och 1kb är viktig information så är det ju betydligt värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Du verkar vara rätt person att fråga, vad är det för data som du är rädd att dela? Jag kan bara komma på foto och att mina foto plötsligt skulle dyka upp någon annan stans har jag extremt svårt att tänka mig?

Att AI analyserar mitt beteende spelar inte mig någon roll, handlar det om annonser eller flöde så föredrar jag helt klart ett anpassat flöde framför ett statiskt flöde.

Det finns en gammal klassisk historia om en Target-butik i USA som skickade hem gravidreklam till en flicka med högreligösa föräldrar (I.e ingen vidare sexualundervisning), vilket visade att Target med hjälp av den datan dem hade från sin butik endast (dvs vad du köpte när, hur det avvek från tidigare osv) gjorde att dem kunde veta att hon var gravid baserat på inköp (ex. typ av glass ), innan hon själv gjorde det.

För min del handlar det om möjlighet. Möjlighet att välja.
Att man nu går mot ett kontantlöst samhälle kommer inte skada någon annan än dig själv som individ, det lägger en större börda på dig för hur ska du klara dig om banken går ner (Dem bryr sig inte).

Lite samma är det när det kommer till handhållna enheter. Jag har inget att dölja, men bara för det så är jag inte bekväm med att mina enheter ringer hem även när den inte borde det då det kan sätta mig i sitsen att jag inte längre kan köpa presenter till min sambo, då reklamen dyker upp snabbare än vad presenten ofta gör, och alla vet hur snabbt det går när man pratar om något innan det dyker upp i reklam

Kan ju även vända det till att idag är det inga problem i sverige . Men om det förändras mot det mycket värre (vilket ofta går ganska fort, titta på ex. Turkiet) så kan jag garantera att det lilla uns av integritet du har kvar kan betyda väldigt mycket

Edit2*
Kan även lägga in aspekten med bedrägerier. Journaler med kroniska sjukdomar eller livshotande åkommor växer på svarta marknaden , och när gemene man knyter allt till sin telefon eller konto blir det väldigt enkelt. Faktum är att du har ingen aning var din data är, vad man gör med den, eller framförallt vad man kan göra med den i framtiden.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Detta är ju något Apple jobbar för att förbättra till skillnad från Google, svårt för hardcore Android användare att acceptera såklart.

Köpte mig en Xperia 5 II innan jul efter att ha kört Iphone i över 10 år, kommer ge den till syrran i höst och köpa mig Iphone igen ios ligger ljusår före!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Avstängd

Tycker om något det är ganska schysst att man kan ställa in sina reklampreferenser på Google.
https://adssettings.google.com/authenticated

De är trots allt inte så att jag är intresserad av amerikansk fotboll bara för att jag inte har en aning om vad Jason i The Good Place tjatar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Detta är ju något Apple jobbar för att förbättra till skillnad från Google, svårt för hardcore Android användare att acceptera såklart.

Köpte mig en Xperia 5 II innan jul efter att ha kört Iphone i över 10 år, kommer ge den till syrran i höst och köpa mig Iphone igen ios ligger ljusår före!

Aldrig ägt en iPhone, men likt min övergång från Windows 10 till Linux för några månader sedan så kan jag inte säga annat än att man faktiskt börjar tröttna lite...Dåligt med alternativ bara

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Dyluck:

Antar att forskarna har kört dom absolut generösaste datainsamlingsinställningarna så det kan skapa sådana här sensuella rubriker.
Vad som skickas är mer intressant än hur mkt som skickas.

Instämmer helt. Även om jag tror att android är värre än iPhone. Så är mängd data i Kb irrelevant såvida denna mängd inte får negativa konsekvenser för ens surfpott. Det är ett otroligt dåligt måttstock då det egenligen inte säger något.
Det är lite som en undersökning som säger att android i genomsnitt har X antal procent större batteri och mer ramminne och därför så har Androidtelefoner i genomsnitt sämre batteritid och sämre prestanda. Ok, är det så sambandet fungera. Det är bra att veta när jag ska välja min nästa laptop, för då väljer jag en med ett litet batteri och nästa inget ramminne alls.

Permalänk

Det kan väl inte komma som någon direkt överraskning att ett reklamföretag som Google samlar in ofantliga mängder data från sina användare?
Android är väl gratis för mobiltillverkarna att använda, är det inte så? Vilket betyder att Android inte är produkten dem säljer utan användarna som använder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Du verkar vara rätt person att fråga, vad är det för data som du är rädd att dela? Jag kan bara komma på foto och att mina foto plötsligt skulle dyka upp någon annan stans har jag extremt svårt att tänka mig?

Att AI analyserar mitt beteende spelar inte mig någon roll, handlar det om annonser eller flöde så föredrar jag helt klart ett anpassat flöde framför ett statiskt flöde.

Ett problem är att du hela tiden drar en trål efter dig som samlar och kommunicerar data. Som att springa i midjedjupt vatten. På en browser låter det här sig i någon mån testas, rensa alla cookies och blockera dem helt i inställningarna. Noterar du hur mycket piggare browsern känns? Naturligtvis döljs det här i stor utsträckning av alla annonser som skall laddas på varje sida du använder - att ladda sidor tar ungefär lika lång tid idag som för 20 år sedan trots tiopotenser snabbare datorer och nätverksuppkopplingar i hög utsträckning för att det uppfattas som en acceptabel väntetid.
För någon som har vuxit upp med böcker är det irriterande att ”vända blad” på internet och fortfarande behöva vänta innan man kan se vad som står där....

Så om du blockerar annonser också (där annonstjänsterna naturligtvis direkt hakar på sina små datatrålar) så får du en bättre uppfattning om hur ditt internetanvändande hade känts med reducerat datasamlande.

Det här är tyvärr delvis relevant för allt du gör på din Androidtelefon - det du gör loggas, din position följs, dina appar ”ringer hem”, pratar med facebook och så vidare vare sig du vill det eller ej. Det har en kostnad i datatrafik, latenser och så vidare. Och, naturligtvis, integritet.

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Jag tror att det finns ytterst få som är "hardcore Android användare". Utan de flesta tycker och otroligt mycket är riktigt dåligt på Android, listan på brister går att göra väldigt lång. Problemet är vad finns det för alternativ?
Ett inlåst ioS, där en basic mobil i "standardstorlek" går på långt över 10 000kr? Och trots detta pris så har de en skärm vars uppdateringsfrekvens gör att vanlig surfning laggar.

Problemet på mobiltelefoner är bristande konkurrens inom operativsystem. Och det hela hänger ihop med att majoriteten idag använder appar som måste finnas till telefonen och det är i princip omöjligt för ett nytt os att få fäste i sverige. I Kina kan det däremot ske, detta för att kinesiska staten går in och stöder det och ser till att detta nya får alla appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vad är specifikt utlämnande data att ge bort idag och vad kan mottagaren göra med det lagligen som hotar mig?
Rent praktiskt och rimligtvis, vad kan hända mig som individ om vi tar förgivet att insamlarna hanterar data korrekt?

Frågar detta eftersom åsikter om detta känns minst sagt kulturella också. Ser sällan någon går in på kärnan med praktiska rimliga belägg varför jag ska oroa mig om...mycket. Känns mest som en lokal överenskommelse att vi ska tycka det är är jättedåligt och vara oroliga. Notera att detta inte är "försvar" på att samla in data samt att jag inte vill dras in i konspirationsteorier om "dom andra".

Om vi ska börja med att generalisera så är det i Sverige år 2021 tämligen vanligt att vara ganska naiv gällande datainsamling. "Vad är det värsta som kan hända?", "Hellre riktad reklam än slumpvis vald reklam" etc.

Vi behöver inte gå längre tillbaka än 70-talet när IB-affären avslöjades för att se vilka problem det här kan skapa för individer. På den tiden fanns inte begreppet datainsamling, likväl hade vi enorma register på misstänkta kommunister som på den tiden sågs som ett av våra allra största hot mot demokratin. Dom som utförde allt det här kom från Socialdemokraterna och till stor del genom fackföreningsrörelsen, i allmänhetens ögon helt legitima demokratiska institutioner.

Det här var ett exempel från vårt eget land, snabbspola till 2020-talet och det är milsvid mycket lättare att samla in enorma mängder information om individer. Eftersom det står rakt ut i användaravtalen att de har rätt att sälja vidare din information så har du ju ingen aning om vart den landar i slutändan. Bor du sen i ett land med sämre demokratiska rättigheter än Sverige så finns det uppenbara risker för allvarliga konsekvenser. Tänk dig att du vill starta upp en demokratisk motståndsrörelse mot den lokala militärjuntan eller en diktatur och låt fantasin flöda, du kan garanterat inte komma på 10% av riskerna dessa personer omedvetet utsätts för.

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det finns en gammal klassisk historia om en Target-butik i USA som skickade hem gravidreklam till en flicka med högreligösa föräldrar (I.e ingen vidare sexualundervisning), vilket visade att Target med hjälp av den datan dem hade från sin butik endast (dvs vad du köpte när, hur det avvek från tidigare osv) gjorde att dem kunde veta att hon var gravid baserat på inköp (ex. typ av glass ), innan hon själv gjorde det.

För min del handlar det om möjlighet. Möjlighet att välja.
Att man nu går mot ett kontantlöst samhälle kommer inte skada någon annan än dig själv som individ, det lägger en större börda på dig för hur ska du klara dig om banken går ner (Dem bryr sig inte).

Lite samma är det när det kommer till handhållna enheter. Jag har inget att dölja, men bara för det så är jag inte bekväm med att mina enheter ringer hem även när den inte borde det då det kan sätta mig i sitsen att jag inte längre kan köpa presenter till min sambo, då reklamen dyker upp snabbare än vad presenten ofta gör, och alla vet hur snabbt det går när man pratar om något innan det dyker upp i reklam

Kan ju även vända det till att idag är det inga problem i sverige . Men om det förändras mot det mycket värre (vilket ofta går ganska fort, titta på ex. Turkiet) så kan jag garantera att det lilla uns av integritet du har kvar kan betyda väldigt mycket

Edit2*
Kan även lägga in aspekten med bedrägerier. Journaler med kroniska sjukdomar eller livshotande åkommor växer på svarta marknaden , och när gemene man knyter allt till sin telefon eller konto blir det väldigt enkelt. Faktum är att du har ingen aning var din data är, vad man gör med den, eller framförallt vad man kan göra med den i framtiden.

Angående Targethistorien så var det hennes religösa far som var upprörd över att Target skickade gravidreklam till hans "oskyldiga" dotter. Dottern visste troligen om att hon var gravid. För några dagar senare hade fadern fått reda på det och bad om ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Ett problem är att du hela tiden drar en trål efter dig som samlar och kommunicerar data. Som att springa i midjedjupt vatten. På en browser låter det här sig i någon mån testas, rensa alla cookies och blockera dem helt i inställningarna. Noterar du hur mycket piggare browsern känns? Naturligtvis döljs det här i stor utsträckning av alla annonser som skall laddas på varje sida du använder - att ladda sidor tar ungefär lika lång tid idag som för 20 år sedan trots tiopotenser snabbare datorer och nätverksuppkopplingar i hög utsträckning för att det uppfattas som en acceptabel väntetid.
För någon som har vuxit upp med böcker är det irriterande att ”vända blad” på internet och fortfarande behöva vänta innan man kan se vad som står där....

Så om du blockerar annonser också (där annonstjänsterna naturligtvis direkt hakar på sina små datatrålar) så får du en bättre uppfattning om hur ditt internetanvändande hade känts med reducerat datasamlande.

Det här är tyvärr delvis relevant för allt du gör på din Androidtelefon - det du gör loggas, din position följs, dina appar ”ringer hem”, pratar med facebook och så vidare vare sig du vill det eller ej. Det har en kostnad i datatrafik, latenser och så vidare. Och, naturligtvis, integritet.

Så du menar att det är långsammare att surfa på en Android telefon än på en Apple telefon?

Frågan kvarstår dock, vad är det för känslig data som man inte vill dela med sig av?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Får hoppas att satsningar som Pinephone ser till att det äntligen finns vettiga telefoner på marknaden, så man varken behöver uppoffra sin privacy(Android) eller (för mig) funktionalitet (Apple).

Permalänk
Skrivet av Neon:

Så du menar att det är långsammare att surfa på en Android telefon än på en Apple telefon?

Frågan kvarstår dock, vad är det för känslig data som man inte vill dela med sig av?

För min del nästan all data?
Förstår inte varför jag skulle vilja dela med mig av information till ett globalt företag, speciellt inte data från den enhet jag har med mig överallt, som jag också använder flera timmar av dagen. Skulle säga att min mobiltelefon är den mest känsliga enhet jag har.
Ponera att en främling kommer fram till mig på stan och ber att få kopiera över all information till hens egna personliga hårddisk.
Skulle det kännas helt okej?
För egen del skulle jag be personen dra åt helvete.

Och vill dem ha min data så vill jag att dem frågar detta tydligt där jag själv kan välja att godkänna detta eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Om vi ska börja med att generalisera så är det i Sverige år 2021 tämligen vanligt att vara ganska naiv gällande datainsamling. "Vad är det värsta som kan hända?", "Hellre riktad reklam än slumpvis vald reklam" etc.

Vi behöver inte gå längre tillbaka än 70-talet när IB-affären avslöjades för att se vilka problem det här kan skapa för individer. På den tiden fanns inte begreppet datainsamling, likväl hade vi enorma register på misstänkta kommunister som på den tiden sågs som ett av våra allra största hot mot demokratin. Dom som utförde allt det här kom från Socialdemokraterna och till stor del genom fackföreningsrörelsen, i allmänhetens ögon helt legitima demokratiska institutioner.

Det här var ett exempel från vårt eget land, snabbspola till 2020-talet och det är milsvid mycket lättare att samla in enorma mängder information om individer. Eftersom det står rakt ut i användaravtalen att de har rätt att sälja vidare din information så har du ju ingen aning om vart den landar i slutändan. Bor du sen i ett land med sämre demokratiska rättigheter än Sverige så finns det uppenbara risker för allvarliga konsekvenser. Tänk dig att du vill starta upp en demokratisk motståndsrörelse mot den lokala militärjuntan eller en diktatur och låt fantasin flöda, du kan garanterat inte komma på 10% av riskerna dessa personer omedvetet utsätts för.

Aha! är man aktiv på det viset kan jag tänka mig att det kan vara problematiskt men kör man inte VPN och fake konton per standard då? Det är säkert som du säger att som svensk är det svårt att inse vad insamlingen av data kan innebära i vissa länder. En vild gissning är att de flesta svenskar bryr sig inte men anser ändå att det klingar dåligt när tjänster samlar in och eventuellt säljer data om individen.

Säg att vi skulle införa lagar om att data inte får samlas in, hur hade det påverkat brottsutredningar tror vi? Ex finna pedofiler eller liknande? Hade det kanske varit ett alternativ att införa lagar mot att sälja data vidare men att man fortfarande får samla in och dela ut till rättsväsendet?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tur att det finns alternativ med riktigt bra hårdvara och OS att välja redan då.

Fast då ger man ju bara datan till kinesiska staten istället som sedan backar upp Huawei med med förnekanden om vad som händer och inte och man tappar ALL insikt i vad som tas och inte.
Lite som att ha beskydd av ett MC gäng.

Frågan var om det funkade utan Google, inte om det funkade utan att bli spionerad på

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

De var ju en ganska värdelös undersökning, den visade ju i stort sett bara att Apple är bättre på att komprimera sin data.
Fanns en bild i artikeln i Ars Technica som visade att de samlade in ungefär samma typ av data.
Så i mina ögon är de båda lika illa...

Permalänk
Medlem

Om nu Apple är såna helgon så har de iallafall tagit emot en stor summa pengar från Google för att ha just Google som standard sökmotor i safari, och vart hamnar datan då?

Men skulle det vara att Apple samlar så lite data som vissa påstår så förutsätter det ju att man inte använder någon tredjepartsapp om man ska vara säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixelraket:

För min del nästan all data?
Förstår inte varför jag skulle vilja dela med mig av information till ett globalt företag, speciellt inte data från den enhet jag har med mig överallt, som jag också använder flera timmar av dagen. Skulle säga att min mobiltelefon är den mest känsliga enhet jag har.
Ponera att en främling kommer fram till mig på stan och ber att få kopiera över all information till hens egna personliga hårddisk.
Skulle det kännas helt okej?
För egen del skulle jag be personen dra åt helvete.

Och vill dem ha min data så vill jag att dem frågar detta tydligt där jag själv kan välja att godkänna detta eller ej.

När man besöker en tjänst oavsett om det är på en Android eller Apple device så har man i bakhuvudet att tjänsten kommer samla in någon form av data, inte helt sällan får man en fråga om appen får tillgång till olika delar i systemet. Man har ett val att granska och eventuellt avböja tjänsten, skulle säga att det inte riktigt går att jämföra med om en privat person kommer fram på stan och ber om att få kopiera allt på min telefon.

Men säg att du surfar in på ex facebook, de samlar in ex :

- Position
- Intresse baserat på vad du klickar och skriver
- Tolkar din Sinnesstämning
- Lyssnar på micken

Med hjälp av denna och tidigare insamlade data låter man AI generera ett anpassat flöde som kan innehålla anpassade annonser, gruppförslag, kompis förslag o.s.v.

Jag antar att såhär långt ser vi egentligen inga problem? eller vad är det för data som du känner är känslig? Problemen kommer när individer placeras i lådor baserat på ex ideologier, läggning o.s.v. som sedan kan säljas vidare och användas som grunddata i avgörande frågor.

Samtidigt kan man tänka sig att en del av denna data används av rättsväsendet för att bekämpa brottslighet.

Så hur skulle vi vilja att framtiden ser ut i framtiden, ska man inte samla in någon data alls? Hur tänker vi att detta påverkar rättsväsendet? Hade man kanske kommit långt om man säger att man inte får lämna vidare data till någon annan än just rättsväsenden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Visst är det intressant att insamlingen av data belyses, men rapporten måste tas med en nypa salt.

M3 har en del intressanta kommentarer till rapporten. "... noterar att Douglas J. Leith inte ser ut att ha gjort några ansträngningar att kolla upp vad olika tjänster faktiskt gör och varför de kan behöva skicka uppgifterna som skickas."
En hel del av det som skickas är tekniska data som hjälper till att hålla operativsystemet och telefonen i trim, underlätta uppdateringar och annat. Hur stor andel av data detta utgör har inte undersökts.
Rapporten är heller inte granskad av tredje part.

Permalänk
Medlem

Som redan sagts här så är inte datamängden jätteintressant, utan VAD det är för data. Men jag tvivlar inte på att Google är värre, det ligger ju i deras natur.

Skrivet av reverend benny:

Fast är det ens möjligt att på riktigt använda Android utan hjälp av Google?
De appar som de flesta behöver idag kräver ju antingen Google Play eller Appstore.

Hade önskat att Sailfish fick lite medvind, vi behöver ett vettigt tredje alternativ.

Jo, det går hyfsat bra med exempelvis LineageOS for microG.

Dock är det dels inte skitenkelt för allmänheten att installera, dels är microG trots allt ett hack som inte har stöd/ersättare för allt Goggle-bajs och det är heller inte någon garanti för att det faktiskt ska fungera, men utifrån mina egna tester så verkar BankID fungera bra. Dvs, när jag lyckades hitta och installera BankID från butiken Aptoide, för Play Store finns ju förstås inte och förinstallerade butiken F-Droid tillhandahåller inte BankID. Inte särskilt smidigt. Men det går.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Ännu än gång lyckas Apple övertyga konsumenterna om att en stenhårt styrd Apple värld är något bra och ger den enskilda konsumenten "frihet". Herregud, när ska folk koppla.

Permalänk
Medlem

Här är faktiskt en riktigt bra läsning om de grundläggande skillnaderna mellan Android och iOS.
https://www.computerworld.com/article/3560973/android-ios-arg...

Som ägare till Google Pixel 3 och en iPhone 12 mini instämmer jag med artikeln till 100%.
Android ger dig valet, medans iOS ger dig "The Apple Way".

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Frågan var om det funkade utan Google, inte om det funkade utan att bli spionerad på

Fast vad är då syftet med att ens byta från första början

Ändå kul att vi kan ha lite glad ironi i diskussionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Om nu Apple är såna helgon så har de iallafall tagit emot en stor summa pengar från Google för att ha just Google som standard sökmotor i safari, och vart hamnar datan då?

Apple är definitivt inga helgon, och det är väl heller ingen som påstått. De är bara mindre onda än Google på just den här punkten - antagligen mest på grund av att Apple inte har samma finansiella intresse av användarinformation.

Permalänk
Skrivet av Neon:

När man besöker en tjänst oavsett om det är på en Android eller Apple device så har man i bakhuvudet att tjänsten kommer samla in någon form av data, inte helt sällan får man en fråga om appen får tillgång till olika delar i systemet. Man har ett val att granska och eventuellt avböja tjänsten, skulle säga att det inte riktigt går att jämföra med om en privat person kommer fram på stan och ber om att få kopiera allt på min telefon.

Men säg att du surfar in på ex facebook, de samlar in ex :

- Position
- Intresse baserat på vad du klickar och skriver
- Tolkar din Sinnesstämning
- Lyssnar på micken

Med hjälp av denna och tidigare insamlade data låter man AI generera ett anpassat flöde som kan innehålla anpassade annonser, gruppförslag, kompis förslag o.s.v.

Jag antar att såhär långt ser vi egentligen inga problem? eller vad är det för data som du känner är känslig? Problemen kommer när individer placeras i lådor baserat på ex ideologier, läggning o.s.v. som sedan kan säljas vidare och användas som grunddata i avgörande frågor.

Samtidigt kan man tänka sig att en del av denna data används av rättsväsendet för att bekämpa brottslighet.

Så hur skulle vi vilja att framtiden ser ut i framtiden, ska man inte samla in någon data alls? Hur tänker vi att detta påverkar rättsväsendet? Hade man kanske kommit långt om man säger att man inte får lämna vidare data till någon annan än just rättsväsenden?

För mig så är problemet att data sugs ur samtliga tjänster, profilerar människor och säljer informationen vidare utan att man vet om det. Gemene man har ingen aning om detta, jag har inte vad jag vet "godkänt" detta, är väl alltid opt-out istället för opt-in?

Sen är ditt exempel Facebook bra då det är ett av dem värsta företagen, bara kolla på Facebook-appen i Appstore på iOS så ser men att dem trackar allt som går att tracka egentligen.
Och jag ser absolut problem med ditt förslag ovan. Var kan jag granska och neka Facebook-spårning av mig?
Då menar jag inte "neka tillgång till kameran" utan den generella profileringen.
Facebook spårar dig var du en går på nätet, räcker med en "like-knapp" på en hemsida för att spårningen ska studsa tillbaka till Facebook även om den hemsidan inte har något i övrigt att göra med Facebook.

Det är väl lite olika hur man ser på detta från person till person. Jag tror dock att global massövervakning av människor är ett problem som kommer visa sig i framtiden, speciellt när det sker av privata företag.

Tycker den är landningssidan är ganska bra, finns även en PDF som är lättförståelig för dem flesta: https://www.apple.com/se/privacy/

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

+1
Även om man är för superövervakningssamhället eftersom det vita mjölet är så himla vitt.
Så drar det både onödigt med ström och gör (surf)upplevelsen slöare än den behöver vara.
Så om inte annat så borde man ju bry sig om det.

Min flaggskeppstelefon som är snabbare än 90talets superdatorer tar ändå uppåt 10 sekunde att ladda vissa enklare sidor med mycket reklam och tracking, när själva informationsinnehållet skulle kunna renderas på milisekunder....