För att ta exemplet som alla använder så kan vi ju diskutera en situation med en gravid person som inte har gått ut med att hon är gravid. Google vet förstås det ganska tidigt, i alla fall om personen i fråga använder Google, då sökningarna följer mönstret: "Tecken på att man är gravid..."; "Vad kostar abort..."; "Hur är det att vara tonårsmamma..."; "Gravidvitaminer..."; "Bra förlossningsläkare..." och så vidare.
Då kan man tänka sig att exempelvis Pampers gärna hade fått ta del av denna information för att kunna göra reklam, skicka blöjprover eller liknande. Men som sagt är inte Google intresserade av att sälja denna persons uppgifter till Pampers för det är en engångsintäkt. Istället säljer de ett annonspaket till Pampers med segmentering som kan vara ganska snäv men ändå helt anonym, typ: Gravida kvinnor under 20 år som bor hemma hos sina föräldrar som bor i ett postnummerområde med en medelinkomst mellan X och Y, ett snitt på minst två bilar per hushåll och där majoriteten bor i fristående villor, med ett maxavstånd till ett samhälle med X antal butiker av kategori Y på Z km. Utifrån detta kan Pampers servera en ganska träffsäker annons. En annan kategori kanske är samma men lägre inkomst, 1-2 bilar och radhus, vilket innebär en annan annons med lite mer fokus på priset än på livsstilsaspekten eller liknande.
För mig är inte detta särskilt problematiskt. Pampers vet inte vem jag är förrän jag klickar på deras annons och fyller i mina uppgifter för att få ett gratis blöjpaket exempelvis. Däremot finns det ju en risk att Pampers kartlägger mig, om jag klickar på annonsen och blir kund eller loggar in så har de förstås sparat från vilket segment annonsen kom ifrån och därmed vet de då att jag är gravid och bor i ett sådant samhälle osv. och även om jag inte loggar in så eller ens klickar på annonsen kan de ju spara en cookie och därmed följa mig runt och se vilka andra sidor jag besöker som visar mig en av deras annonser, tills jag rensar cookies. Om man tillåter tredjeparts annons-cookies på respektive hemsida förstås. För mig är detta fortfarande inget jätteproblem, men det har väl att göra med att det är så uppenbart att det sker. Tror man att annonser på nätet fungerar som annonser i en tidning kanske det känns lite värre förstås.
Sen verkar ju inte segmenteringen vara alls så detaljerad i de flesta fall. Snarare verkar segmenten typ vara "De som har sökt på produktkategori X den senaste månaden" eller liknande. Jag köpte ett par hörlurar nyligen exempelvis, det innefattade en del research innan inköp och således har jag fått en massa annonser om hörlurar från diverse tillverkare och butiker sedan dess. Sannolikt finns det också segment som innefattar specifika sidor. Det händer att jag kollar på Inet emellanåt exempelvis, så det förvånat mig inte att jag får annonser för Komplett trots att jag väldigt sällan är inne på deras hemsida. Jag vet inte om kategorin är "De som har varit inne på Inet" eller "De som har varit inne på en datorbutik" men i praktiken gör det ingen större skillnad för mig.