Android-telefoner samlar in över 20 gånger mer data än Apple Iphone

Permalänk
Melding Plague

Android-telefoner samlar in över 20 gånger mer data än Apple Iphone

En studie visar att Google samlar in betydligt större mängd data än Apple och att användare inte kan göra någonting åt det.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inget förvånad.dom tjänar pengar på datan.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Föga förvånande, Google's kärnverksamhet är ju datadriven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Föga förvånande, Google's kärnverksamhet är ju datadriven.

Japp, det är ju lite kört. En av sakerna som iPhones har är ju integritet. Det bästa är nog ändå
”de-googled android”.

Permalänk
Medlem

De är 20 gånger bättre med andra ord.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Hur sker själva insamlingen till? Jag antar att de skyfflar iväg det till någon URL som är integrerad med Google Play, så att blockera rakt av är problematiskt.

Appar i allmänhet är horribla. Av någon anledning har min telefon inte gjort några uppslag senaste timmarna, men det smattrar ganska mycket, och något har försökt nå Facebook som inte är installerat.

Permalänk
Medlem

Är inte speciellt förvånad. Priset man får betala för "gratis" tjänster.

Skulle vara intressant att se hur mycket—och hur specifik—data Google har på en typisk användare.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Index1:

Japp, det är ju lite kört. En av sakerna som iPhones har är ju integritet. Det bästa är nog ändå
”de-googled android”.

Fast är det ens möjligt att på riktigt använda Android utan hjälp av Google?
De appar som de flesta behöver idag kräver ju antingen Google Play eller Appstore.

Hade önskat att Sailfish fick lite medvind, vi behöver ett vettigt tredje alternativ.

Permalänk
Medlem

Ja men android tillåter ju APK nerladdningar, så då kan man ladda ner APK filen till vilken gratis app som helst i princip. Tror att det finns fullt lagliga 3rd party appar som ersätter playstore också.

Googla ”degoogled android”, basen av android har ju öppen källkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

De appar som de flesta behöver idag kräver ju antingen Google Play eller Appstore.

Hade önskat att Sailfish fick lite medvind, vi behöver ett vettigt tredje alternativ.

Köp en Huawei? Funkar fint utan Google nu när BankID finns där

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Är inte speciellt förvånad. Priset man får betala för "gratis" tjänster.

Skulle vara intressant att se hur mycket—och hur specifik—data Google har på en typisk användare.

Man kan begära ut sin data från Google. Jag gjorde det för kanske två år sedan och fick ner några GB data. Kollade aldrig igenom det, men mycket var det. Kommer tyvärr inte ihåg hur jag gjorde mer än att jag var inloggad på mitt Google konto på datorn.

Permalänk
Medlem

Tur att det finns alternativ med riktigt bra hårdvara och OS att välja redan då.

Skrivet av talonmas:

Köp en Huawei? Funkar fint utan Google nu när BankID finns där

Fast då ger man ju bara datan till kinesiska staten istället som sedan backar upp Huawei med med förnekanden om vad som händer och inte och man tappar ALL insikt i vad som tas och inte.
Lite som att ha beskydd av ett MC gäng.

Permalänk
Musikälskare

En av många fördelar med Apple, hoppas dom håller det så

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

En av många fördelar med Apple, hoppas dom håller det så

Jo jag bytte till iPhone bara pga det skälet, lite dyrare men jag prioriterar min integritet.

Finns saker som jag inte gillar lika mycket, men den gör med än vad jag behöver.

Permalänk
Avstängd

Eftersom Android ägs av Google så blir det ju lite omöjligt?

Permalänk
Avstängd

Google är ondskefullt på sitt sett och Apple på sitt. Facebook och Twitter lika så.

Google samlar data och raderar mycket data. Apple tillverkar produkter som är helt nedlåsta och gör allt för att användarna inte skall kunna reparera det dom äger. Facebook raderar information som inte är acceptabelt i dagens........... sanna världsbild som vi alla måste ha för att man får inte ha fel åsikt.... och Twitter lika så.

Vad har man lärt sig av denna nyhet? Bygg inte upp ett liv runt en mobiltelefon. Undvik det som inte behövs. Surfa inte på den, inte youtube, inte använda appar som Facebook, Twitter m.m. som vill ha åtkomst till det mesta i telefonen. Inte Google Maps, ha inte platsinformation på.

Om du har specifik appar som bara använda hemma och som saknar tjänst på nätet. Skaffa en separat telefon till dem utan sim-kort?

Permalänk
Medlem

Det var som nån föreläsare sa på ett seminarium: om något är gratis så är det troligen du som är produkten.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Det går och är fullt möjligt men man får vara beredd på att det är mycket pill och problem.

Jag försökte ett tag men det tog för mycket tid. Numera så försöker jag bara göra det bästa jag kan utan att försämra användarupplevelsen. Använda PICO Gapps, stäng av all typ diagnostik och insamling, använda adblockers, säker dns etc. Självfallet samlas det fortfarande in massor.

Skrivet av Stank:

Google är ondskefullt på sitt sett och Apple på sitt. Facebook och Twitter lika så.

Google samlar data och raderar mycket data. Apple tillverkar produkter som är helt nedlåsta och gör allt för att användarna inte skall kunna reparera det dom äger. Facebook raderar information som inte är acceptabelt i dagens........... sanna världsbild som vi alla måste ha för att man får inte ha fel åsikt.... och Twitter lika så.

Vad har man lärt sig av denna nyhet? Bygg inte upp ett liv runt en mobiltelefon. Undvik det som inte behövs. Surfa inte på den, inte youtube, inte använda appar som Facebook, Twitter m.m. som vill ha åtkomst till det mesta i telefonen. Inte Google Maps, ha inte platsinformation på.

Om du har specifik appar som bara använda hemma och som saknar tjänst på nätet. Skaffa en separat telefon till dem utan sim-kort?

Surfa inte? Så du menar att man ska använda sin Windows baserade pc då istället? Var inte naiv, Microsoft samlar in oerhört mycket de också. Och även om du skulle gå hardcore och köra Linux så kommer du ändå att använda FAANG bolagens tjänster mikrosekunden du öppnar webbläsaren..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Så här pratar min iPhone dagligen:

https://nextdns.io/

Jag använder NextDNS på på min iPhone som "VPN-profil". Att Google och Microsoft ligger högt hos mig, beror troligtvis på att jag använder både Outlook och GMail. Ang. Facebook, så finns både Instagram och Facebook på min telefon. I övrigt försöker jag blockera all onödig trafik (tracking/annonser).

Hade för övrigt varit intressant att även jämföra Windows 10, macOS samt GNU/Linux (exempelvis Ubuntu 20.04 LTS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tur att det finns alternativ med riktigt bra hårdvara och OS att välja redan då.

Senast jag skulle ha en ny telefon övervägde jag starkt en ifone just pga integriteten. Vad jag kunde läsa mig till så fanns det dock ingen möjlighet att kopiera filer till och från telefonen från en linuxdator. Vet du om det är möjligt utan att använda molntjänster? Om inte tycker jag knappast operativsystemet kan sägas vara bra när det saknar sådan grundläggande funktionalitet. :/

Permalänk
Medlem

Börjad läsa med tron om att det var dagens aprilskämt, men icke...

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Alla borde bara ta bort kravet på googles services och ha apk filer redo att ladda ner från sina sidor.
Speciellt bankid då, samt dom olika bankernas egna appar, swish mm.
EU eller Sverige själv borde ta fram lag på detta, inte bra att så mycket av Sveriges "dagliga funktioner" är bundna till google (och apple).

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jadå, det är fullt möjligt att använda Android utan Google. Jag gjorde det i många år, innan jag ny fick en jobbtelefon som jag är tveksam till att roota.
Alla appar fungerar inte, men det finns vettiga alternativ till det mesta. Vill minnas jag fick mobilt bankID att fungera tillslut oclkså. Tills dess var det den stora haken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Index1:

Jo jag bytte till iPhone bara pga det skälet, lite dyrare men jag prioriterar min integritet.

Finns saker som jag inte gillar lika mycket, men den gör med än vad jag behöver.

Du verkar vara rätt person att fråga, vad är det för data som du är rädd att dela? Jag kan bara komma på foto och att mina foto plötsligt skulle dyka upp någon annan stans har jag extremt svårt att tänka mig?

Att AI analyserar mitt beteende spelar inte mig någon roll, handlar det om annonser eller flöde så föredrar jag helt klart ett anpassat flöde framför ett statiskt flöde.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Bytte till en iPhone efter att jag använt Android hela livet pga integriteten, att iPhone även var en bättre telefon var bara en bonus.

Permalänk
Medlem

jag stör mig egentligen inte så mkt på att de samlar in data om mig(det är liksom som att störa sig på att vatten är blött). Det som oroar mig är ju det ansvar som dessa företag har över alla denna data. Dvs hålla den säker, inte låta rena brottslingar få tag i den, inte sälja den till hur tveksamma aktörer som helst etc etc

Mitt val än så länge är att det är för besvärligt att INTE ha en smartphone i dagsläget - så jag kör en iPhone och hoppas att de sköter sig

// Lazze

Permalänk
Medlem

Så länge notifikationssystemet i iOS inte förbättras så stannar jag kvar på Android sidan. Enligt mig hanterar Android notiser mycket bättre än iOS. Sen har jag inte mycket problem med att lite mer data. Jag stänger av det jag kan (och vill) stänga av

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ställer mej skeptisk till detta alltså!

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

April april! Eller?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk

Det går inte enbart se på mängd data utan även vilken. Men jag tycker mycket suger på Android kring detta.

Jag tycker det är ett problem idag med vendor lock-in. Förr i tiden när mobilerna körde java-Me applikationer så surfade man på nätet letade upp en App och installerade. Säkerligen var det dåligt kompilalitet och man borde ha symbian Os. Idag så har mobilerna helt klart kraft att emulera de flesta appar (vilket iofs java gör).

Men det är ett stor problem med dagens inlåsning. Det är nästan omöjligt för ett nytt operativsystem att ta sig in i marknaden i sverige, visst få det några få personer som ändå väljer ett udda.
Men de flesta vill att olika appar ska finnas som t.ex busskort, snart digital id, bankapp, parkeringsapp, gym, office med teams, app för butiker etc.
Och ett nytt operativsystem som självklart lär glömma få en app till mängder av saker som man kräver att den har får det tufft. Även om stöder finns så blir det bara en liten skara som installerar dessa på krångligt sätt.

Så konkurrensmyndigheterna borde tvinga Google och Apple att låta andra tillverkare av operativsystem kunna använda deras Appstore för att emulera deras appar. Annars får vi bara dessa 2st operativsystem där tillverkarna kan göra lite som de vill för vi konsumenter har inget annat val.
Självklart ska även konkurrensmyndigheterna se till att man kan använda fler Appstore, närmast så borde Android kunna köra Appar från Apple store och vice versa. Visst finns det resurskrävande Appar som är svåra att emulera, men nästan alla appar som man vill emulera är inte krävande på något sätt.