Vad har Bitcoin för värde nu och i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Finns ju inget i denna värld som håller om din tidshorisont är tillräckligt lång. Din domedagsprofetia för just BTC verkar ju inte stå sig så väl ännu, det har kraschat ett par ggr, precis som de flesta andra investeringar, men verkar repa sig igen.

Jaså. Har du präglat myntet själv och fått fram metallen utan elförbrukning? Eller drivs kortterminalerna som du betalar i på ICA med fjärilar och drömmar?

Ooooh smarting där. Du satte verkligen dit mig där med fjärilar o drömmar. Det var exakt det jag syftade på... wow. Smart. Du vinner. Bra gjort

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Ooooh smarting där. Du satte verkligen dit mig där med fjärilar o drömmar. Det var exakt det jag syftade på... wow. Smart. Du vinner. Bra gjort

Du försökte ju hävda att dina transaktioner är energineutrala, vilket i sig är ganska löjligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chrisj:

Du försökte ju hävda att dina transaktioner är energineutrala, vilket i sig är ganska löjligt.

Nästan lika löjligt att påstå att Bitcoin och vanliga kort går att jämföra också.

https://www.statista.com/statistics/881541/bitcoin-energy-con...
Lägg märke till att de jämför 1 med 100000.

740 kWh per transaktion är ju helt totalt bisarrt också. Min dator drar det om jag sitter och kör spel i typ 2000 timmar. 8 timmar per dag i 250 dygn.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nästan lika löjligt att påstå att Bitcoin och vanliga kort går att jämföra också.

https://www.statista.com/statistics/881541/bitcoin-energy-con...
Lägg märke till att de jämför 1 med 100000.

740 kWh per transaktion är ju helt totalt bisarrt också. Min dator drar det om jag sitter och kör spel i typ 2000 timmar. 8 timmar per dag i 250 dygn.

1 bitcointransaktion på baslagret kan innehålla en miljard transaktioner på lightning network. Bitcointransaktioner på baslagret kommer aldrig användas på samma sätt som VISA görs idag.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

Det primära användningsområdet är att bevara värde i något tryggt som det finns ett begränsat antal av. För större transaktioner är det klockrent att överföra och billigare än t ex SEPA och på någon timme istället för några dagar utan begränsningar. För att köpa kaffe är det rent kasst så strunta i det tills tekniken hänger ikapp.

Att hypen kommit igång ordentligt samma år som amerikanska staten trycker upp ~22% av alla pengar som finns under ett år är ingen tillfällighet utan naturligt. Tänk dig hur mycket tillgångar du fick för varje dollar eller krona för 50 år sen så börjar du tänka i rätt banor.

Sen om vi ska till 20k innan 2kk det får spåmän sia om men mer rädd att inte ha än att ha personligen.

Permalänk
Medlem

Om någon missade det:

https://twitter.com/elonmusk/status/1374617643446063105?s=20

Tesla kommer inte konvertera bitcoin till $ vid försäljning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och igår lanserade Microsoft ION på Bitcoin mainnet:

https://www.nasdaq.com/articles/microsofts-ion-digital-id-net...

Dax att snurra upp en ION/Sidetree nod.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag är bull BTC fram tills dess att det blir någon form av reglering. Politikerna har fullt upp med annat just nu dock. Positivt är såklart att fler företag börjar stödja cryptos och att det "kommer in i finrummet".

Tror vi får se 100k USD till sommaren ihop med ökad volatilitet på börserna p.g.a. skattehöjningar i USA och en allmän ränteoro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Jag är bull BTC fram tills dess att det blir någon form av reglering. Politikerna har fullt upp med annat just nu dock. Positivt är såklart att fler företag börjar stödja cryptos och att det "kommer in i finrummet".

Tror vi får se 100k USD till sommaren ihop med ökad volatilitet på börserna p.g.a. skattehöjningar i USA och en allmän ränteoro.

Vad menar du när du skriver reglering? Bitcoin och annan crypto är ju i högsta grad reglerat i de flesta länder.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teval:

Vad menar du när du skriver reglering?

Om politker får för sig att hitta en syndabock för instabila marknader är det lätt att slakta cryptos. Förbud mot exchanges, att äga, osv. When the shit hits the fan kommer man gå till attack med höjda skatter & jaga cryptos. Just nu har de dock fullt upp med annat (läs = pandemi).

Om min position i bitcoin går som jag hoppas återkommer jag i tråden med bild på en nyinköpt Tesla. Om det går åt helvete, återkommer jag ändå med en bild på en Tesla i form av en leksaksbil. YOLO crypto 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Om någon missade det:

https://twitter.com/elonmusk/status/1374617643446063105?s=20

Tesla kommer inte konvertera bitcoin till $ vid försäljning.

Betalar de löner och underleverantörer etc i bitcoin också då?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av e1m1:

Betalar de löner och underleverantörer etc i bitcoin också då?

Såklart inte, priset sätts fortfarande i dollar.

Sjunker bitcoin gentemot dollarpriset medan du genomför transaktionen, får du fylla på med mer.
Skulle bitcoin istället stiga, behåller de däremot mellanskillnaden.

Refunds görs utifrån dollarvärdet, kanske i USD.

Men inte konverteras det till USD vid köp nej, absolut inte.

https://electrek.co/2021/03/24/tesla-dumb-buy-car-with-bitcoi...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Om politker får för sig att hitta en syndabock för instabila marknader är det lätt att slakta cryptos. Förbud mot exchanges, att äga, osv. When the shit hits the fan kommer man gå till attack med höjda skatter & jaga cryptos. Just nu har de dock fullt upp med annat (läs = pandemi).

Om min position i bitcoin går som jag hoppas återkommer jag i tråden med bild på en nyinköpt Tesla. Om det går åt helvete, återkommer jag ändå med en bild på en Tesla i form av en leksaksbil. YOLO crypto 2021

Ahh du menar förbud, risken finns såklart. Det känns inte riktigt som vi är där än dock, krypto är fortfarande för litet för att andra än diktatoriska stater inför förbud. Det är min kvalificerade gissning iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Sjunker bitcoin gentemot dollarpriset medan du genomför transaktionen, får du fylla på med mer.

"Each Bitcoin Price will expire after the Bitcoin Price Window. After the Bitcoin Price expires, you will need to request a new Bitcoin Price and Bitcoin Price Window on the payment webpage and you may be required to restart the payment process."

Du gör såklart transaktionen under transaktionsfönstret, fullt logiskt för mig att du får fylla på med mer bitcoin om du skulle låta det passera och i efterhand utför transaktionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Såklart inte, priset sätts fortfarande i dollar.

Refunds görs utifrån dollarvärdet, kanske i USD.

Men inte konverteras det till USD vid köp nej, absolut inte.

https://electrek.co/2021/03/24/tesla-dumb-buy-car-with-bitcoi...

Vet inte varför du citerade mig för vad du skrev hade inget med min fråga att göra.

Normalt sett använder man sina intäkter för att betala sina utgifter. Om dina intäkter är bitcoin, och du inte kommer konvertera dem till t.ex. USD, kräver det ju att du kan betala dina utgifter i bitcoin också.

stavfel
Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Vet inte varför du citerade mig för vad du skrev hade inget med min fråga att göra.

Normalt sätt använda man sina intäkter för att betala sina utgifter. Om dina intäkter är bitcoin, och du inte kommer konvertera dem till t.ex. USD, kräver det ju att du kan betala dina utgifter i bitcoin också.

Alla deras intäkter blir inte automatiskt Bitcoin för att dom råkar sälja en bil med Bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Alla deras intäkter blir inte automatiskt Bitcoin för att dom råkar sälja en bil med Bitcoin.

Nej, men varje försäljning av bilar som görs med Bitcoin kommer driva upp priset av BTC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Nej, men varje försäljning av bilar som görs med Bitcoin kommer driva upp priset av BTC.

Ja? Är det en nackdel eller vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Nej, men företag vill typiskt sätt omsätta sina inkomster. Om de tar betalt i bitcoin och inte konverterar det kommer de ju sitta på en allt växande andel av sin kassa i bitcoin som de inte kan göra något med, så vida de inte kan börja betala i bitcoin själva (dvs. åtminstone inom en nära framtid).

Samtidigt måste den delen som de säljer i FIA täcka alla kostnader även för de bilar de sålt i bitcoin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Nej, men företag vill typiskt sätt omsätta sina inkomster. Om de tar betalt i bitcoin och inte konverterar det kommer de ju sitta på en allt växande andel av sin kassa i bitcoin som de inte kan göra något med, så vida de inte kan börja betala i bitcoin själva (dvs. åtminstone inom en nära framtid).

Samtidigt måste den delen som de säljer i FIA täcka alla kostnader även för de bilar de sålt i bitcoin.

Absolut men mycket kan ju ändras med tidens gång, beror väl hur stort det blir. Sen vet man inte deras plan med det hela heller såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Ja? Är det en nackdel eller vad menar du?

Nej Inte om du frågar mig iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Äntligen har någon kommit på hur man skapar guld och det elektroniskt genom att bara ha på en dator/rigg.

Vad menar jag, undrar ni säkert? Jo, varför skapa maskiner som hostar upp pengar och inte använda dem själv, host Nvidia, AMD och Aintminer-byggare. Alltså jag blir inte riktigt klok på kryptovalutor. Vissa säger bubbla som kommer spricka och andra fnyser tillbaka att BTC är undervärderad idag och snart värt $miljon.
PS -Jag vet att länkarna är gamla men ni vet, det var bättre förr.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Varför?
Jag kan förstå att det blir så om varje köp måste växlas till BTC först, men annars?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Varför?
Jag kan förstå att det blir så om varje köp måste växlas till BTC först, men annars?

Fick du ditt 14 000 kronors 3080 😄 Game and mine 👍
EDIT - hk-tray har budat över och snart har vi nog scalperpriset på 15 000 kr om jag minns rätt om vad han sa i videon.

Killen i videon gjorde en riktig bra affär. En låda RTX 3080 för 12-13 000 kr stycket. Men om man kanske inte räknar strömmen så är nog två 2080Ti bättre än en 3080 med de begagnatpriserna som cirkulerar i Sverige.
Elpris på 1:50 kr
One NVIDIA RTX 3080 68.88 SEK/ Day
Two NVIDIA RTX 2080 Ti 85.89 SEK/ Day

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Varför?

Du har rätt, endast de köp som går fiat->BTC->Tesla kommer garanterat driva upp priset. Sedan kan man ju spekulera i vad effekten blir av BTC->Tesla direkt utan växling, personligen så tror jag institutioner kommer ha mindre tendens att tradea än privatpersoner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Äntligen har någon kommit på hur man skapar guld och det elektroniskt genom att bara ha på en dator/rigg.

Vad menar jag, undrar ni säkert? Jo, varför skapa maskiner som hostar upp pengar och inte använda dem själv, host Nvidia, AMD och Aintminer-byggare. Alltså jag blir inte riktigt klok på kryptovalutor. Vissa säger bubbla som kommer spricka och andra fnyser tillbaka att BTC är undervärderad idag och snart värt $miljon.
PS -Jag vet att länkarna är gamla men ni vet, det var bättre förr.

Många faktorer tex:
Risk kontra avkastning.
Binda upp kapital. Binder du upp kapitalet så har du mindre pengar att röra dig med det innebär att du som tillverkare inte har råd att tillverka lika många grafikkort, kanske det blir annorlunda på längre sikt men då är du helt beroende på hur kryptomarknaden går.

AMD, Nvidia etc tjänar redan pengar på krypto indirekt.

Vad som händer med krypto framöver så får man nog kika i en spåkula. Jag tror inte att någon vet. Personligen är jag inte så optimistisk till krypto, det jag ser är att den primära drivtkraften är att tjäna pengar. Alla vill ha en bit av kakan, alla vill in, vilket driver upp kursen. Historiskt sett så brukar det inte vara hållbart när sådant sker inom tex aktier, när något hypas och alla vill med och tjäna pengar och kursen drivs upp. Men som sagt, det återstår ju att se vad som faktiskt händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad som händer med krypto framöver så får man nog kika i en spåkula. Jag tror inte att någon vet. Personligen är jag inte så optimistisk till krypto, det jag ser är att den primära drivtkraften är att tjäna pengar. Alla vill ha en bit av kakan, alla vill in, vilket driver upp kursen. Historiskt sett så brukar det inte vara hållbart när sådant sker inom tex aktier, när något hypas och alla vill med och tjäna pengar och kursen drivs upp. Men som sagt, det återstår ju att se vad som faktiskt händer.

Självklart är primära drivkraften pengar för de som köper krypto(och företag i branschen), vad skulle det annars vara när du spekulerar/investerar i något? Sedan tror jag som du att vi är på väg in i en ohållbar bubbla även denna gången.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Självklart är primära drivkraften pengar för de som köper krypto(och företag i branschen), vad skulle det annars vara när du spekulerar/investerar i något?

Jag tror att du missa min poäng.
Exempel för att förtydliga vad jag menade:
Krypto köper folk för att tjäna pengar. Medan axfoods produkter köper folk för att äta sig mätta. Så för en investerare så är ju syftet att tjäna pengar oavsett om man investerar i axfood (aktien), krypto eller något annat. Skillnaden blir således att det finns något underliggande i Axfood vars syfte inte bygger på att tjäna pengar, dvs kunderna köper mat för att konsumera och deras drivkraft ligger inte i att tjäna pengar. Hur många idag skulle köpa och använda krypto om man tog bort faktorn att tjäna pengar? Jag tror personligen krypto skulle dö ut rätt snabbt om man tog bort den faktorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag tror att du missa min poäng.
Exempel för att förtydliga vad jag menade:
Krypto köper folk för att tjäna pengar. Medan axfoods produkter köper folk för att äta sig mätta. Så för en investerare så är ju syftet att tjäna pengar oavsett om man investerar i axfood (aktien), krypto eller något annat. Skillnaden blir således att det finns något underliggande i Axfood vars syfte inte bygger på att tjäna pengar, dvs kunderna köper mat för att konsumera och deras drivkraft ligger inte i att tjäna pengar. Hur många idag skulle köpa och använda krypto om man tog bort faktorn att tjäna pengar? Jag tror personligen krypto skulle dö ut rätt snabbt om man tog bort den faktorn.

Uppfinningen bitcoin är ett system för att överföra värde och säkra en digital tillgång, så det blir ju fullt logiskt att tar du bort aspekten värde så faller produkten samman.

Sedan finns det såklart produkter som kan ha nytta av sådana nätverk för att bygga produkter, just nu finns det bara en "killer app" och det är pengar. Att kunna skicka bits och bytes över hela världen i ett decentraliserat nätverk(internet) är rätt ointressant också tills du bygger produkter som nyttjar nätverket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Uppfinningen bitcoin är ett system för att överföra värde och säkra en digital tillgång, så det blir ju fullt logiskt att tar du bort aspekten värde så faller produkten samman.

Jag pratade inte om värde, jag prata om att tjäna pengar dvs vinst/avkastning, det inte samma sak.