Rykten om Ryzen 7000-serien, samtliga modeller får integrerad grafik

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Rykten om Ryzen 7000-serien, samtliga modeller får integrerad grafik

Kände inte riktigt att vi kunde lyfta den som nyhet då det var ett himlans hopkok av källor. Men lite intressant diskussionsunderlag i alla fall.

https://www.guru3d.com/news-story/rumor-ryzen-7000-processors...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Lika bra att börja maila Inet redan nu och för-förhansboka en 7900X.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv

Jag har bokat en 7900X redan, känns säkrast så.

Dold text
Permalänk
Konsolpleb 🕹

Personligen har jag så himla svårt att se syftet med iGPU på high-end-processorer. Om ryktet stämmer antar jag att AMD går samma väg som Intel och släpper SKUs där själva grafikdelen är avaktiverad men fortfarande närvarande i kislet.

Det känns ju som om man som konsument betalar (med pengar och/eller kiselutrymme) för något som "ingen" i hela världen använder. Jag kan förstå massproduktionsvinkeln för enklare processorer där en stor andel kommer att användas med iGPU bara men för en 11900k eller framtida 7950X t.ex. så verkar det bara så konstigt att "lösa" på det sättet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Personligen har jag så himla svårt att se syftet med iGPU på high-end-processorer. Om ryktet stämmer antar jag att AMD går samma väg som Intel och släpper SKUs där själva grafikdelen är avaktiverad men fortfarande närvarande i kislet.

Det känns ju som om man som konsument betalar (med pengar och/eller kiselutrymme) för något som "ingen" i hela världen använder. Jag kan förstå massproduktionsvinkeln för enklare processorer där en stor andel kommer att användas med iGPU bara men för en 11900k eller framtida 7950X t.ex. så verkar det bara så konstigt att "lösa" på det sättet.

Japp.
Finns ju en chans att AMD smackar på en hel chiplet för att få grafik.
Dyrare för alla, bättre för få.
Ärligt talat så skulle jag hellre ha en enkel integrerad grafik på moderkorten istället.

Permalänk
Hjälpsam

Det är rätt många CPU intensiva applikationer som inte behöver någon nämnvärd GPU, kan gott tänka mig att ha en VMWare maskin som hostar lite spelservrar, brandvägg och hemautomation till exempel.

Många kodare som labbar testmiljöer likaså vill ha massa kärnor och RAM men behöver inte GPU.

På min primära maskin kommer det dock alltid vara en gosig fet GPU

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att kanske hugga en Warhol när Raphael kommer, om nu Warhol är AM4, till min B550-plattform; just nu känns det som som att hugga en levande Pteranodon eller en levande Triceratops.

Gjorde en omröstning i höstas som blir intressant att se hur det visar sig när det visar sig : )
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1610482-zen-3-dvs-nast...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Personligen har jag så himla svårt att se syftet med iGPU på high-end-processorer. Om ryktet stämmer antar jag att AMD går samma väg som Intel och släpper SKUs där själva grafikdelen är avaktiverad men fortfarande närvarande i kislet.

Det känns ju som om man som konsument betalar (med pengar och/eller kiselutrymme) för något som "ingen" i hela världen använder. Jag kan förstå massproduktionsvinkeln för enklare processorer där en stor andel kommer att användas med iGPU bara men för en 11900k eller framtida 7950X t.ex. så verkar det bara så konstigt att "lösa" på det sättet.

HTPC, kontors datorer har inte behov av extern GPU.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av XPerion:

HTPC, kontors datorer har inte behov av extern GPU.

Men varför skulle man stoppa in en jättedyr gamingprocessor i en htpc eller vanlig kontorsdator?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Men varför skulle man stoppa in en jättedyr gamingprocessor i en htpc eller vanlig kontorsdator?

Jag vill ha den för felsökning och backup. Hade min GPU inne för reklamation och det tog 3 veckor. Utan iGpu gick den inte att använda. Skulle kunna tänka mig en typ 5900X om det hade iGpu.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Knotvillage:

Jag vill ha den för felsökning och backup. Hade min GPU inne för reklamation och det tog 3 veckor. Utan iGpu gick den inte att använda. Skulle kunna tänka mig en typ 5900X om det hade iGpu.

Jag tänker att motsvarande utrymme på kretsen kunde gå till något roligt så som fler kärnor, biffigare kärnor, mer cache eller ett billigare pris

Jag fattar att vad jag säger inte kan stämma för vore det så hade Intel sålt en sådan produkt och AMD hade inte gått till att inkludera snarare än att Intel skulle gå från att inkludera.

But still

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Japp.
Finns ju en chans att AMD smackar på en hel chiplet för att få grafik.
Dyrare för alla, bättre för få.
Ärligt talat så skulle jag hellre ha en enkel integrerad grafik på moderkorten istället.

Gillar hur du tänker här, speciellt när vi har NVMe 4.0. MXM blev ganska meningslöst, lite så jag undrar om din tanke med grafik på moderkortet skulle kunna appliceras som M.2 och då bli utbytbar.

Sedan blir det säkert möjligt att köpa CPU utan grafikdel, även Intel erbjuder sådana kretsar, även om det sällan verkar vara någon direkt besparing av kostnad för kunden samt att man inte vinner något på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag vill ha den för felsökning och backup. Hade min GPU inne för reklamation och det tog 3 veckor. Utan iGpu gick den inte att använda. Skulle kunna tänka mig en typ 5900X om det hade iGpu.

Jo ja känner lite samma sak. Skönt att det finns iGPU men inget jag hoppas behöva använda
Men är nog glad att den finns där den dagen det behövs..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tänker att motsvarande utrymme på kretsen kunde gå till något roligt så som fler kärnor, biffigare kärnor, mer cache eller ett billigare pris

Jag fattar att vad jag säger inte kan stämma för vore det så hade Intel sålt en sådan produkt och AMD hade inte gått till att inkludera snarare än att Intel skulle gå från att inkludera.

But still

Skrivet av anon5930:

Gillar hur du tänker här, speciellt när vi har NVMe 4.0. MXM blev ganska meningslöst, lite så jag undrar om din tanke med grafik på moderkortet skulle kunna appliceras som M.2 och då bli utbytbar.

Sedan blir det säkert möjligt att köpa CPU utan grafikdel, även Intel erbjuder sådana kretsar, även om det sällan verkar vara någon direkt besparing av kostnad för kunden samt att man inte vinner något på det.

Jag håller med er helt och hållet.

En CPU är en CPU liksom...
Nuförtiden, när skillnaden i prestanda mellan vad som är möjligt i en iGPU och GPU är enorm, så blir det bara dumt att slösa bort värdefull kretsyta (/ -volym, som kommer bli vanligare) på GPU-kärnor inuti CPU's.

Jag gillar idén @anon5930 (m.fl.?) har, skulle vara perfekt alternativ för de som av en eller annan anledning ser mening med iGPU !

Kanske åter aktuellt i framtiden dock (när denna "slöseri-aspekt" blivit fullständigt negligerbar).

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Men varför skulle man stoppa in en jättedyr gamingprocessor i en htpc eller vanlig kontorsdator?

Varför skulle man flagga topp-APUn som "gaming?
Finns ju många användningsområden där det är en fördel med relativt mycket processorkraft men begränsat behov av grafikprestanda.

Samma problem finns på laptopsidan, där det är jättesvårt att hitta en dator med (relativt) kraftig CPU och dual channel RAM som inte dessutom fördyrats med separat grafikkort trots att iGPUn är mer än tillräcklig.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Olle P:

Varför skulle man flagga topp-APUn som "gaming?
Finns ju många användningsområden där det är en fördel med relativt mycket processorkraft men begränsat behov av grafikprestanda.

Samma problem finns på laptopsidan, där det är jättesvårt att hitta en dator med (relativt) kraftig CPU och dual channel RAM som inte dessutom fördyrats med separat grafikkort trots att iGPUn är mer än tillräcklig.

Alla CPUer blir ju APUer om man så vill, med Ryzen 7000 om ryktet stämmer.

Håller med om att det är dumt att ingen säljer en sådan laptop: men det går ju i alla fall. Det är begränsat i senare led, inte av processorn i sig.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

AMD och Intel har samma problem. Om DDR5 blir svindyrt och dålig tillgänglighet, så kvittar det nästan hur bra deras processorer blir om folk inte kan få tillgång till ram.
Nu behöver man inte prata extremfallet, men det räcker redan med att priserna blir såpass mycket högre än ddr5, så att ddr4 alternativet för en stor skara iallafall kortsiktigt blir bättre hårdvara för pengarna.

Förenklat anta man har en budget på 5000kr för cpu, ram och moderkort.
Det kanske innebär en i7a på den gamla plattformen eller en enklare i3a på nya ramminnet.

*edit*
Jag vill minnas Sweclockers vinterdator något år just var en sådan. Där vissa tyckte att man fick mer hårdvara för pengarna om man körde ddr3 alternativet.

Permalänk
Medlem

När kommer 24/48 CPUn till konsumenter?

Frågan är varför AMD väljer att inte prata om 24/48modell då varje chipp har 12 kärnor och 24 trådar. För det borde vara samma som AMD kör med i sin Server CPU. Kan det var energiförbrukningen som är problemet om de aktiverar alla 24 kärnor så är prestandan ändå inte bättre än 7950X (16/32) ? AMD 7900X 12/24 är det ett eller 2 chipp i denna CPUn kan man också fråga sig?

Senaste infon från kommande serie (server cpu men enkeltrådad prestanda borde gå skala upp)
AMD Genoa EPYC 9334 Leaks Out

https://appuals.com/epyc-9334-linux/

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Personligen har jag så himla svårt att se syftet med iGPU på high-end-processorer. Om ryktet stämmer antar jag att AMD går samma väg som Intel och släpper SKUs där själva grafikdelen är avaktiverad men fortfarande närvarande i kislet.

Det känns ju som om man som konsument betalar (med pengar och/eller kiselutrymme) för något som "ingen" i hela världen använder. Jag kan förstå massproduktionsvinkeln för enklare processorer där en stor andel kommer att användas med iGPU bara men för en 11900k eller framtida 7950X t.ex. så verkar det bara så konstigt att "lösa" på det sättet.

Det jag funderar på är ifall det kan finnas någon kul möjlighet att använda iGPUn tillsammans med ett dedikerat grafikkort. Intel pratade om något liknande på WAN Show för en månad sedan. Ämnet är mellan minut 0:43-0:49 min.

AMD hade ju båda fötterna i graven för bara några år sedan. Ryzen och chiplettekniken var ju det som gjorde att de tog sig ur detta och nu står stadigt på jorden igen. Det tog ett par år för Intel att svara med PC/EC cores, och jag tror att så småningom så kommer även de köra på chiplets.

Nvidia leder ju dock fortfarande tydligt över AMD Radeon och där är det nog svårare att hitta ett ess i rockärmen. Frågan är ju dock ifall iGPU har möjligheten för AMD att vara svaret på både Intels Comeback och att ta marknadsandelar från Nvidia. Om de kan bygga hårdvara och mjukvara där Ryzen och Radeon blir betydligt mycket starkare tillsammans, så skulle det sätta dem i en position där Intel och Nvidia inte kan svara. Intel Arc är ju på väg, men Intel har i dagsläget inga marknadsandelar alls inom GPU. Nvidia har inga marknadsandelar inom CPU. AMD är i en unik position än så länge, och om ryktena om ARC stämmer så kommer de nog behålla denna unika fördel i alla fall 5-10 år framöver.

Detta är ju endast jag som sitter här och tänker och drömmer väldigt fritt. Tusentals med människor betydligt mycket mer insatta än mig i CPU/GPUer har ju redan tänkt denna tanken. Men det gör det ju inte mindre intressant för mig att sitta och fundera på

Permalänk
Medlem

Enligt AMD

image.png

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090