Riksbanken släpper e-kronans första testresultat

Permalänk
Avstängd

Det pratas hela tiden om våra äldre som inte alltid har en smart telefon eller ibland ens betalkort och är nu tanken att låta e-kronan ta över allt som har att göra med kontanter så förstår jag det ännu mindre. Är väl i så fall bättre att lära våra äldre använda betalkort istället för att snurra till det ännu mer med en e-krona också och säkerligen ett nytt betalkort och massa speciella appar för det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jahapp, de är alltså rädda för bitcoin:

Citat:

3. För att undvika en situation där en internationell privat digital valuta etableras
som de facto-valuta för inhemska betalningar, med åtföljande farhågor i fråga om
marknadsmakt.

Bitcoin känns ju inte jättehett i Sverige för gemene man, men det beror mest på hur smidigt det är med swish, samt hur relativt "bra" våra banker fungerar.

Tror att ha pengar själv och inte på bankkonto är en ganska liten motivator för de flesta, eller? De är fortfarande kontrollerade av någon så det ger ju inget skydd mot insyn och kan inte användas för tvivelaktiga saker i alla fall.

Känns bara som ett sätt att, på helt fel grunder, konkurrera med bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Riksbanken skyller på Accenture, Accenture säger dom gjorde jobbet enligt spec.

Låter som ett helt vanligt måndagsmöte för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

DE

Bankerna kommer antagligen fortsätta tjäna sina pengar primärt från utlåning, precis som de gör idag.

Fast idag har bankerna särskilda rättigheter att skapa nya pengar ur intet (i form av nyutgivna lån) så länge de har ett visst baskapital.

Varför skulle de fortsätta få sådan särbehandling med en blockchain e-krona när de inte längre fyller någon funktion i det monetära systemet. Och varför skulle i såfall inte vem som helst kunna få samma befogenheter?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Fast idag har bankerna särskilda rättigheter att skapa nya pengar ur intet (i form av nyutgivna lån) så länge de har ett visst baskapital.

Varför skulle de fortsätta få sådan särbehandling med en blockchain e-krona när de inte längre fyller någon funktion i det monetära systemet. Och varför skulle i såfall inte vem som helst kunna få samma befogenheter?

Vem som helst kan få samma befogenheter, man behöver bara ha ett visst kapital, företagsstruktur och ha koll på en massa regler. Dvs starta en bank.

Vidare kommer staten inte bygga en apparat för att låna ut direkt till kunder bara för att de utfärdar pengarna, av precis samma anledningar som de inte gör det idag.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Kan ju inte bli annat än bra med Accenture
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.546751/annu-ett-fiasko...

Obligatorisk Accidenture: https://youtu.be/9DWLv4tQsz4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Blanda in SAP i det hela "Den nya e-handelslösningen skulle baseras på Hybris plattform. Det är SAPs lösning för e-handel,"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlockNoir:

Och vad exakt skulle nyttan av detta vara?

Nada!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Det där är en myt att BTC är anonymt och inte är spårbart. Själva transaktionen i Blockchain, kedjan går spåra och syns. Att det är anonymt är en stor myt i stort sett lika spårbart som Swish.

Att alla transaktioner är publika är själva poängen med blockchain tekniken. Däremot går det inte att utläsa vem som äger en speciell adress. Vid växling till/från bitcoin är det ganska svårt att vara anonym eftersom man troligen behöver använda någon typ av "exchange" som i sin tur är reglerad enligt aktuellt lands lagar och regler.

Permalänk
Skrivet av Massy:

När kontanter inte finns längre så BEHÖVS det en bank för att pengar ens ska gå att inneha. Lanserar man en valuta på det här viset betyder det att du kan ha pengar under kudden liknande förr men även välja att sätta in pengarna på en bank om du så önskar.

Kontanter kräver också en bank. De kontanter vi har idag utges av Sveriges Riksbank och skulle bli värdelösa om Riksbanken gick i konkurs.

Skrivet av Stank:

Det planeras att ersätta nyvarande pengar med 100% elektroniska. Då finns inte eurosedlar, dollarsedlar eller något liknande. Ett digitalt slaveri. Introduceras sakta men säkert så den stora massan inte vaknar.

Då får man använda D-mark istället. Tyskarna är emot allt elektroniskt, så där lär inte kontanterna försvinna på länge. Annars kan man betala med guldtackor eller Picasso-tavlor eller något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Vem som helst kan få samma befogenheter, man behöver bara ha ett visst kapital, företagsstruktur och ha koll på en massa regler. Dvs starta en bank.

Vidare kommer staten inte bygga en apparat för att låna ut direkt till kunder bara för att de utfärdar pengarna, av precis samma anledningar som de inte gör det idag.

Nej vem som helst kan inte det. Har för mig kapitalkravet är 50miljoner eller nåt liknande och du lär knappast få låna de av banken.

Men du missade hela poängen!! Det finns ingen naturlig grund för att någon ska kunna skapa 10 nya e-kronor i lån ur en deponerad e-krona från kund. Hela fraktional reserve modellen bygger på gammaldags bankförvaltning där det finns pengar eller guld i ett kassavalv. Men hur skulle det hela gå till på en blockkjedja där alla spelar på samma villkor?

Om man inte medvetet skapar priviligerade förutsättningar (helt absurt) för vissa brukare så skulle ju en bank behöva ha alla e-kronor som lånas ut deponarde först! Det skulle förstöra hela deras lånemodell och de skulle gå från att tälja guld ur luften till att bli ingenting.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Nej vem som helst kan inte det. Har för mig kapitalkravet är 50miljoner eller nåt liknande och du lär knappast få låna de av banken.

Alltså vem som helst, med tillräckligt mycket pengar för att starta en bank. Men ja nej, inte Stoffe eller Leffe nere på pizzerian, de får inte skapa krediter. Kanske är en bra grej, vad vet jag?

Citat:

Men du missade hela poängen!! Det finns ingen naturlig grund för att någon ska kunna skapa 10 nya e-kronor i lån ur en deponerad e-krona från kund. Hela fraktional reserve modellen bygger på gammaldags bankförvaltning där det finns pengar eller guld i ett kassavalv. Men hur skulle det hela gå till på en blockkjedja där alla spelar på samma villkor?

Och du missar att e-krona är tänkt att vara ett komplement till kontanter, inte ersätta alla former av pengar. Vi har även övergett FRB för kapitaltäckningskrav sedan.. länge.

Citat:

Om man inte medvetet skapar priviligerade förutsättningar (helt absurt) för vissa brukare så skulle ju en bank behöva ha alla e-kronor som lånas ut deponarde först! Det skulle förstöra hela deras lånemodell och de skulle gå från att tälja guld ur luften till att bli ingenting.

Eller så får de låna dem av riksbanken, typ som man gör idag. Om vi nu tänker oss att e-kronan kommer ersätta allt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Fast bankerna har ju ägt dina pengar hela tiden även när kontanter var vanligare förut då man hade det på banken och när du skaffade bankkonto.

Skillnaden är att jag kunde ta ut dem. Lycka till att "ta ut" digitala pengar och stoppa under kudden, om man inte löser det med ex blockchain/ledger.

Skrivet av Kommenterande 2:

Kontanter kräver också en bank. De kontanter vi har idag utges av Sveriges Riksbank och skulle bli värdelösa om Riksbanken gick i konkurs.Då får man använda D-mark istället. Tyskarna är emot allt elektroniskt, så där lär inte kontanterna försvinna på länge. Annars kan man betala med guldtackor eller Picasso-tavlor eller något.

Ja, men det är lite skillnad på riksbanken och typ Nordea va?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Massy:

Skillnaden är att jag kunde ta ut dem. Lycka till att "ta ut" digitala pengar och stoppa under kudden, om man inte löser det med ex blockchain/ledger.

Du kan ju alltid ta ut dem som en postväxel eller något? Eller vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Ärligt talat förstår inte jag heller poängen med en "e-krona". Vad är skillnaden mellan den och pengarna på mitt nuvarande konto?

Och vad har det här med bankomater och kontantanvändande att göra?

Det har med att riksbanken måste kunna garantera sina medborgare att pengarna kan användas trots om samtliga banker går i konkurs imorgon. Innan digitaliseringen så kom alla pengarna ifrån riksbanken och det finns definitivt stora risker om banker får ensamrätt på att tillhandahålla pengar till medborgarna. Det är trots allt företag vi pratar om som gärna vill tjäna så mycket pengar det går.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av Nikodemous:

Det har med att riksbanken måste kunna garantera sina medborgare att pengarna kan användas trots om samtliga banker går i konkurs imorgon. Innan digitaliseringen så kom alla pengarna ifrån riksbanken och det finns definitivt stora risker om banker får ensamrätt på att tillhandahålla pengar till medborgarna. Det är trots allt företag vi pratar om som gärna vill tjäna så mycket pengar det går.

Sverige har inte haft ett full reserv banking system på mer än 100år. Sverige och gissningsvis hela världen kör fractional banking, alltså att de privata bankerna enbart behöver hålla en mindre del av det inlånade kapitalet som säkerhet. Detta resulterar i Sveriges fall till att pengarna ”tillverkas” med hjälp av krediter inom det privata bankväsendet till allra störst del

När det kommer till att trycka fysiska sedlar så har riksbanken detta monopol. Men ca 3% av penningmängden i Sverige består ju av fysiska pengar, resten är ju krediter.

Permalänk
Skrivet av mellankrigarn:

Sverige har inte haft ett full reserv banking system på mer än 100år. Sverige och gissningsvis hela världen kör fractional banking, alltså att de privata bankerna enbart behöver hålla en mindre del av det inlånade kapitalet som säkerhet. Detta resulterar i Sveriges fall till att pengarna ”tillverkas” med hjälp av krediter inom det privata bankväsendet till allra störst del

När det kommer till att trycka fysiska sedlar så har riksbanken detta monopol. Men ca 3% av penningmängden i Sverige består ju av fysiska pengar, resten är ju krediter.

Krediter som i praktiken blir nya pengar

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Det kommer bli ungefär såhär;
Accenture kommer mjölka riksbanken med råge (länge leve lagen om offentlig korruption), lösningen kommer vara otestad för mer än några miljarder transaktioner. Systemet tas i drift, ett år senare rasar det ihop för att ingen gjorde några seriösa tester och sen dör projektet ut. Riksbanken skyller på Accenture, Accenture säger dom gjorde jobbet enligt spec.

Accenture har samarbete med Ripple som man kan se här: https://www.accenture.com/_acnmedia/PDF-23/Accenture-Banking-...

Även andra banker som valt Accenture:
https://u.today/ripples-partner-accenture-picked-by-bank-of-e...

Ripple's tjänster används redan idag i några korridorer (USD-MXN) och fungerar bra.

Ser ut som vi är i bra händer.

/Cheers

Visa signatur

2013| GTX 780 TI SC 3GB
2012| Fractal Design Define R3 | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | Corsair 1200W 80+Gold | GSkill 16GB 2133MHz | 2x GTX 680 2GB SLI | Intel Core i7 3770K | Asus Xonar DX | Plextor M3 Pro SSD 512GB | LaCie USB 3.0 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fleng:

Accenture har samarbete med Ripple som man kan se här: https://www.accenture.com/_acnmedia/PDF-23/Accenture-Banking-...

Även andra banker som valt Accenture:
https://u.today/ripples-partner-accenture-picked-by-bank-of-e...

Ripple's tjänster används redan idag i några korridorer (USD-MXN) och fungerar bra.

Ser ut som vi är i bra händer.

/Cheers

Varför tror du banker som lyckats digitalt har haft sin utveckling in house och banker som misslyckas använder konsulter?
Man är aldrig i bra händer när man förlitar sig på konsultkonglomerat, deras intresse går emot dina egna.

Permalänk
Medlem

Var inte en av fördelarna med kryptovaluta att man i framtiden skulle kunna använda den, BTC T.ex, i hela världen?
Om Sverige nu inför en E-krona, vad kommer det kosta i avgift om man handlar från någon sida som endast stödjer E-dollar T.ex?
Hur värderas E-kronan mot resten av världens E-valutor? Det blir ju same, same.

Idag kan jag sitta i Sverige och handla saker i ett annat land för BTC, eftersom BTC är global valuta som har samma värde i hela världen.

Är inte riktigt med på vad skillnaden, eller eventuell fördel folket i Sverige skulle få av detta faktiskt. Godkänn BTC, ETH och ADA osv så är det klart. Vill man pynta in sina BTC osv i banksystemet är spårbarhetskravet liggandes på den som vill ha dem där. Precis som idag.
Hur svårt kan det vara?

Jag är väl trög och inte påläst såklart.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det pratas hela tiden om våra äldre som inte alltid har en smart telefon eller ibland ens betalkort och är nu tanken att låta e-kronan ta över allt som har att göra med kontanter så förstår jag det ännu mindre. Är väl i så fall bättre att lära våra äldre använda betalkort istället för att snurra till det ännu mer med en e-krona också och säkerligen ett nytt betalkort och massa speciella appar för det.

Nä några nya kort behövs inte, inte heller andra appar. Det bästa är väl om man slapp korten helt.
Länka E-krona kontot till google/Samsung/Apple pay så behöver man endast en mobil (som snart alla måste ha) och en app.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Varför tror du banker som lyckats digitalt har haft sin utveckling in house och banker som misslyckas använder konsulter?
Man är aldrig i bra händer när man förlitar sig på konsultkonglomerat, deras intresse går emot dina egna.

Du menar att en utvecklare som är anställd av en bank skulle göra ett bättre jobb?
Jag som konsult är ju mån om att göra ett bra jobb för att få fortsätta, medan du - gissar att du är anställd - sitter säkert och kan inte bli sparkad. Alltså behöver du inte bry dig på samma sätt. Sen kan ju det också vara så att det finns olika drivna, engagerade osv i alla branscher och konstellationer.
Men vad vet jag, är ju bara en konsult som vill tjäna en massa pengar och låta kunderna gå i konken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Är inte riktigt med på vad skillnaden, eller eventuell fördel folket i Sverige skulle få av detta faktiskt. Godkänn BTC, ETH och ADA osv så är det klart. Vill man pynta in sina BTC osv i banksystemet är spårbarhetskravet liggandes på den som vill ha dem där. Precis som idag.
Hur svårt kan det vara?

Jag är väl trög och inte påläst såklart.

Ett land behöver ha kontroll över sin valuta på något sätt.

Ett exempel, om Sveriges ekonomi går dåligt på ett sätt så att marknadsvärdet på den svenska kronan sjunker så är det bra för vårt exportindustri. Och då vår exportindustri är ganska stor så är det bra för svensk ekonomi och det hjälper den att ta fart igen.

När vi pratade om att gå med i EMU så fick övriga länder lägga sitt förslag på växlingskurs, dom flesta länder låg runt 9 kronor. Utom Finland som tyckte 6.50. En stark svensk krona är bra för finsk exportindustri.

E-kronan är knuten till kronan.

Att ha en stabil e-valuta knutet till en faktisk valuta är något helt annat än dom spekulationsvalutor du tar upp.

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Om Sverige nu inför en E-krona, vad kommer det kosta i avgift om man handlar från någon sida som endast stödjer E-dollar T.ex?

Då går du helt enkelt in på Forex-kontoret och växlar dina e-kronor mot e-dollar. Sedan kan du betala.

Skrivet av KingCobra:

Idag kan jag sitta i Sverige och handla saker i ett annat land för BTC, eftersom BTC är global valuta som har samma värde i hela världen.

Det kan du inte alls det eftersom nästan inga handlare tar emot BTC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du menar att en utvecklare som är anställd av en bank skulle göra ett bättre jobb?
Jag som konsult är ju mån om att göra ett bra jobb för att få fortsätta, medan du - gissar att du är anställd - sitter säkert och kan inte bli sparkad. Alltså behöver du inte bry dig på samma sätt. Sen kan ju det också vara så att det finns olika drivna, engagerade osv i alla branscher och konstellationer.
Men vad vet jag, är ju bara en konsult som vill tjäna en massa pengar och låta kunderna gå i konken.

Jag säger titta på banker som har inhouse kontra konsultbyggda lösningar, skillnaderna är påtagliga, speciellt vad gäller innovation, men det är inte bara inom bank det gäller i andra branscher också.
Visst finns det exceptionella konsulter men jag har aldrig stött på dom hos någon megakoncern som sysslar med upphandlingar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Nä några nya kort behövs inte, inte heller andra appar. Det bästa är väl om man slapp korten helt.
Länka E-krona kontot till google/Samsung/Apple pay så behöver man endast en mobil (som snart alla måste ha) och en app.

Men som jag skriver så finns det många äldre som inte har en smart telefon. Min mamma är 75 år och har en enkel Dorotelefon utan smarta funktioner. Hon är garanterat inte ensam.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Varför tror du banker som lyckats digitalt har haft sin utveckling in house och banker som misslyckas använder konsulter?
Man är aldrig i bra händer när man förlitar sig på konsultkonglomerat, deras intresse går emot dina egna.

Tror detta går utanför in house eller konsult utveckling då bägge parter använder sig av en annan utvecklare.

Vanligtvis så håller jag med dig med att in house utveckling lyckas bättre!

Här kan man se Ripple´s imponerande ekosystem som gör mig positiv trots konsultbolag.

https://www.xrparcade.com/rippleecosystem/

Visa signatur

2013| GTX 780 TI SC 3GB
2012| Fractal Design Define R3 | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | Corsair 1200W 80+Gold | GSkill 16GB 2133MHz | 2x GTX 680 2GB SLI | Intel Core i7 3770K | Asus Xonar DX | Plextor M3 Pro SSD 512GB | LaCie USB 3.0 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Känns som att riksbanken missat konceptet kring DECENTRALISERAD valuta..

Har de uttryckt något sådant mål? I så fall har jag helt missat det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304