Gigabyte släpper spelskärm med OLED-panel och 4K/120 Hz

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte släpper spelskärm med OLED-panel och 4K/120 Hz

Företagets nya flaggskepp på 48 tum ackompanjeras av två mindre 4K-upplösta modeller byggda kring andra paneltekniker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen info om antalet FALD-zoner på de mindre modellerna? 43-tummaren ser definivt ut att ha FALD med tanke på tjockleken medan den mindre 32-tummaren ser något tunn ut i underkant.

Angående OLED så är 48" alldeles för stort för skrivbordet för mig. I alla fall i ett 16:9-format, ovankant på skärmen hamnar alldeles för högt för att det ska vara ergonomiskt. Jag inväntar mindre modeller (och mindre priser).

Edit: Verkar vara kantbelyst panel enligt Tftcentral. Det går bort, HDR är helt oanvändbart då.

Permalänk
Medlem

Sitter på en 27" IPS 1440p 144hz skärm idag, som jag nöjd med. Men eftersom man har en OLED TV blir man inte komplett innan man har gaming skärm med OLED panel 😅. Så blev först super pepp äntligen en gaming skärm i ok storlek, men jag sjönk snabbt ner stolen igen efter att ha läst 32" IPS 😞.

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

Är det någon poäng att köpa denna 48” över LGs egna? Den måste nog vara billigare för att vara intressant i alla fall.

Sen är väl frågan hur/varför dessa släpps ihop, inte ens nära samma paneltyp ens...

Permalänk

Gött!

Dags o sälja en njure då!

Permalänk
Medlem

Jag gillar dock namngivningen:
- FOxxx (OLED)
- FVxxx (VA)
- FIxxx (IPS)

Tror Acer och andra bör lära sig lite här

Permalänk
Medlem

Detta har jag längtat till. Nu vill jag bara se priset!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

LG är ju på gång med en 42" OLED

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd

48 tum och sen sitta 10-30 cm från skärmen, synd att LG inte kan släppa en OLED panel som är 27 tum.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Jag gillar dock namngivningen:
- FOxxx (OLED)
- FVxxx (VA)
- FIxxx (IPS)

Tror Acer och andra bör lära sig lite här

Det där hade jag inte ens reflekterat över! Ett rimligt namnschema på bildskärmar, var är denna värld på väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

48 tum och sen sitta 10-30 cm från skärmen, synd att LG inte kan släppa en OLED panel som är 27 tum.

Jag ser verkligen fram emot OLED skärmar på 27-34"

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

LG är ju på gång med en 42" OLED

Det lät intressant, får man hålla utkik efter.

Permalänk
Snusfri

Längtar efter LG's 42" OLED.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

varför måste dem vara så fula?

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar komma lite vettigt OLED till PC

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Aorus FI32U kan det nog bli ett köp av beroende på hur det blir med AS. Förväntar mig VESA/FreeSync. Spännande att se recensionerna av den.

De andra ställer jag mig tveksam till, varför inte bara köpa LG's välbeprövade OLED TV's? Får hoppas på features och prislapp som motiverar dessas existens. Personligen ser jag ingen riktig poäng med dessa, speciellt inte på skrivbordet.

EDIT: Är ju sunkig VA inser jag nu. Nej tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hookgrip:

varför måste dem vara så fula?

Måste finnas någon lag som kräver att "gamer" prylar ska vara så fula som möjligt. :/

Foten är oacceptabel på 32" modellen, hänga upp den i i någon lämplig ställning blir det nog oavsett för min del, om jag skulle köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det där hade jag inte ens reflekterat över! Ett rimligt namnschema på bildskärmar, var är denna värld på väg?

Ja paneltyp och storlek i tum på 3 tecken, vem hade kunnat tro att det skulle gå att göra?

Tur att andra etablerade aktörer ha så mycket bättre system för detta, annars skulle det kunna bli rörigt /s

Permalänk
Medlem

Har kört 32" 1440p IPS sen Inets BF deal och det funkar väldigt bra! 27" är pluttigt numera tyvärr.

Permalänk
Lego Master

Jag vill bara ha en 3440x1440 UW OLED i typ 40-42".
"Hur svårt ska det vara"?™

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jäklar, kanske det blir 27" nästa 4k/120 OLED nyhet. 🤞

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det någon poäng att köpa denna 48” över LGs egna? Den måste nog vara billigare för att vara intressant i alla fall.

Sen är väl frågan hur/varför dessa släpps ihop, inte ens nära samma paneltyp ens...

Det skulle vara priset om den blir billigare och att den inte har en massa "TV-grejer" i mjukvaran. Jag har en LG 48OLED och det kommer alltid upp en notifiering i TV:n vid fullskärm och/eller när man kör G-SYNC. Sedan är det antagligen enklare att hantera inställningar på en skärm som är en skärm, än på en TV som ska vara en skärm.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

LG är ju på gång med en 42" OLED

Skrivet av Wolfkin:

Det lät intressant, får man hålla utkik efter.

Skrivet av THB:

Längtar efter LG's 42" OLED.

Finns det ens info om att LG själva kommer släppa en färdig skärm? Det enda jag läst är att dom kommer tillverka panelen, men har inte läst något om att den faktiskt kommer att användas av någon än. (Vilket den såklart kommer göra men ni förstår vad jag menar, inget konkret)

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Jag har en 49" väldigt böjd skärm (Odyssey G9), så när det väl kommer en liknande i OLED-utförande är det nog dags att uppgradera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

48 tum och sen sitta 10-30 cm från skärmen, synd att LG inte kan släppa en OLED panel som är 27 tum.

Om du inte har mer plats än att du måste sitta 10 cm från skärmen så bör du ju prioritera andra saker än en 48" skärm? En mobilskärm är ju tradig på det avståndet

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Ja paneltyp och storlek i tum på 3 tecken, vem hade kunnat tro att det skulle gå att göra?

Tur att andra etablerade aktörer ha så mycket bättre system för detta, annars skulle det kunna bli rörigt /s

Inser nu även att bokstaven som efterföljer skärmstorleken representerar upplösningen. U = UHD, Q = QHD och F = Full HD. Ett riktigt föredöme med andra ord!

Permalänk
Medlem

Om jag fick en miljon för varje gång jag såg ordet kvantpricksförstärkt skulle jag vara miljonär nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Jag har en 49" väldigt böjd skärm (Odyssey G9), så när det väl kommer en liknande i OLED-utförande är det nog dags att uppgradera!

Behovet av att ha så stor krökning är nog rätt litet om det inte behövs för att motverka de dåliga betrakningsvinklarna hos VA panelerna. För egen del har jag svårt att se att fördelarna överväger på en skärm utan den problematiken, även om det så klart är min högst personliga åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Det skulle vara priset om den blir billigare och att den inte har en massa "TV-grejer" i mjukvaran. Jag har en LG 48OLED och det kommer alltid upp en notifiering i TV:n vid fullskärm och/eller när man kör G-SYNC. Sedan är det antagligen enklare att hantera inställningar på en skärm som är en skärm, än på en TV som ska vara en skärm.

Plus att den har displayport så man slipper krav på grafikkort med HDMI 2.1.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Behovet av att ha så stor krökning är nog rätt litet om det inte behövs för att motverka de dåliga betrakningsvinklarna hos VA panelerna. För egen del har jag svårt att se att fördelarna överväger på en skärm utan den problematiken, även om det så klart är min högst personliga åsikt

Det är ju inte för betraktningsvinklarna jag köpte skärmen. Att ha en sån ordentlig krökning ger en mycket mer omslutande spelupplevelse. Även för vanligt jobb är det riktigt najs, allt hamnar ju ungefär på samma avstånd från ögonen vilket det inte gör om man har en platt 49".
Jag kommer aldrig gå tillbaka till en platt skärm nu kan jag säga.