Ny dator, Intel 11900K samt Asus Prime Z590-A BSOD hela tiden

Permalänk
Medlem

Ny dator, Intel 11900K samt Asus Prime Z590-A BSOD hela tiden

Hej!

Byggde ihop min dator häromdagen, jag får nästan konstant krascher och BSOD, har felsökt ganska länge utan resultat. Felmeddelanden jag får är enligt nedan och är väldigt enkla att provocera fram. Nästan varje gång jag startar 3Dmark i Steam och den kör "Scanning" av systemet kraschar datorn i 9/10 fall. Kraschar även spontant lite då och då.

CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT

MACHINE_CHECK_EXCEPTION

Saker jag felsökt:

  • Uppdaterat BIOS till senaste, detta gjorde att krascherna fick BSOD, innan stängdes datorn bara av utan en Bluescreen.

  • Kört memtest, ca 7 timmar, 0 errors.

  • Uppdaterat alla drivers.

  • Ominstallerat Windows.

  • Tagit ut ljudkortet och försökt.

  • Hade enbart 8 pin ström till CPU från början, använder nu 4+8

  • Dubbelkollat att alla sladdar är på plats

  • Testat XMP av och på

  • Stängt av Intel Adaptive Boost

  • Stängt av Intel Turbo Boost Max Technology 3.0

  • Stängt av Auro (Belysning på moderkortet)

  • Lattjat runt lite med SVID Bevaiors

  • Stängt av Overclocking TVB

  • Stängt av ASUS MultiCore Enhancement

Om man kör applikationen "Whocrashed" är det senast "ntokrnl.exe" och "intelppm.sys" som kraschade under felmeddelandet "MACHINE_CHECK_EXCEPTION".

Någon som har någon input? Misstänker att CPUn inte pallar "standardklockningen" på volten som matas, men har inte riktigt vågat pilla på det.

Temperaturen på CPUn är ganska hög men inte katastrofal pendlar mellan ~35C i Idle och uppåt 85C i load, kan tillägga att tempen oftast inte är särskilt hög när det kraschar.

Datorn är enligt signatur.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Har du provat med bara en minnes sticka isatt?
Du kan också prova gear1 och gear2 inställningarna på minnet i bios.

edit: såg inte memtest 7 timmar men låter som minnen eller drivrutiner för chipset/hårdvara

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Har du provat med bara en minnes sticka isatt?
Du kan också prova gear1 och gear2 inställningarna på minnet i bios.

edit: såg inte memtest 7 timmar men låter som minnen eller drivrutiner för chipset/hårdvara

Skulle kunna testa mina gamla 2133MHz minnen som jag vet fungerar kanske imorgon.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

MACHINE_CHECK_EXCEPTION fick jag då och då med ett Skylake bygge dagen efter skylake släpptes. Att stänga av C-states i UEFI hjälpte tills ett par bios versioner senare. Intel Speedstep har gett andra problem med.

Låter som att felet ligger mellan CPU/Minne och BIOS. Ingen automatisk överklock som gör systemet instabilt?

Permalänk
Medlem

Låter lite som min gamla sb i2500k när man klockade den högt. Sten stabil under last men bsod ofta i idle. Körde väll en 2 dygn i prime95 utan en enda crash men hängde jag i windows eller gjorde inte så krävande saker crashade den titt som tätt.
Misstänker att mitt fel hade med volten den hade när den klev ned från turbo läget.
Löste det aldrig utan körde på lägre klock istället.

Beter sig din lika om du lastar den hårt eller spelar det ingen roll?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

MACHINE_CHECK_EXCEPTION fick jag då och då med ett Skylake bygge dagen efter skylake släpptes. Att stänga av C-states i UEFI hjälpte tills ett par bios versioner senare. Intel Speedstep har gett andra problem med.

Låter som att felet ligger mellan CPU/Minne och BIOS. Ingen automatisk överklock som gör systemet instabilt?

Hej!

Har nu testat att stänga av C-states och Speedstep, ligger nu konstant på 3,5GHz och maxar temperaturen på ca 48 grader, ingen krasch än.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Låter lite som min gamla sb i2500k när man klockade den högt. Sten stabil under last men bsod ofta i idle. Körde väll en 2 dygn i prime95 utan en enda crash men hängde jag i windows eller gjorde inte så krävande saker crashade den titt som tätt.
Misstänker att mitt fel hade med volten den hade när den klev ned från turbo läget.
Löste det aldrig utan körde på lägre klock istället.

Beter sig din lika om du lastar den hårt eller spelar det ingen roll?

Kraschar både vid och utan last, spelade lite Civilization för en stund sedan som lastar processorn lite, fick då BSOD (MACHINE_CHECK_EXCEPTION).

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

@Jeddan även under last? Om jag minns rätt är det C1E som brukar spöka mest av allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Hej!

Har nu testat att stänga av C-states och Speedstep, ligger nu konstant på 3,5GHz och maxar temperaturen på ca 48 grader, ingen krasch än.

Kraschar både vid och utan last, spelade lite Civilization för en stund sedan som lastar processorn lite, fick då BSOD (MACHINE_CHECK_EXCEPTION).

Testa pressa den hårt och se vad som händer, tex prime 95

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Testa pressa den hårt och se vad som händer, tex prime 95

Har aktiverat Intel Speedstep igen, slått på C-states men stängt av enbat C1e, testar att köra Prime95 nu.

Hade ingen krasch under hela dagen igår med C-states inaktiverat.

Snabb edit: CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT med dessa inställningarna när jag startade 3DMark, precis som innan.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
ASUS Nordic

Om det fortsätter att krångla så kontrollera att du har senaste versioner av Intels drivrutiner installerade och inga enheter som saknar drivrutin i enhetshanteraren (device manager).

Du hittar de under chipset här: https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/All...

Kör även Windows Update för att försäkra dig om att du har den senaste builden och om Windows Update har förslag på drivrutiner som kan uppdateras under valfria uppdateringar/installationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Om det fortsätter att krångla så kontrollera att du har senaste versioner av Intels drivrutiner installerade och inga enheter som saknar drivrutin i enhetshanteraren (device manager).

Du hittar de under chipset här: https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/All...

Kör även Windows Update för att försäkra dig om att du har den senaste builden och om Windows Update har förslag på drivrutiner som kan uppdateras under valfria uppdateringar/installationer.

Tack för tipset!

Alla drivers är för närvarande up-to-date.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Hej!

Byggde ihop min dator häromdagen, jag får nästan konstant krascher och BSOD, har felsökt ganska länge utan resultat. Felmeddelanden jag får är enligt nedan och är väldigt enkla att provocera fram. Nästan varje gång jag startar 3Dmark i Steam och den kör "Scanning" av systemet kraschar datorn i 9/10 fall. Kraschar även spontant lite då och då.

CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT

MACHINE_CHECK_EXCEPTION

Hej,

Jag har haft exakt samma problem med min 11900k men med ett ASUS ROG XIII HERO, 64GB minne (Gskill 4x16GB) och ASUS STRIX GTX3090. Hyperkänslig och BOD'ar med samma fel som du. Lagt åtskilliga timmar på att uppgradera firmware, drivrutiner, testa olika minneskonfigurationer, olika moduler - tom en annan 1000W Platinum PSU. Inget hjälper.

Men, nu har jag lyckats hitta en konfig som INTE bombar.

Uppgraderat till senaste BETA bios 0704
AI Overclock Tuner = XMP I
CPU Load Line Calibration = Level 4: Recommended for OC
Intel SpeedStep = Enabled
CPU C-states = Disabled.

Nu har jag lyckats köra igenom ett par tester i både PCMark10 och 3DMark utan en enda BOD, tidigare så bombade den första minuten. Bra score tom!

Ska köra en längre Prime95 test ikväll och hoppas jag löst denna skit nu.

Visa signatur

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellerbop:

Hej,

Jag har haft exakt samma problem med min 11900k men med ett ASUS ROG XIII HERO, 64GB minne (Gskill 4x16GB) och ASUS STRIX GTX3090. Hyperkänslig och BOD'ar med samma fel som du. Lagt åtskilliga timmar på att uppgradera firmware, drivrutiner, testa olika minneskonfigurationer, olika moduler - tom en annan 1000W Platinum PSU. Inget hjälper.

Men, nu har jag lyckats hitta en konfig som INTE bombar.

Uppgraderat till senaste BETA bios 0704
AI Overclock Tuner = XMP I
CPU Load Line Calibration = Level 4: Recommended for OC
Intel SpeedStep = Enabled
CPU C-states = Disabled.

Nu har jag lyckats köra igenom ett par tester i både PCMark10 och 3DMark utan en enda BOD, tidigare så bombade den första minuten. Bra score tom!

Ska köra en längre Prime95 test ikväll och hoppas jag löst denna skit nu.

Beklagar men samtidigt skönt att höra att man inte är ensam

Liksom du så är min fix att disabla C-states, det verkar vara det enda som påverkar min stabilitet.

Vad gör CPU Load Line Calibration för något?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Beklagar men samtidigt skönt att höra att man inte är ensam

Liksom du så är min fix att disabla C-states, det verkar vara det enda som påverkar min stabilitet.

Vad gör CPU Load Line Calibration för något?

Kände samma sak.

Jag fick inte min helt stabil bara genom att disabla C-states även om det vart mycket bättre. Jag var tvungen att sätta LLC hårt också.
LLC borde ge stabilare volt under belastning. Helt klart att Asus verkar ha riktigt buggigt BIOS för de senaste moderkorten, aldrig varit med om att inte ens stock-settings har fungerat.

https://www.pcgamer.com/what-is-load-line-calibration-in-my-b....

Visa signatur

Mvh

Permalänk
Medlem

En polare till mig har precis samma problem med i9 11900k och ASUS ROG STRIX Z590-A GAMING WIFI.
Frågade ASUS om det på reddit, får se om de svarar.

Permalänk

Surt när nya prylar strular. Håller tummarna att det löser sig.

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Trist att det strular med ett nytt system.. Längesedan jag fick en blåskärm nu faktiskt, men ett tag i livet fick jag det ständigt vilket gjorde att jag använde lite olika program där man kan luska fram lite mer detaljer om dom olika strängarna. Dom kan innefatta ganska mycket så om man googlar dom så får man extremt mycket olika svar. Iallafall så skapade jag en gång i tiden en tråd där jag sammanfattade lite. Den är snart 10 år gammal insåg jag nu (tiden går.. ), men där är lite program som är bra vid felsök och som kanske gör att du kan hitta lite mer detaljer om exakt vad som strular: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1096046-den-stora-guid...

Man kan hitta en hel del matnyttigt i programmen iallafall. Ibland väldigt små enkla saker som är lätta att korrigera, men som man inte alls hittar om man googlar på blåskärmssträngen

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

Har sett några gånger att folk råkat "knocka" av komponenter på baksidan av moderkortet när dom ska placera det i chassit. Man sätter ihop allt utanför chassit, moderkortet blir för tungt och när man sätter ner det i chassit rätar man till det genom att skjuta in det på plats. Dom 9 skruvfästena som sitter på chassit tar i en liten komponent och slår av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Villor:

En polare till mig har precis samma problem med i9 11900k och ASUS ROG STRIX Z590-A GAMING WIFI.
Frågade ASUS om det på reddit, får se om de svarar.

La en post där också för att försöka uppmärksamma det mer. Varit 100% stabilt sedan jag disablade C-states, gått flera dagar nu utan krasch. Använt datorn till spel och ganska tung rendering.

Skrivet av xSean145:

Har sett några gånger att folk råkat "knocka" av komponenter på baksidan av moderkortet när dom ska placera det i chassit. Man sätter ihop allt utanför chassit, moderkortet blir för tungt och när man sätter ner det i chassit rätar man till det genom att skjuta in det på plats. Dom 9 skruvfästena som sitter på chassit tar i en liten komponent och slår av den.

I mitt fall är jag väldigt försiktig och monterar CPU kylare m.m. Efter moderkortet är på plats i chassit.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Testpilot

@Jeddan
Kan meddela att jag själv haft otroliga problem just nu också... Jag misstänker att Windows har klantat till sig något makabert.

Kan börja såhär;
Sambons dator med en i7 4790K och ett EVGA z97 Classified kunde inte uppdatera till senaste Windows versionen så valde att formatera hela systemet i förrgår (07/04-21). Fick BSOD efter BSOD både under installationen (precis i slutet av första uppstarten) och efter väl inne i Windows.
Det enda som löste problemet här var att manuellt ladda ner senaste .NET 5.0 samt att skruva tillbaka minneshastigheten till 1333MHz från 2133MHz - Ingen annan lösning fick bot på det hela, inte ens byte av SSD eller helt sprillans nya RAM-stickor.

Idag fick jag mina nya delar till min egna maskin, en i5 11600K och ett ASUS Prime z590-P samt 2st WD SN550's.
Uppdaterade till senaste BIOS (07/04-21), installerade Windows och... BSOD.
Efter åter igen timmar med felsökning av hårdvara och diverse mjukvara så började jag köra allehanda kommandon så som chkdsk /r vid uppstart, sfc/scannow o.s.v. väl inne i Windows.

Samtliga tester rapporterade att fel hittats och åtgärdats.
Detta var då men en fräsch installation på helt ny hårdvara, inklusive nya SSD's. Bytte t.o.m. USB sticka 3 gånger och laddade ner Microsoft egna verktyg för ISO varje gång för att utesluta fel i den änden och att det skulle orsakat någon korruption.

Nu efter alla ovannämnda scans/repairs, manuell installation av .NET 5.0, samtliga drivare för moderkortet och grafikkortet verkar jag äntligen sluta BSOD.a (peppar peppar). Det mest intressanta var att varje BSOD var unik i sig, allt ifrån VIOLATION-errors till dåliga GPU drivers (hade inga?) till ntoskrnl.exe med olika följdbeteckningar och hela vägen till felkoder för RAM (därav byte av RAM i sambons dator).
Tyvärr får sambon fortfarande frysproblematik ibland, inte ens BSOD utan systemet hårdlåser sig bara helt random. Kan vara när hon inte sitter vid datorn, surfar i Chrome eller spelar något... Jag blir tokig och har inte vågat uppdatera någon maskin i hushållet mer än dom stationära som används på daglig basis.

Dumpar mina loggar här nedanför:

==================================================
Dump File : 040921-4796-01.dmp
Crash Time : 2021-04-09 21:49:38
Bug Check String : SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
Bug Check Code : 0x0000003b
Parameter 1 : 00000000`c0000005
Parameter 2 : fffff801`2d82717c
Parameter 3 : fffffd83`6b725f50
Parameter 4 : 00000000`00000000
Caused By Driver : ntoskrnl.exe
Caused By Address : ntoskrnl.exe+3f5c50
File Description :
Product Name :
Company :
File Version :
Processor : x64
Crash Address : ntoskrnl.exe+3f5c50
Stack Address 1 :
Stack Address 2 :
Stack Address 3 :
Computer Name :
Full Path : C:\Windows\Minidump\040921-4796-01.dmp
Processors Count : 12
Major Version : 15
Minor Version : 19041
Dump File Size : 1 453 876
Dump File Time : 2021-04-09 21:50:52
==================================================

==================================================
Dump File : 040921-4203-01.dmp
Crash Time : 2021-04-09 21:40:22
Bug Check String : SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
Bug Check Code : 0x0000003b
Parameter 1 : 00000000`c0000005
Parameter 2 : fffff803`61c2717c
Parameter 3 : fffff803`65283920
Parameter 4 : 00000000`00000000
Caused By Driver : ntoskrnl.exe
Caused By Address : ntoskrnl.exe+3f5c50
File Description :
Product Name :
Company :
File Version :
Processor : x64
Crash Address : ntoskrnl.exe+3f5c50
Stack Address 1 :
Stack Address 2 :
Stack Address 3 :
Computer Name :
Full Path : C:\Windows\Minidump\040921-4203-01.dmp
Processors Count : 12
Major Version : 15
Minor Version : 19041
Dump File Size : 1 117 500
Dump File Time : 2021-04-09 21:41:37
==================================================

==================================================
Dump File : 040921-7250-01.dmp
Crash Time : 2021-04-09 21:31:42
Bug Check String : SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED
Bug Check Code : 0x1000007e
Parameter 1 : ffffffff`c0000005
Parameter 2 : fffff803`3322717c
Parameter 3 : ffff8e82`95d6e918
Parameter 4 : ffff8e82`95d6e150
Caused By Driver : ntoskrnl.exe
Caused By Address : ntoskrnl.exe+22717c
File Description :
Product Name :
Company :
File Version :
Processor : x64
Crash Address : ntoskrnl.exe+22717c
Stack Address 1 :
Stack Address 2 :
Stack Address 3 :
Computer Name :
Full Path : C:\Windows\Minidump\040921-7250-01.dmp
Processors Count : 12
Major Version : 15
Minor Version : 19041
Dump File Size : 1 333 340
Dump File Time : 2021-04-09 21:32:55
==================================================

Dold text

Gjorde även en CBS-dump som jag tänker framföra till Microsoft.
Det som är så fantastiskt härifrån är att varken jag eller sambon kan fortfarande uppdatera till senaste Windows-versionen (KB5000842).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellerbop:

Hej,

Jag har haft exakt samma problem med min 11900k men med ett ASUS ROG XIII HERO, 64GB minne (Gskill 4x16GB) och ASUS STRIX GTX3090. Hyperkänslig och BOD'ar med samma fel som du. Lagt åtskilliga timmar på att uppgradera firmware, drivrutiner, testa olika minneskonfigurationer, olika moduler - tom en annan 1000W Platinum PSU. Inget hjälper.

Men, nu har jag lyckats hitta en konfig som INTE bombar.

Uppgraderat till senaste BETA bios 0704
AI Overclock Tuner = XMP I
CPU Load Line Calibration = Level 4: Recommended for OC
Intel SpeedStep = Enabled
CPU C-states = Disabled.

Nu har jag lyckats köra igenom ett par tester i både PCMark10 och 3DMark utan en enda BOD, tidigare så bombade den första minuten. Bra score tom!

Ska köra en längre Prime95 test ikväll och hoppas jag löst denna skit nu.

Detta kör jag utan något problem:
Uppgraderat till senaste BETA bios 0704
AI Overclock Tuner = XMP I
CPU Load Line Calibration = Level 6
Intel SpeedStep = Enabled
CPU C-states = Auto
Best Case Scenario
Max på AMP 255.
Max Short Turbo=250w

Har inte haft en enda crash.
I spel ligger cpun mellan 48-60c.

Jag har suttit och testat i timmar vilket som ger bäst inställningar

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Detta kör jag utan något problem:
Uppgraderat till senaste BETA bios 0704
AI Overclock Tuner = XMP I
CPU Load Line Calibration = Level 6
Intel SpeedStep = Enabled
CPU C-states = Auto
Best Case Scenario
Max på AMP 255.
Max Short Turbo=250w

Har inte haft en enda crash.
I spel ligger cpun mellan 48-60c.

Jag har suttit och testat i timmar vilket som ger bäst inställningar

Testa att ladda ner 3D mark via steam och starta, 90% av alla mina krascher har varit när den scannar systemet i början.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Det har jag kör minst 10ggr.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Det har jag kör minst 10ggr.

Ska testa dina inställningar senare och se vad jag får för resultat:)

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Ska testa dina inställningar senare och se vad jag får för resultat:)

Gör så😀

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Gör så😀

Fick det inte att fungera igår, var hittar man inställningarna för:

Max på AMP 255.
Max Short Turbo=250w

Samt har du stängt av Asus MultiCore Enhancement?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Fick det inte att fungera igår, var hittar man inställningarna för:

Max på AMP 255.
Max Short Turbo=250w

Samt har du stängt av Asus MultiCore Enhancement?

Asus MultiCore Enhancement Disabled
Första sidan i Extreme Tweaker satte jag 255A som max.
Turbon minns jag inte var med troligtvis i CPU, den låste jag på max 250W.

Såg att du har ett annat moderkort.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Hårda krascher med ny Intel i711700K

Skrivet av Jeddan:

Fick det inte att fungera igår, var hittar man inställningarna för:

Max på AMP 255.
Max Short Turbo=250w

Samt har du stängt av Asus MultiCore Enhancement?

Jag har samma problem som du med ständiga svåra krascher. Ny Intel 11700K, Asus Prime z590-A.

Krascherna inträffar både i Windows 10 Pro (hela tiden - systemet är oanvändbart), samt i Linux Mint 20 (mer sällan).

Mitt intryck är att krascherna är relaterade till diskaktivitet, eftersom jag kan reproducera dem i ett stabilt system genom att kopiera en större mängd filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pronomen:

Jag har samma problem som du med ständiga svåra krascher. Ny Intel 11700K, Asus Prime z590-A.

Krascherna inträffar både i Windows 10 Pro (hela tiden - systemet är oanvändbart), samt i Linux Mint 20 (mer sällan).

Mitt intryck är att krascherna är relaterade till diskaktivitet, eftersom jag kan reproducera dem i ett stabilt system genom att kopiera en större mängd filer.

Hur blir det om du stänger av C-states?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Hur blir det om du stänger av C-states?

Testade precis att stänga av C-states (jag visste inte vad det är, men det går att stänga av i UEFI (Bios) i Advanced Mode).

Tyvärr fungerade det inte. När Windows 10 startade blev det bluescreen med felet "IRQL NOT LESS OR EQUAL".

Men tack så mycket för tipset. Ska prova med andra UEFI-inställningar som föreslås i tråden.