MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Just "trimmad" i samband med moped är oftast att de byter från en 50cc till typ 70+cc motor och sen är den "trimmad".

Så man filar bara inte lite i förgasaren och byter drev på bakhjulet längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Så man filar bara inte lite i förgasaren och byter drev på bakhjulet längre?

Oftast mer jobb att göra så än att köpa en lite större motor. Så slipper man att det blir tråkig acceleration vs toppfart med drev.
Men för den som vill är det ju billigare

Farsan gjorde så på sin gamla Puch när han var ung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Oftast mer jobb att göra så än att köpa en lite större motor. Så slipper man att det blir tråkig acceleration vs toppfart med drev.
Men för den som vill är det ju billigare

Farsan gjorde så på sin gamla Puch när han var ung.

Ja jag med när jag var 15. På min Yamaha DT Så filad förgasare att det inte fanns någon tomgång, stannade i varje korsning om man inte stod och gasade

Men där någonstans slutade mitt intresse för motordrivna fordon på två hjul och datorer kom in i bilden istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ja jag med när jag var 15. På min Yamaha DT Så filad förgasare att det inte fanns någon tomgång, stannade i varje korsning om man inte stod och gasade

Men där någonstans slutade mitt intresse för motordrivna fordon på två hjul och datorer kom in i bilden istället

Jag körde moppe i ca 3 månader innan någon stal topplocket på förgasaren och gasvajern. Moppen var värd ca 3000 varav 2999 var just de två delarna så där försvann mitt intresse för tvåhjulingar till för ca 3 år sen.

Permalänk
Medlem

Kunde ta fram den här lilla grisen i helgen här uppe i de nordligare delarna av landet. Såg den när triumph lanserade den och till slut kliade det i fingrarna för mycket och jag har aldrig tittat tillbaka. Herregud vilken hoj, man sitter som en gud och känner sig som mad max. Det är rätt bra drag också Inget att ha på bana eller i skogen men helt otrolig för landsväg och väldigt lättstyrd för sin storlek.

OBS! Inget jag rekommenderar till den som ska ta sitt mc kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Kunde ta fram den här lilla grisen i helgen här uppe i de nordligare delarna av landet. Såg den när triumph lanserade den och till slut kliade det i fingrarna för mycket och jag har aldrig tittat tillbaka. Herregud vilken hoj, man sitter som en gud och känner sig som mad max. Det är rätt bra drag också Inget att ha på bana eller i skogen men helt otrolig för landsväg och väldigt lättstyrd för sin storlek.

https://i.imgur.com/3sx9CH5.jpg

OBS! Inget jag rekommenderar till den som ska ta sitt mc kort

Riktigt maffiga!

Permalänk
Medlem

Hur tänker in kring kraschpuckar (framesliders).

Tycker oftast det ser ut som att det kommer bli så mycket övriga skador på hojen (kåpor, blinkers etc) att det ändå slutar med att man får betala självrisken, och då spelar det ju ingen större roll om man har hindrat lite mer skador eller inte.

Vad är era tankar?
(Obs gäller inte banhojar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Hur tänker in kring kraschpuckar (framesliders).

Tycker oftast det ser ut som att det kommer bli så mycket övriga skador på hojen (kåpor, blinkers etc) att det ändå slutar med att man får betala självrisken, och då spelar det ju ingen större roll om man har hindrat lite mer skador eller inte.

Vad är era tankar?
(Obs gäller inte banhojar)

Sliders kan vara det som "räddar" hojen såtillvida att du åtminstone tar dig hem på egen maskin (dvs med hoj) efter ha kraschat.
Att du sedan behöver åberopa försäkringen är en annan femma men du kanske har räddat koppling/frambroms handtaget så du kan valla den hem utan behöva åka skamkärra.
Allt handlar såklart i vilken hastighet du lägger cykeln - tillräckligt fort så spelar det ingen roll vad för sliders du har!

Permalänk

Framesliders har räddat mig ett par gånger eftersom jag är väldigt klumpig och tappar hojen vid låg fart/stillastående. Vid hög fart finns det folk som säger att dom gör mer skada men då är man nog uppe i självrisksummor ändå som du säger. Så för mig är det ett skydd vid lågfart.

- - -

Någon som har tips på hur jag ska få på denna kåpa? Kabeln från hastighetsmätaren är i vägen och jag kan inte vika den undan. Den är dragen som på instruktionerna (svartvitt) så jag fattar inte vad som är fel. Det är en KTM Powerparts lampa och KTM har inte kunnat hjälpa via mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

Framesliders har räddat mig ett par gånger eftersom jag är väldigt klumpig och tappar hojen vid låg fart/stillastående. Vid hög fart finns det folk som säger att dom gör mer skada men då är man nog uppe i självrisksummor ändå som du säger. Så för mig är det ett skydd vid lågfart.

- - -

Någon som har tips på hur jag ska få på denna kåpa? Kabeln från hastighetsmätaren är i vägen och jag kan inte vika den undan. Den är dragen som på instruktionerna (svartvitt) så jag fattar inte vad som är fel. Det är en KTM Powerparts lampa och KTM har inte kunnat hjälpa via mail.

https://imgur.com/AF8EwmE.jpg
https://imgur.com/qbmv8Zz.jpg
https://imgur.com/L1uuWnW.jpg

Har de lyckats rädda dig så bra att inget fått sig en skada när du tappat hojen alltså?

För annars räcker ju nästan en liten kåpa och blinkers för att nå självrisken på 4K.

Permalänk

En gång rök en blinkers med, annars inget. Vill påpeka att detta är över många år och hojar, så inte så att jag tappar hojar hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

Någon som har tips på hur jag ska få på denna kåpa? Kabeln från hastighetsmätaren är i vägen och jag kan inte vika den undan. Den är dragen som på instruktionerna (svartvitt) så jag fattar inte vad som är fel. Det är en KTM Powerparts lampa och KTM har inte kunnat hjälpa via mail.

https://imgur.com/AF8EwmE.jpg
https://imgur.com/qbmv8Zz.jpg
https://imgur.com/L1uuWnW.jpg

Det är nog att fila ur urtaget så att kabeln får plats, det går nog även att göra skruvhålen några millimeter större och således få in skruven och bricka. Testa även att vända på skruvklipsen (De grå/förzinkade plåtblecken som sitter på ramen) så kanske det går att få någon millimeter där också. Det är ju en KTM det hör till att passformen inte är den bästa.

Permalänk

@sunnis Bra idé om att vända på klipsen, skall prova. Snart är jag desperat nog att börja fila, men vill försöka lösa detta på rätt sätt

Trodde att jag var nära att lösa det när jag såg dessa 3 brickor som blev över. Först trodde jag att dessa skulle sitta i kåpan, men de passar inte. Sen tänkte jag att dessa kanske är till för att lyfta hastighetsmätaren några mm, för det skulle löst problemet. Men när jag lossade på mätaren såg jag inget uppenbart sätt att använda brickorna på. Mätaren går in i hållaren med gummibussning och skruv undertill (syns nog i första bilden).

Och här har jag färglagt samma delar så ni ser tydligare hur kabeln är dragen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

Trodde att jag var nära att lösa det när jag såg dessa 3 brickor som blev över.

Du har servicemanualen, typ https://www.manualslib.com/products/Ktm-390-Duke-Eu-2013-3745...

Delar för instrumentklustret

Permalänk

@sunnis Fick på den genom att vända på skruvklipsen och fila ytterst lite, bara någon mm. Jag bjuder på Biltema korv med bröd och mjukglass. Kul att man får svar på SweC när KTM själva och diverse KTM forum inte har några svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

@sunnis Fick på den genom att vända på skruvklipsen och fila ytterst lite, bara någon mm. Jag bjuder på Biltema korv med bröd och mjukglass. Kul att man får svar på SweC när KTM själva och diverse KTM forum inte har några svar

Vart och när får en biltemakörv? Jag tar swish! xD *basks in the glory*
Nice att du fick till det!